Jump to content
_s_y_v_e_r_s_e_n_

Fabrikkmontert El motor til ditt veteran kjøretøy

Recommended Posts

Moderne teknikk i klassisk innpakning, ja takk! Problemet er vel først og fremst at det blir helt avsindig, hinsides dyrt. Skulle gjerne hatt mine to eldre biler med moderne el-drivlinje under skallet. :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er mulig det blir laget en standard pakke som vil passe flere biler med kun ulike fester. 0-100 på 6 sekunder i en w123 😁 må oppgradere litt andre ting også da ja!

Share this post


Link to post
Share on other sites

For ikke å snakke om lyden når du drar av gårde. En summende E Type er det nok mange som har ønska seg :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er trist, men det er nok fremtiden uten tilgjengelig fossilt brennstoff. Det er mulig barna våre vil følge denne utviklingen. For dem blir dette helt normalt. Man skal ikke mange år tilbake da vi nøt øl og røyk inne på puber. Nå er dette helt fjernt for de fleste. Men ikke fjernt for den yngre garde

Share this post


Link to post
Share on other sites

For ikke å snakke om lyden når du drar av gårde. En summende E Type er det nok mange som har ønska seg :lol:

 

EL-type

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Alternativet" i en E-type (her sett i en XK120):

jaguar_xk_120_ots_engine.jpg

Ser jo unektelig mye bedre ut enn en batteripakke og en liten rund klump.

Hvor har det blitt av de som vet at en forbrenningsmotor kan kjøres på annet enn bensin eller diesel?

Kjørte selv min gamle /8 240D på frityrolje en periode.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er utslippene de skal ha ned på sikt. Å erstatte med annet drivstoff som slipper ut like mye dritt, så er dem jo like langt. Et annet spørsmål er selvsagt utslippene som oppstår ved produksjon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uansett hvordan man vrir og vender på det er det ikke til å komme fra at en forbrenningsmotor kaster bort 80-85% av energien den blir tilført i spillvarme samt at forbrenning, uansett hva som forbrennes, gir avgasser som inneholder skadelige eller giftige stoffer.

 

Kan være enig i at det ikke har så stor betydning i en slik bil som dette siden den kjøres veldig lite uansett, men prinsipielt er forbrenningsmotoren en, om enn sakte, døende rase. :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trikset ligger jo da selvsagt i å finne drivstoff som ikke er farlig etter at det har blitt forbrent i en motor. Frityrolje skal i teorien gi null ekstra co2 utslipp da det er laget av planter som uansett slipper ut co2 når det råtner opp samt at det er brukt til mat før man "hiver" det på tanken.

Det finnes mennesker med kloke hoder der ute som jobber med slikt men de blir stort sett holdt nede av store oljeselskap som tror de har for mye å tape og det blir jo ikke hjulpet på at venstreradikale myndigheter uten teknisk kompetanse vedtar framtidige oppfinnelser.

Det skal i teorien være fullt mulig å få en forbrenningsmotor til å forbrenne et drivstoff som ikke forurenser når det kommer ut, kunnskapen om dette går langt tilbake.

jeg for min del gjør heller litt konverteringsjobb på bilen min for å få beholde forbrenningsmotoren enn å bygge om til batteridrift.

Share this post


Link to post
Share on other sites

CO2 ødelegger ikke lokal luftkvalitet. Partikkelutslippet er i aller høyeste grad til stede også ved kjøring på frityrolje, samme med NOx som ofte er høyere enn på fossildiesel.

 

Problemet er forbrenningsmotorens grunnprinsipp - det eneste som har holdt det i live så lenge er at flytende drivstoff har høy energitetthet og det ikke finnes aktuelle alternativer med like høy tetthet. Ulempen er en elendig virkningsgrad hvor det meste av energien kastes bort i spillvarme, miljøfaktorer som støy, utslipp og en enorm kompleksitet i forhold til for eksempel en elektrisk motor. Forbrenningsmotoren krever også en girkasse som gir ytterligere mekanisk tap.

 

Siden man uansett ikke får fullstendig forbrenning vil det alltid være problemer med utslipp, og den elendige virkningsgraden er det lite å gjøre noe med. Selv nyeste motorteknologi i applikasjoner hvor motoren går på et jevnt turtall med en jevn belastning og kan konfigureres akkurat for dette og ikke noe annet sliter med å komme over ca. 50% virkningsgrad. I en bil som skal gå på varierende turtall og belastning vil gjennomsnittlig virkningsgrad normalt havne mellom 15 og 20%. Altså går 8-8,5 desiliter av hver liter drivstoff bort i ingenting.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

CO2 ødelegger ikke lokal luftkvalitet. Partikkelutslippet er i aller høyeste grad til stede også ved kjøring på frityrolje, samme med NOx som ofte er høyere enn på fossildiesel.

 

Problemet er forbrenningsmotorens grunnprinsipp - det eneste som har holdt det i live så lenge er at flytende drivstoff har høy energitetthet og det ikke finnes aktuelle alternativer med like høy tetthet. Ulempen er en elendig virkningsgrad hvor det meste av energien kastes bort i spillvarme, miljøfaktorer som støy, utslipp og en enorm kompleksitet i forhold til for eksempel en elektrisk motor. Forbrenningsmotoren krever også en girkasse som gir ytterligere mekanisk tap.

 

Siden man uansett ikke får fullstendig forbrenning vil det alltid være problemer med utslipp, og den elendige virkningsgraden er det lite å gjøre noe med. Selv nyeste motorteknologi i applikasjoner hvor motoren går på et jevnt turtall med en jevn belastning og kan konfigureres akkurat for dette og ikke noe annet sliter med å komme over ca. 50% virkningsgrad. I en bil som skal gå på varierende turtall og belastning vil gjennomsnittlig virkningsgrad normalt havne mellom 15 og 20%. Altså går 8-8,5 desiliter av hver liter drivstoff bort i ingenting.

 

Jeg har ingen interesse av å krangle med deg men noterer meg det at nordmenn generelt sett ikke er spesielt interisert i å finne alternativer. Her er det allerede bestemt at batteridrift er framtiden selv om framtiden ikke er her enda.

Tragisk at verdens rikeste land ikke drives fremover av entusiasme og mot til å prøve noe nytt men heller en "følg lederen" innstilling.

Pr i dag så er batteribiler kun et alternativ for svært få her i verden og vil mest sansynlig ikke bli noe annet heller. El motoren er flott for å overføre energi uten stort energi tap, problemene ligger i hvor energien lagres og kommer fra.

Det å jobbe med flere alternativer må vel være mye bedre men her er det snakk om å putte alle egg i en kurv for "o-store-hellige" har sagt at det er fremtiden.

 

Det å bygge om en gammel bil til batteridrift er vel mest ment som en gimmick for at noen få skal ha "ren samvittighet" :lol:

Skulle jeg selv hatt en ombygd E-type så må det vel heller være en sånn Eagle sak så jeg kunne kjøre den hverdag uten å være redd for regn eller skyer eller at mørkets fyrste har en dårlig dag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle bør ha en grønn bil. Sjøl har jeg en som er to-farget grønn. Jeg har jeg planer om mer bruk av den i framtiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle bør ha en grønn bil.

 

Check. Min er litt mørke-grønn.

 

Gamle biler brukes og bevares på forskjellige måter. Ønsker man mer å bruke bilen enn nødvendigvis bevare den 100% original, så er det jo ingen ting i veien for å bygge om til el.drift.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...