Jump to content

Sven Håkons 2014 A207 E200 Cabrio


Sven Håkon
 Share

Recommended Posts

5 hours ago, FrodeS said:

Kjedelig. Det kan vel neppe være hærverk heller?

 

klubben har avtale med Riis, de har vel avdelinger over alt?

Jeg tenkte tanken, men håper ikke det - kikket dog etter stein eller lignende mellom panser og frontrute, heldigvis uten resultat.

 

Jeg vil ha original frontrute, så BoS er vel kanskje eneste mulighet da? Så vidt jeg har forstått er det ikke merkeverkstedene som gjør jobben uansett, forrige gang var det faktisk Riis som byttet på 211en (selv om jeg leverte den inn på Autostern). Den gang manglet det diverse klips etter montering, og jeg måtte faktisk levere bilen til Riis i etterkant siden ruta «skled ned» ca 1 cm etter hvert..

 

På denne bilen er jeg litt mer bekymret for nøyaktighet med tanke på AirCapen samt diverse antenner og kameraer, derfor jeg lurer på om noen har anbefalinger. 👌

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I dag opplevde jeg å punktere to ganger!

 

Første tilfelle var av typen ‘skruehull’ i høyre bakdekk og ble oppdaget før vi kjørte avgårde. Dette fikk jeg raskt og enkelt plugget selv med et kit jeg kjøpte på Biltema, klok av skade etter å ha ventet flere timer på veihjelp (som kom med samme plugg) en natt i Sverige for noen år siden..

 

Med dekket plugget og pumpet opp til riktig trykk kjørte vi avgårde, og alt så ut til å være som det skulle. Men, etter noen mils stirring på høyre bakdekk i displayet som viser dekktrykk, la jeg merke til at trykket begynte å falle i venstre bakdekk! Vi stoppet og fikk inspisert dekket, men fant ingen feil og fylte det opp med kompressoren i bilen. Etter noen kilometer begynte trykket igjen å falle, men denne gangen var det ikke noe godt sted å stoppe før trykket tydeligvis ble altfor lavt og dekket gav etter.

 

B1F53FDB-91C8-4A69-B5F2-D719594C368C.thumb.jpeg.bec937b271db27ce9b2f6c3658d3535d.jpeg

 

Temmelig motløs etter dette, var det tross alt godt å kunne montere reservehjulet som jeg fikk ettermontert hos MBenzNL da jeg kjøpte bilen - også dette en beslutning basert på tidligere opplevelser. Selv om funksjonen selvsagt er viktigst her, må det vel likevel være lov å si at det ser litt teit ut med reservedekk:


FF5566EA-449B-48B8-A787-81A0321E3257.thumb.jpeg.890780ace546cbdefb8475509a874afc.jpeg


I ettertid ser jeg at vi absolutt burde ha stoppet tidligere, men antakelig har dekket blitt slitt/svekket av å ha blitt kjørt flere korte strekk med lavt trykk slik at dette kanskje hadde skjedd snart uansett. Man kan kanskje kalle det et slags lyspunkt at det skjedde ganske nær hjemme og ikke midt oppå Valdresflya når det først skulle skje.

 

Siden vinterlagring har ventilen lekt mens bilen har stått parkert, noe som akkumulert sett nok har blitt en del kilometer med lavt trykk. Skjerpings for slapp oppfølging av både dette og dekkets tilstand for min del! Nå gjenstår bare å prøve å få tak i ett eller to passende dekk fortere enn svint, siden planen er å kjøre på tur igjen over helgen - hyl ut om du har noen dekk i 255/30-19 liggende 😱🙏

 

 

 

Edited by Sven Håkon
Link to comment
Share on other sites

Det ordner seg for snille gutter, heter det visst, og tydeligvis har jeg vært snill nok i det siste. Etter et par kjappe telefoner viste det seg at Dekkmann Skøyen kunne levere nye dekk på dagen - dessverre ikke Continental som jeg ønsket, denne gangen ble det Gislaved. Jeg har aldri prøvd Gislaved før, men valgte å gi det en sjanse for å komme videre med ferien 😄

 

819979F5-8B4F-46E8-8BD4-1AC0B9BC4CB8.thumb.jpeg.34e3810c1fa8ca386de4936e42aa9e22.jpeg


06FEEFD4-20A8-4F9A-BE2F-DA2759312752.thumb.jpeg.4ad4769aecb994702a27cd403d4e8f47.jpeg

 

Ifølge selger er det bra dekk for prisen, noe som vel ikke egentlig sier så mye om dem..

 

 

Dekket som hadde revnet på innsiden har tydeligvis fått en god del mer belastning enn ønskelig, noe som nok antakelig også har blitt forsterket av lav sidevegg og bittelitt camber. Jeg har i hvert fall lært min lekse om å kjøre med for lite luft:

 

1E75705B-69F2-46F7-8B08-BC17F444EC35.thumb.jpeg.34c424b179a06c3a4af6203969523eaf.jpeg

 

26EF477F-C2CC-4A92-816A-C9922A48C0DA.thumb.jpeg.f54dec27ee47e162d61fb73f2bb0fdb0.jpeg

 

 

Jeg fikk dem også til å stramme ventilene til riktig moment, og deretter la de begge hjul i vann for å se etter lekkasjer. Ikke spor av bobler noe sted, så forhåpentligvis er jeg bukt med problemet.

 

FA2FD65F-8640-4CA6-AFC0-CD336894FDAE.thumb.jpeg.4f5c55119a92a4b16fcdbb7c2abea6a0.jpeg

Link to comment
Share on other sites

En får kalle det flaks i uflaks at det skjedde såpass sentralt, og løste seg greit. 

 

Vet du om de pluggene fra biltema er lovlige? Jeg mener å ha hørt at det egentlig skal plugges fra innsiden. Godt å ha i bakhånd er de uansett, jeg har sett i de fleste bilene her, og har fått testet det noen ganger. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/28/2021 at 11:02 AM, FrodeS said:

En får kalle det flaks i uflaks at det skjedde såpass sentralt, og løste seg greit. 

 

Vet du om de pluggene fra biltema er lovlige? Jeg mener å ha hørt at det egentlig skal plugges fra innsiden. Godt å ha i bakhånd er de uansett, jeg har sett i de fleste bilene her, og har fått testet det noen ganger. 

Jeg har også hørt at disse pluggene er ulovlige, men mener det da var snakk om på autobahn i Tyskland.. Sikkert greit å se på det som en nødløsning i alle tilfeller, men jeg har personlig aldri opplevd noe tull med dem 🤷‍♂️

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag fikk jeg omsider gjort en oppgradering som jeg har hatt lyst til å få til lenge!

 

Før:

2BE55ED2-7532-437F-8A5F-819325BEADBF.thumb.jpeg.0a029fa72a28ddbc864bc43d7ded2a0a.jpeg

 

Etter:

F3768845-2E2E-4FDF-A10B-408248DFB481.thumb.jpeg.7e92c9c52fff4c843ade64cf43474b73.jpeg
 

 

Det er kanskje litt vanskelig å se forskjellen? Her er et litt mer oppklarende bilde:


9C5876B9-A118-478C-BC3B-8C00678A9FC8.thumb.jpeg.38549738ff315669226c00ba40319c4c.jpeg

 

Oppgraderingen bestod i å ettermontere REST-funksjonen som Mercedes av en eller annen grunn bestemte seg for å fjerne på enkelte modeller. Med denne aktivert sirkuleres kjølevannet samtidig som ventilasjonsanlegget aktiveres i 20 (eller var det 30?) minutter. Den fungerer uavhengig av tenning, og er fin å bruke dersom man feks venter i bilen med motoren av.

 

Min motivasjon for å ettermontere den er først og fremst for å kunne lufte litt ekstra etter at taket er satt på og bilen er parkert, siden det tidvis kommer noen dråper regn i interiøret.

 

Jobben i seg selv var enkel nok, det hele ble løst ved å demontere luftdysen i midten, løsne COMANDen og deretter bytte kontrollpanelet. Jeg demonterte i tillegg oppbevaringsrom og koppholdere i midtkonsollen for å få litt mer plass:

 

7047E2AC-B728-4097-B60D-36BB145487C7.thumb.jpeg.69291aa2e9797df93320ea81c2e1a5a0.jpeg

 

Alt i alt en rask og god oppgradering - nå må jeg bare prøve å få til det samme i CLSen..

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Rest er genialt. Jeg var nære unna å ettermontere det på 124’n min en gang, men det var ikke så nødvendig etter at den fikk webasto.

 

Fungerer rest med kald motor også? Altså kun lufting? Jeg mente den skrur av etter en viss tid ELLER motortemperatur under et visst nivå. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, FrodeS said:

Rest er genialt. Jeg var nære unna å ettermontere det på 124’n min en gang, men det var ikke så nødvendig etter at den fikk webasto.

 

Fungerer rest med kald motor også? Altså kun lufting? Jeg mente den skrur av etter en viss tid ELLER motortemperatur under et visst nivå. 

Det er et godt spørsmål - jeg har inntrykk av at det bare er en tidsstyring, men det må jeg følge med på 👍

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 7 months later...
Posted (edited)

Som nevnt i tråden om vinterbilen er det igjen sesong for sommerbil. Etter ganske nøyaktig 6 måneders hvile ble denne bilen nok en gang vekket fra dvalen, noe som (igjen) skjedde uten større overraskelser; Litt tikking fra det som antas å være ventilløfterne de første minuttene var alt som kunne merkes.

 

DD757E67-9972-4CD9-8873-E57C392A865E_1_102_o.thumb.jpeg.627d337117cea7d21c77f245db9f9155.jpeg

 

 

'Fuktposen' som har hengt inni bilen siden i høst så heldigvis ut til å ha gjort jobben sin:

DAA33EEB-35C4-4226-9525-1431D4EE747A_1_102_o.thumb.jpeg.7020a75967e6a006e2355bdff3848f12.jpeg

 

 

Også denne bilen fikk en lett polering, og også denne bilen hadde et veldig godt utgangspunkt. Med drøye 150Kkm har den levd litt mer enn CLSen, men det var likevel tydelig at vinterbruk og sommerbruk ikke kan sammenlignes basert på lakkenes tilstand. Jobben gikk relativt radig siden det er et begrenset antall lakkerte flater på denne bilen, og deretter fikk den en enkel voks som forsegling. Sistnevnte er jeg ikke videre imponert av den vannavstøtende effekten på, så vi får se om det blir noe annet utover sesongen. Jeg hadde egentlig planer om en keramisk behandling av denne (også), men ble snakket bort fra det av selgeren i bilpleiesjappa som mente at en god voks var bedre.

 

EA9B285E-817C-4C7F-9EAC-E9823200565E_1_102_o.thumb.jpeg.253db2f415b2076bca68af745ffb1c3a.jpeg

 

32607B0F-D3C6-4BBF-AC8A-9FF163E84CAC_1_102_o.thumb.jpeg.010a48d4d00aeda49e30c2bcb7edb415.jpeg

 

A0E85F41-ADB5-4545-88FA-0984ED4C739A_1_102_o.thumb.jpeg.15af16db991340864f497000a7c1b4b2.jpeg

 

 

Resultatet ble bra, så med shiningen unnagjort ble sesongen kickstartet med en langtur. Litt utfordring var det å få plass til alle vaskesaker og annet som lett fikk plass i CLSen, men alle timene brukt på Tetris i barndommen kom igjen til nytte og til slutt kunne bagasjelokket lukkes:

 

2C79E3C7-9039-4CA8-B91D-43F897480A17_1_102_o.thumb.jpeg.b812e4ea9b309241ba90c3594f613471.jpeg

 

 

Fra Stavanger gikk turen nordover E39 helt til Førde, før jeg dreide østover og endte i Fjærland. Turen var en suveren start på sesongen med sol hele veien, og noen tidvis spektakulære landskap:

 

85604F4A-F99A-4F8C-AADE-E989D7198189_1_102_o.thumb.jpeg.6d1fef27c9286235fd4fade637483219.jpeg

 

43546362-6B47-40CA-A64B-D4E1B5EC2570_1_102_o.thumb.jpeg.819c555b0f6c3c9b6c7cebda1fbae108.jpeg

 

01EC268E-CBC0-49D8-8A57-17B565C9BFC4_1_102_o.thumb.jpeg.5b7b2ec705c6b7b09d58d4d070108602.jpeg

 

71B9FCEC-9FDB-44C4-A5EA-3A792AD50960_1_102_o.thumb.jpeg.97ef4117dc0c2b4cf6d99a9375b2949a.jpeg

 

8699B89C-F35F-425D-943D-4C54BDA65355_1_102_o.thumb.jpeg.d7c29f8a51488311af142846da73f86d.jpeg

 

B1378EFE-9A9A-48A3-A07E-3714CCCC6CFC_1_102_o.thumb.jpeg.e3a44309fd77a78b19f0a02b87b0a026.jpeg

 

 

Også i Fjærland var været bra, og selv om det ikke ble noen langturer herfra fikk vi i det minste sett oss litt omkring. I motsetning til f.eks. Sogndal og Lærdal hvor det ikke var tegn til snørester igjen var det i Fjærland ganske mye fortsatt. Med unntak av ett tilfelle av 'buklanding' med påfølgende behov for skyvehjelp presterte cabrioen på sommerdekk prisverdig:
 

D1DC461D-2E88-405F-A224-C80F8C4111B4_1_102_o.thumb.jpeg.bf82a6f19ab0a3cb13e0249e927b78fe.jpeg

 

AE61242E-90A0-474F-8AD8-E45EB44C9219_1_102_o.thumb.jpeg.f1b19804fc7e6c156fdc0d64136aa5ca.jpeg

 

8EDFBF0B-65CB-4E53-B208-ACEC64611CF4_1_102_o.thumb.jpeg.98900fbdb032235c09b1dd4aecee9db5.jpeg

 

B5526BC6-77E9-4FD3-8DEA-6DCBD525EAA6_1_105_c.thumb.jpeg.dc095de0bfeb0e05bfc949867a34d638.jpeg

 

2D8BA19D-0194-4197-9DF1-E285E5897B6C_1_105_c.thumb.jpeg.d2cab085e9a088a20ff8b35bf19ce1df.jpeg


91998101-667F-4896-9F15-33C549EE1E6F_1_102_o.thumb.jpeg.bdbbb1a6cebb822b517525be51e1010f.jpeg

 

Etter noen deilige dager ved fjorden var det på tide å vende nesa mot Oslo igjen, og ei heller denne turen bød på skuffelser - især over Hemsedalsfjellet var det fantastisk!

 

B0372831-8141-4F9E-A566-C358EB4DDF10_1_105_c.thumb.jpeg.be9b1f19b02f08c8f9a948e3a33b5c56.jpeg

 

67406F73-E0CC-4169-BC5A-D453C8501206_1_105_c.thumb.jpeg.9d3f2a9fd7a278678085a5d7abedb6c2.jpeg

 

E8D3DD15-C1CB-44CA-9854-3543D7756A2A_1_105_c.thumb.jpeg.928d4a410ccaa4d8ee5e661f03051e17.jpeg

 

.

På Gol var det faktisk nærmere 20 grader - forhåpentligvis er det et frampek til landstreffet 😉

 

4791523C-76C5-42C6-9DD0-B175DDC620FB_1_105_c.thumb.jpeg.a59982573641e7012e132473502a087b.jpeg

 

 

Edited by Sven Håkon
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...