Jump to content

Sven Håkons 2014 A207 E200 Cabrio

Sven Håkon
 Share

Recommended Posts

Det kan jeg tenke meg. Kan bli varmt med stekende sol og skinnseter?

Har du kjøling i setene?

Mercedes Cab/coupe er veldig fine uansett klasse. Synes de nye C, E og S coupene er rene juveler!

Forsetene er ventilerte ja, det er et must med skinnseter synes jeg.

Flott var den! Kledde absolutt de felgene  :)

Takk, de løfter den et hakk ja :-D

Grattis med fin sommervogn 8)

Takk for det! :-D

I dag hadde jeg time for kontroll av bilen på Mysen Trafikkstasjon. Denne ligger en times tid unna hvor jeg bor, men var den eneste som hadde ledig time på denne siden av ferien i regionen. Været var dog perfekt for en liten kjøretur, med temperatur godt over 20 og strålende sol. På trafikkstasjonen ble jeg møtt av en hyggelig fyr som tok noen bilder av litt av hvert rundt på bilen, før han satte seg ned med dokumentene som fulgte med og fikk lagt den inn i det norske systemet. Siden bilen hadde såkalt 'EF-godkjenning' var det nærmest en ren papirprosess og i tillegg helt kostnadsfritt.

IMG_2103.jpg

Deretter var det bare å betale engangsavgiften via en ganske kronglete nettside, for så å levere inn den tyske registreringen. Deretter kunne jeg velge og vrake i bokstavkombinasjoner av skilt (de hadde utrolig mange tilgjengelige her, av en eller annen grunn).

IMG_2107.jpg

Etter litt fundering gikk jeg for BT, rett og slett siden jeg nå har det på den andre bilen også. Og dermed var bilen helt norsk, og jeg kunne kjøre hjem igjen med et enda større smil enn da jeg kjørte til. :-D

IMG_2108.jpg

Helgen gikk med til en tur vestover, nærmere bestemt til Sogn & Fjordane. 211en måtte innomhus i påvente av vinteren, samtidig som det klødde i fingrene for å få brukt den nye bilen litt mer her til lands. Turen fra Oslo til Lærdal gikk i tospann sammen med en kompis som kjørte 211en, og jeg fikk i grunnen bare ytterligere bekreftet at jeg fortsatt synes det er en nydelig bil - både i bakspeilet og når den kjører foran. Men, turen bekreftet også at jeg er overmåte fornøyd med nybilen - totalt endte helgen på nærmere 1000km, hvorav alle som en ble kjørt med taket nede.

Turen opp gikk via korteste rute; Opp Hallingdal og over Hemsedalsfjellet, mens hjemturen ble lagt over Sognefjellet og Valdresflya. Sistnevnte rute kjørte jeg sist for ti år siden, dengang med den nyervervede 211en, så det var et velkomment - og behørlig - gjensyn. Lørdag kjørte vi nedom Solvorn for å ta et bad, og endte opp med å få oss litt forfriskninger på Walaker Hotel siden de hadde den eneste ledige parkeringsplassen i bygda - ikke det at det var noen negativ opplevelse på noen måte.

Denne bilen inviterer i større grad til å nyte turen enn andre biler jeg har kjørt, hvor jeg ofte ender opp med å konkurrere med meg selv om å nå en fiktiv tidsfrist for målet. Det ble en del stopp underveis, og selvsagt også en del bilder. Her er noen av dem:

Vel fremme i Lærdal med begge biler:

IMG_2114.jpg

Sognefjorden krysses for å nå Fjærland (samt delmålet Solvorn):

IMG_2131.jpg

På vei ned til rivieraen, altså Solvorn:

IMG_2135.jpg

Walaker Hotel bød på bygdas eneste ledige parkeringsplass:

IMG_2142.jpg

Turen er som sagt målet i denne bilen, her et sted på vei opp på Sognefjellet:

IMG_2158.jpg

Toppen av Sognefjellet (1400moh):

IMG_2165.jpg

Øverst på Valdresflya (1400moh):

IMG_2174.jpg

IMG_2184.jpg

Og, kanskje ikke overraskende, noen tall fra turen hjem til å runde av med. Med tanke på at dette er en relativt tung bensinbil er jeg temmelig imponert over resultatet, gitt to fjelloverganger og ingen tanke om å vinne noe økonomiløp:

IMG_2193.jpg

Fantastiske bilder! Dette er jo rene "vorspielet" til vestlandsturen vår i september (https://www.mbtreff.no/?page_id=917), den er jo et must å være med på for deg (og alle andre som vil oppleve en flott tur i fantastisk norsk natur)  :D

Oioi, se der ja - opptil flere strekk jeg kunne tenke meg å oppleve på den turen der! Det er notert, tar beslutningen over ferien (som også kommer til å skje i bil) :-D

Ser ut som du koser deg veldig! Også så flotte omgivelser!!

Som nevnt tidligere; Høy smil-per-mil-faktor i denne doningen :-)

Flotte bilder, og en meget pen bil. Skjønner godt at du nyter...

Takk! Siden jeg hentet den har jeg vel kjørt knappe to timer med taket på :lol:

Hva er praktiske hastigheter med god komfort med taket oppe/nede?

Opp til rundt 120km/h er det veldig komfortabelt - med eller uten vinduer og Aircap oppe (det kommer mer an på temperaturen). Over 120km/h oppleves det så vidt jeg husker ganske likt, i det minste opp til rundt 220km/h (har ikke kjørt fortere uten tak).

• 2 weeks later...

Bilen har jo drukket nesten 613 liter på turen jo. Blir dieselpurka neste år forstår jeg.  :lol:

Den bruker en del i europeiske motorveihastigheter og bykjøring, men på norsk landevei bruker den ned mot 0.7 per mil, noe jeg er godt fornøyd med. Etter 10Kkm med bensinbil er jeg fortsatt fornøyd med valget - og selv om M274 ikke akkurat er et lydmessig vidunder, er den miiiiilevis foran dieselmotorer når det gjelder støy  :D

Kanskje du skal bli fotografen vår på vestlandsturen til høsten, Sven Håkon?  :) Vi har planer om å forsøke å få publisert noe fra turen et eller annet sted.

Det skulle jeg gjerne ha gjort, men det viser seg at jeg ikke har mulighet til å delta på turen likevel - den sammenfaller dessverre med den eneste passende helgen for å vinterparkere denne bilen og hente ut 211en. Pussig nok skal jeg selv innom nettopp Lærdal denne helgen for å hente den gamle bilen :-P

Som forrige innlegg viser endte årets ferietur på drøye 6100km. Kilometrene ble lagt igjen i totalt ti land/stater, vi reiste med fire ferjer, kjørte over noen fjellpass, brukte en hel del tid langs (tidvis ekstremt smale) kystveier, brukte enorme mengder solkrem og hadde hyppige stopp underveis, ofte for å ta et bad. Et sted mellom 90-95% av tiden i bil ble tilbrakt med taket nede, og de få gangene taket kom på var det enten i sympati med den som satt bak eller fordi det kom noen regndråper. Her er noen flere inntrykk fra turen i påvente av at jeg får laget hele reiseskildringen:

IMG_3019.jpg

IMG_3455.jpg

IMG_2422.jpg

IMG_2991.jpg

IMG_3543.jpg

Ser ut til å ha vært en flott tur  :)

Forbruk, ja, det har vel skjedd ting bare siden denne kom. 0,7 går fint med min på norsk landevei (type 80-fartsgrense), faktisk hatt den ned i rundt 0,63 eller der omkring. Men det er kun når man er nødt til å følge trafikken, sjelden den går på sparebluss  :D

• 4 weeks later...

For fire år siden kjørte daværende samboer og jeg ned til Italia i sommerferien, da selvsagt med 211en jeg har eid og kjørt daglig i drøye ti år nå. På tross av drøye 6500km over tre uker, hvorav alle kjørt av meg siden hun ikke hadde førerkort, husker jeg turen som utrolig fin og opplevelsesrik. I år kom igjen lysten på en lengre biltur snikende, og sammen med en kompis ble vi enige om å kjøre til Sardinia for å besøke noen venner som tilbringer somrene der. Vi la opp til mest mulig tid ved middelhavet, så vi så på Sverige, Danmark og Tyskland som rene transportetapper, for så å roe ned tempoet et stykke inn i Frankrike. Vi ville kjøre langs rivieraen sånn omtrentlig fra Marseille, ta ferge over til Korsika, kjøre sørover for så å ta ferge til Sardinia derfra. Deretter planla vi å ta ferge til fastlands Italia, kjøre oppover langs kysten til Genova, for så å krysse over alpene og igjen dundre nordover. Kompisen min har bare en motorsykkel (som dessuten er et prosjekt), så beslutningen om å igjen sveive i gang den trofaste 211en for en langtur sørover kom helt automatisk.

Tiden gikk, og vi fikk koordinert ferier, planlagt når vi skulle besøke vennene på Sardinia, og så smått begynt å definere hvor vi skulle stoppe underveis. Midtveis i planleggingen bestemte en venninne seg for å bli med sørover et stykke, før hun så skulle videre til Barcelona - jo fler, jo bedre, og planleggingen fortsatte med tre hoder i stedet for to.

Parallelt med planlegging av ferie skjedde det en hel del som for min del gjorde at den 20 år gamle drømmen om cabriolet plutselig ble veldig aktuell. Beslutningen om å gjøre alvor av den ble tatt, og bilen denne tråden handler om ble handlet inn. Denne beslutningen gjorde de opprinnelige ferieplanene mye mer fristende, og valget om å tilbringe mest mulig tid langs middelhavet føltes ytterligere berettiget.

Siden vi nå var tre stykker og skulle være borte en stund ble det plutselig snakk om bagasjeplass - eller rettere sagt om vi hadde nok av dette. 207en har helt OK bagasjeplass dersom man feller opp partisjonen som opptas av taket når det er åpent, men det å ikke kunne ta ned taket var aldri noe alternativ. En rask test viste at to carry-on-kofferter fikk plass innunder takpartisjonen, og en tredje kunne stå på siden helt bakerst - dette ble dermed kvoten for hver enkelt, og øvrig plass ble satt av til mat, drikke, badetøy og annet stæsj.

Med oppstart på ettermiddagen den 13. august, var målet for den første dagen å komme oss ned til Rødbyhavn i Danmark, hvor vi tidlig dagen etter skulle ta fergen til Puttgarden i Tyskland. Dog hadde vi en snuser med oss, og siden snus omtrent ikke selges sør for Malmø ble første stopp Nordby Shoppingcenter like over grensen til Sverige:

IMG_2215.jpg

Etter å ha handlet snus for en høvding, var vi igjen klare for å kjøre videre - men ikke helt uten irritasjon, for her - på turens første stopp - opplevde vi faktisk turens eneste 'ubehagelige' hendelse; En eller annen jubb hadde spyttet en svær, klissete tyggisklyse på frontruten (ses såvidt på bildet)! Denne var såpass motstandsdyktig at vi måtte stoppe og kjøpe vindusvask for å få bort restene av den - irriterende folk!

Turen videre gjennom Sverige og Danmark gikk strålende, hele tiden med taket nede så klart, og morgenen etter var vi allerede på full fart sørover i Tyskland. Vi byttet på å kjøre, så innimellom nytingen ble det nødvendig med litt voksenopplæring for å sette co-pilotene inn i alle bilens muligheter:

IMG_7765.jpg

IMG_2241.jpg

Hele lørdagen gikk med til å krysse Tyskland, og underveis tok vi en beslutning om å kjøre helt til Colmar, hvor vi hadde bestilt hotell til den påfølgende dagen. Dette førte til at vi ikke var fremme før nærmere midnatt, men til gjengjeld var vi nå allerede et stykke nedi Frankrike. Colmar er en utrolig sjarmerende, gammel by, med et lite, historisk sentrum stort sett satt sammen av bindingsverkshus. Det var ingen parkeringsmuligheter ved hotellet, men vi fikk heldigvis parkering ved kirka like rundt hjørnet:

IMG_2278.jpg

Morgenen etter pakket vi bilen, før vi ruslet litt rundt og så på byen mens vi planla turens videre ferd. VM-finalen i fotball var et viktig mål for kompisen min siden Frankrike var i finalen, og vi så frem til å se denne sammen med de lokale i en-eller-annen by på vei sørover:

IMG_2281.jpg

IMG_2296.jpg

Vi vurderte forskjellige byer som kunne passe for en stopp på vei mot middelhavet, og Lyon kom raskt opp som et alternativ. To av oss var ikke helt overbevist, mest fordi vi ikke var så hypp på å bruke tid i en såpass stor by, så vi fikk trumfet gjennom en langt mindre by ved navn Pontarlier som lå oppi fjellene i retning Sveits. Da vi ankom byen fikk jeg umiddelbart dårlig samvittighet overfor min fotballglade venn, førsteinntrykket var ikke akkurat at dette var et sosialt sted. Denne følelsen ble heldigvis borte da vi ankom nattens hotell, hvor betjeningen kunne fortelle at kampen skulle vises på flere storskjermer på en offentlig plass et steinkast unna. Bilen ble satt i en sidegate, bagasjen ble dumpet på hotellrommet, og vi dro ut for å kjenne på stemningen i gatene. Og den var det ikke noe å si på, for å si det sånn - allerede nå, flere timer før kampen, kjørte tutende biler opp og ned i gatene med folk hengene ut av vinduene veivende med franske flagg. På plassen hvor kampen skulle vises fikk vi kjøpt både øl og mat, og begynte sakte men sikkert å kjenne at det var riktig at Frankrike skulle vinne, og slett ikke Kroatia som et par av oss kanskje følte mest for litt tidligere på dagen.

IMG_2302.jpg

Stemningen på plassen ble bedre og bedre etter hvert som Frankrike økte dominansen på banen, og da det ble klart at de hadde vunnet VM, raknet alt sammen! Byens 'paradegate' et par kvartaler unna ble raskt fylt opp av både folk og kjøretøy, de fleste sistnevnte fylt til randen av hoiende mennesker mens de kjørte gjennom mengden av jublende franskmenn - det var tuting, hoiing, fyrverkeri, røyk, musikk - ja, rett og slett alle former for feirende leven:

IMG_2363.jpg

Til slutt bikket det over for oss. Vi måtte simpelthen trekke oss tilbake, og gikk tilbake til hotellet hvor vi fikk litt fred og kunne kjenne pipingen i ørene roe seg ned mens vi fuktet strupen og booket de neste overnattingene. Nå ville vi til saltvann, og fikk booket et lite krypinn litt øst for Marseille, hvor vi bestemte oss for å bli i to netter.

Jeg husker ikke helt hvorfor det ble slik, men vi bestemte oss av en eller annen grunn til at vi ville bade i Lake Geneva på veien mot Marseille. Det spilte i og for seg ingen rolle hvilken vei vi tok, så sånn sett var det et godt valg, men i retrospekt virker det litt rart å kjøre en omvei for å bade på vei til et sted vi kunne bade.. I alle tilfeller rettet vi kursen mot Sveits, hvor vi ikke var mer enn et par timer og tok et bad. I tillegg til å spise frokost langs veien da. Å vente til vi fant en ordentlig rasteplass tok for lang tid, og da vi så en benk ble beslutningen tatt - dette skulle være frokostbordet vårt:

IMG_2382.jpg

Eller, det ble faktisk mer enn bare et bad og en rast - vi stoppet også i en utrolig koselig landsby ved et et nydelig vann, hvor vi i tillegg fikk parkert ved siden av en utrolig kul gammel Lancia. Biler ble dimensjonert litt annerledes i gamle da'r:

IMG_2390.jpg

På veien ble det forresten ennå et stopp for å se litt på alpene og Mont Blanc - samt å finne ut hvilken del av Lake Geneva (som ses mellom bilen og fjellene) vi skulle ta sikte på:

IMG_2404.jpg

Så, til slutt, sent mandag kveld, ankom vi middelhavet - og dertilhørende puslete dimensjonerte parkeringsplasser og gateløp. Det var så vidt jeg fikk parkert der bilen står, og måtte kjøre snuten laangt inn i buskene for å ikke blokkere tilgangen i midten for øvrige biler. I bakgrunnen ser man en liten marina med dertilhørende molo, og lysene bakerst er Marseille:

IMG_2433.jpg

Dagen etter måtte vi ut og handle inn litt mat, hvorpå jeg heldigvis fant en parkeringsplass som passer en litt-over-gjennomsnittet-pertentlig bileier litt bedre. Her stod den uten mulighet for andre å parkere på noen av sidene - phew!

IMG_2470.jpg

Etter et par dager med avslapning, bading, god mat (og drikke) og generelt opparbeidet feriepuls gikk turen videre østover. Vi bestemte oss for å kjøre gjennom Marseille, noe som var spennende med en ny bil jeg ikke var heelt trygg på størrelsen av ennå, men kom heldigvis uskadet ut på andre siden:

IMG_2649.jpg

IMG_2656.jpg

Venninnen skulle som sagt videre til Barcelona og hadde bestilt flybillett fra Nice senere på kvelden. Hun skulle opprinnelig bli med langs kysten helt til flyplassen, men vi brukte langt mer tid enn planlagt (deriblant på Marseille sentrum), så beslutningen om å sette henne på toget ble tatt. Vi stoppet i nærmeste by, fant jernbanestasjonen, og parkerte slik alle andre gjorde - selvsagt rett under et all-stans-forbudt-skilt. Dette lot aldri til å være noe problem, hverken i Frankrike eller Italia, og virket mer som en regel enn et unntak:

IMG_2663.jpg

Les fortsettelsen i neste post

Vi var nå nede i to personer, og turen østover gikk i rolig tempo langs kysten. St. Tropez nærmet seg parallelt med middagssulten, så vi stoppet innom her for en matbit akkurat i tide før solen gikk ned. Turens desidert drøyeste pris sammenlignet med produkt her, men artig å oppleve når vi først var i området:

IMG_2678.jpg

I motsetning til turen for fire år siden, hadde vi lagt opp til langt mer kjøre-for-å-oppleve denne gangen. På den forrige turen var bilen mer et verktøy for å komme seg fra opplevelse til opplevelse, nå var det å cruise langs kysten en stor opplevelse i seg selv:

IMG_2784.jpg

IMG_2786.jpg

IMG_2826.jpg

Underveis stoppet vi når vi følte for det, enten for å ta et bad, bare se oss omkring eller få en matbit, feriepulsen ble med gjennom hele strekket.

IMG_2853.jpg

IMG_2860.jpg

Etter turen langs rivieraen skulle vi videre til Korsika. Det går ferger til og fra Korsika i flere av byene langs kysten i både Italia og Frankrike, og til slutt falt valget på avreise fra Savona som var såvidt inn i Italia langs kysten. Savona fikk vi ikke sett så mye av, siden vi brukte mesteparten av tiden langs kysten, men de hadde i hvert fall mye gammel bebyggelse her også:

IMG_2891.jpg

Vel fremme på fergekaien ble billett og pass sjekket, og vi ble pekt i retning av en slags oppstillingsplass hvor bilene stod mer eller mindre i rekker. Vi trodde dette var selve ferjerekkene, men det viste seg at dette bare var en midlertidig oppstilling før vi slapp inn på det riktige oppstillingsområdet. Da porten her åpnet, var det fullstendig kaos, og rekkene som opprinnelig var lagd kollapset til et stort, organisk system:

IMG_2903.jpg

Til slutt kom vi heldigvis i rekke for å få kjøre ombord, noe som gikk overraskende (gitt opplevelsen i forkant) ryddig for seg, med en hel mengde anvisere som veivet og pekte for å få folk til å kjøre dit de skulle. Siden det viste seg å ta overraskende lang tid å ta ferje fra fastlandet til Korsika, bestemte vi oss for å ta en nattferge for å ikke miste så mye tid:

IMG_2924.jpg

IMG_2926.jpg

Vi ankom Bastia, helt nordøst på Korsika, grytidlig på morgenen, og hadde bestilt hotell for kommende natt nær Piana på vestkysten. Hele dagen stod med andre ord til rådighet, så vi hadde god tid til å kjøre vestover og ned langs kysten. Landskapet her så helt utrolig ut så tidlig på morgenen, badet i et enormt varmt lys fikk frodigheten og det blå havet en ekstra dybde. På et tidspunkt stoppet vi og nøt det hele i stillheten fra morgenen - som brått ble brutt av en lokal helt som tydeligvis var sent ute til jobb. Han kom kjørende på to (hvinende) hjul i svingen og skikkelig Formel1-brems idet han holdt på å smelle inn i bakenden på en leiebil med to forvirrede turister som var usikre på om de skulle stoppe eller ikke. Etter å ha brettet hele overkroppen ut av vinduet i den lille bilen, ropt noen franske ukvemsord (jeg forstod bare 'merde') og veivet med knyttet neve, hoppet de forskrekkede turistene ut av veien, før han spant avgårde og ble borte på to hvinende hjul rundt neste sving. Stillheten senket seg igjen, og vi kunne kjøre videre:

IMG_2940.jpg

IMG_2949.jpg

IMG_2985.jpg

Også på Korsika ble det en del badestopp, noe som førte til at vi måtte være litt kreative med tørking av badetøy og håndklær mellom hvert stopp - det tar uansett ikke lang tid i 30+ grader og sol, især ikke i fart, men vi prøvde tidvis å fremskynde prosessen:

IMG_2991.jpg

Andre stopp ble det også en del av - her fra Calvi, hvor det ble tid til både sightseeing og is:

IMG_3013.jpg

Etterhvert som vi kom lenger og lenger sør langs kysten, ble veiene også smalere og smalere, med et veidekke jeg aldri noen gang har opplevd tidligere - det var omtrent umulig å kjøre fortere enn 30km/t uten å føle at bilen skulle riste ihjel. Det hadde dog ikke så mye å si all den tid veiene her får våre vestlandsveier til å føles ganske rette og romslige, så det var uansett ikke noe voldsomt ønske om å kjøre særlig mye fortere - især ikke for han som satt ytterst. Men omgivelsene var det heldigvis ingenting å si på - denne delen var øya var utrolig, i ordets rette forstand:

IMG_3019.jpg

IMG_3036.jpg

IMG_3040.jpg

IMG_3059.jpg

Veiene her fulgte kystlinjen, så luftlinje og kjørelengde samsvarte særdeles dårlig. Det var heldigvis ikke mye motgående trafikk her siden det finnes en betydelig mer moderne vei litt lenger inn i landet, men hva er gøy med det? Hastigheten var aldri særlig høy her, så de få bilene vi møtte gikk det greit å koordinere passering med:

IMG_3066.jpg

IMG_3069.jpg

IMG_3074.jpg

IMG_3082.jpg

Hotellet vi skulle bo på het Les Roches Rouges, og var som snytt ut av en Wes Anderson-film - utrooolige mengder sjarm, en lokasjon det er vanskelig å matche, og drevet av en middelaldrende, erkefransk dame; slank, røykelepper, ulastelig antrukket og med tykke briller og kraftig, sort innfatning. Vi gikk for full pensjon, og lot henne bestemme kveldens meny - rett og slett en fantastisk opplevelse:

IMG_3117.jpg

IMG_3121.jpg

Med en lang og opplevelsesrik gårsdag på Korsika bak oss og en plan om å ta fergen videre til Sardinia fra Bonifacio på kvelden, tok vi det rolig første halvdel av dagen og kjørte eneste mulige vei sørover. Kameraten min kjørte en del av dette strekket, og klarte, takket være en lite omtenksom medtrafikant et par biler lenger fremme, å trigge pre-safe systemet på bilen under en kraftig oppbremsing. Riktignok stoppet bilen foran oss veldig brått, men det opplevdes ikke videre kritisk for meg som passasjer i hvert fall. Bilen valgte likevel å være føre-var, noe som kanskje var like greit med tanke at bilen bak oss nesten ikke klarte å stoppe i tide. I alle tilfeller kom vi velberget frem til Bonifacio, hvor en kort fergetur stod for tur. Bonifacio er plassert omtrent hengende utenfor en klippe, og er vel verdt et stopp hvis man er i området. God is hadde de også her:

IMG_3148.jpg

Etter en kort fergetur var det bare et par mils kjøring før vi ankom Porto Pollo hvor vennene våre bodde - her ble vi møtt med ferdig middag og rause vinglass, noe som stort sett var oppskriften de fem dagene vi var her, ispedd strand, vindsurfing og kortspill. Det var utrolig deilig å være litt lenger på samme sted etter all fartingen, ikke minst var det hyggelig å henge med noen andre mennesker også:

IMG_3204.jpg

IMG_3282.jpg

På Sardinia stod bilen stort sett stille med unntak av et par turer til butikken, vannkilden og noen andre strender. Noen toppløse turer ble det med andre ord:

IMG_3280.jpg

Da de fem dagene var over måtte vi igjen komme oss tilbake til fastlandet. Som med Korsika går det ferger til og fra Sardinia fra en rekke steder, så det gjaldt egentlig bare å finne ut hvor vi ville hen - valget falt på Livorno, og vi gikk igjen for en nattferge for å unngå å miste så mye tid. Her var det ingen overfarter igjen med ledige lugarer, men vi bestilte hvilestoler som et nest-beste alternativ. Da vi kom på båten oppdaget vi dog at disse ikke fantes rent fysisk på båten vår. Ved nærmere ettersyn fantes de heller ikke på billettene, og det viste seg at de kun fantes på siden jeg hadde booket overfarten på. Vi endte til slutt opp med soveposer i fluktstoler på dekk - ikke den mest komfortable overnattingen jeg har hatt, men det gikk overraskende greit:

IMG_3296.jpg

Vi ankom Livorno gryyytidlig på morgenen, og begynte turen nordover mot Tellaro hvor vi hadde booket overnatting påfølgende natt. På veien kjørte vi forbi Pisa, og bestemte oss for å være ekte turister og ta en titt på det famøse tårnet. Siden vi var så tidlig ut var det ingen andre der, så det føltes litt som å gå på forbudt område. Da vi skulle dra videre etter å ha sett oss om og tatt en kopp kaffe, var plassen tettpakket av folk - snakk om å ha flaks med timingen. Vi parkerte like utenfor, på en offentlig plass i en offentlig gate, og fikk hjelp av en fyr som tydeligvis tjente til livets opphold på å veilede turister som oss. Det viste seg at parkeringsautomaten krevde at man tastet inn de tre første sifrene i skiltnummeret, men dette var ikke kommunisert på noen forståelig måte på maskinen:

IMG_3340.jpg

Etter å ha tilbrakt en særdeles lang kveld sammen med rike kids fra Milano som tilbrakte sommeren i Tellaro, ble dagen etter en smule amputert, og vi gjorde stort sett ikke annet enn å komme oss til Genova. Her hadde vi leid et sted å bo i gamlebyen, hvor det selvsagt ikke var lov å kjøre (eller parkere). Verten vår visste dog råd, og møtte oss på en stor plass og viste oss veien til en parkeringsplass i en kjeller som han disponerte. Denne var innerst inne i en utrolig snirklete og trang parkeringskjeller, og det tok like lang tid å komme fra porten til parkeringsplassen som det tok å komme til selve parkeringsgarasjen. Hadde han blitt bort i løpet av natten hadde vi aldri funnet bilen igjen - antakelig ingen andre heller:

IMG_3392.jpg

Vi dro videre fra Genova dagen etter, med mål om å kjøre over St. Gotthardpasset i alpene, for så å finne et sted å bo midtveis mellom dette og München. Været var selvsagt upåklagelig, selv om det ble litt vel varmt i Sveits. Det var ikke så mange andre som kjørte med taket nede her, for å si det sånn:

IMG_3418.jpg

Vi hadde planlagt å kjøre den snirklete ruten over fjellet, men da vi nærmet oss St. Gotthardpasset ble vi litt forvirret av skiltingen og før vi visste ordet av det hadde vi kjørt til topps på den moderne motorveien i stedet for. Litt slukøret vurderte vi om vi skulle kjøre ned igjen for så å ta ruten vi opprinnelig hadde planlagt, men fant til slutt ut at vi klarte oss uten forhistoriske veier og heller kunne fokusere på å nyte omgivelsene her vi allerede var:

IMG_3421.jpg

Det viste seg dessuten at vi skulle få fylt opp kvoten av svingete veier med ruten vi hadde valgt i retning Liechtenstein, så alt i alt ble opplevelsen vel så bra. Liechtenstein er jo ikke rare greiene, men den korte tiden vi var innom der rakk vi likevel å besøke et slott, ta en kopp kaffe og bli tatt i en fotoboks:

IMG_3429.jpg

På vei mot München fortalte jeg kompisen om Schloss Neuschwannstein, og det fristet såpass at vi besluttet oss ikke bare for å kjøre forbi, men faktisk prøve å komme oss inn denne gangen - de to andre gangene jeg har vært der har det vært proppfullt. Denne gangen var vi føre var, og dro fra hotellet vi bodde på like i nærheten grytidlig om morgenen, stilte oss i kø og fikk booket oss inn på en engelsk omvisning. Denne var vel verdt innsatsen, og det var godt å få strøket det fra listen. Slottet er virkelig verdt en visitt dersom man er i området, og har en fascinerende historie - på tross av at det ser ut til å være urgammelt, ble det bygget med telefon og en form for calling-anlegg:

IMG_3521.jpg

Med slott og sør-Europa unnagjort, hadde vi bare ett stopp igjen på planen, og det var å besøke en studiekamerat som bor og jobber i München. Han tok oss med rundt i München og viste oss byen slik han bruker den, noe som i grunnen var en perfekt avrunding. Selv om vi begge hadde noen dager igjen av ferien, besluttet vi morgenen etter å igjen behandle Tyskland som en transportetappe og booket en ferge fra nord-Tyskland til Sverige samme kveld:

IMG_3543.jpg

Fergen til Sverige var nok en nattferge, så vi ankom Trelleborg tidlig på morgenen og begynte på turens siste etappe nordover. På veien stoppet vi i Strömstad for å nyte et smørbrød med rekerøre, og fikk samtidig hjelp av en liten skrott til å fjerne litt av sporene fra turen i fronten på bilen:

IMG_3553.jpg

Noen timer senere var vi igjen tilbake i Oslo, og turens tall ble som tidligere vist ganske voldsomme. Sammenlignet med turen for fire år siden lå vi omtrent 400km bak, men samtidig drøye 10 timer foran:

IMG_3565.jpg