Jump to content

Chipping av ML 320 CDI

Kjell190
 Share

Recommended Posts

Hei! Har søkt litt rundt på nettet, og funnet litt forskjellige svar. Men håpte at jeg skulle fått høre av en av dere om noen her har erfaring med chipping av en ML 320 CDI?

Slo av en prat med en mekaniker her om dagen, da kom vi knn på temaet chipping, og han da hvis jeg er veldig gira på en overhaling av girkassa på bilen så går jeg for chipping. Altså, han mente vel da st den ville rase ved chipping. Fått tilbud av en bekjent av meg som chipper for et firma, da. Ar steg 1 36hk og steg 2 46hk. Vil dette kunne skade bilen min?

Det er klart at effektøkning belaster gearkasse ekstra. Lang kjørelengde,alder og gammel olje vil jo øke risiko for havari. Det er vel dreiemoments økningen som belaster drivlinjen mest.  Kjører selv med C 200 CDI med 70 % økt dreiemoment.  Fra 270 til 460 nm. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det når bilen var ny.

Har en S211 men med samme motor som deg, fikk chippet min når den hadde rullet en 160000km ca.. og angrer ikke et sekund :)

Ang girkassen så kommer det igjen an på bruken, automatkassene til Mercedes er vell en av de som er mest holdbare, kan feks ikke sammenlignes med VAG sine pappkasser..

Det du skal passe på, er at den som gjør jobben har litt peiling, og også sørger for omprogrammering av girkassa. Hvis girkassa girer som om det skulle vært 400 nm, mens det i virkeligheten er 650, da blir det mye slitasje.