Jump to content

1998 S210 mange elektriske feil samtidig: vindu, blinklys, lyktespyler, seter


Hallgeir Helland
 Share

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg skulle ha bilen min (1998 E320T 4matic) til EU kontroll og forventet noen anmerkninger på bremsene, men like før kontrollen oppsto nye problem:

Vindusviskere virker ikke.

Elektriske vindusheiser virker ikke.

Elektriske seter virker ikke.

Lyktespylere virker heller ikke.

Soltak virker ikke.

 

Så jeg lurer på om det er en felles kontrollboks ("hjerne"?) for disse funksjonene, som har tatt kvelden?

I så fall, hvor finner jeg den i bilen, og er det en typisk / kjent feil?

 

På forhånd mange takk!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg fikk testet samtlige sikringer i kveld, aller er OK (dvs måler akkurat samme spenning på begge sider, med motoren i gang).

Det var som du sier sikringer under panseret både passasjersiden og førersiden, samt under baksetet passasjersiden sammen med batteriet.

Jeg har annensteds fått indikert at kanskje feilen ligger i noe som de kaller SAM modul, den boksen med noen sikringer og noen rele som sitter innenfor sikringspanelet på førersiden under panseret.

Skal sjekke den i morgen tenkte jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hei, på min 210 mista jeg kontakt med gearkassa...så mista jeg interiørlys og sentrallås, speil og vindu forsvant også trur jeg..

 

Alle sikringer var intakt og jeg kunne ikke se noe som var galt...

 

Fikk bilen inn på et verksted og etter litt feilsøking, fant dem ei sikringsboks som hadde smelta..

Link to comment
Share on other sites

Så fant vi feilen til slutt. Det var ikke noen sikring, alle de var OK.

Det var vakuum pumpen. Lite logisk vil jeg si, sånn umiddelbart, men den var full av vann og har sikkert kortsluttet ett eller annet elektrisk. Jeg dro ut styreledningen, den med 16 pinner, da kom vinduer, blinklys, vindusvisker, takluke og elektriske seter tilbake i full sving.

Jeg mistenker at vakuum pumpen har sugd inn vann fra baklukelåsen, for den har ikke virket som den skal ganske lenge.

 

Så nå er det bare å ordne alle bremsene, med diverse rust på bremserør og sånt vanlig kjafs, så skal jeg forhåpentligvis få den godkjent og i drift igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...