Jump to content
_s_y_v_e_r_s_e_n_

Kjøring til og fra EU kontroll med bil som skulle vært vist

Recommended Posts

Hei

Jeg har kjøpt en bil (dvs to biler i samme situasjon) som har stått til lagring over lengre tid og dermed ikke vært vist på den forrige EU kontrollen. Når jeg har fått skrudd sammen bilen, er det lov å kjøre den til kontrollen, eller må jeg frakte den på henger/planbil, eller skaffe prøveskilt? Bilen har fremdeles skiltene på. Tenker jeg riktig, om jeg sitter med timebestillingen i hånda (om jeg eventuelt skulle bli stoppet for kontroll på den strekningen) , å referere til avtalt kontroll? Eller bør jeg angripe dette på en annen måte? Noen tenker sikkert mine siste tanker her, men er det innafor å gjøre det slik? Rett og slett bare kjøre bilen til kontrollen?

Den er ikke verken mer eller mindre lovlig å kjøre til kontroll enn noe annet, så strengt tatt skal du ta den på henger eller leie prøveskilt.

Sånn rent personlig, så tenker jeg at du skal treffe noen som er rimelig firkanta om de ikkelar degkjøre til kontrollen. Forutsatt at alt annet er i orden, selvsagt

Det er vel ikke lov med prøveskilter på en registrert bil..

Du risikerer avskilting hvis du blir stoppet.

Det er vel ikke lov med prøveskilter på en registrert bil..

Du risikerer avskilting hvis du blir stoppet.

Ikke lov med prøveskilter, og ikke lov med de vanlige? Da blir det plundrete.

Du får faktisk ikke leid prøveskilter for en bil som ikke av avregistrert. Har prøvd.

Så da må en ta med skiltene, levere dem, leie prøveskilter, kjøre til kontroll, og så hente skiltene igjen hvis kontrollen gikk bra?

Og du har heller ikke lov til å taue den uten skilt/prøveskilt.

Hva er det du har kjøpt? Hennings TDT?

Med vennlig hilsen, Olaf

Det var det jeg frykter. Da blir det billigere å transportere den på henger til kontrollen, enn om jeg leverer skiltene etc. Da må jeg jo i tillegg betale for å få dem ut igjen? Ja, det er begge bilene 123 bilene mine det gjelder. Begge er registrert, men må inn på kontroll når dem er ferdige

Eg er i same (nesten) situasjon at eg ikkje fekk reparert bilen ferdig til EU-frist gjekk ut.

Eg leverte inn skilt og rekner med å skaffe prøveskilt for dagen når eg er klar, sjølv om det er 800meter.....

Sent from my iPhone using Tapatalk

Eg er i same (nesten) situasjon at eg ikkje fekk reparert bilen ferdig til EU-frist gjekk ut.

Eg leverte inn skilt og rekner med å skaffe prøveskilt for dagen når eg er klar, sjølv om det er 800meter.....

Sent from my iPhone using Tapatalk

Må du betale for å få dem ut igjen? Eller er det en viss tid du har på deg?

Om du leverer selv, så koster det ikke noe å få dem ut igjen.

Om du leverer selv, så koster det ikke noe å få dem ut igjen.

så fremt det ikke går alt for lang tid før man henter de igjen..

Ref vegvesen "hente ut skilt"

Du kan søke om å få kontrollen utsatt. Da kan du lett kjøre til kontrollen. Forklarer du situasjonen får du det.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Du kan søke om å få kontrollen utsatt. Da kan du lett kjøre til kontrollen. Forklarer du situasjonen får du det.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Så flott! Da kan jeg prøve på det  :D

Det er vel normalt sett kun mulig ved å søke før kontrollfristen har utgått og man venter på deler eller verkstedkapasitet..

Det har i praksis blitt nesten umulig å få utsettelse i det hele tatt. Tidligere var det enkelt, men nå er det nesten umulig.

Eg hadde ein 190 i fjor der fristen var gått ut eit par mnd før eg fekk reparert den. Eg la skilta inni bilen (i front og bakrute) slik at ikkje SVV eller politi på patrulje skulle ta skilta av bilen når den sto parkert heime og på verkstedet (levert kvelden i forveien). Her i området patruljerer dei bilverksteder osv og skrur av skilta på biler som har gått over tida sjølv om dei står på verksted, men ligger skilta i innelåst i bilen kan dei jo ikkje berre ta dei.

Hadde ca 3km til verksted og kjørte dette stykket, han som skulle kjøre meg heimigjen kjørte 3-4 min før for å "holde utkikk" om det mot formodning skulle være kontroll.

Det skal dog seiast at eg møtte på politiet kjørande imot meg i 30 sona (der dei lett kunne stoppa meg, siden eg sto i eit kryss), men det såg ikkje ut som dei reagerte på at dei ikkje såg skiltet i fronten.

Optimalt sett skal ein dog levere inn skilt, hente ut prøveskilt for så å hente ut skilta igjen om/når bilen er godkjent. Evt biltralle. Som allerede sagt :)

Men det er vel ikkje usansynlig at overnemnte måte kjem til å bli gjort neste gang og...