Jump to content
Mercedes-Benz Entusiastklubbs forum
eirikau

W211 rykker og napper

Recommended Posts

Hei.

Har en 2003 E220cdi som i det siste har begynt å "hoppe" fra 1. til 2. gir, alle andre girskift er greie. Føler bilen går på litt lavt turtall og girer opp litt sent i de laveste girene.

Jeg kjørte en diagnose på bilen i dag å fikk opp denne feilkoden:

"2511. The friction power of the torque converter lockup clutch is too high."...

Noen som kan fortelle meg hva dette vil si?

Er det noen som vet hva som kan gjøres og om det er noe jeg kan gjøre selv?

Eirik

Km.stand?

Setter en mynt på at converteren må skiftes. Da er det like greit å overhale hele girkassen dessverre.

Km.stand?

Setter en mynt på at converteren må skiftes. Da er det like greit å overhale hele girkassen dessverre.

Jeg holder også en knapp på converteren. Ring bergs om du bor på Østlandet.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Huff høres kostbart ut... Har kjørt litt i ettermiddag og bilen girer nå som en drøm igjen men dette virker jo nesten for godt til å være sant. Når diagnosen ble tatt ble også feilkoden slettet men vi får se om benz'n holder seg i form eller om den begynner å nappe igjen. Takker for svar.

Huff høres kostbart ut... Har kjørt litt i ettermiddag og bilen girer nå som en drøm igjen men dette virker jo nesten for godt til å være sant. Når diagnosen ble tatt ble også feilkoden slettet men vi får se om benz'n holder seg i form eller om den begynner å nappe igjen. Takker for svar.

Girer som en drøm når motor er varm, men er ille når den er kald? Slik var min, og der måtte converter skiftes. Jeg tror det er mange 722.6 girkasser der ute som egentlig skulle vært overhalt.

Har du sjekket at oljenivået er korrekt? Min W211 oppførte seg snodig når den var kald og 'normalt' når den hadde nok olje. Grunnen til lite olje på min bil var en lekkasje i røret som går inn i oljekjøleren på radiatoren.

Det kan selvsagt også være andre problemer, men oljenivået er det første som bør sjekkes. Noen kjente feil (også nevnt over):

- Lockup-solenoid inni girkassen (kan bli defekt og føre til at lockup på converter ikke fungerer som den skal)

- Olje i styringsenheten (ta av den store, hvite pluggen foran på girkassen og se etter olje - finnes det olje her, lekker pluggen og oljen kan ha trengt helt opp i styringskortet)

- Kretskortet/el-platen inni girkassen (Kan slutte å lede som det skal som følge av urenheter osv)

- Selve converteren (Lamellene kan slites ut slik at den må byttes/overhales)

Kassa kan også oppføreseg rart, hvis abs sensor/ringer er slitt/deffekt

Takk for gode forslag. Problemet var likt uavhengig av temperatur. Problemet har ikke kommet tilbake og bilen går pent igjen :D