Jump to content
Atmobil

Noen synes det er stille på forumet og her er grunnen til at jeg selv er stille

Recommended Posts

Jeg har oppigjennom årene hatt en del forskjellige Mercedeser. Jeg har hatt tre stykk W110, to stykk W115 og jeg tror det er fem stykk W123.

Men, jeg har lenge båret på en drøm, og det er ikke om en Mercedes. Da jeg som guttunge så tvserien Lassie fra 60-tallet på tv var Lassie sammen med en skogvokter. De kjørte rundt i en pickup og jeg syntes den var mektig tøff. Jeg visste ikke hva det var den gang men har i voksen alder funnet ut at det var en Dodge D100, spesifikt av årsmodell 1965 til 1967.

Jeg prøvde først å finne modellbiler, det var ikke store utvalget. En produsent som heter GreenLight har prodsuert dem i skala 1:64, jeg har kjøpte en del av dem:

IMG_7367.jpg

Men det var en i full skala jeg ville ha og kravene mine var som følger:

Det måtte være en av årsmodell 1965 til 1967 men det er selvsagt ikke så enkelt når man begynner å henge seg opp i detaljer. Fronten jeg forelsket meg i kom først halveis inn i årsmodell 65 og varte ut årsmodell 67 men de kule dørhåntakene (som kalles Fridge door handles der borte) og dashbord uten padding var kun med ut årsmodell 66. Altså hadde jeg 1,5 årsmodell å velge mellom (kan nevnes at denne generasjonen pickup ble produsert fra 61 til 71).

Det måtte også være minste modell, altså D100 og ikke den større D200.

Andre krav var lang Sweptline platt (altså hele sider i motsetning til Utiline som har mere gammeldags kasse med utenpåliggende skjermer, ofte kalt step side)

Jeg foretrakk også V8 og manuell girkasse og da gjerne 4 trinn, standard på disse var rekke sekser "The leaning tower of power" og 3 trinns manuell kasse. Oftest finner man automat på biler med 318 V8.

Til sammen ble det bygget ca 8000 biler i denne konfigurasjonen i årsmodell 65, noen flere i 66 men Dodge har alltid vært langt etter Chevy og Ford i salgstall på pickuper. Ford har produsert ca 1 million F-serie pickuper hvert eneste år i 50 år!!

Det samme gjelder Chevy mens Dodge (nå kalt Ram) har stort sett bare hatt en tiende del av salgstallene.

Letingen begynte først på Ebay og etterhvert på Craigslist og etter ca 1,5 års leting fant jeg i November 2015 en avertert på Craigslist i et lite sted som heter Teton, Idaho. Jeg hadde mail kontakt med selger og fikk hjelp via det egne forumet for disse pickupene av en som bor ikke langt unna til å dra å se på den.

Den var veldig riktig i mine øyne.

Det var en 65 D100 med lang platt, 318 V8 og firetrinns manuell kasse. Den var stort sett urørt og komplett og på toppen av kaka var den grønn, akkurat som Forest Service bilene i Lassie serien.

Bilens selger er sønn av han som kjøpte den ny, den har aldri forlatt gården der oppe i Idaho og hadde litt over 75 000 miles på telleren.

Våren 2016 gikk turen til USA, til tross for at salget av min W123 300TDT (som skulle finansiere en del av kaka) ikke ble noe av så landet vi 24. April i Salt Lake City. Dette var en Søndag og Mandag morgen kl 08.20 startet vi fra hotellet vi hadde for natten og kjøre de ca 50 mil nordover. Etter ca 4 timers kjøring på veier som vi nordmenn aldri kommer til å kunne drømme om å få ha her å i en konstant hastighet av 80 mph så var vi fremme.

Bilen var så bra som jeg hadde håpet på og det ble handel.

Her er bilder av den slik den så ut da jeg kjøpte den der borte:

IMG_7735%20800x533.jpg

IMG_7736%20800x533.jpg

IMG_7737%20800x533.jpg

IMG_7738%20800x533.jpg

IMG_7741%20800x533.jpg

IMG_7740%20800x533.jpg

Selgeren med familie

IMG_7947%20800x533.jpg

Her er riggen som hentet den der borte og transporterte den til Long Beach, California

IMG_7955%20800x533.jpg

Derfra ble det container og båt, ned langst vestkysten, gjennom Panama kanalen og så nordover langs hele østkysten helt opp til Nova Scotia før ferden gikk videre over atlanteren.

15 Juli 2016 kunne jeg endelig hente den i Oslo.

IMG_9339_resize.jpg

Som synes så er den litt større på denne siden av dammen, første pri etter å ha fått den hjem var å få på større port på garasjen:

IMG_9351_resize.jpg

Porthullet var 240cm men med en vippeport hvor braketter og fjærer bygger 10 cm på hver side var det ikke mye å gå på når en skal få en 2 meter bred pickup inn.

Første kontroll hos BT var 23. August 2016. Jeg visste at bremsene var dårlige. Hjulsylindre var lekk og hovedsylinder var lekk. På kontrollen syntes kontrolløren at bilen var "skjeiv" og skrev dette som mangel i tillegg til bremser. Noe ble gjort i fjor men det var først ved påsketider i år at jeg fikk fart i sakene. Det ble mye mere jobb enn jeg trodde.

Alt av bremser er byttet, tromler, sylindrere, alle smådeler, nye rør og nipler hele veien rundt. Bakakselen måtte ha nye lager:

IMG_0192.jpg

Og jeg gikk altså fra dette:

IMG_0290.jpg

Til dette:

IMG_0366_resize.jpg

Og dette:

IMG_0368_resize.jpg

Og dette:

IMG_0448.jpg

Fram ble det også en forskjell:

IMG_0451.jpg

Nye foringer i fjærene, fjærer ble slipt rene for rust, grunnet med brunox og lakkert med hammerlakk fra sprayboks.

Nye støtdempere fram og bak og nye styreledd:

IMG_0452.jpg

Til slutt ble det, ny kontroll hos BT 18. August og godkjent.

Jeg har siden dette fått kjørt ca 800 miles og bilen blir bedre å bedre for hver mil.

Den har jo stort sett stått i ro siden ca 1980 og heldigvis er klimaet relativt tørt der borte og den har stått for det meste innendørs.

Her er noen bilder med norske skilter, jeg laget egne skilter og kjørte med først da skiltene fra Lator ikke akkurat kom over natta, kjørte faktisk med mine egne skilter lenge etter at jeg hadde mottatt de fra lator også men har nå byttet.

IMG_0485.jpg

IMG_0484.jpg

Og her er et fra hjemgården til min kone, hvor jeg var å hentet hjem et lass med mercedes deler jeg hadde lagret :D

IMG_0199_1.jpg

Snadderbil med kul historie!  :) fargen var helt konge til den bilen! Du mangler en oljekanne og halmball bakpå nå  :) Håper planen din er å beholde den slik den står, den ser aldeles perfekt ut

Nais!

Ikke så rotete dasjbord der  :P

Her trengs det en halmballe ja.

Flott bil, Gaute!  :D  Også er det en Stjernebil, logoen til Dodge er jo en Pentastar.

Med vennlig hilsen, Olaf

Det nærmer seg vår (ifølge kalenderen iallefall) så får et par uker siden var jeg å så om Dodgen, startet den opp og kjørte den ut i snøen. Lenger enn så trengte jeg ikke. Tok en liten walkaroundfilm med telefonen. Litt dårlig lyd og bilde men en ser iallefall hva det er.