Jump to content
Olaf

Noe å tenke på for dere med el-bil

Recommended Posts

Dette gjelder jo bare dere som tror at dere gjør verden en tjeneste ved å kjøre el-bil, ikke dere som bor i Asker og Bærum og jobber i Oslo og fyller opp bussfila på E-18 med Teslaene deres!

 

Nyheter fra Sverige:

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbilens-batteri-kan-vara-en-klimatvarsting

 

http://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pressmeddelanden/pressmeddelande---arkiv/2017-05-29-ny-rapport-belyser-klimatpaverkan-fran-produktionen-av-elbilsbatterier.html

 

https://www.nyteknik.se/fordon/stora-utslapp-fran-elbilarnas-batterier-6851761#conversion-201801424

 

Og bare så det er sagt, joda, jeg vet at Tesla jobber med å bygge null-utslppsfabrikk for bilbatteriene sine. Det betyr jo at de er klar over problemet, men ikke gidder å informere kundene om utslippene før de kjøper en Tesla!

På den annen side har de kortsiktig gjeld på 2,7 milliarder dollar som det ser ut som om de ikke klarer å betale, så hvem vet...

 

Med bensinduftende sommerhilsen, Olaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når en elbil produseres bidrar det til høyere klimagassutslipp enn når en vanlig bil produseres.

 

Analyser gjort av Daimler AG for Mercedes-Benz, viser at produksjonen av en elektrisk Mercedes-Benz B-Klasse fører til 10,1 tonn CO2-utslipp, mens produksjonen av en bensindrevet B 180 fører til utslipp på 5,5 tonn CO2. Det er først og fremst produksjonen av batteripakken som bidrar til de høyere utslippene for elbilen.

 

Bensin- og dieselbilen starter altså livsløpet med et klimaforsprang på elbilene. Men når bilene begynner å rulle på veiene tar elbilen raskt igjen forspranget.

 

 

 

Bensinbil: 5,5 tonn CO2 (produksjon) + 24 tonn CO2 (bruk) = 29,5 tonn CO2

Elbil på europeisk strømmiks: 10,1 tonn CO2 (produksjon) + 11,9 tonn CO2 (bruk) = 22 tonn CO2

Elbil på vannkraft: 10,1 tonn CO2 (produksjon) + 0,2 tonn CO2 (bruk) = 10,3 tonn CO2

 

Dersom du kjører en elbil på norsk vannkraft sparer du altså klimaet for nesten 20 tonn CO2-utslipp i løpet av bilens levetid!

 

http://blogg.fortum.no/sparer-miljoet-elbil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brannfaren for fossilbil, som frakter med seg mange titalls liter meget brannfarlig væske, er større. Dessuten er energiinnholdet i et stort elbilbatteri det samme som noen få liter diesel fordi elbilen utnytter nesten alt til å flytte bilen og ikke søler bort 75% i spillvarme. Det betyr også at varmeutviklingen ved en brann vil være mye lavere om en elbil brenner. Hvis batteriet skulle ta fyr er det andre slukkemetoder enn ved brann i brannfarlig væske.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fremtiden er nok elektrisk. Så man kan snakke så mye man vil i mot, men det går nok en vei. Men de fleste her på forumet liker ikke biler nyere enn år 1995, så for dem er det jo uansett ikke noe å si hvilke teknologiske fremskritt resten av verden gjør  :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Og bare så det er sagt, joda, jeg vet at Tesla jobber med å bygge null-utslppsfabrikk for bilbatteriene sine. Det betyr jo at de er klar over problemet, men ikke gidder å informere kundene om utslippene før de kjøper en Tesla!

På den annen side har de kortsiktig gjeld på 2,7 milliarder dollar som det ser ut som om de ikke klarer å betale, så hvem vet...

 

Nå er det nok kun deler av utslippene ved batteriproduksjon som foregår ved fabrikkene, uthenting av råvarer er langt styggere saker og der er det nok vanskeligere å få til nullutslipp også.

 

Tesla forsøker vel å gjemme seg bak ca 450k "bestilinger" av Model 3, bestillinger som egentlig bare er en reservasjon kundene kan trekke seg ut av helt uten tap.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brannfaren for fossilbil, som frakter med seg mange titalls liter meget brannfarlig væske, er større. Dessuten er energiinnholdet i et stort elbilbatteri det samme som noen få liter diesel fordi elbilen utnytter nesten alt til å flytte bilen og ikke søler bort 75% i spillvarme. Det betyr også at varmeutviklingen ved en brann vil være mye lavere om en elbil brenner. Hvis batteriet skulle ta fyr er det andre slukkemetoder enn ved brann i brannfarlig væske.

 

Hvilke slukkemetoder mener du funker på elbiler da?

Brannvesenet sier vel rett ut at de ikke klarer å slukke elbiler men kan forsøke å kjøle ned..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bensinbil: 5,5 tonn CO2 (produksjon) + 24 tonn CO2 (bruk) = 29,5 tonn CO2

Elbil på europeisk strømmiks: 10,1 tonn CO2 (produksjon) + 11,9 tonn CO2 (bruk) = 22 tonn CO2

Elbil på vannkraft: 10,1 tonn CO2 (produksjon) + 0,2 tonn CO2 (bruk) = 10,3 tonn CO2

 

Dersom du kjører en elbil på norsk vannkraft sparer du altså klimaet for nesten 20 tonn CO2-utslipp i løpet av bilens levetid!

 

http://blogg.fortum.no/sparer-miljoet-elbil

 

Det er teknisk umulig å kjøre elbilen på norsk vannkraft.

 

Uansett hvordan man vrir og vender på det ender man opp med at det europeiske kraftmarkedet er det samme markedet.

Det betyr at alt forbruk i realiteten er en miks, og for å gjøre det enda litt morsommere betyr det at økt luksusforbruk (eksempelvis elbiler) vil medføre at den lettest tilgjengelige energikilden vil levere mer.. (Det er ikke norsk vannkraft, for å si det sånn)

 

Folk kan kjøpe strøm med opprinnelsesgarantier så mye de vil, det endrer ikke de faktiske forhold.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uansett hvor strømmen måtte komme fra er det ikke mye tvil om at det er bedre for luftkvaliteten med elbil enn en forbrenningsmotor som spyr ut giftig gass. CO2 tar jeg ikke så tungt, men alt det andre er noe dritt.

 

Forresten er det ikke ofte selve batteriet tar fyr om en elbil er utsatt for en ulykke. Det har vel knapt skjedd. Resten av bilen brenner opp på helt vanlig vis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Forresten er det ikke ofte selve batteriet tar fyr om en elbil er utsatt for en ulykke. Det har vel knapt skjedd. Resten av bilen brenner opp på helt vanlig vis.

 

Hvilken kilde kan du referere til her?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvorfor oppfører så mange elbilister seg som nyreligiøse gærninger som går rundt å forkynner hvor mye "bedre" de er enn alle andre?

Er foresten akkurat det samme som vegetarianere gjør også.

 

Jeg driver i varmepumpe bransjen, og her brukes enda gassen R410A som ifølge FNs klimapanel har en GWP verdi (Global Warming Potential) på 2088.

Når man snakker om GWP så er CO2 baseverdien og er altså 1. Så å slippe ut 1kilo R410A er det samme som å slippe ut 2088 kilo CO2.

I Norge i dag regner man med at det er i underkant av 1 million varmepumper som er montert og de aller fleste varmepumper har ca 1kg fylling når de er nye.

 

Det vil si at hvis vi har 1 million varmpepumer med 1 kg fylling på hver så tilsvarer det 2088000000 kg CO2, hvis alle pumper mister ca 10% fylling pr år så er det altså det samme som 208800000kg CO2 og hvis en gjennomsnittlig bil slipper ut 150g CO2 pr kjørte km så vil det si det samme som 1392000000 km. Hvis en gjennomsnittlig bil kjører 20 000km i året  så er det altså det samme som utslippet av 69600 biler i et helt år.

 

CO2 er heller ikke farlig, det er mengden CO2 i atmosfæren som er bekymringen men det er ikke farlig i seg selv. De mange forskjellige kuldemedium er derimot ofte farlige.

Da jeg tok F-gass kurset fikk vi høre historier om hvordan det var i "gamledager" (for mindre enn 20 år siden altså) da man jobbet med slike anlegg på f.eks. skip og rigger og hadde anlegg som gikk på R22 (som i dag er forbudt, GWP verdi på 1810) hvor de gjerne hadde tanker på flere hundre kg. Hvis de måtte gjøre inngrep i anlegget så var det aldri snakk om å tappe ned på beholdere. De åpnet bare opp en ventil å slapp det ut, de fikk alltids kjøpt gass i en havn hvor det var billig uansett.

 

Uansett, man "redder" ikke verden ved å kjøpe ny bil. Bedre å reparere den man har og heller fase ut bensin og diesel. Forbrenningsmotorer går fint på annet drivstoff også.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nei co2 er ikke farlig. Jeg tilsetter det i ølet jeg brygger for å få kullsyre :D

 

Men, hvilket drivstoff mener du uproblematisk kan erstatte bensin?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Men når bilene begynner å rulle på veiene tar elbilen raskt igjen forspranget.

 

Helt til de trenger nytt batteri...  :D

Ifølge undersøkelsen tar det jo en stund, da! Men det er ikke tvil om at en bil som ikke slipper ut noen ting er bedre for den lokale luftkvaliteteten i byer. Men globalt sett er det en stor bløff.

(vi kan jo ta med et hydrogenbilproblem i samme slengen: Hva med det vannet som jeg har sett at drypper fra eksosrøret om vinteren? Skal vi en en diger issvull ved hvert trafikklys? Det skal bli gøy...)

 

Hvis batteriet skulle ta fyr er det andre slukkemetoder enn ved brann i brannfarlig væske.
https://electrek.co/2016/01/01/tesla-model-s-caught-fire-and-burned-down-charging-supercharger/

Det er jo sjelden det brenner i en bil uten at deler av drivverket er kilden, problemet med batteriene er at de forsyner seg sjøl med det som behøves for en intens varmeutvikling, og ikke noe kjent slukkemiddel kan stoppe en slik brann. Den eneste metoden som fungerer er å pakke inn bilen i en duk som ikke tar fyr, og så rett og slett 'drukne' bilen inne i duken.

https://elbilplassen.com/norsk-innovasjon-slukker-brann-i-elbil-p%C3%A5-f%C3%A5-minutter/

 

Men' date=' hvilket drivstoff mener du uproblematisk kan erstatte bensin?[/quote']

Noe av det som irriterer meg aller mest i alt hysteriet rundt alt som har med 'miljø' å gjøre, er den historieløse omgangen med kunnskaper. Vi lever i en 'facebooktid' hvor alt skal skje akkurat nå, og er glemt imorgen. Så vidt jeg vet foregikk det intens forsking på forbrenningsteknologi på SINTEF/Høyskolen i Trondheim - nå NTNU - for endel år siden, med tanke på å redusere utslipp. Blant annet med tilsetninger i bensin og diesel som førte til at det ble dannet avgasser med en annen sammensetning, som var lettere å håndtere med renseutstyr. Jeg tror overivrige politikere strupte tilgangen på penger til slik forsking, for vi må jo ikke forske på noe som forurenser! Oljelandet Norge burde jo i virkeligheten ha verdens aller største og beste forskningssenter for petroleumsteknologi og forbrenningsteknikk, for å sikre at våre inntekter kan opprettholdes på et forsvarlig nivå i årtier framover. Det burde utlyses en premie på 100 millioner til den eller de som finner på noe som løser problemet! Uansett hva man mener om oljen vår, så er det den vi må basere oss på i lang tid framover.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det man uansett ikke kommer unna er at forbrenningsmotoren er enornt energisløsende siden 70% av energien i drivstoffet går tapt i spillvarme og mekanisk tap. Dårlig regnestykke. Forbrenningsmotoren er sakte, men sikkert døende, er min påstand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uansett hva man mener om oljen vår, så er det den vi må basere oss på i lang tid framover.

Nå bringer kysten vår mye inntekt fra fiskeri og havbruk og. Nærmere bestemt 91 milliarder årlig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men' date=' hvilket drivstoff mener du uproblematisk kan erstatte bensin?[/quote']

Noe av det som irriterer meg aller mest i alt hysteriet rundt alt som har med 'miljø' å gjøre, er den historieløse omgangen med kunnskaper. Vi lever i en 'facebooktid' hvor alt skal skje akkurat nå, og er glemt imorgen. Så vidt jeg vet foregikk det intens forsking på forbrenningsteknologi på SINTEF/Høyskolen i Trondheim - nå NTNU - for endel år siden, med tanke på å redusere utslipp. Blant annet med tilsetninger i bensin og diesel som førte til at det ble dannet avgasser med en annen sammensetning, som var lettere å håndtere med renseutstyr. Jeg tror overivrige politikere strupte tilgangen på penger til slik forsking, for vi må jo ikke forske på noe som forurenser! Oljelandet Norge burde jo i virkeligheten ha verdens aller største og beste forskningssenter for petroleumsteknologi og forbrenningsteknikk, for å sikre at våre inntekter kan opprettholdes på et forsvarlig nivå i årtier framover. Det burde utlyses en premie på 100 millioner til den eller de som finner på noe som løser problemet! Uansett hva man mener om oljen vår, så er det den vi må basere oss på i lang tid framover.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

 

Godt skrevet, jeg selv vet ikke hvilket drivstoff vi bør kjøre på jeg ikke er forsker på slikt MEN jeg vet at en forbrenningsmotor kan gå på mye annet enn bare det vi idag kaller bensin og diesel. Jeg kjørte selv min egen 74 240D på frityrolje en gang i tiden og selv om det kun var et lite eksperiment så virka det som at det gikk greit.

Bensinmotorer har jo blitt kjørt på alkohol i mange år i Brasil (?)

 

Det at forbrenningsmotoren vil dø ut som kraftkilde i framtidige biler kan godt være mulig, en kan ikke forutsi framtida og det har tross alt vært enormt mange ideer oppigjennom tidene. Men jeg mener det er feil å satse alt på et kort (noe som absolutt gjøres her i Norge for tida) og det at vi ikke er frampå med forskning på alternativer er heller ikke et godt tegn.

El motoren er en fantastisk innretning som fungerer briljant i milliarder av konstruksjoner verden over (og forsåvidt utenfor verden også), det er derimot strømkilden som er problemet. Batteriene er et problem, har alltid vært et problem og i likhet med drivstoffet til forbrenningsmotorer så vil det alltid være et problem.

Det å gå over fra forbrenningsmotorer til batteridrift vil altså kun flytte problemet fra luften rundt oss til søppeldynga andre steder i verden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det jeg aldri skjønner er hvorfor folk tror at de batteriene man har i en bil må byttes støtt og stadig og går rett på søpla. Begge deler er rett og slett helt feil. Holder som oftest en normal personbils levetid og gjenvinnes 99%.

Share this post


Link to post
Share on other sites

og gjenvinnes 99%...

...og blir til nye batterier, så lenge denne teknologien lever.

I hybridbilen Toyota Prius finnes det batterier som er gått 500.000 km i Taxikjøring.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nå bringer kysten vår mye inntekt fra fiskeri og havbruk og.

Er det ingen som har prøvd sildeolje i dieselbilen sin, da? Hvis man så kjører sammen med en som går på sila gatekjøkkenolje, så blir det jo luktende 'fish and chips' i hele gata!  :lol:

 

Det jeg aldri skjønner er hvorfor folk tror at de batteriene man har i en bil må byttes støtt og stadig og går rett på søpla. Begge deler er rett og slett helt feil. Holder som oftest en normal personbils levetid og gjenvinnes 99%.

Jeg er usikker på om folk tror at de bare kastes i søpla, for det er jo faktisk forbudt å kaste slike batterier i søpla pg.a. forurensingen og brannfaren. Så kan man jo spørre seg om hvem det er som resirkulerer, og hvem som betaler regningen og hva som slippes ut ved resirkulering?

 

Men de lenkene fra Sverige er jo uansett interessante i et annet aspekt, for svenskene har vært - og er - mildt sagt nokså lunkne til elbiler, sett fra et norsk synspunkt. Men det skjer noe i Sverige også, de har hatt en kraftig økning i salget av s.k. 'Supermiljøbilar' i Sverige siste år. Men hva er så en 'Supermiljøbil'? Det høres jo nesten ut som en sjølgående bil uten utslipp som nærmest produserer drivstoff mens den kjører.

Ehh, nei. Ikke akkurat det.

Supermiljöbilar ökat 37 procent hittills i år

- Nyregistreringarna av supermiljöbilar, dvs bilar med koldioxidutsläpp högst 50 gram per km, har i riket som helhet ökat med 37 procent under det första halvåret  i år. Det är visserligen en uppgång från låga nivåer, men det är en positiv trend vi ser med successivt ökade registreringar av laddbara bilar varje år, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

Det høres jo veldig imponerende ut, helt til man ser at andelen 'Supermiljøbilar' bare var 4,1% av nybilsalget første halvår i 2017, mot 3,1% samme periode ifjor. Ifølge intervjuet jeg hørte på den svenske nyhetssendingen Dagens Eko i NRK radio Alltid nyheter, dreier det seg nesten utelukkende om hybridbiler og småbiler med s.k. spare-motorer,  som har et teoretisk utslipp på under 50g CO2 pr. km. Sett i forhold til svindelen med utslippsdata i den siste tiden, kan man jo lure på hvor nøyaktige de tallene er...

Statistikken ligger her: http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/transporter-och-kommunikationer/vagtrafik/fordonsstatistik/

 

Jeg er nesten sikker på at om fordelene vedr. gratis bompenger, gratis parkering, offentlige ladestasjoner og kjøring i bussfila forsvinner, så vil elbilsalget stupe mot null, mens salget av hybridbiler vil øke voldsomt. Ganske enkelt fordi det virker som litt mere sunn fornuft, ihvertfall i byer og bynære områder. Vi har endel politikere som er mot privatbilisme av prisipp, og som tror at alle liker å ta toget eller kjøre med bussen hver dag, men det er gudskjelov ikke mange av dem. Bilen betyr kolossalt mye for folk i Norge, bare se på NRK-programmene fra Hurtigruta, og nå fra sommertoget. På nesten alle kaier, stasjoner og langs veiene, stiller folk opp med nypolerte klassiske biler, traktorer og yrkesbiler. Og Hurra for det!

Jeg har inntrykk av at mange som kjører elbil hører til den gruppen som faktisk ikke bryr seg om kjøretøyet sitt i det hele tatt. Noen tilhører gruppen som anlegger flagrende skjeggvekst for å se gamle ut (ikke? det er jo ihvertfall det som er resultatet...  :shock:), mange ville ikke hatt bil i det hele tatt hvis den ikke var 'in' i de rette miljøkretser. Og mange elbildamer burde ikke hatt lappen i det hele tatt! (men den får jeg vel kjeft for)

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

El bil er kun et tilskudd som alle andre alternativer. Det vil nok i perioder bli mer, og kanskje mindre i andre perioder. Alt ettersom hvilke ressurser vi har tilgjengelig. Sånn har det vært sidens bilens start, og vil sikkert bli i fremtiden. Alle alternativer er velkomne, og naturligvis vil dem mest miljøvennlige alternativer bli benyttet så lenge dette er "interessant" nok.

 

 

 

1919

detroit-electric-car-chargi.jpg

 

 

2017

model-s-photo-gallery-10.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den øvertse der ser ut som en Bestemor Duck bil, altså en Detroit Electric. Jeg regner med alle her vet at bestemor Duck kjører elbil :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke skjegg og jeg hadde ikke kjøpt meg eksosbil selv om fordelene i Norge hadde forsvunnet. :) Man blir godt vant med alle de andre fordelene som kommer med bilen som ikke er økonomiske også. ;) I det totale økonomiske bildet er det også greit å slippe bytte av turboer, partikkelfiltre, girkasser, dyser, sensorer og alt mulig annet dill som det virker som ryker konstant på nyere eksosbiler.

Share this post


Link to post
Share on other sites
I det totale økonomiske bildet er det også greit å slippe bytte av turboer' date=' partikkelfiltre, girkasser, dyser, sensorer og alt mulig annet dill som det virker som ryker konstant på nyere eksosbiler.[/quote']

 

På de nyere, ja.  :lol:

 

Med vennlig sommerhilsen, Olaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

EL bil er nok fremtiden om vi vil eller ei. Og det ser ut som alle produsenter hiver seg på.

Tesla har nok gjort sitt for å få fortgang i dette.

 

Selv gleder jeg meg til neste MB EQ - de har planer om en EL-bil basert på GLC. (Eller noe lignende)

Kommer denne med 4WD og ca 500km rekkevidde så er dette absolutt en bil som jeg kunne tenkt meg. Om den ikke koster 1 million.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...