Jump to content

S210 2001 mod, fjær eller fjærfeste knakk

trondhla
 Share

Recommended Posts

Nå i ferien, var på tur til Nordreisa (nord Troms) på det såkalte Sørkjosfjellet ante fred og ingen fare, plutselig smalt det i bilen og så kom det noe vanvittig metallskrap under bilen. Etter bråstopp og inspeksjon av bil bakfra viste at fjær vf. lå under bilen. Bilen som sådan lå farlig nært asfalten

Tauing til verksted og bestilling av time, der antok brekt fjær. Skifte koster ca kr 6.500 med hjulkontroll. Vi kunne ikke se noe bruddflate på fjær, men den kan være svekket over tid.

Men i ettertid har jeg fått vite at det også kan være fjærfestet (øvre) som er rustet i stykker. Dersom fjærfestet må bytte, er det mye arbeide å bytte dem?

Får svare på mitt eget innlegg  :lol: :lol:

Etter søk på riktig delforum fant jeg jo nok av innlegg på dette. Ganske sikkert fjærfestet som er røket. Skulle koste meg kr 3500 - 4500 for å bytte.

Skal huske på dette med søk neste gang :D :D

Fikk svar fra verkstedet nå på Fredag, det var nok fjærfestet som var rustet av og vrengt opp noe som fikk fjær til å hoppet av.

Men dette kunne de ikke reparere siden de (Mekonomen) ikke var autorisert til å sveise og slett ikke på hjuloppheng. Det må det et karosseriverksted til får å kunne gjøre og det finns ikke der oppe.

Skal hente bilen hjem på henger. Må bare finne bil som kan trekke 2,5 tonn samt henger og kjøre 20 mil en vei.

De vet tydelig ikke hva de snakker om. Festet skal festes med 11 stk popnagler.

IKKE sveises.skal brukes 6,4mm stålnagler, fås hos BOS eller stjerneservice for ca tiern pr stk

Skal sitte 4stk i hvert "øre" og tre stk i nedre del av fjærskåla. Finnes bilder av dette via et google søk

Tja, det siste jeg hørte om de fjørskålene er at de skulle sveises slik som de originale da naglene løsnet som melketenner etterhvert. Vet om flere som har vært hos bos med trengte skåler å de har kommet tilbake med nye innsveist. Til å begynne med skulle de bruke nagler, men det ble revidert.

Er ikke rammevangen opprustet er det en ganske real jobb.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Jeg har til eget bruk kjøpt skåler på to forskjellige plasser, å jeg kjenner til flere biler som er sendt til bos for å bytte disse. Ihvertfall 2 av bilene sendte bos de videre til eksternt verksted. Alle ble sveist, men jeg vet de naglet til å begynne med. Jeg fikk ihvertfall beskjed om at de hadde fått beskjed om å sveise de etter en stund. I de nye skålene er det bare 2 hull, de gamle var det flere. Ikke fått med nagler ved bestilling lengere heller. Den første jeg bestilte fikk jeg med nagler, men fikk beskjed av han bak disken av de ble ikke brukt lenger pga at de hadde gått over til å sveise.

Jeg har nå vært på to verksteder som begge sier at man kunne feste denne braketten med nagler, men at det på et gitt tidspunkt ble stilt krav om at den skal sveises.

Hva verre er at siden dette er hjuloppheng og bærende del av karosseri må bil i jigg for og sjekkes med laser. Og siden dette skyldes rust er det godt mulig at det er rustskader på innerskjerm og da må man legge inn et forsterket platestykke (210 620 2467 00 05), bilde her:

http://www.peachparts.com/shopforum/attachments/body-repair-restoration/56661d1215054155-w210-spring-perch-failure-looks-like-my-number-up-hpim0357.jpg

Jeg måtte uansett regne med kostnad på minimum 10.000 og i tillegg på 5000 dersom man må legge inn platestykke.

I tillegg er det godt mulig at høyre side også er rustsskadet og må utbedres, potensielt koster det 30.000 for begge sider. Jeg tror jeg har en delebil på hånden her.

For noen tullinger. Er strengt talt ikke 100% at de kommer på rett plass en gang, de er skakke org.

Ikke missforstå, den må sitte der den skal, men du har noen mm å gå på hit og dit.Det trenger ikke å være noe rust i vangen selv om skåla vrenger seg. Jeg har på noen bare slipt bort restene av det skåla å sveist på ny. Har brukt sveisegrunning før sveising, epoxygrunning etterpå å gummimasse som org utenpå til slutt (har en gang brukt bodyskydd). Har så brukt sprøyte med med slange til tynnstoff å sprøytet innv i vangen. På en bil var det litt rust i vangen så der byttet jeg en bit. Alt dette er ganske ukomplisert så det spørs om de verkstedene egentlig ikke vil ha den jobben, evt tjene bra på den.

Hadde fjærfeste slitt hull i innerskjermen, eller bare knekt?

På 190n min hadde den ligget å gnidd mot innerskjermen og laget ett stort hull.

Jeg sveiset inn fjærfeste uten å ha noe erfaring på dette før, var ikke noe problem :)

Snakket med Mekonomen Olderdalen som kan fikse dette, bare å sveise og ferdig med det.

Selve reparasjonen er enkel nok den og i denne utmerkete YT-videoen kan man se hvordan det gjøres:

Sjekk for øvrig ut hele videokanalen. Dette er et lite funn for den som like å DIY'e litt på moderne biler. Blant annet sjekker de elektroniske komponenter med osiloskop-funksjon på diagnoseapparatet før de løper til å bytter den. Det kan være en annen grunn til at varsellampa lyser enn at komponenten har røket. Og hva mer, masse kan la se reparere for en liten penge som f.eks katalysatoren etter den har blitt badet i olje etter turboraset. Den kan vaskes.