Jump to content

Hva har du gjort på din Mercedes-Benz i dag?

FrodeS
 Share

Recommended Posts

Men jeg hadde jo litt mere problemer på lager. Senkefjær på den ene siden foran! Jeg fikk tak i skikkelige fjærklemmer fra et nedlagt verksted for en tid siden, og selv om jeg måtte prøve og feile et par ganger med hensyn til hvor skivene skulle plasseres, var det en kurant jobb. Jeg løsnet ikke støtdemperen, men jeg heiste opp bilen på begge sider, så stabilisatorstaget ikke skulle lage krøll med forskjellig høyde på den ene siden. Klemmene ble etterhvert plassert midt på fjæra, 8 vindinger ble skrudd nesten helt sammen (en manual sier at man skal klemme sammen 9 vindinger). Gummiputa ble skrudd ned på toppan av fjæra, og smurt utvendig med noe hvit, syrefri Vaselin jeg hade liggende, og fjær og pute ble smokket på plass. Jeg liker høyde på bilen, og med det utstyret den har - soltak, automatgir, og A/C - skal den ifølge boka ha 3-nuppers gummiputer. For de som ikke kjenner til det i detalj, se på bildet av putene med hhv. 2 og 3 nupper, de kan man tydelig kjenne oppunder skjermen, så vet man hva man har fra før ved bestilling av nye. I morgen blir det skifting av gummipute på den andre fjæra, det satt 2-nuppers puter fra før.

NB! Disse fjærene har drept folk ved bruk av feil fjærklemmer som ryker, fjærene er enormt kraftige! Bruk spesialklemmene, de har blitt ganske billige etterhvert, evt. lån av noen som har.

IKKE bruk vanlige fjærklemmer - du risikerer faktisk livet hvis de ryker!

Med vennlig hilsen, Olaf

brudd.jpg.6e3276e7d106f00a41fffc61259248df.jpg

feil-plasserte-skiver.jpg.cd793bede029e909dc00a997efa96d86.jpg

gummuputer.jpg.8bb1879497b0ae9a0db61f9dc08c52c1.jpg

fjaerklemmer.jpg.5ad6f86a1600979634efc8730272b09d.jpg

Har tatt av skjørt osv for å se etter rust, ser jo ikke så ille ut. Jekkfestene fikk jeg beskjed om at var sandblåste en gang i tiden og det ser jo riktig ut.

Skal ta rusten på bakskjermen, største frykten var hull, tidligere dårlig sveisejobb og all slags elendighet. Viste seg å være en bulk som var sparklet opp og at sparkelet hadde sugd fukt og eset ut. Så kun litt grov overflaterust og langt unna gravrust.

Deilig.1ee01fefe266750b6a19cfc74e731b21.jpg633b233c8f22100df5d54a63691bda5a.jpgec2558377120117c9774d00dc1800906.jpg

9dd0be1c02e28aff0d6deb7de1bdc1dc.jpg095eac1a048d28b78e3fa7342f5ebe90.jpg0e753c39f2f280e3d44d3bbc9bc41620.jpg

Jeg prøvde hvor fort jeg kan kjøre MB med mobilen på taket før den datt av (90+) og alle bila bak kjørte over den  :lol:

Futteral og baklokk lå ett sted, batteriet en annen plass og selve telefonen et tredje plass. Alt var kjørt over og så begredelig ut. Vrengte og vridde på betar til det passa så noenlunde, trykte det sammen og telefon virker.  8)

Noen merker i gorillaglasset, men skulle likt å sett en epleskrott etter samma turen.

Jeg prøvde hvor fort jeg kan kjøre MB med mobilen på taket før den datt av (90+) og alle bila bak kjørte over den  :lol:

Futteral og baklokk lå ett sted, batteriet en annen plass og selve telefonen et tredje plass. Alt var kjørt over og så begredelig ut. Vrengte og vridde på betar til det passa så noenlunde, trykte det sammen og telefon virker.  8)

Noen merker i gorillaglasset, men skulle likt å sett en epleskrott etter samma turen.

Så du hater både diesel og iPhone. Jeg har både CDI og 7'ern. Vi blir definitivt aldri venner  :lol:

Jo, nå skal vi se.

Vi har i lang tid hatt en litt stygg grinelyd foran på motoren i E240’n. Den kommer nesten umiddelbart etter oppstart, og høres ut som gåen servopumpe, eller en skikkelig hissig kompressor. Det siste er utelukket. Grinelyden blir verre når man svinger og belaster servoen. Ny pumpe handla jeg fra stjerneservice for lenge siden, og nå fikk jeg tatt mot til meg og byttet den.

Daimler må ha vært redd for at den skulle løsne, for den var skrudd med 4 bolter, to forfra og to bakfra. Der hjelper verken v-formasjon, dobbelt sett pluggkabler, AC-rør eller ettermontert gassanlegg til på tilgjengeligheten. Jeg fikk inn en skralle, så ikke noe til hva jeg gjorde, og skralle gikk ETT klikk av gangen. Enda godt boltene var ekstra lange. Etter langt om lenge og lenger enn langt, var faenskapet ute, ny pumpe på plass, og en ny multireim fikk den i samme slengen. Olje ble fylt, motoren startet, og lyden er akkurat like gæli.

Det høres ut til å komme fra området rundt servoen, og det blir verre når en legger over, men nå vil jeg jo tro at den pumpa er utelukket.

Har skiftet v.fremre bærearm og h.bakre bærearm på min kones C  klasse. 120 000 km/9 år må mann vel regne med noe. Tok en kveldstur, ertet på meg noen unggutter i en eldre BMW 3 serie. Lett bytte med en Chip trimmet CDI i motbakke. God helg.

Det høres ut til å komme fra området rundt servoen' date=' og det blir verre når en legger over, men nå vil jeg jo tro at den pumpa er utelukket.[/quote']

Jeg har en tilsvarende irriterende lyd på min 230TE, og jeg fant omsider ut at det kom fra vifta! Jeg vet ikke om det er samme opplegg å din modernere motor, men på min er det en elektrisk innkobling av vifta når den når en viss temperatur. Lyden kommer når vifta bare sveiver med rundt, uten innkobling. Hvis jeg holder igjen vifta, er lyden delvis tilstede, men den blir verre når jeg slipper taket. Når den kobles inn ved høy temperatur,  forsvinner lyden. Det er tydeligvis en tørr foring på vifteakselen.

Med vennlig hilsen, Olaf.

• 2 weeks later...

Har hvert hos flere bensinstasjoner idag ingen hadde vindusvisker til bilen min C 126  , det var en som svarte at en så gammel blir kke tatt med  i Bosch  / Champion  sine lister ?

Nå hadde jeg ikke med SEC ' en

Har hvert hos flere bensinstasjoner idag ingen hadde vindusvisker til bilen min C 126  , det var en som svarte at en så gammel blir kke tatt med  i Bosch  / Champion  sine lister ?

Nå hadde jeg ikke med SEC ' en

http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=99556&CarReference_ID=6728&CategoryType_ID=1

Se her ja Tommern57  takk  ,  problemet er at hvordan handler man der  ? Det er ingen plasser å registrere seg inn på  ?

Bare vent til du skal ha viftereimer! :banghead:

Jeg har vært i flere bilrekvisitaforretning og bedt om å få bla litt i gamle kataloger, og anbefaler andre å gjøre det samme. Der har jeg skrevet ned nummer og mål på flere forbruksvarer som ikke finnes i de elektroniske katalogene, pusserblader, vifteremmer, olje- og luftiltre, støtdempere, bremsedeler o.s.v. Ofte lages delene fortsatt, men til bruk på nyere modeller eller andre bilmerker. Det er ofte mye penger å spare hvis du kan sammenligne forskjellige fabrikater, men da må du kjenne delenumrene.

Med vennlig hilsen, Olaf

Det er spørs hvor du bor. Har du ei meca-sjappe i nærheten? Hvis ikke så er det Kortnummer 014-2 som gjelder hos de som selger bosch

Bor i nærheten av Stavanger der er det bare Meca bilverksteder  , jeg får ta en tur dit  .

Forklar med store bokstaver på hva betyr ( Kortnummer 014 - 2  )  Knollen min er noe treg for tiden 🤔😂😁

Vet ikke om det er meca-sjappe i Stavanger, men du kan jo ta Hellanor Stavanger, Maskinvn.16, 4033 STAVANGER. De har også Bosch, pluss at vi har vel prosenter der. Regner med at hvis du finner utvalget av pussere, så se etter ei pakke som heter 014-2