_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted September 15, 2020 Share Posted September 15, 2020 9 hours ago, Olav said: For å følge opp gårsdagens post så ble det i dag 4 nye Continental Premium Contact 6 på C-klassen. Og eieren fikk omsider førerkort fra sitt nye hjemland. Gratulerer! Har du emigrert for godt Olav? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjartis74 Posted September 30, 2020 Share Posted September 30, 2020 Da fikk jeg endelig adressert en feil som har plaget meg fra dag 1: seteryggen på passasjersiden beveget seg bare på høyre side, slik at man i praksis bare justerte hvor skjevt en satt. Dette er ikke et ukjent problem på w123/w126 (og andre?), som kan oppstå når man justerer seteryggen og samtidig legger mye vekt på seteryggen. Motoren sitter på utsiden av setet, og overfører kraften via en aksling til innsiden av stolen - denne akslingen er i 8mm rundstål krympet ned til 5mm firkant i endene. Med litt belastning under justering dras denne akslingen rett av og man sitter igjen med justering kun på den ene siden av stolen. Siden det ikke finnes reservedel til denne, og jeg ikke ønsker å bytte hele stolen siden resten er i meget god stand, ble løsningen å slipe til en 8mm gjengestav til 5mm firkant i endene. Måtte bruke en jekk for å presse rammen fra hverandre for å få den på plass, men resultatet ble meget tilfredsstillende 😁 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kåre Isdal Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 (edited) då var tiden inne å få lekasje i dysene. i koppar ringen. merka ein liten pist.pisht lyd...sjekka opp og det lukta diesel ja. dei hold i 13 år og 241 000 km. dette verkteøyet har eg ikkje til denne jobben. så 3 dyse pakninger blir skifta på torsdag av det eine verkstedet av 2 eg bruker på stord. så slipper eg den sorte død. skulle vist ta ca 2 timer ut i frå prisen. me får håpe det. då er det berre 3 igjen.. når dei ryker. håper ikkje for raskt men det er jo begynt så. jaja. Edited December 2, 2020 by Hans Kåre Isdal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted December 2, 2020 Author Share Posted December 2, 2020 Dyselekk på OM642? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted December 2, 2020 Author Share Posted December 2, 2020 Fikk endelig tak i nytt "gitter" og list nederst i fangeren på konebilen, og fikk byttet både det og kabelen til motorvarmeren. Den kabelen var nok ferdig uansett, da det så ut til at den hadde tatt inn vann både her og der. Lista og gitteret tålte visst ikke at en eller annen (la oss ikke nevne navn) kjørte over kabelen mens den hang fast i bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kåre Isdal Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 2 hours ago, FrodeS said: Dyselekk på OM642? ja, det er vist ikkje så uvanlig med høytrykk dyser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted December 2, 2020 Author Share Posted December 2, 2020 Mjo, jeg har i grunn hørt om det på de litt eldre CDIene, men trodde ikke det var vanlig på de "nyere". Jeg har en bil med samme motor selv, og den nærmer seg 200k km. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kåre Isdal Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 1 hour ago, FrodeS said: Mjo, jeg har i grunn hørt om det på de litt eldre CDIene, men trodde ikke det var vanlig på de "nyere". Jeg har en bil med samme motor selv, og den nærmer seg 200k km. ikkje så veldig mange 320cdi i norge. men det er ikkje uvanligt. lærte ein der i frå utlandet der desse bilane blir kjørt meir. uansett då alt i diesel retur systemet var bytta og det fremdeles phsttt kom og lukta diesel så var det vel lite valg gitt. IKKJE noko å kjøre med. dette bir fort gale. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted December 2, 2020 Author Share Posted December 2, 2020 Tja, samme motoren brukes jo i det meste av ML, GL, en del G, en del E, noen få C, Jeep Commander og litt annet, så en god del er det jo av dem her også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kåre Isdal Posted December 4, 2020 Share Posted December 4, 2020 kan nok stemme det. men etter at eg fekk bilen igje etter 3 nye kopper skiver i motoren. gjekk den roligare, mindre lyd. og forbruket gjekk frå 1.2 til 0.86 på kaldkjøring dagen etter. så desse pakkningane er viktige. dei tok dei 2 timer og. så det var ikkje bakt fast inni der. no stoler eg på bien igjen til å ta mange turer med henger og jobb...ja blir firma bil. men meir om det i eit anna innlegg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted December 10, 2020 Author Share Posted December 10, 2020 ... byttet indre drivakselmansjett foran på 4maticen til kona. Ikke egentlig spesielt vanskelig jobb, men det drar jo med seg ganske mye som må gjøres. Gammel mansjett var HELT ferdig, så det var ganske mye gørr inni. Grundig rengjøring, deler lagt i bremserens og smurt opp igjen. Nålelagrene ble såvidt åpnet for å få klemt inn godt med fett i dem, og da passet jeg selvsagt på å strø ett av dem tover benken og gulvet. Uklok av skade, gjentok jeg det på neste lager også, men i mindre omfang. Siste lager ble ikke strødd, så til neste gang kan det kanskje gjøres helt uten å plukke opp innmaten i lagrene. Til de som ikke har hatt sånt åpent, så er det 3 lager i indre kopp. Inni dem er det mange ørsmå pinner, kanskje 2 mm diameter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kåre Isdal Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 då skifta eg dei 3 siste dyseringane som gjekk lekk..3 dager etter dei 3 fyrste. så no er alt vell. og ein gearvelger modul då min ikkje er i orden. det blir kose jobb. så kan eg få start på merca litt enklare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slippern Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 Har hatt et hjullager havari på S211en. Var godt med slakk og mye ulyder, ESP, ABS og servoen sluttet og fungere. Så ante ufred allerede da... Kjørte til nærmeste bensinstasjon og sparket litt i dekkene, oppdaget fort hva som var feil når det var ca 2-3cm bevegelse i venstre fremhjul, virket nesten som at det meste av hjulbolter manglet da hjulet virket helt løst. Indre lagerskålen var blitt friksjonssveiset fast i spindelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 26, 2021 Author Share Posted February 26, 2021 Plukket frem Bilen fra vinterdvale. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kåre Isdal Posted April 18, 2021 Share Posted April 18, 2021 skifta til sommer hjul, inget spenande...til du skal skru av vinterdekk og alt er sveist fast...etter sist bilveksted besøk. men kjørte til min gode mekaniker og lånte utstyr. berre litt moment her....kom med eit smell. godt er det at desse boltane er meget sterke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 18, 2021 Author Share Posted April 18, 2021 49 minutes ago, Hans Kåre Isdal said: skifta til sommer hjul, inget spenande...til du skal skru av vinterdekk og alt er sveist fast...etter sist bilveksted besøk. men kjørte til min gode mekaniker og lånte utstyr. berre litt moment her....kom med eit smell. godt er det at desse boltane er meget sterke. Nå vet du i hvert fall hvilket verksted du skal holde deg unna. For hver gang det der gjøres, blir gjengene litt dårligere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kåre Isdal Posted April 18, 2021 Share Posted April 18, 2021 jepp. skjed før og ja...tenker på ny bolter snart.... MEN det var ikkje meg. tar det nesten altid for hand. då kjener eg og korleis gjengene er . håper berre ikkje at det er den andre delen gjengene er dårligare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Arntsen Posted April 18, 2021 Share Posted April 18, 2021 Det skadar ikkje å friske opp atte gjengene litt med ein M14x1,5 gjengetapp. Sleit med boltane på eit par hol på min 212, boltane var fine. Drog forsiktig over med gjengetappen, og no går det som om dei var nye 😊 1 hour ago, Hans Kåre Isdal said: jepp. skjed før og ja...tenker på ny bolter snart.... MEN det var ikkje meg. tar det nesten altid for hand. då kjener eg og korleis gjengene er . håper berre ikkje at det er den andre delen gjengene er dårligare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 20, 2021 Author Share Posted April 20, 2021 On 4/18/2021 at 9:34 PM, Simen Arntsen said: Det skadar ikkje å friske opp atte gjengene litt med ein M14x1,5 gjengetapp. Sleit med boltane på eit par hol på min 212, boltane var fine. Drog forsiktig over med gjengetappen, og no går det som om dei var nye 😊 Slett ikke dumt, det. Jeg gjorde det på en 124 jeg hadde en gang, etter at jeg ble lei av bolter som gikk tregt. En liten runde med gjengetapp i alle hullene, så var de som nye igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kåre Isdal Posted May 3, 2021 Share Posted May 3, 2021 (edited) har skifta eit meget slitt motorfeste. var vel ca 1 cm lavare enn ny...og kunne tryke den ned med fingrene og mi vekt. gjekk ganske lett å skfte. kjør på buker. av med plata under. og ta av eit luft filter. når øvre bot var laus. jekk opp motor med ei trekloss på størelse med bunnpanna. jekk opp etter at nedre bolt er løsna og ute. ta av gammel motor feste. og jekk. litt til får å få plass til det nye. slepp litt ned så boltene går inn. stram litt. sett så ned motor heilt og stram begge bolter. så var det på med plater og luft filter. ferdig. gjekk fortare med ein kammerat som hjalp til med å sentrere motorfeste. og ja. stramma litt på venstre hjulager. tutt og kjør. Edited May 3, 2021 by Hans Kåre Isdal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted May 9, 2021 Share Posted May 9, 2021 Endelig fått sommarhjul på den eine bilen og da måtte nyanskaffet Mercedes luftmåler testes for anledningen 😁 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hlieberg Posted May 20, 2021 Share Posted May 20, 2021 Fikk nylig skiftet automatolje på C43'n. Skal visstnok ikke skiftes før på 125.000 km, men tenkte det ikke skadet å ta det på halve tiden. Ble i underkant av 6.500,- med rabatter hos BOS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted July 22, 2021 Share Posted July 22, 2021 Idag har eg endelig tatt nedvask på 211en så den tørker og blir klar til korrigering og forsegling i helga! 3 år sida sist så det er på overtid... Kjøpte hus i april med 30kvm garasje, epoxygulv, isolert såle og isolerte vegger. Planer om å isolere taket før vinteren. Blir veldig deilig å holde på der inne kontra carport i felles parkeringsanlegg eg hadde før.. Dog skulle garasjen vore litt større, det er ikkje mykje plass i lengden med E klasse Sent fra min SM-G991B via Tapatalk 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted July 24, 2021 Share Posted July 24, 2021 15 timer med maskinkjøring fordelt på i går og idag. I morgen blir pirkarbeid og forsegling. Resultatet blir vel heilt ok til å være ein 14 år gammal bruksbil.Sent fra min SM-G991B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted July 25, 2021 Share Posted July 25, 2021 Da var bilen ferdig for denne gang. Polering og coating av frontrute får bli før kulda setter inn. Blei heilt greit resultat etter ca 25 timer fordelt på 4 dager/kvelder Sent fra min SM-G991B via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.