Jump to content

Hva har du gjort på din Mercedes-Benz i dag?


FrodeS
 Share

Recommended Posts

Og så var de geniale de klipsa som kan holde beltet borte når man legger seter ned/opp bak. Hvorfor har ikke alle biler dette?

 

Hengerfestet leita jeg fælt etter. Om du åpner rommet på passasjersia i bagasjerommet,  og med lokket åpent tar tak i selve rommet, så kan dette også åpnes. Nedi der ligger kroken fra fabrikk.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, tommern57 said:

Og så var de geniale de klipsa som kan holde beltet borte når man legger seter ned/opp bak. Hvorfor har ikke alle biler dette?

 

Hengerfestet leita jeg fælt etter. Om du åpner rommet på passasjersia i bagasjerommet,  og med lokket åpent tar tak i selve rommet, så kan dette også åpnes. Nedi der ligger kroken fra fabrikk.

Hmm, dei klipsa har eg ikkje lagt merke til. Dei må eg sjå etter! Det blir bra plass inni der når man legger ned baksetene og heilt flatt i tillegg. 

 

Det rommet skal eg sjekke ut, kanskje ein finner noen gamle skatter.

Er ellers B klassen kjent for å være bra?

 

Eg fekk med en bunke kvitteringer. Bilen blei påkosta over 120 000kr av eigeren som hadde den mellom 2015-2017! 

Ny dieseltank, klimakompressor, dynamo, alle løpehjul, multireim, styreenhet i girkassa +++ i tillegg til 2 runder med nye bremseskiver bak og 2 runder med bremserør bak.

 

I morgen blir det å demontere bremsene framme, dei var nye i februar, men ligger litt på. Mistenker at forrige eiger som skifta dei ikkje har fått stempelet heilt tilbake eller ikkje reingjort og smurt opp skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Tja, man hører begge ting. Er vel ikke uvanlig med problemer på automatkassa? Ettersom jeg skjønner, så sitter endel av elektronikken inni der. Men har også snakket med folk som omtrent har hatt problemfrie biler

Flatt bak blir det når gulvet bak står i øvre stilling

Link to comment
Share on other sites

Automatkassa har eg lest er kjent problem ja. Og dyrt pga det sitter elektronikk i den elplata. 

Er godt fornøyd med at den er kosta på mykje, forhåpentligvis lite problemer igjen tilmeg. Einaste som må gjøres er å gå over bremsene framme og eit gåent fjærbeinslager. Og ta litt overflaterust i hjulbuene bak. Og ein defekt parksensor...

Edited by HåvardR
Link to comment
Share on other sites

On 19.7.2020 at 14.11, Arg0z said:

 

De der ser fine ut. 14" og det skulle forbause meg om de ikke passer på en '80 230E. Noe du selger? Og hvor i landet holder du til? Jeg er helt nord i Nordland fylke. :)

 

Heisann,

 

Jeg tror nok BBS-felgene selges og at jeg setter sommerdekk på disse. Jeg synes BBS ser litt glorete ut og det er greit å holde bilen original. Men, han her holder til i nærheten og kan kanskje sende:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=184006955

 

MVH Arthur

 

-----

 

Add-on:

 

Nå når jeg sjekker, så ser jeg at nye originale BBS-felger til denne bilen er opptil 80'000 kroner for fire (Vianor). Så har jeg en interessent som er villig til å betale for dem og ber meg om å sette pris. Han har sett bilder og sier de er originale - ikke Japan-felger. Jeg har ingen anelse, verken på om de er originale, eller hva jeg kan forvente å få for dem (forlange).

Edited by Arthur
Link to comment
Share on other sites

Min har gått 110.000 lenger. Er det noen måte å sjekke på, uten å skru alt i filler?
 
jeg inspiserte dette på turbodieselen min, da jeg byttet topp på 570-580k km eller noe sånt. De skinnene var helt fine da. 

Kan absolutt anbefale deg å gjøre denne jobben, jeg er nettopp ferdig med å bytte alle guidene, kam-kjedehjul og kjede. Plutselig fikk jeg adskillig mer hestekrefter å leke med
Bare husk å ta kjedeguider først før du bytter kjede.


Sent from my iPad using Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg har en S124 som sto parkert i mange år før jeg overtok den, og jeg har hele tiden vært plaget av pærer som ikke lyser, og elektriske ting som ikke fungerer som de skal. I det siste har jeg igjen mistet alt av vifter, både inne i bilen, og de utvendige. Jeg har vært plaget av at bilen koker etter at jeg har kjørt en liten tur, og har måttet fylle på 1-2 liter vann ved en liten tur til butikken. Tydelig at den elektromagnetiske koblingen til kjølevifta ikke fungerer. Så jeg gjorde omsider den jobben jeg har utsatt gang på gang, jeg tok ut sikringsboksen. Tok ut og tok ut, det kan man jo ikke, for det er jo skrudd fast en million ledninger på undersiden av sikringsboksen. Men jeg skrellet ut alle sikringene, som er den gamle keramiske typen, de fleste kraftig korrodert i begge ender. Jeg brukte en liten kuleformet Dremel-fres i drillen, og fikk vekk all korrosjon i holderen, og satt i nye sikringer. Den observante vil se at sikring nummer 12 mangler. Det nedre festet var så kraftig korrodert at sikringen ikke fikk kontakt, så jeg koblet inn en ekstern holder som har god plass nede i ledningsbunten. Jeg har sett nevnt i flere forskjellige nordiske forumer, at det er vanskelig å få tak i keramiske sikringer med kobberkontakter, de aller fleste er av aluminium, som korroderer kraftig. Jeg fant kobberversjonen hos Clas Ohlson, pakker med 20 stk assorterte, varenummer 36-4173. (NB! bare 5 av hver størrelse, 5-8-16-25A, i esken, derfor 16A til fjernlysene i nr. 15 og 16!)  Og nå funker nesten alt igjen!

Neste prosjekt: Hovedlysbryteren...

 

Med vennlig hilsen, Olaf

 

IMG_20200820_104033.thumb.jpg.8f1996ad8e1c463c958ac4c94509cdfa.jpg

Edited by Olaf
Link to comment
Share on other sites

Ajajaj, det eneste gamle ordtaket jeg vet om, som alltid er like aktuelt: Hovmod står for fall! Joda, deilig at vifta inne i bilen funker igjen, det samme kan ikke sies om den vifta som sittter foran på motoren. Det koker fortsatt, og lekker ut der slangen går inn i topplokket bakerst på motoren (M102, 230E). Hmm, svarte, det betyr vel ny slange der også. :classic_sad: Men årsaken til at vifta ikke slår inn, vet jeg ikke, enda. Jeg får måle litt, og se om jeg kan tallfeste noe. Da tempgiveren på 123'en gikk dukken, brukte jeg bare en ledningstump med krokdilleklemme til jord, og en bananstikke i andre enden som passet i kontakten som gikk ned på tempgiveren, men da gikk jo vifta hele tiden. På 124'en er det en dobbelkontakt og en enkelkontakt på tempgiveren, så jeg må prøve og feile litt for å se hvilken som er best. Det er A/C på denne bilen, og da skal det sitte en 2-stegs tempgiver for viftene. Jeg vet ikke om den elektriske vifta foran radiatoren skal slå inn ved høy temperatur uansett om A/C er på eller av, hvis noen vet det, så si fra.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Edited by Olaf
Link to comment
Share on other sites

Ved normal kjøring i 70-80 km/t, står nåla på litt under 100°, problemet kommer når motoren stopper. Det er dam under bilen når jeg kommer ut av butikken. A/C fungerer ikke normalt, så det betyr jo at el-vifta ikke går. De gangene jeg har kjørt litt lenger enn 15-20 minutter, tenner varsellampa for lavt kjølevæskenivå mens jeg kjører, ved korte turer lyser den bare når jeg starter igjen etter en stopp.

Og det går jo troll i ord: Etter at jeg skrev innlegget om sikringer, hvor jeg avsluttet med at neste prosjekt ble hovedlysbryteren, kjørte jeg fra Drøbak til Tomter, ca. 45 min., hvor jeg da oppdaget at vifta fortsatt ikke gikk. Da jeg satte meg inn for å kjøre tilbake etter å ha fylt på ca. 2 liter vann, låste lysbryteren seg, og lar seg ikke betjene. Jeg har heldigvis automatisk kjørelys, så det gikk jo greit. Det å slå på lyset er bare noe jeg er vant til å gjøre. :classic_wacko:

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Edited by Olaf
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Gratulerer med jubileet, da blir det polish til bilen og virtuell bløtkake på deg, Olav! 🎂

 

Jeg løste midlertidig problemet med radiatorvifte med magnetkobling som ikke slår inn, ved å legge opp et relé koblet mot den elektriske vifta foran radiatoren. Den er jo en egentlig en ekstravifte for biler med A/C, når motoren jobber hardt og temperaturen krabber over 107°C, men nå har jeg en superenkel kobling inne i bilen som aktiverer vifta når jeg vil.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Edited by Olaf
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Olaf said:

 

Gratulerer med jubileet, da blir det polish til bilen og virtuell bløtkake på deg, Olav! 🎂

 

Jeg løste midlertidig problemet med radiatorvifte med magnetkobling som ikke slår inn, ved å legge opp et relé koblet mot den elektriske vifta foran radiatoren. Den er jo en egentlig en ekstravifte for biler med A/C, når motoren jobber hardt og temperaturen krabber over 107°C, men nå har jeg en superenkel kobling inne i bilen som aktiverer vifta når jeg vil.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

det  har eg og gjort på min gamle 300 tdt. funker fjell..men er egentlig ikkje meint for det i det lange løp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at noe er veldig feil etsted, kjørte T/R Drøbak-Fredrikstad idag med klimaanlegg som stilte seg sjøl, varme på full guffe, veldig festlig! Takluke hjalp litt. Fikk heldigvis nye slanger til radiator og varmeapparat i posten, så jeg er forberedt på kommende kjølesystemkatastrofe! Ny lysbryter kom også, så da burde ting begynne å virke etter hvert.

 

Kobles det automatiske kjørelyset kun via det egne reléet, eller må jeg strekke noen nye ledninger når jeg legger om til vanlig lys uten automatikk?

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Edited by Olaf
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Pungtert. :(

Men tror det er minst 20 år siden sist. Sleit forøvrig med å få pumpet opp nødhjulet skikkelig. Det er jo et slik "flatpakket" type, og det vrengte seg ut mot utsiden av felgen. Måtte pumpe det opp og slippe ut lufta flere ganger, mens jeg presset imot på utsiden.  Det ble ikke helt bra før jeg hadde kjørt noen meter og tatt et par brå høyresvinger.
 

IMG_6041.jpg

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...