Jump to content

Hva har du gjort på din Mercedes-Benz i dag?

FrodeS
 Share

Recommended Posts

36 minutes ago, FrodeS said:

Kjedelig når det blir sånn. Det er alltid litt risk å kjøpe bil usett, så den tar jeg jo. At det kan være feil selger ikke vet om er nå en ting. Da pleier jeg å presisere at jeg overtar bilen, med risiko for ukjente feil og mangler, men at jeg forutsetter at selger ha fortalt alt han vet. I tilfellet mitt, så går det på at to skjermer er bulket, det er sølt maling i bagasjerommet, dynamoen lader ikke og "litt sånt". Dette er ting selger unnlot å fortelle eller vise, og da jeg spurte om det var noe mer feil enn det han hadde oppgitt, avkreftet han det. 

Skjønner. Det kan bli litt kjedelig ut av sånt. Hva med en kompensasjon løsning? Eller har dere løst det på en annen måte? 

Har idag byttet den berømte PVC ventilen til veivhusventilasjonen, den var mildt sagt sliten etter 260k km..

Byttet også innfestingen til bake bærearm i bakstillingen da gjengene var gåen, ble også en firehjulskontroll.

Fikk ikke camberen innen for specs verken framme eller bak, men spissingen ble iallefall bra.. Må sjekke etter slakk en dag jeg orker :-)

Hvilken motor er dette? 

Forøvrig forsvant bomkjøpet mitt fra gårdsplassen i går. Jeg la ut annonse hvor med bilder av kjente feil, og opplyste om alt jeg visste. Fikk tilbake kjøpesummen, og 1000,- ekstra som gikk til han som kjørte den hjem for meg. Om ikke dyrekjøpt, så ble det i hvert fall en erfaring. Godt å være kvitt den, og godt å kunne selge den videre uten å måtte juge på tilstanden. 

Med selger kommer jeg ingen vei. Han svarer meldinger, men type «du spurte ikke om det var en diger flekk maling i bagasjen, så det sa jeg ikke noe om». På andre punkter har han ikke bare «glemt» å opplyse om feil, men regelrett løyet. Han hadde fortjent en runde gjennom Forbrukerrådet. 

Har gått 163.700, har ikke noe historikk før 2018. Men den hadde alle tegn til nye væsker rundt om når jeg overtok, og har selv byttet alt i tillegg etter at jeg overtok. Bilen ble importert fra Japan i 2017, og er generelt i veldig god stand. Utfra min opplevelse vil jeg si det er vel verdt å spandere denne jobben for din del og.

Min har gått 110.000 lenger. Er det noen måte å sjekke på, uten å skru alt i filler?

jeg inspiserte dette på turbodieselen min, da jeg byttet topp på 570-580k km eller noe sånt. De skinnene var helt fine da. 

15 minutes ago, FrodeS said:

Min har gått 110.000 lenger. Er det noen måte å sjekke på, uten å skru alt i filler?

jeg inspiserte dette på turbodieselen min, da jeg byttet topp på 570-580k km eller noe sånt. De skinnene var helt fine da. 

Ta av toppdekslene, så kan du inspisere alle de øvre guidene. Etter hva jeg har lest meg frem til, er den indre på venstre side (førersiden) mest utsatt, det var også denne som var røket hos meg. I tillegg var belegget på kjedestrammer-guiden veldig slitt hos meg, akkurat begynt å gå gjennom nylonen. Så litt til så begynner kjedet å slipe ned aluminiumen under...

Byttet en defekt servopumpe på den nyinnkjøpte campingtrekker'n i går, og etter å ha kastet bort 45 minutter på Motor Trade uten at ferievikaren klarte å finne partnummer og deretter selve olja som skal på den gidda jeg ikke mer og dro derfra.

Noen som har tips på hvilken olje jeg kan kjøpe på bensinstasjon/Mekonomen/Biltema som funker her?  Såvidt jeg kan se fra WIS er det 000 989 45 04 / MB236.3 som er rett type?
Har naturligvis en uåpnet sentralhydraulikk-olje (001 989 2003) som jeg kjøpte inn til E-klassen men aldri brukte,  går disse noenlunde om hverandre?

Edited by Arne Henriksen

I dag fekk eg testa ut det nyinnkjøpte Star C4 på gårsdagens innkjøp; Barnevognfrakter, B 200CDI. 

Når w211n og w204n er sedan og eit herk å gå vogn inn og ut av, men vi vil ikkje erstatte noen av dei med stv blei det "bil til ungen" 😎

Snapchat-277482681.jpg

Snapchat-112634182.jpg

13 hours ago, Kjartis74 said:

Dette er en M117 (står i 560SEC, 1990 modell)

Skal ikke skremme noen, men leste i en tysk artikkel at dette er den mest vanlige årsaken til motorras på M117. Kjedeguidene begynner å bli noen år, blir sprø, og knekker delvis pga slitasje. (Dette gjelder M119 også) Da hopper eller ryker kjedet. Og det er ikke pga slitasje på selve kjedet, som mange tror... 

1 hour ago, Will said:

Skal ikke skremme noen, men leste i en tysk artikkel at dette er den mest vanlige årsaken til motorras på M117. Kjedeguidene begynner å bli noen år, blir sprø, og knekker delvis pga slitasje. (Dette gjelder M119 også) Da hopper eller ryker kjedet. Og det er ikke pga slitasje på selve kjedet, som mange tror... 

Gammel, kjent feil, spesielt i varmere klima.
https://mercedessource.com/store/m117-v8-timing-chain-upper-guides-and-oiler-tube-clip-set-replacement-kit-w-instructions

"Chain failure is usually caused by one of the upper guide rails breaking off and falling into the sprockets causing the chain to “jump timing”

1 hour ago, _s_y_v_e_r_s_e_n_ said:

Det så avansert ut 👍 😀 Er så imponert over folk som setter seg inn i slike ting, og som får det til å se så lett ut. En annen er så megalangt unna sånt 🙈 Er du også fornøyd med 204? Beste bilen vi har hatt. Er så fornøyd 

Det blir mye trykking for å sjå og finne funksjonene i Star ja, det er mye valg og muligheter!

204en er fruen sin, men vi er fornøyd med den ja. Ho er ekstremt fornøyd med den, både kjøre og utseendemessig. Den er Elegance så den er litt mjukare enn Avantgarde og det syns eg gjør godt på den bilen. Min far har ein w204 Avantgarde, har vel hatt den i 10år no og kjem nok aldri til å selge den. Syns det har vore ekstremt lite tull med dei. 

Mobber dei dog for at det er ein liten "bybil", hehe. Syns w211en er noen hakk opp komfortmessig, men det er jo naturlig.

5 hours ago, HåvardR said:

Det blir mye trykking for å sjå og finne funksjonene i Star ja, det er mye valg og muligheter!

204en er fruen sin, men vi er fornøyd med den ja. Ho er ekstremt fornøyd med den, både kjøre og utseendemessig. Den er Elegance så den er litt mjukare enn Avantgarde og det syns eg gjør godt på den bilen. Min far har ein w204 Avantgarde, har vel hatt den i 10år no og kjem nok aldri til å selge den. Syns det har vore ekstremt lite tull med dei. 

Mobber dei dog for at det er ein liten "bybil", hehe. Syns w211en er noen hakk opp komfortmessig, men det er jo naturlig.

Er avantgarde stivere? Det er det jeg har, aldri prøvd elegance før. Nei, må si disse bilene er gode. Selv liker jeg aller best gamle biler som man kan skru litt mer på. Ikke veldig mye man kan gjøre selv på gamle biler egentlig. Men det ser ut til at du tar utfordringen der 😁 

3 hours ago, _s_y_v_e_r_s_e_n_ said:

Er avantgarde stivere? Det er det jeg har, aldri prøvd elegance før. Nei, må si disse bilene er gode. Selv liker jeg aller best gamle biler som man kan skru litt mer på. Ikke veldig mye man kan gjøre selv på gamle biler egentlig. Men det ser ut til at du tar utfordringen der 😁 

W204 Avantgarde er merkbart stivere enn Elegance. Om du får sjansen bør du prøve, det føles veldig forskjellig syns eg! 

Hørt fleire MB mekanikere skryte veldig av 204en og meiner det er noko av det bedre som har blitt produsert i nyare tid med svært lite feil og problemer.

Man må ha eit diagnoseapperat når man har slike biler ellers blir det heilt umulig, blir dyrt om man skal reise på verksted for kvar minste ting. Om du ikkje har kan eg anbefale iCarsoft MB II. Der kan du gjøre mye og, men litt enklere. Eg har det alltid med når eg kjøper bil. 

1 hour ago, HåvardR said:

W204 Avantgarde er merkbart stivere enn Elegance. Om du får sjansen bør du prøve, det føles veldig forskjellig syns eg! 

Hørt fleire MB mekanikere skryte veldig av 204en og meiner det er noko av det bedre som har blitt produsert i nyare tid med svært lite feil og problemer.

Man må ha eit diagnoseapperat når man har slike biler ellers blir det heilt umulig, blir dyrt om man skal reise på verksted for kvar minste ting. Om du ikkje har kan eg anbefale iCarsoft MB II. Der kan du gjøre mye og, men litt enklere. Eg har det alltid med når eg kjøper bil. 

Hehe, da kjenner du nok ikke til mine data kunnskaper 😂 Jeg liker å trykke på play, så funker det. Men forstår de som ønsker å få til selv. Det er jo en fin ting. Tror det er best å følge med fra starten av på slike ting. Iallefall en stor fordel. Den 204 vi har er en langtur, barnehage og skolebil, så den må funke hele tiden, å da kan ikke jeg stå med huet under panseret på den å klø meg i huet 🙈 Vi har kostet på den litt de senere årene da. Det har røket litt små ting, men som har blitt store. Termostat huset røk, det dro med seg mye. Remmer og løperhjul, vannpumpe osv som var lurt å bytte samtidig ble byttet. Så røk turborøret i fjor sommer, først på ett sted, så i andre enden. Det ble også en dyr affære da også dymanmo røk pga oljen som rant ned i den. Så har vi samtlige bremserør. De er også byttet. Så er det nedre foringer begge sider. Disse er litt utsatt spør du meg. Når vi kjøpte den byttet jeg alt av bremseskiver og klosser. Det skal jeg gjøre nå igjen. Den fikk også zink-slipp året etter vi kjøpte den, men det tok Mercedes-Benz gratis. Lakkerte nesten hele bilen. Resten av bilen ble lakkert nå for noen uker siden, da kjærringa traff på naboen i butikken 🙈 så ja, det blir noen historier med disse bilene, iallefall når man er ute på veien å ting skjer 🤔

Høres ut som du har hatt litt uflaks med ting som har røket og dratt med seg andre ting. Men er godt kjent med "lurt å bytte når en først holder på"...

w211en min har eg kosta på store summer, men av egen fri vilje om man kan sei det slik. Eit par slitte deler i understellet endte med at eg bytta alle stag, foringer, kuler, fjærer og dempere. Blei som ny og ufattelig deilig å slippe å tenke på at det oppstår "en ny knirkelyd" plutselig.

Godt når ting er på stell på biler som må gå kvar dag, det er heilt sikkert. Å skru fordi man er avhengig av bilen er ikkje like kjekt som å skru for hobbyen sin del. 

Eg trur Mercedes har hatt litt utfordringer med zink slipp, min far sin w204 fekk også det problemet ca 1 år etter han kjøpte den. Men ellers problemfrie biler dei 2 w204ene i familien her foruten normale slitedeler og eit par "kjente feil" som bremserøra bak, ABS ringer bak, defekt termostat og litt sånt smått.

On 7/8/2020 at 9:41 PM, Arthur said:

Nå er jeg usikker igjen, men...

Slik er det å være novise på MB-forum.

718_1821327252.jpg

De der ser fine ut. 14" og det skulle forbause meg om de ikke passer på en '80 230E. Noe du selger? Og hvor i landet holder du til? Jeg er helt nord i Nordland fylke. :)

On 7/8/2020 at 12:51 AM, _s_y_v_e_r_s_e_n_ said:

Så moro du har fått den på veien etter så mange år! Har du hatt den hele tiden? Nei se å få på stål med kapsel, er jo så klassisk og fint på en gang 👍 😀 

Nei jeg har snart hatt den i ett år. Hentet den på henger og fikk den inn i garasjen min i fjor høst.

Det får bli med disse felgene i år så skal jeg se på stål og kapsel til neste år. Enig med deg at det er fint og klassisk. 👍🏼

• Like 1

On 17.7.2020 at 18.54, FrodeS said:

Med selger kommer jeg ingen vei. Han svarer meldinger, men type «du spurte ikke om det var en diger flekk maling i bagasjen, så det sa jeg ikke noe om». På andre punkter har han ikke bare «glemt» å opplyse om feil, men regelrett løyet. Han hadde fortjent en runde gjennom Forbrukerrådet.

Hvis du kjøpte bilen gjennom finn.no, bør du varsle dem om selgeren. De er vedlig interessert i å få slike opplysninger, så de sjøl ikke havner i trøbbel med utspekulerte selgere.

Med vennlig sommerhilsen,Olaf

Idag fekk barnevognfrakteren ein liten nedvask etter kjøpet. Den trenger en skikkelig omgang med poleringsmaskina, men først litt rustfjerning rundt hjulbuene bak.

W211en fekk seg også ein liten skyll. Den står i kø for sin årlige shine, ligger litt bakpå der i år.

Snapchat-913914866.jpg