Hans Kåre Isdal Posted October 20, 2019 Share Posted October 20, 2019 det var denne eg såg....og eg som er så pirken,...liker dette lite at det ikkje er gjort på min. dog den ikkje er skam slitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Arntsen Posted October 20, 2019 Share Posted October 20, 2019 Aah, innsugsspjeld, ja. Ja, blir dårlig pust viss dei er stengte.... Trur ikkje det er problem på min. Om du skal til på jobben med å reparere, så trur eg du berre kan fjerne dei, og reingjere manifold (og evt plugge hola der akslingane til spjelda går gjennom). På OM611/612/613 fungerer det i alle fall heilt fint. Dei skal uansett stå opne mesteparten av tida. Har ikkje hatt problem på min OM611 etter eg fjerna på den, har starta og gått fint i temp ned mot 20 blå. Motor til spjelda var i orden på min, så eg lot den berre stå, og fjerna staget til spjelda. Då får motor gå fritt, og får ingen feil på ECM. Etter du evt utbedrer dette, kan eg anbefale å ta bilen på tuning og deaktivere EGR-ventil, så får du aldri meir dette problemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted October 20, 2019 Author Share Posted October 20, 2019 Såvidt begynt med litt småpusling på 560’n før den skal på vinterlagring. Først ut var ny regulator. Den gamle 14V ga håpløst lav ladespenning på ca 13,6-13,7V. Jevnt slitte børster, noe som tyder på en frisk dynamo ellers. En 14,5V er satt inn, men ikke testet ennå. Jeg vurderte 15V, men siden denne brukes mest i varm årstid, tenker jeg 14,5 holder greit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted October 20, 2019 Author Share Posted October 20, 2019 Nye pærer har den også fått. Den ene røyk kvelden før EU-kontrollen, så jeg lånte en fra TDT’n min. Nå var nye pærer kommet fra eBay. Ring automotive har jeg god erfaring med fra før, og kommer nok til å handle igjen. Ganske stor forskjell fra «vanlige» Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted October 20, 2019 Author Share Posted October 20, 2019 Olje- og filterskift ferdig. Viscosen er også byttet. Artig at den nye er samme merke som den originale. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted October 20, 2019 Author Share Posted October 20, 2019 Det ene innsugsrøret var sprukket opp da jeg kjøpte. Simen surret en gang noe gladpack eller liknende rundt. Det ble i grunn tett, men så jo ikke så bra ut. Jeg varmet det godt opp, kjørte på med plastrens og Wurth replast plastlim. En kan se at det er gjort noe med, men det ble tett og penere enn gladpack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted October 20, 2019 Author Share Posted October 20, 2019 Siste punkt jeg rakk i dag var øvre radiatorslange. Den gamle bulte faretruende i endene, så jeg vil tro den var moden for utskifting. Mulig det ikke var noen fare med det, men det føles i hvert fall bedre med en ny. Ladespenning ble forresten 14,3 med ny regulator. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted October 22, 2019 Author Share Posted October 22, 2019 Ikke allverden gjort i dag, men småtteri gjør seg heller ikke selv. På servoen har noen hatt på rød olje (komplett servicehistorikk fra bos på denne bilen), så der driver jeg stadig å suger tom koppen og har på ny gul. Det begynner å bli bra nå. hydraulikkoljen så ikke så ille ut, men sikkert ikke feil å bytte for det. Med ny olje er det knapt så nivået syns i tanken. Returrøret forlenget med en slange ned i en flaske, og så var det bare å la bilen gå til tanken var nesten tom og etterfylle. Røret hoppet selvsagt ut av kanna, med dertil hørende olje utover gulvet. Det er også ganske begrenset hvor lenge en kald m117 bør gå på tomgang i lukket garasje. Greit å få satt lukta litt i veggene, men også greit å komme seg ut etter hvert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted October 23, 2019 Author Share Posted October 23, 2019 Når man bytter hydraulikkolje, så er det veldig viktig at man husker å glemme å feste røret igjen. Da er man sikret at når bilen startes eller løftes på bukk, så pøser olja ut i motorrommet. Nøye som jeg prøver å være, så husket jeg selvsagt å glemme det, så da bilen kom opp i været, åpnet den for å slippe ut trykk av kulene, og helt passe mengde olje fant sin plass i motorrommet og på gulvet. En liten runde med lano-sprøyta ble det også tid til. Ingen full understellsbehandling, men noen velvalgte dusjer på et par braketter og sånt som viser tegn til litt rust. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted October 23, 2019 Share Posted October 23, 2019 1 hour ago, FrodeS said: Nøye som jeg prøver å være, så husket jeg selvsagt å glemme det, ... Fort gjort! Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted October 24, 2019 Author Share Posted October 24, 2019 Det gjelder å være nøye med detaljene. Men, hvordan få ut oljesøl fra motorrommet? Pøse på avfetting og skylle? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted October 24, 2019 Share Posted October 24, 2019 Ta ut motor og girkasse. Demonter alle rør og ledninger og vask...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted October 24, 2019 Author Share Posted October 24, 2019 Høres bra ut. Jeg trodde det skulle bli mye jobb, men såpass enkelt fikser jeg jo greit på bare noen dager. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted October 25, 2019 Share Posted October 25, 2019 On 24.10.2019 at 8.48, FrodeS said: Men, hvordan få ut oljesøl fra motorrommet? Pøse på avfetting og skylle? Godt spørsmål! Visste du at på W123 er det mekanisk oljetrykksmåler, med et plastrør fra oljefilteret opp til instrumentpanelet, og at det røret sitter innmari utsatt til når man skal løfte ut starteren? Jeg ser fortsatt ut som en gris etter at jeg har dukket ned under panseret en tur, jeg har vasket 2 ganger men jeg synes det er like jæ...g mye oljesøl enda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted October 25, 2019 Author Share Posted October 25, 2019 Den var du heldig med. på min var det i det minste helt klar, ny olje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 25, 2019 Share Posted October 25, 2019 Om å gjøre å ikke glemme den når man har hatt ut instrumentet 🤣 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kåre Isdal Posted November 24, 2019 Share Posted November 24, 2019 skifta luftfilter og eit kupe filter som sikkert ikkje har vore skifta på ..9 år. og definitivt ikkje på mi tid då eg har hatt den. heldig vis er det bedre med luft filter. då desse muligens har rula 30 000 km. noko som er for lenge på 320 motorane. men bilder forteller vel sitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted November 29, 2019 Author Share Posted November 29, 2019 En vis mann sa en gang at «her har det vært folk før» sist gang jeg hadde høyre drivaksling ute. Noe har i hvert fall vært gjort der. Det var før vår tid med bilen (kjøpt ved 148.000 km), og nå har den gått 272.000. Lyden av defekt drivaksling er ikke til å ta feil av, så da var det bare å hive seg over eBay. Ny kom på under 2000,- totalt, så da er det bare å håpe den holder. relativt grei jobb. Ned med bærekula, av med stabstaglink og litt sånt, slippe ut lufta av luftbelgen, og så mest bare å skru fra hverandre og sammen igjen. «Koppen» innerst var litt guffen å få tak på. Sist jeg hadde dette fra hverandre, sto jeg ute i snøen. Garasje er bedre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted November 29, 2019 Share Posted November 29, 2019 Fornøyd med garasjen, eller angrer du allerede på at den ikke ble bygget bittelittelittegranne større med en gang? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted November 30, 2019 Author Share Posted November 30, 2019 Veldig fornøyd. Størrelsen var det ikke noe å gjøre med. Innenfor de rammene som var, så er den helt ypperlig, og fungerer akkurat som tiltenkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted November 30, 2019 Share Posted November 30, 2019 Høres bra ut, det er selvføgelig ren misunnelse som fikk meg til å spørre! Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slippern Posted December 4, 2019 Share Posted December 4, 2019 (edited) Fikk for noen uker siden opp rødt varsel i displayet "Battery malfunction, please visit workshop", målte spenningen på backup-batteriet i front og det var helt oppbrukt.. Så da begynte jeg og lete etter nye batterier, de var jo tross alt i fra 06 da bilen var ny! Valget falt fort på Varta, men det var problematisk og få dem til "biltema" pris, da ingen som selger batterier er villig til og sende med Posten/Bring/Postnord av en eller annen rar grunn... (Sparelys.no sender uten problemer og fraktfritt, men de har jo selvfølgelig ikke bil-batterier)... En lokal leverandør hadde faktisk Varta i sitt sortement, selv om det kostet.. Dynamoen har fått et bedre liv, den oppnår perfekt ladespenning umiddelbart etter oppstart, dette klarte den ikke før. Feilmeldingen i displayet forsvant også som forventet Under batteri byttet så jeg at det var relativt fuktig i bagasjerommet, jeg har visst lenge at jeg har hatt vannlekasje i bakluken, men tok en "Pess sæ sjøl i buksa løsning" for et års tid siden ved og ut en av gummipluggene i bakluken. Da drenerte den alt vannet ut av bakluken å ut av bilen (trodde jeg).. Som dere ser på bilde så ligger pakningen til bakluken på innsiden av denne. Noe vann/fukt like bakom innertrekket: Har også hatt problem med at venstre skiltlyset blinker ofte, så tok ut "Rueckwandtuer-Steuergeraet" enheten og sjekket denne for fukt og irr, men der ser alt fint og flott ut. Sjekket også ledningsnettet uten og kunne finne synderen, har en mistanke om at det er kina LED-lyset som driver gjøk. Tiltaksplanen er nå og gå crazy med en patron Terostat 2759, som er en tetningsmasse basert på butyl. Denne holder seg elastisk og er enkel og fjerne ved behov. Skiltlysene skal få seg en runde med Terostat, det samme skal gjennomføringen til vindusviskeren. Pakningen til bakluken skal demonteres og sjekkes, kanten som pakningen monteres på skal få seg et lag med Terostat før remontering. Baklyktene demonteres, før de får seg en runde. Om baken ikke da blir tett, så gjenstår kun det øvre bremselyset. Edited December 4, 2019 by slippern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slippern Posted December 14, 2019 Share Posted December 14, 2019 Fikk omsider byttet registerkjede på motoren, OM642, betalte ca 19k inkl bytte av en glødeplugg. Skal bli deilig med en stille oppstart av bilen fra nå av Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted December 16, 2019 Author Share Posted December 16, 2019 Er det vanlig at registerkjedet må byttes på OM642? Har din gått langt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slippern Posted December 16, 2019 Share Posted December 16, 2019 Er vist ikke unormalt at det må byttes ifølge Teknisk Buerau, den har akkurat rullet 252000km, men de første symptomene på slitt kjede kom allerede på 200000.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.