Jump to content
FrodeS

Hva har du gjort på din Mercedes-Benz i dag?

Recommended Posts

Var innom mb Haugesund for kontroll av alle opphengene. Ca 214 000km dette kom.

På lyset er sjølpåført..Ikkje kvalitet på lysene.

 

Så no er det å skiften på begge sider.

 

IMAG0945.thumb.jpg.035ed4251dd0df063e270c2f3c22fda5.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikke gjort idag, men i forrige uke..

 

Har hatt problemer med girkassen det siste året, da ofte feilkoden P0717 – The signal from component Y3/8n1 (Turbine speed sensor (VGS)) is not available.

Denne kom periodisk og fører til at girkassen går i nødmodus, midlertidig løsning var stop/start av bilen..

 

Men nå som sommeren kommer og det blir langtur med vogn er det kjekt å ha en girkasse som er i orden.

 

Først ble girkassen flushet med ny olje, koblet meg på retur slangen som går til oljekjøleren med en oljepåfyller, denne pumpet olje inn, og gammel olje kom ut igjennom retur fra girkassen.

Prosessen er meget enkelt, dette pågikk helt til det kom ren og fin olje ut, gikk ca 14 liter med.

Har film fra dette men har ingen plass og laste den opp til.

 

Derav ble bunnpannen tappet for olje og skrudd ned, ut med skruer i ventildisken og TCUen demontert, en meget enkel jobb.

TCUen ble sendt til ACtronics for reparasjon, ut i fra status sender de den i retur i dag, så regner med montering like over helgen.

 

 

20190626_191650574_iOS.thumb.jpg.3abe96864f85a25224494ad284c89ad8.jpg

Merknad_2019-07-10_123100.thumb.jpg.aab9b25f036368822217b376e55a125d.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fikk TCUen i retur i går, montert i dag og alt fungerte fint :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er i prosess med å bytte oljekjøler, ny flapsmotor, nye stag til flaps... Samt litt rengjøring.

Veldig omfattende og tidkrevende jobb. Turbo var et helvete å få ut da det er trangt som fy bak mot torpedoveggen.

 

2b1055b0422ad6e603d5a70c6d18b264.jpg

276b65aa63c7d5614430a93d0b445aaf.jpg

c2bb30256a70c198d6b0ffc75941fbc8.jpg

97ae5a6d72925c354ea02d5f2af9dee0.jpg

aa638659276bba245ebd6c89e41e2517.jpg

627f0899876c00ff070f100226f80c47.jpg

1daadc6770109f5dd8a2cb12fed70bca.jpg

4e2a353fd5153ab29996a298ddc0a3ae.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

denne jobben kjenner eg godt. gjorde dette sjølv utanom å skifte flaps og flaps motor.

Men du mista ikkje eine bolten til truboen ned i eine røret......slik som eg gjorde.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motor til flaps var dynket i olje, bytter samtidig stagene. I tillegg har jeg skaffet et «skjold» som blir liggende over motor. Dersom det drypper olje fra turbo så renner det ned i forkant av flapsmotor.

 

Mistet ikke ned i røret, men mistet en inn i et hull eller noe, bolten trillet ned langs girkassa og forsvant. Sto å fisket med en magnetstang i 2 timer før jeg fikk napp?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

TerjeR, i 'gamle dager' var første utgave av den 12 sylindrede motoren i Jaguar XJ kjent som 'Plumbers nightmare' - røleggerns mareritt, men det ser jaggu ut som om du også har måttet ty til avanserte arbeidstegninger for å få på plass alt!  :shock:  :lol:

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg hentet litt deler til S124'en idag, bl.a. kupevifte for air-condition, vakumpumpe til sentrallåsen, og endel smådeler. Bilen hadde skinninteriør, men det var ikke bedre enn mitt eget, så jeg lot det ligge. Jeg skal opp å hente diffen med ASD senere, så skal jeg titte litt på mulighet for å bruke den med innkobling via en manuell pumpe. Huggebilen var en '95 modell, fullstendig opprustet. Det er trist å se hvor mange rare steder rusten hadde herjet, fabrikken må jo ha gjort en helt elendig jobb med rustbeskyttelse.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huggebilen var en '95 modell, fullstendig opprustet.

Da jeg kjørte 124 fikk jeg tak i en delebil som var det verste jeg noen gang har sett ang rust. Det lå et vognkort i bilen og der stod det ikke Mercedes-Benz, men det stod Schulz...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har hatt mistanke om at det var litt svak lading på SECen' tok en måling da viser at landingen var så vidt over 12 v  , byttet regulator  og det ble straks bedre godt over 13 v

20190727_164119.thumb.jpg.67c12b350d37c53fc3d9bfa901dcbf36.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den der skal jeg bytte på min SEL også. Var det plundrete å komme til?

 

Godt over 13 er fortsatt ganske dårlig. Bør helst godt over 14. Jeg tror min er på 13,6 og det er jeg ikke fornøyd med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg fikk gjort det på verksted  , ja det så ut til å være litt plundrete for han som skulle gjøre jobben hadde ikke helt teken på det , så fikk han et tips fra en annen på verkstedet . Jeg forstod som om man må holde børstene inn også føre regulatoren inn og  vri , tror at det var sånn jeg stod par meter i fra .

 

Ladingen skal bli bedre etter at børstene har fått  " satt  " seg sa de på verkstedet  og da håper jeg at den er på over  14 v  Frode  :cool:

 

Hvis ikke så må det være noe med dynamoen .

 

Pass på at motoren er kald når du skal gjøre jobben 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er i prosess med å bytte oljekjøler, ny flapsmotor, nye stag til flaps... Samt litt rengjøring.

Veldig omfattende og tidkrevende jobb. Turbo var et helvete å få ut da det er trangt som fy bak mot torpedoveggen.

 

2b1055b0422ad6e603d5a70c6d18b264.jpg

276b65aa63c7d5614430a93d0b445aaf.jpg

c2bb30256a70c198d6b0ffc75941fbc8.jpg

97ae5a6d72925c354ea02d5f2af9dee0.jpg

aa638659276bba245ebd6c89e41e2517.jpg

627f0899876c00ff070f100226f80c47.jpg

1daadc6770109f5dd8a2cb12fed70bca.jpg

4e2a353fd5153ab29996a298ddc0a3ae.jpg

 

 

Er dette en OM642 motor? Gått langt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi hadde et fantastisk flott w123 treff i helga. Utrolig hyggelig med masse w123 snakk :D

 

37f4dff02f643712248679a284a6a218.png

 

58e760d7f76a42c75a1bf26a0c1e4596.jpg

 

Mens vi satt der å funderte på denne 280'n jeg hadde stående inni garasjen, kom vi vel frem til at den har stått snart et år på samme sted, uten at det har skjedd noe spesielt med den, det, etter at jeg skrudde den sammen. Hmmm, sant det! Så i dag tok jeg den ned fra hjul-jollyene å fant frem den siste karosseri biten... Enjoy  :lol:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da den nye dinamoen i hus tar samtidig i samme slengen og skifter alle reimene det er totalt 5 stk .

Jeg har ikke skiftet de så lenge jeg har eid bilen og det nærmer seg 20 år så da er det vel på høy tid å skifte de

20190802_163350.thumb.jpg.c186443ed722cdeaa89c0a273369a09f.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

I dag skulle jeg begynne å bytte fjærer på bilen. Mens jeg holdt på, så oppdaget jeg en ståltråd i den ene kanalen ved traversen. Tok den ut, og jett hva jeg fant  :)

 

6650697cb400bd1bfdf5ced401cc25b5.jpg

b72347895d8d16ade878f254306116c6.jpg

a915c1aba45618ee7619859cef0edc33.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ser ut som en bilnøkkel , hvordan kan den ha havnet der  :lol: har noen  forsøkt å få tak i nøkkelen med ståltråden og så gitt opp ? :lol: :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Før i tiden, var det ikke uvanlig at folk gjemte en nøkkel til bilen, så den var tilgjengelig dersom man låste nøkla inne i bilen.

F.eks i et blinklys med skrudd glass, var ganske vanlig. Da trengte man bare å få tak i en stjernetrekker for å komme ut av knipa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Absolutt! Dette er en reservenøkkel som er nyttig i krisesituasjon. Før fikk man kjøpt en liten boks på biltema med magnet til dette formål. Men tror ikke dem selges lengre. Men jeg tengte også at denne var så finurlig gjemt, at eieren kunne jo i prinsippet hentet bilen når han selv ville mange år etter å ha solgt den. Utrolig fint gjemmested egentlig. Var helt tilfeldig jeg oppdaget den. Tror ikke han som gjorde dette ville trodd den noensinne ville ha blitt funnet av andre

Share this post


Link to post
Share on other sites

har betalt mb haugesund litt over 10 000 kr for sjekk av oppheng og fiksa av

ein diselretur slange..som har gitt meg start problemer under +6

skifte av torsjonsstagledd og ende ledd

og til slutt momentstag

 

inkudert litt justering av fjører bak. prøde i alle fall.

blei ein drøm å kjøre etterpå.

håper at hjulet er heilt rett etter dette då eg skal over fjellet til oslo.

 

elles....har nokon ei ils lykt til meg. venstre side,...den er ikkje heilt venn med meg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...