Jump to content
FrodeS

Hva har du gjort på din Mercedes-Benz i dag?

Recommended Posts

270’n er på beina igjen, og nå ser den litt mindre stakkarslig ut.

5abf646a7c0850f8aae82326c2ff314f.jpg

Litt bilvask på lille 17. mai

a90cac236af588c21ef3b64c99264e2c.jpg

b2bd23722c384db7f3ad9796c8a4d85d.jpg

4b821ed3d59652b72efeb23e5b29a9fa.jpg

Blir noen biler etterhvert?  :lol:

Hvordan er grombilen å holde etter oppholdet hos Øhn?

Blir noen biler etterhvert?  :lol:

Hvordan er grombilen å holde etter oppholdet hos Øhn?

560’n er ganske hyggelig. At del er såpass bra gjør det vanskeligere med kattevask, det må gjøres ordentlig. De andre kan jeg spyle fort av så blir de 80% bra. Burde jeg klage?

I dag var det så mye pollen at det var til å grine av. Det ble 3 runder trykkluftvask mellom slagene.

260’n ble jo solgt, så vi var nede i 4 en halvtime, før jeg kjøpte denne 270’n. Sølvgrå sedan har vel aldri vært drømmebil, så jeg får se hvor lenge den blir beholdt.

Kona har jo sin e240 4matic, som er en grei bil til det meste. Jeg har 560’n til hverdagsbruk, jeepen til litt slit og sleng og trekke 3 tonn henger, og TDT’n til hverdags. Den tdt er det en del å gjøre med, og den er jo ikke akkurat nyeste skrik innen sikkerhet og forbruk lenger, men den kan ikke selges. Så kom egentlig denne 270’n litt inn fra sidelinja til en hyggelig pris pga litt småtteri som noen tror er dyrt og vanskelig.

Så tilbake til topic. Etter obligatorisk feiring fikk jeg montert inn dab-adapter. Jeg har noen tiny audio C10 fra før. De er egentlig ganske praktiske, men fjernkontrollen er så ubeskrivelig ræva at jeg blir i dårlig humør bare av å tenke på den. I tillegg er den ganske dyr, så da ble det forsøk med en C11+ . Jeg har forsøkt å holde den mest mulig skjult.

Antenne i frontruta:

0057bd2a044dc2d33d13892a3c8bb662.jpg

Strøm fra sigarettenner:

6ac59d25b5b1d8effebad936f507a1c6.jpg

Enheten gjemt under boksen i midtkonsollet:

224beddab6918d2fc63edf32c470c98e.jpg

Og fjernkontroll med kabel i boksen i midten:

59697e1250c3ae18e9b3e7a5e409fcf7.jpg

Voila:

a3cac78e9571b39865343f7db046c08c.jpg

Tok vel en times tid totalt, og kostet 700,- 

Denne kan også kobles til FM-antenna fysisk, eller via line in på anlegget, men nå sender den på FM trådløst.

Av alle ting, blitt påkjørt. Rett og slett to møtende biler som begge lå for langt mot midten på grunn av digre vanndammer ytterst. Jeg TROR ikke jeg var over midten, men skal ikke påstå noe hardnakket. Dama som kom mot var nære unna nervøst sammenbrudd stakkar. Der forsvant selve speilplata, men den var nok på tur, for det hang en del gaffa der.

6e06d6199fbf83945e29784c163c1926.jpg

Er det det som er nærkontakt av tredje grad?  :lol:

Surt med en sånn bitte liten smell, som sikkert koster uforholdsmessig mye å utbedre.

Med vennlig og medfølende hilsen, Olaf

Nja, jeg har blitt tilbudt en speilkappe til 50,- :)

Mest glad for å tross alt slippe så enkelt unna. Ikke mange cm om å gjøre før det kunne gått skikkelig gæli.

Kjedlige greier, men bra det gikk så bra som det gikk. Kunne som du sier godt mye værre.

Ikke noe problem å gjøre sånt selv. Bruker du envirosafe, så er det heller ikke krav til noe sertifikater.

Å, nei, jeg brukte ikke sånt. Bruker vanlig utstyr. Tapper, vacuumerer og fyller.

Det var bare 235 gram på bilen, og det ble litt lite i forhold til 770 i spec'en

Jeg har vakuumpumpe jeg også, men ser egentlig ikke noe særlig poeng med å bruke den så lenge det er gass på bilen fra før.

Fylte på envirosafe i høst på bilen testet den igår og det fungerte utmerket

Vacuumering bruker jeg for å sjekke at anlegget er tett. Er det det, fyller jeg, og er det ikke tett, så fyller jeg nitrogen for å finne lekkasjer. Da bruker man en "nitrogen-sniffer" for å søke.

Jeg ble litt inspirert av tommern, så da ble det en tur ut i lunsjen. Tar sjensen på et bilde, selv om det er "feil" merke. (det står daimlerch******) baki den). Det kan ikke ha vært allverden gass igjen, for den gikk bare og spratt opp og ned mellom ca. 10-30 psi på lavtrykksiden. Helte på en del så den ble liggende rundt 45 psi. Mulig jeg kunne hatt på mer, men det skal være ganske safe. Lufta fra dysene gikk fra +18 til +6C. Med 23C ute så var det grei forbedring.

b1df3740a0bf831c63f569a84cd8d93d.jpg

Fylte på envirosafe i høst på bilen testet den igår og det fungerte utmerket

Godt å høre at det fungerer etter å ha stått over vinteren. Mye mer stas med sommerbil hvor AC funker.

Den sølvfargede S123en gikk igjennom etterkontrollen, så nå kjører jeg lovlig.  :)

Med vennlig hilsen, Olaf

Vacuumering bruker jeg for å sjekke at anlegget er tett. Er det det, fyller jeg, og er det ikke tett, så fyller jeg nitrogen for å finne lekkasjer. Da bruker man en "nitrogen-sniffer" for å søke.

Det blåser ikke kald luft på Japsen. Er det normalt at en 8 år gammel bil mangler gass eller kan det tyde på lekkasje?

Ikke noe problem å gjøre sånt selv. Bruker du envirosafe, så er det heller ikke krav til noe sertifikater.

Du sier ingen problem, men når man ikke har snøring på sånt, annet enn at jeg følger med på gasstype-utviklingen varmepumper har hatt, så er det vel ikke så enkelt?

Du sier ingen problem, men når man ikke har snøring på sånt, annet enn at jeg følger med på gasstype-utviklingen varmepumper har hatt, så er det vel ikke så enkelt?

Tjæh. Tjah. Jeg syns ikke det var vanskelig å helle på i hvert fall. Om det er helt tomt, så kjører man litt vakuumpumpe og sånt først. På Jeepen var det bare lite gass, ikke tomt. Der fylte jeg bare etter med mer.

Jeg syns vel 8 år var tidlig å gå tom. Det er ikke uvanlig at det lekker ut noe, men jeg syns det var fort. Såvidt jeg vet, har det ikke vært fylt på verken E240'n vår (2003/4) eller Jeepen (2000).

Skal veldig lite til for at det blir en lekkasje, så 8 år er vel ikke usannsynlig. Og dersom det ikke blåser kaldt, så trenger det ikke være tomt. Mange biler kopler ut kompressoren når trykket i systemet blir under et visst nivå. På bilen til junior blåste det ikke kaldt, men jeg tappet av 245 gram på anlegget. (770g fullt)

På 210'n lyser ac-knappen hvis trykket blir for lavt og det kopler ut.

Dersom anlegget er skåle tomt, ville jeg testa før du evt fyller. Dette pga kostnaden. Det går ca mellom 500 og 1000 gram på en bil i dag, og gassen koster drøye krona for grammet.

Er det lekkasje, så er det ofte kjøleren foran radiatoren som blir tæret av saltspruten den står i.

Vasket litt på felgene til 560’n. Tenkte jeg skulle prøve disse litt, til avveksling fra 18" AMG som har vært på. De skal uansett av og få en lett oppussing. Artig at disse var såpass fine under all møkka. Den ene var det noe kliss på, så det har festet seg ekstra mye drit.

7e0732fc7e7953f123c492a7f47d9697.jpg

16e82b13754cfa8eafe6812792e529be.jpg

100dce8c58602563cf216f728278fb96.jpg

132f564b89c4c7e6a5fd06d7f696688c.jpg