Jump to content

Hva har du gjort på din Mercedes-Benz i dag?


FrodeS
 Share

Recommended Posts

Blir noen biler etterhvert?  :lol:

 

Hvordan er grombilen å holde etter oppholdet hos Øhn?

 

560’n er ganske hyggelig. At del er såpass bra gjør det vanskeligere med kattevask, det må gjøres ordentlig. De andre kan jeg spyle fort av så blir de 80% bra. Burde jeg klage?

I dag var det så mye pollen at det var til å grine av. Det ble 3 runder trykkluftvask mellom slagene.

 

260’n ble jo solgt, så vi var nede i 4 en halvtime, før jeg kjøpte denne 270’n. Sølvgrå sedan har vel aldri vært drømmebil, så jeg får se hvor lenge den blir beholdt.

Kona har jo sin e240 4matic, som er en grei bil til det meste. Jeg har 560’n til hverdagsbruk, jeepen til litt slit og sleng og trekke 3 tonn henger, og TDT’n til hverdags. Den tdt er det en del å gjøre med, og den er jo ikke akkurat nyeste skrik innen sikkerhet og forbruk lenger, men den kan ikke selges. Så kom egentlig denne 270’n litt inn fra sidelinja til en hyggelig pris pga litt småtteri som noen tror er dyrt og vanskelig.

 

Så tilbake til topic. Etter obligatorisk feiring fikk jeg montert inn dab-adapter. Jeg har noen tiny audio C10 fra før. De er egentlig ganske praktiske, men fjernkontrollen er så ubeskrivelig ræva at jeg blir i dårlig humør bare av å tenke på den. I tillegg er den ganske dyr, så da ble det forsøk med en C11+ . Jeg har forsøkt å holde den mest mulig skjult.

 

Antenne i frontruta:

 

0057bd2a044dc2d33d13892a3c8bb662.jpg

 

Strøm fra sigarettenner:

 

6ac59d25b5b1d8effebad936f507a1c6.jpg

 

Enheten gjemt under boksen i midtkonsollet:

 

224beddab6918d2fc63edf32c470c98e.jpg

 

Og fjernkontroll med kabel i boksen i midten:

 

59697e1250c3ae18e9b3e7a5e409fcf7.jpg

 

Voila:

 

a3cac78e9571b39865343f7db046c08c.jpg

 

Tok vel en times tid totalt, og kostet 700,- 

Denne kan også kobles til FM-antenna fysisk, eller via line in på anlegget, men nå sender den på FM trådløst.

Link to comment
Share on other sites

 

Av alle ting, blitt påkjørt. Rett og slett to møtende biler som begge lå for langt mot midten på grunn av digre vanndammer ytterst. Jeg TROR ikke jeg var over midten, men skal ikke påstå noe hardnakket. Dama som kom mot var nære unna nervøst sammenbrudd stakkar. Der forsvant selve speilplata, men den var nok på tur, for det hang en del gaffa der.

6e06d6199fbf83945e29784c163c1926.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble litt inspirert av tommern, så da ble det en tur ut i lunsjen. Tar sjensen på et bilde, selv om det er "feil" merke. (det står daimlerch******) baki den). Det kan ikke ha vært allverden gass igjen, for den gikk bare og spratt opp og ned mellom ca. 10-30 psi på lavtrykksiden. Helte på en del så den ble liggende rundt 45 psi. Mulig jeg kunne hatt på mer, men det skal være ganske safe. Lufta fra dysene gikk fra +18 til +6C. Med 23C ute så var det grei forbedring.

 

 

b1df3740a0bf831c63f569a84cd8d93d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vacuumering bruker jeg for å sjekke at anlegget er tett. Er det det, fyller jeg, og er det ikke tett, så fyller jeg nitrogen for å finne lekkasjer. Da bruker man en "nitrogen-sniffer" for å søke.

Det blåser ikke kald luft på Japsen. Er det normalt at en 8 år gammel bil mangler gass eller kan det tyde på lekkasje?
Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem å gjøre sånt selv. Bruker du envirosafe, så er det heller ikke krav til noe sertifikater.

Du sier ingen problem, men når man ikke har snøring på sånt, annet enn at jeg følger med på gasstype-utviklingen varmepumper har hatt, så er det vel ikke så enkelt?
Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem å gjøre sånt selv. Bruker du envirosafe, så er det heller ikke krav til noe sertifikater.

Du sier ingen problem, men når man ikke har snøring på sånt, annet enn at jeg følger med på gasstype-utviklingen varmepumper har hatt, så er det vel ikke så enkelt?

 

Tjæh. Tjah. Jeg syns ikke det var vanskelig å helle på i hvert fall. Om det er helt tomt, så kjører man litt vakuumpumpe og sånt først. På Jeepen var det bare lite gass, ikke tomt. Der fylte jeg bare etter med mer.

 

Jeg syns vel 8 år var tidlig å gå tom. Det er ikke uvanlig at det lekker ut noe, men jeg syns det var fort. Såvidt jeg vet, har det ikke vært fylt på verken E240'n vår (2003/4) eller Jeepen (2000).

Link to comment
Share on other sites

Skal veldig lite til for at det blir en lekkasje, så 8 år er vel ikke usannsynlig. Og dersom det ikke blåser kaldt, så trenger det ikke være tomt. Mange biler kopler ut kompressoren når trykket i systemet blir under et visst nivå. På bilen til junior blåste det ikke kaldt, men jeg tappet av 245 gram på anlegget. (770g fullt)

På 210'n lyser ac-knappen hvis trykket blir for lavt og det kopler ut.

 

Dersom anlegget er skåle tomt, ville jeg testa før du evt fyller. Dette pga kostnaden. Det går ca mellom 500 og 1000 gram på en bil i dag, og gassen koster drøye krona for grammet.

 

Er det lekkasje, så er det ofte kjøleren foran radiatoren som blir tæret av saltspruten den står i.

Link to comment
Share on other sites

Vasket litt på felgene til 560’n. Tenkte jeg skulle prøve disse litt, til avveksling fra 18" AMG som har vært på. De skal uansett av og få en lett oppussing. Artig at disse var såpass fine under all møkka. Den ene var det noe kliss på, så det har festet seg ekstra mye drit.

 

7e0732fc7e7953f123c492a7f47d9697.jpg

16e82b13754cfa8eafe6812792e529be.jpg

100dce8c58602563cf216f728278fb96.jpg

132f564b89c4c7e6a5fd06d7f696688c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...