FrodeS Posted May 17, 2019 Author Share Posted May 17, 2019 270’n er på beina igjen, og nå ser den litt mindre stakkarslig ut. Litt bilvask på lille 17. mai Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted May 17, 2019 Share Posted May 17, 2019 Blir noen biler etterhvert? Hvordan er grombilen å holde etter oppholdet hos Øhn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 17, 2019 Author Share Posted May 17, 2019 Blir noen biler etterhvert? Hvordan er grombilen å holde etter oppholdet hos Øhn? 560’n er ganske hyggelig. At del er såpass bra gjør det vanskeligere med kattevask, det må gjøres ordentlig. De andre kan jeg spyle fort av så blir de 80% bra. Burde jeg klage? I dag var det så mye pollen at det var til å grine av. Det ble 3 runder trykkluftvask mellom slagene. 260’n ble jo solgt, så vi var nede i 4 en halvtime, før jeg kjøpte denne 270’n. Sølvgrå sedan har vel aldri vært drømmebil, så jeg får se hvor lenge den blir beholdt. Kona har jo sin e240 4matic, som er en grei bil til det meste. Jeg har 560’n til hverdagsbruk, jeepen til litt slit og sleng og trekke 3 tonn henger, og TDT’n til hverdags. Den tdt er det en del å gjøre med, og den er jo ikke akkurat nyeste skrik innen sikkerhet og forbruk lenger, men den kan ikke selges. Så kom egentlig denne 270’n litt inn fra sidelinja til en hyggelig pris pga litt småtteri som noen tror er dyrt og vanskelig. Så tilbake til topic. Etter obligatorisk feiring fikk jeg montert inn dab-adapter. Jeg har noen tiny audio C10 fra før. De er egentlig ganske praktiske, men fjernkontrollen er så ubeskrivelig ræva at jeg blir i dårlig humør bare av å tenke på den. I tillegg er den ganske dyr, så da ble det forsøk med en C11+ . Jeg har forsøkt å holde den mest mulig skjult. Antenne i frontruta: Strøm fra sigarettenner: Enheten gjemt under boksen i midtkonsollet: Og fjernkontroll med kabel i boksen i midten: Voila: Tok vel en times tid totalt, og kostet 700,- Denne kan også kobles til FM-antenna fysisk, eller via line in på anlegget, men nå sender den på FM trådløst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted May 18, 2019 Share Posted May 18, 2019 Montert aux-inngang på B-varen i dag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 18, 2019 Author Share Posted May 18, 2019 Av alle ting, blitt påkjørt. Rett og slett to møtende biler som begge lå for langt mot midten på grunn av digre vanndammer ytterst. Jeg TROR ikke jeg var over midten, men skal ikke påstå noe hardnakket. Dama som kom mot var nære unna nervøst sammenbrudd stakkar. Der forsvant selve speilplata, men den var nok på tur, for det hang en del gaffa der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted May 19, 2019 Share Posted May 19, 2019 Er det det som er nærkontakt av tredje grad? Surt med en sånn bitte liten smell, som sikkert koster uforholdsmessig mye å utbedre. Med vennlig og medfølende hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 19, 2019 Author Share Posted May 19, 2019 Nja, jeg har blitt tilbudt en speilkappe til 50,- Mest glad for å tross alt slippe så enkelt unna. Ikke mange cm om å gjøre før det kunne gått skikkelig gæli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirikbg Posted May 20, 2019 Share Posted May 20, 2019 Kjedlige greier, men bra det gikk så bra som det gikk. Kunne som du sier godt mye værre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted May 21, 2019 Share Posted May 21, 2019 En liten sjekk av ac med fylling på B-varen i dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted May 22, 2019 Share Posted May 22, 2019 Gjør du sånt selv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 22, 2019 Author Share Posted May 22, 2019 Ikke noe problem å gjøre sånt selv. Bruker du envirosafe, så er det heller ikke krav til noe sertifikater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted May 22, 2019 Share Posted May 22, 2019 Ja, hva er envirosafe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 22, 2019 Author Share Posted May 22, 2019 https://www.electroshop.no/butikk/ac-produkter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted May 22, 2019 Share Posted May 22, 2019 Å, nei, jeg brukte ikke sånt. Bruker vanlig utstyr. Tapper, vacuumerer og fyller. Det var bare 235 gram på bilen, og det ble litt lite i forhold til 770 i spec'en Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 22, 2019 Author Share Posted May 22, 2019 Jeg har vakuumpumpe jeg også, men ser egentlig ikke noe særlig poeng med å bruke den så lenge det er gass på bilen fra før. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted May 22, 2019 Share Posted May 22, 2019 Fylte på envirosafe i høst på bilen testet den igår og det fungerte utmerket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted May 22, 2019 Share Posted May 22, 2019 Vacuumering bruker jeg for å sjekke at anlegget er tett. Er det det, fyller jeg, og er det ikke tett, så fyller jeg nitrogen for å finne lekkasjer. Da bruker man en "nitrogen-sniffer" for å søke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 22, 2019 Author Share Posted May 22, 2019 Jeg ble litt inspirert av tommern, så da ble det en tur ut i lunsjen. Tar sjensen på et bilde, selv om det er "feil" merke. (det står daimlerch******) baki den). Det kan ikke ha vært allverden gass igjen, for den gikk bare og spratt opp og ned mellom ca. 10-30 psi på lavtrykksiden. Helte på en del så den ble liggende rundt 45 psi. Mulig jeg kunne hatt på mer, men det skal være ganske safe. Lufta fra dysene gikk fra +18 til +6C. Med 23C ute så var det grei forbedring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 22, 2019 Author Share Posted May 22, 2019 Fylte på envirosafe i høst på bilen testet den igår og det fungerte utmerket Godt å høre at det fungerer etter å ha stått over vinteren. Mye mer stas med sommerbil hvor AC funker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted May 23, 2019 Share Posted May 23, 2019 Den sølvfargede S123en gikk igjennom etterkontrollen, så nå kjører jeg lovlig. Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted May 24, 2019 Share Posted May 24, 2019 Vacuumering bruker jeg for å sjekke at anlegget er tett. Er det det, fyller jeg, og er det ikke tett, så fyller jeg nitrogen for å finne lekkasjer. Da bruker man en "nitrogen-sniffer" for å søke. Det blåser ikke kald luft på Japsen. Er det normalt at en 8 år gammel bil mangler gass eller kan det tyde på lekkasje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted May 24, 2019 Share Posted May 24, 2019 Ikke noe problem å gjøre sånt selv. Bruker du envirosafe, så er det heller ikke krav til noe sertifikater. Du sier ingen problem, men når man ikke har snøring på sånt, annet enn at jeg følger med på gasstype-utviklingen varmepumper har hatt, så er det vel ikke så enkelt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 24, 2019 Author Share Posted May 24, 2019 Ikke noe problem å gjøre sånt selv. Bruker du envirosafe, så er det heller ikke krav til noe sertifikater. Du sier ingen problem, men når man ikke har snøring på sånt, annet enn at jeg følger med på gasstype-utviklingen varmepumper har hatt, så er det vel ikke så enkelt? Tjæh. Tjah. Jeg syns ikke det var vanskelig å helle på i hvert fall. Om det er helt tomt, så kjører man litt vakuumpumpe og sånt først. På Jeepen var det bare lite gass, ikke tomt. Der fylte jeg bare etter med mer. Jeg syns vel 8 år var tidlig å gå tom. Det er ikke uvanlig at det lekker ut noe, men jeg syns det var fort. Såvidt jeg vet, har det ikke vært fylt på verken E240'n vår (2003/4) eller Jeepen (2000). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted May 24, 2019 Share Posted May 24, 2019 Skal veldig lite til for at det blir en lekkasje, så 8 år er vel ikke usannsynlig. Og dersom det ikke blåser kaldt, så trenger det ikke være tomt. Mange biler kopler ut kompressoren når trykket i systemet blir under et visst nivå. På bilen til junior blåste det ikke kaldt, men jeg tappet av 245 gram på anlegget. (770g fullt) På 210'n lyser ac-knappen hvis trykket blir for lavt og det kopler ut. Dersom anlegget er skåle tomt, ville jeg testa før du evt fyller. Dette pga kostnaden. Det går ca mellom 500 og 1000 gram på en bil i dag, og gassen koster drøye krona for grammet. Er det lekkasje, så er det ofte kjøleren foran radiatoren som blir tæret av saltspruten den står i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 24, 2019 Author Share Posted May 24, 2019 Vasket litt på felgene til 560’n. Tenkte jeg skulle prøve disse litt, til avveksling fra 18" AMG som har vært på. De skal uansett av og få en lett oppussing. Artig at disse var såpass fine under all møkka. Den ene var det noe kliss på, så det har festet seg ekstra mye drit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.