Jump to content

Den store Star / Xentry diagnose tråden!


slippern
 Share

Recommended Posts

Er jo endel her inne som spør endel rundt Star / Xentry diagnose, både kjøp, installasjon, bruk osv osv...

 

Jeg var i samme situasjon som mange andre at jeg ville kjøpe inn utstyre, men visste veldig lite om det...

Og jeg hadde noen få krav... billig, bra og enkelt!

 

Har brukt utallige timer for og Google etter svar, en god kilde er mhhauto.com, der finner dere alt!

 

Det du trenger: Star multiplexer (C3/C4), kabler, pc med programvare...

 

Jeg kjøpte C4 mux, den har nettverksstøtte(både kabel og wifi) og trenger ikke en RS232 / COM-port.

Det viktigste er at multiplexeren er av god byggekvalitet, dvs gode komponenter..

Dette er jo tross alt Kina kopier, kjøper du en av dårlig kvalitet kan du ende opp med rare feil eventuelt ubrukelig system.. Dette visste jeg ikke om, og kjøpte inn multiplexer + kabler for nesten 4000kr, heldigvis var min av "HQ+" kvalitet så var verdt prisen. Kjøpt fra dhgate.com.

Et problem jeg fikk var at jeg aldri klarte å etablere en trådløs forbindelse, til slutt konkluderte jeg med at det måtte være nettverkskortet der merke var totalt ukjent for meg, kjøpt inn et Cisco PCMCIA-kort fra ebay, problemet løste seg :)

 

Dere kan lese mere om kvalitet etc her: http://mhhauto.com/Thread-China-SD-connect-s-guide

 

 

PC og programvare:

Jeg er veldig fornøyd med denne pakken: http://mhhauto.com/Thread-update19-5-12-2015-02-2016-AIO-MB-UnivLiveDiagSys-HHT-Vediamo-Win10-07-12-5

Det kommer som en egen .vhdx fil, du kan velge gratis varianten, eller betale og få full pakke med WIS, EPC osv..

 

Jeg ville bruke min egen nette og lette Dell XPS 13, i og med at dette er jobb PC-en og må fungere til en hver tid, så valgte jeg heller og kjøre diagnose-systemet i VMware.

Egentlig i følge utvikleren så "skal" man kjøre dette i dual-boot, men jeg liker best VMware..

 

Ellers fungerer oppsette utmerket og det var verdt investeringen, lest ut endel feilkoder, og fått kjørt diagnoser når bilen har gått i nødmodus..

Senest i går koblet jeg det på da jeg har hatt en blinkende gløde lampe en stund, glødeplugg #2 var defekt..

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kommer så langt å får laste ned "Online Installer", men etter å ha lagt inn koden og trykket start download står den bare der. Laster ikke ned :(

 

Det tar bare lang tid, plutselig er den ferdig så er nok en eller annen bug der..

Link to comment
Share on other sites

Hva er "online installer"?

Vær obs på at dette systemet,hvis Kinakopi, ikke må komme i kontakt med Mercedes online da de da stikker litt kjepper i hjulene på piratkopien...

 

"Online installer" er utvikleren sitt program for å laste ned programmet, det innholder Windows med alt..

Systemet kommer aldri i kontakt med Mercedes sentralt, har selv min PC koblet til internet hele tiden og ingen problemer :)

Link to comment
Share on other sites

Vet at dette kan være et problem, har uansett egen pc for å være på den sikre siden.

 

Hm, kan bli spennende å "prøve å se" med en håpløs nettlinje på 2 mbit  :(

 

Reiser på sjøen idag uansett, så får vel ta fatt på det senere.

 

Så forresten på forumet nå at utvikleren av dette, "disinfetor" er på sykehus så kan jo være ting står litt stille også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei,

 

leser på denne siden http://www.mercedesmedic.com/mercedes-star-diagnostic-scanner-tool-everything-you-need-to-know/ at man kan, etter noen år, bli sittende med skjegget i postkassa grunnet utløpt lisens på disse Kina- kjøpte C3 og C4 mux'er. Er dette noe dere kan bekrefte eller avkrefte? Er på utkikk etter diagnoseverktøy og kom da over denne siden. Her nevnes også andre, mere kostnadseffektive mux'er som visstnok skal gjøre samme sus. Det anbefales bla. en variant her som ikke krever tilkobling mot datamaskin, iCarsoft MB II. Denne takler visst ikke MB eldre enn 1993 eller MB med 38 pin kobling/ kontakt. Hva tror dere om disse alternative MUX'er?

 

Tar gjerne i mot innspill.

Link to comment
Share on other sites

Bruker iCarsoft på Lexusen, den er rask og funker knall. Til Mercedes er jeg mer usikker, men har du ikke airmatic og sbc burde det funke bra. Kan hende det funker bra med dette utstyret og.

Diagnosebutikken som annonserer her inne er tilgjengelig på chat for spørsmål, så prøv det :)

Link to comment
Share on other sites

Hei kjøpte selv forleden fra dhgate og oemscan en C3 med harddisk og kabler med mer. Dette var til en IBM T40 som jeg hadde liggende.

 

Jeg får dessverre ikke kontakt med multiplexer C3 - sd connect finner den rett og slett ikke. Har satt IBM inn i dockingstasjon som har en RS232 port, den er satt til com2 og her har jeg forgjeves prøvd diverse hastigheter uten å få kontakt. SD connect lokaliserer porten og sier den er klar, men klarer altså ikke å "lese" multiplexer.

 

Det skal sies at jeg fikk C3 til å fungere to ganger første dagen jeg prøvde utstyret, da via USB adapter usb til RS232, men bare for noen minutter før den mistet koblingen. Begge gangene kom SD connect opp med kontakt med C3, den viste riktig ikon med mer. Da jeg mistet koblingen første gang, etter noen få minutter var det på en w211. Senere på dagen testet jeg systemet på w210. Merk begge gangene funket det for noen minutter før det "datt" ut og etterpå har det ikke vært kontakt.

 

Kineserne har vært flinke på å svare på e-poster men når det kommer til stykket så ber de meg prøve multiplexer på annen maskin (DELL620) eller en annen C3 enhet for å konkludere hva som er feil.

 

Kanskje noen har vært borti feil som jeg har? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 7 months later...

Blåser litt liv i denne igjen, har omsider fått installert Xentry 12/2017 utgaven, var noe herk og få dette til, måtte to installasjons forsøk til.

Mange timers leting etter informasjon, patcher/filer og andre ting.

Det meste av patcher/filer etc er passordbeskyttet og man må sende PM til trådstarter for å få tak i det...

 

Måtte også oppdatere firmwaren på MUXen, slik er litt skummelt da den plutselig kan bli blokkert, og da må firmwaren lastes inn direkte mot chipen på hovedkortet.. har heldigvis aldri måtte gjøre det.

Fikk iallefall kjørt test og kalibrering av luftfjæringen etter bytte av kompressor og belger.

 

Nå gjenstår det bare og installere WIS/ASRA og EPC så er diagnose PC-en komplett, det er forresten en HP 440, og ikke en gammel Dell eller IBM klump! :)

 

En annen ting er at innmaten i kina C5 er identisk med C4.

C5 ligger noe høgere i pris enn C4, så er ingen vits i og kjøpe C5 da..

xentry_12_2017.thumb.jpg.fc3df041becfc8b294a2210c6d2d55be.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

@slippern: Og hva kom alt dette på?

 

Pris på MUX med kabler kom på ca 4500kr.

Programvaren hentes gratis på det o-store internettet..

PC finner du noe gammelt ræl eller kjøper ny om du vil..

 

Det er kanskje noen maskinkrav til dette? Ikke alt gammelt ræl klarte epc/wis/asra...

 

Er egentlig bare et krav, harddisken må være minst 120gb stor.

Operativsystem kan være XP, Win7,8,10(32 eller 64bit).. Skal du ha WinHHT så må du kjøre et 32-bits OS.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...