Jump to content

Gassoverføring hopper av M117 (1985 500SEC)

iNDiANER
 Share

Recommended Posts

Hei,

På min 1985 500SEC "hopper" gassoverføringsmekanismen av der hvor den går gjennom torpedoveggen. Jeg har måttet sette på et strikk for å delvis holde den på plass, men det er jo bare en midlertidig løsning. Noen som har vært borti lignende?

Jeg har lagt ved et illustrasjonsbilde jeg fant på nettet da jeg ikke har bilde for hånden, men den hopper av ved den røde pila.

Spørsmålet mitt er hva som egentlig skal forhindre "throttle linkage" å hoppe ut av torpedoveggen? Antar det er borte nå... He he. Det er jo en fjær i andre enden av hvor den hopper av, er det rett og slett bare at den er knekt eller har blitt for slapp (den er der fortsatt)?

På forhånd takk for alle svar! :D

Throttle_Linkage_2.jpg.f6de3384558e847c32e72912e7a562ab.jpg

Er det en "ball-and-socket"-kobling der, eller kobles de sammen på andre måter? Jeg opplevde at et av stagene i gassoverføringen på 190en rett og slett ble så slarkete at det hoppet av - den eneste (permanente, jeg reparerte det midlertidig med litt løs ståltråd) løsningen var å bytte til nytt stag. Jeg har forøvrig opplevd det samme med 211en nylig, hvor det også har blitt for stor klaring mellom kule og kopp.

Er det en "ball-and-socket"-kobling der, eller kobles de sammen på andre måter? Jeg opplevde at et av stagene i gassoverføringen på 190en rett og slett ble så slarkete at det hoppet av - den eneste (permanente, jeg reparerte det midlertidig med litt løs ståltråd) løsningen var å bytte til nytt stag. Jeg har forøvrig opplevd det samme med 211en nylig, hvor det også har blitt for stor klaring mellom kule og kopp.

Det er nok "ball-and-socket" andre steder på selv overføringen. Men akkurat der hvor den røde pilen peker til, er det som om dette staget bare er tredd innpå et hull gjennom torpedoveggen. Det ser ikke ut som det skal være noen bevegelse i dette staget i denne retning når man gir gass (altså samme retning som bilen kjører), men derimot på tvers av dette (ved hjelp av kuleleddene). Så jeg trenger først og fremst en måte å unngå at den hopper ut. Det holder en stund bare med strikk, da bevegelsen som sagt er begrenset, men jeg lurer på hvordan dette egentlig skulle vært  :lol: Det skjedde plutselig under kjøring at jeg oppdaget det var hoppet av. Og da går ikke bilen lenger på vanlig tomgang, sviver bare så vidt, så turtallet er svært begrenset.

Alternativt burde det være en foring eller lagerhylse av et eller annet slag i torpedoveggen, er det spor av at noe har blitt borte, eller tegn til brudd på akslingen? Det burde da også være et spor for en låsering på innsiden av foringen eller på innsiden av andre mulige braketter som kan fiksere staget, eller mindre sannsynlig - hull for en låsesplint.

Med vennlig hilsen, Olaf

Alternativt burde det være en foring eller lagerhylse av et eller annet slag i torpedoveggen, er det spor av at noe har blitt borte, eller tegn til brudd på akslingen? Det burde da også være et spor for en låsering på innsiden av foringen eller på innsiden av andre mulige braketter som kan fiksere staget, eller mindre sannsynlig - hull for en låsesplint.

Med vennlig hilsen, Olaf

Ringte til BOS nettopp, det kan virke som det bare er den lille fjæra som sitter på dette staget (motsatt ende av hvor den går inn i torpedoveggen) som er problemet. En ny kostet visstnok 4 (!) kroner, så jeg slo til på det  :lol:

• 2 weeks later...

Det skal stå en plastkule med hull i inn mot torpedoveggen.

Den viser nesten på bildet av min 280SL litt nede på siden her.

http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=20893.60

Ha ha, jeg la merke til det.. Bilen står vinterlagret, så da jeg kom med ny fjær viste seg at den gamle var intakt (og egentlig forårsaket problemet nå som denne gummibiten var borte)... Tok bort fjæra og monterte det igjen (med et lite strikk også) slik at jeg fikk bilen på EU. Den hopper i hvert fall ikke av slik. Bilen var inne i fjor også (pga avskiltning noen år) og har kjørt maks 50 mil siden da, så den bør gå fint gjennom  :)

Ser ut som jeg trenger nummer 158 og 159 på tegningen under i hvert fall. Kanskje også 155.

En ny kostet visstnok 4 (!) kroner, så jeg slo til på det

Det var det jeg visste, det er bare rikinger som kjører SEC... :lol: :lol: :lol:

Med vennlig hilsen, Olaf

Ha ha, nå som jeg må ha flere smådeler kommer jo den totale kostnaden til å bli mangedoblet!! :lol:

tegning01.PNG.ec723ec1ebd77ed8c6452800fca3c1db.PNG

Her er bilder fra motorrommet på min bil. Ganske interessant å se at denne gummibiten er fullstendig smuldret bort, smulene ligger under..  :lol: I tillegg er noe av ei hylse knekt (holder den i hånda). Får be BOS bestille det jeg trenger av deler  :)

2016-10-19_18_13_08.thumb.jpg.76459b67519885cc7e75f902d446c7ed.jpg

2016-10-19_18_29_57.thumb.jpg.06509c56306199c8c3e6115f0f074263.jpg