Jump to content

Jonas94's Garage

Jonas94
 Share

Recommended Posts

Eg kan dog anbefale Jonas94, utifra mine egne erfaringer ein 211.

Eg har hørt om, lest og blitt fortalt om alle svakheter i forstilling og anna på 211 og det er nok godt mulig det stemmer, men eg har endå ikkje opplevd det med min.

Eg gjekk for 211 facelift (2007 mod) for å slippe SBC og rustproblematikken tidligare årsutgavene hadde(pluss at faceliften ser bedre ut i mine auge). Største problem med forstilling hørte eg og gjaldt hovudsaklig frå 2003-2004/5? Det var i vertfall mykje tilbakekallinger for å fikse problemer i begynnelsen. Eg har heller ikkje 4matic eller luftfjæring. Dette pga både kostnad for innkjøp av bil, men og på grunn av økt vedlikeholdskostnader.

200CDI motoren skal og ha eit veldig godt rykte på seg og med ein programvareoptimalisering blir bilen veldig fin med tanke på effekt.

Eg har prøvekjørt mykje som er nytt, være seg toyota, nissan, ford, audi osv. av dei "normale" merka, men ingenting kan måle seg med den kjørekomforten generelt Mercedes gir og spesielt 211en.

Einaste utgifter eg pr dags dato har hatt på bilen (Har dog kun hatt den i 8 mnd og kjørt 23 000km med den) er oljeservice. No trenger den ei ny multireim og.

Det er ingen ulyder i for eller bakstilling, har servicehistorikk på bilen i form av kvitteringer på alle varekjøp til den tilbake til 2010 og det har ikkje vore bytta verken for eller bakstillingsdeler på den endå.

Skal nemnast at bilen har vore pent holdt, fint kjørt med og har rulla på kjedelige originale 16" hjul heile sitt liv, kanskje det har hjulpe?

Tidligare bil var 203 karosseriet, prefacelift med 180 kompressor. Der og florerer det med info og utsagn frå entusiaster, andre og mekanikere at det må man ikkje finne på å handle. Der går det igjen snakk om at dei spiser forstillinga, regkjede havarerer om du nyser inni bilen osv. Den gjekk nydelig i 2,5 år, måtte skifte 2 knirkeforinger bak og castersag forran (pluss vanlig olje, filter osv service). Vil kalle det innafor eg. Skal dog ikkje utelukke at eg kan ha hatt flaks med den bilen, for den var meget nøye holdt og det er kanskje nøkkelen? Finn ein godt holdt bil med lav km stand til ein OK pris, dei finnes innimellom.

Til slutt kan eg nemne at C klassen, 204 karosseriet er ein krutte god bil, min far har hatt ein no i 9 år og den har det vore lite problemer med også. Eg vurderte 204 når eg kjøpte ny bil i fjor, men den kan ikkje måle seg i kjørekomfort eller følt kvalitet innvendig med 211en :)

• Replies 158
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sikkert greit å huske på at man kun får de negative erfaringene på slike forum (bortsett fra når det gjelder Ford Scorpio, de har jeg lest at skal være skikkelig gode ;) ). Dersom man skal legge det man leser her på entusiastforumet til grunn, er det jo ingenting Mercedes noensinne har produsert som er verdt sin egen vrakpant en gang. Da kan man jo lure på hvordan "vanlige" folk ser på Mercedes.

Men, på tross av alt man leser her inne finnes det flere brukere her som er fornøyd med både 212, 211 og til og med *grøss* 210! Jeg kan jo - nok en gang - dele min tilsynelatende unike opplevelse med en 211; Etter 150Kkm i mitt eie (og 470Kkm totalt) er bilen fortsatt helt fungerende og sågar knirkefri, og foruten å følge serviceintervallene er det ikke stort den har krevd for å fungere som den skal. Joda, enkelte saker og ting hadde jeg sikkert sluppet unna med en annen type bil, en tilsvarende bil med 1/3 av kilometerstanden eller med en Ford Scorpio, men totalt sett er jeg ikke bare fornøyd, men virkelig imponert over hvor god denne bilen er. Og før jeg fremstår som en perspektivløs dott, kan jeg jo legge til at før 211en kjørte jeg en 1984 190D fra ~250Kkm til 400Kkm. Også denne bilen var (og er) imponerende god, men 211en trumfer den (ikke uventet) på samtlige områder, og bekrefter heldigvis at utviklingen går videre.

Jeg har hatt en 210 ('98 E200) og kjørt den mye, og den lever fremdeles i nær vennekrets. Den har vært ekstremt driftssikker og stabil med ytterst lite problemer. Det er selvfølgelig nødvendig å ta en runde i hvert fall annethvert år med flikking på rust, men med oljebehandlet underside og hulrom og godt vedlikehold er det overkommelig. Den har nå rullet rundt 600kkm og mekanisk er alt helt 100%. Fordelen er at selv det aller dyreste som teoretisk kan ryke på denne bilen er billig, enkelt og uproblematisk å ordne. 211 har jeg inntrykk av er mange ganger mer kompleks, avansert og komplisert enn 210 på det aller meste - og det gjør igjen at det er mer som kan/vil/må ryke i tillegg til at terskelen for en del av reparasjonene er høyere (for eksempel der man MÅ ha diagnoseutstyr) og delene blir betydelig dyrere.

Når det er sagt, en kollega hadde tidligere en 2008 W211 som var en stabil og god bil, men det var facelift, 4-sylindret, ikke luftfjæring eller noe annet av tikkende bomber.

Jeg merker også at min gamle 124 til tross for å være gjennomrestaurert føles helt antikvarisk selv sammenlignet med en 210, så tiden går selvfølgelig fremover, men det skulle vel bare mangle.

Jeg kan jo - nok en gang - dele min tilsynelatende unike opplevelse med en 211; Etter 150Kkm i mitt eie (og 470Kkm totalt) er bilen fortsatt helt fungerende og sågar knirkefri, og foruten å følge serviceintervallene er det ikke stort den har krevd for å fungere som den skal.

Så har vi andre enden av skalaen. Søskenbarnet til modern har en E270cdi, gått 140.000km da han kjøpte den. Og han har kostet på den bilen 260.000,- på fire år. Som han sier: det er bare railenene på taket igjen å bytte nå :lol:

Hiver meg på her. Har en 2007 mod 211 gått 407000km straks og kan trygt si at det har vært en driftsikker og billig bil i drift de 8-9 årene den har vært i familien. Forstillingsdeler, som blir nevnt tidligere i tråden, byttes ved behov og holder stort sett 150-180tusen km (original eller tilsvarende kvalitet) Sammenlignet med naboen som kjører VAG av ca. samme årgang så er forstillingen på min nesten vedlikeholdsfri.

Det eneste som har krevd vedlikehold ut over vanlige slitedeler er airmatic-systemet, men det var jeg fullt klar over når jeg kjøpte bilen.

Med disse erfaringene vil jeg tryggt anbefale 211 som en driftsikker hverdagsbil, iværtfall facelift uten airmatic.

Sent fra min G3112 via Tapatalk

Her ser jeg det har vært en god diskusjon om 212 vs 211 vs ford scorpio...

Er innforstått med at en bil med mye utstyr har større mulighet for å bli en dyr bil iforhold til at flere ting kan gå sund. Så derfor ser jeg litt etter en veldig basic bil, 210n jeg hadde var classic, og hadde ingenting, var litt godt. Lite utgifter med den bilen.

Men tror nok jeg må vente noen år med å handle 212.. Skal jeg ha en med "sikker" kmstand så blir budsjettet mitt for lavt til den typen bil. Så blir å se etter en 211, de har jo stupt i pris, så finner nok noe rimelig der :)

Her ser jeg det har vært en god diskusjon om 212 vs 211 vs ford scorpio...

Er innforstått med at en bil med mye utstyr har større mulighet for å bli en dyr bil iforhold til at flere ting kan gå sund. Så derfor ser jeg litt etter en veldig basic bil, 210n jeg hadde var classic, og hadde ingenting, var litt godt. Lite utgifter med den bilen.

Men tror nok jeg må vente noen år med å handle 212.. Skal jeg ha en med "sikker" kmstand så blir budsjettet mitt for lavt til den typen bil. Så blir å se etter en 211, de har jo stupt i pris, så finner nok noe rimelig der :)

Tror du gjør rett i å satse på en bra 211, enn en halvshabby 212 til samme pris

Så tanken er 2007 eller nyere, 270, 280, 320, men til nød 220.

Lyst på litt motor neste gang:)

Avantgarde, delskinn, og gjerne litt utstyr:)

Så tanken er 2007 eller nyere, 270, 280, 320, men til nød 220.

Lyst på litt motor neste gang:)

Avantgarde, delskinn, og gjerne litt utstyr:)

Tror ikke 270 finns etter 2007. Mener 280 "tok over" for 270 motoren rundt 05-06 engang

Ahh, men tenker jo litt sånn at 220cdi er jo 170hester med 4er, alltså veldig rimelig, men 280,320 er jo 6er, men ikke så mye mere hest, men vil jo bruke litt mer og..

Men 0,65 vil jeg tro er oppnåelig på v6ern på langkjøring?

Synes prisene er bra høy ennå på 6erne kontra 4erna som har stupt :P

220cdi er jo helt kurant på alle måter. Driftsikker billig i drift, billigere i innkjøp enn en 6´er og god tilgang på skroten.

Syns de går greit også, dog har jeg kun prøvd 140 og 150hk. Men en chip på 220cdi så er du jo ikke langt unna en std 320cdi. Men en chippa 320cdi er jo enda råere igjen  :lol:

For å være helt sikker burde du gå for 400cdi  8)

For å være helt sikker burde du gå for 400cdi  8)

420CDI meinar du vel  :) Om 211 ikkje spiser forstillinger med 6ar under panseret, korleis trur du det går med ein 8-sylindra diesel...  :lol: Uansett, det er ein brutal motor som er god for nesten 400 hk med chip..  8)

Bare å laster godt i bagasjerommet:p

Nei vi får se, fant jo idag en 320cdi s210 på finn, men lyst på nyere bil hvor jeg slipper å tenke på rust..

Greit om bilen jeg skal kjøpe er litt i nærområde og, +-25mil og ikke 70mil unna...

• 1 month later...

Nesten 2mnd siden det har skjedd noe her.

Litt bilder av godbiln først kanskje.

5f04f05f71b084a0a84c02c75afb462d.jpg

3eb6c378f0149a463616c2fa8651a808.jpg

Eller kan jeg vel med dele av det sist uka ble ny bil:)

Havnet på en 211 220cdi avantgarde fra 2007 :)

Så nå er jeg så i dilemma hva jeg skal gjøre med 190n, beholde eller selge.. Elsker bilen, komfort er der ikke, men blir rett å slett glad når jeg sett meg inni den. Rister, kakler, ryker, men du merker at her er det noe.. ikke som på 211n som var helt still å rolig :P

Men skal jeg selge så vil jeg tro at nå er det beste tidspunktet..

Noen som har anelse hva jeg kan forlange av den..?

e3e7571e14ed9d547fe98570361bf227.jpg

4ba4747828a562a82d468fa9ca85a5b7.jpg

afe010d4e907532f4d17e306457e4cd9.jpg

a2e1251f500c7bf8975891309e30d041.jpg

84ff3b6cc7e13eeb464ce68b557cc50e.jpg

Gratulerer med 211 Ser bra ut den, gått langt?

Relativt hel og pen 190 er vel ikke hverdagskost. OM601 er kanskje ikke er den mest ettertraktede, men bør absolutt være salgbar. Jeg ville prøvd å lagt ut annonsen med prisen i øvre skiktet, da har du litt å gå på om noen vil prute, og er du heldig så kommer det en å betaler det du forlanger. Selvfølgelig ingen fasit på dette.

Gratulerer med 211 Ser bra ut den, gått langt?

Relativt hel og pen 190 er vel ikke hverdagskost. OM601 er kanskje ikke er den mest ettertraktede, men bør absolutt være salgbar. Jeg ville prøvd å lagt ut annonsen med prisen i øvre skiktet, da har du litt å gå på om noen vil prute, og er du heldig så kommer det en å betaler det du forlanger. Selvfølgelig ingen fasit på dette.

Takk :)

Er jo selvfølgelig div som bør gjøres, men hel å grei :)

Tror det var rundt 445kkm. Kjøpte den å kjørte den til en garage og ikke sett den siden, hehe.

Er diverse som må ordnes på 190n først så tenker å få bestilt opp de delene denne uka så jeg kan få den bort en av førstkommende mnd :)

Gratulerer med 211! Mn gikk gjennom EU  her om dagen med 0-feil. Rundet 460'km samme dagen:) nydelig bil egentlig.

Kor herlig da:) Føler meg ikke noe redd for å kjøpe bil med denne typen KM-stand :)

Men tror jeg skal kjøre minst mulig før oljeskift på motor, selger var uvist på dette og fortalte at det var mye småkjøring.

Så skal den inn på lokale mekonomen her på tirsdag bare for å bli sett over, synes det er veldig greit å få en liten "situasjonsrapport" på biler etter jeg kjøper de:)

Gratulerer med 211! Mn gikk gjennom EU  her om dagen med 0-feil. Rundet 460'km samme dagen:) nydelig bil egentlig.

Kor herlig da:) Føler meg ikke noe redd for å kjøpe bil med denne typen KM-stand :)

Men tror jeg skal kjøre minst mulig før oljeskift på motor, selger var uvist på dette og fortalte at det var mye småkjøring.

Så skal den inn på lokale mekonomen her på tirsdag bare for å bli sett over, synes det er veldig greit å få en liten "situasjonsrapport" på biler etter jeg kjøper de:)

Mer logisk å få den rapporten før man kjøper de  :lol: