Jump to content
MagnusK

MagnusK sin 2007 S211 320cdi 4Matic

Recommended Posts

Etter en del år som passiv observatør her inne på forumet og ganske iherdig lesing om de andre medlemmene her sine biler så tenkte jeg å lage meg en tråd om min bil også  :D

Har etter 5 år som Volvo-eier kommet til et veiskille i min karriere som bileier at bruken min tilsa at jeg ikke lenger kunne kjøre en bil som kjører seg fast overalt på vinteren så snart noe henger på kroken. Jeg kjører en del med henger både på sommer og vinter og er derfor avhengig av at jeg kommer meg fram uten å bruke så mye tid og energi på det. Når ny bil skulle handles så sto valget mellom Volvo og MB ettersom jeg har hatt et relativt problemfritt bilhold med begge deler tidligere med kun bytte av slitedeler på de årene jeg har eid bil. Andre bilmerker har aldri frista meg noe særlig, og har alltid hatt Mercedes som den bilen som har vært mest oppe til vurdering.

Etter mange uker og måneder med varierende innsats av leting ble det konkludert med at Volvo sitt modellutvalg utgikk. Til slutt sto jeg igjen med to valg: Enten kjøper jeg meg en 212 med mindre motor og bakhjulstrekk, eller så blir det en 211 med 4Matic. Etter å ha prøvd en del biler endte jeg opp med en helt greit utstyrt 2007 modell S211 320cdi 4Matic, og jeg angrer ikke et sekund på at jeg handla den bilen  :D

Dagen kom, og jeg og samboeren dro fra Trondheim til Fredrikstd for å bytte ut V70'en som hadde fulgt oss i 5 trofaste år med en litt nyere Mercedes. Etter en del skriverier og prat med selger sto det kun igjen et farvelbilde med Volvoen før turen tilbake til Trondheim var i gang igjen.

C8pNz.jpg

Hadde før turen nedover prøvd noen W211-biler her oppe med mindre motor uten airmatic, og kunne etter kun et par mil på motorveien slå fast at luftfjæring er helt fantastisk å kjøre med! Ihvertfall så lenge det virker  :supz:

Vi kjørte hele strekka tilbake i en ok+ hastighet som igjen ga et snittforbruk på 0,76 pr mil. Noe jeg mener er absolutt levelig på en slik bil.

Har ikke fått tatt så mange bilder enda, men slenger ut et par bilder fra salgsannonsen!

BU87S.jpg

5eThk.jpg

Ib5AL.jpg

Har foreløpig ingen store planer for bile enn at jeg skal ha den inn på service nå straks der jeg i tillegg til bilens egne ønsker skal få bytta olje på girkassen også.

Hvis noen har lyst å dele utstyrslisten på bilen med meg så er det absolutt velkommen  :)

veldig fin bil - gratulerer.

det er vel anbefalt å ta fordelerkassa også på disse 4matic bilene mener jeg å huske? hver 60.000km..

Kjempeflott S211, gratulere med den! V6 diesel er en veldig god match til disse bilene synes jeg, og med litt proaktivt vedlikehold bør du være sikret mange fine mil i tiden fremover. Det er smart å ta oljeskifter på automatkassen på hver 50 000 - 60 000 km, særlig dersom den skal gå med tung henger innimellom. Følg også med på tilstand støtdempere bak og skift disse ved tegn til lekkasje. 

Jo takk takk! Er veldig fornøyd med bilen så langt, og synes både draget og lyden i V6 dieselen gir denne bilen et godt løft opp fra 200/220cdi-bilene. Fordelerkassa skal få seg et oljeskift også, men først blir det en aldri så liten ferietur med bil og vogn. Kilometerservice og automatoljeskift er straks rundt hjørnet nå :)

Legger ved et bilde fra pitstop i helga på tur fra svigers!

yuD4l.jpg

Gratulerer med bilen! Nydelige å kjøre de der:)

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Da var bilen tilbake fra storservice. Fikk bytta omtrent alt som flyter i dag samt diverse andre punkter på lista. Noen småkroner ble det, men syns det er verdt en slump med penger når man vet at bilen blir tatt vare på!

Nå blir det noen dager med campingvogn på slep, blir godt å slappe av litt også  :)

6ofSW.jpg

Bra å få tatt service før en drar i vei. Du får knipse bilde fra turen og legge ut i campingvogntråden her :D

Må snike inn et bilde av veteranen også. I et svakt øyeblikk på ebay så måtte jeg handle et slikt magnetskilt for å ha på taket. Syns det ble litt kult på denne bilen  :D

WZsma.jpg

På lørdag rett etter stengetid for alle sjapper som selger deler så kom denne feilmeldingen opp. Etter en kjapp sjekk rundt om så kunne jeg konstatere at den ene bremseslangen var lekk rett før koblinga inn på caliperen. Da fikk bilen en pause i helga inntil ny slange er på plass! Bremser må man jo ha.

ALZ38.jpg

Lånte svigermor sin S212 her om dagen også da samboeren hadde min med hunder osv i. Måtte ta et bilde for anledningen  :D

wrmuo.jpg

Ny bremseslange på plass og stasjonsvogna er i drift igjen. Brukte i underkant av en time på hele seansen inkludert lufting av systemet. Verkstedet anslo 3 timer jobb på dette og hadde ikke tid før om en evighet, så da gjorde jeg det selv. Fikk faktisk ut bakenden på bilen også når ga på for å sjekke funksjonen på bremsene etterpå også!

Tok et bilde i solnedgangen når jeg var ferdig for kvelden, "E-klasse i solnedgang av MagnusK"

UQ8l7.jpg

Flott bilde av en pen bil. Kjennes godt når en selv kan fikse saker og ting som verkstedet beregner seg godt med tid på...

det er vel anbefalt å ta fordelerkassa også på disse 4matic bilene mener jeg å huske? hver 60.000km..

Det er riktig, 320CDI har en fordelingskasse med en clutchpakke som kan sperre i midten.

Dersom det ikke skiftes olje ofte nok vil denne etterhvert gå i konstant lås.. Da er det i realiteten bare å belage seg på å bytte fordelingskassa.

Det er riktig, 320CDI har en fordelingskasse med en clutchpakke som kan sperre i midten.

Dersom det ikke skiftes olje ofte nok vil denne etterhvert gå i konstant lås.. Da er det i realiteten bare å belage seg på å bytte fordelingskassa.

Er dette noe man gjør selv, eller krever det spesialverktøy osv? Bytta olje på automatkassen på en 250D jeg hadde, men det var en gammel bil og rimelig rett fram. Ser ikke mørkt på dette heller om det ikke krever mastergrad og dyre verktøy.

Jeg har ikke en gang sjekket selv hvordan det gjøres.

Da jeg satt bilen min på verksted for å fikse det mente de det var unødvendig, noen få tusen kilometer senere hadde jeg havarert fordelingskasse..

I går var jeg å henta meg et nytt prosjekt. Den røde W123'en jeg har var mer nedrusta enn det jeg så når jeg kjøpte den for noen år siden slik at det for meg ikke var noe gangbart prosjekt. Den blir nå nedgradert til delebil. Fikk i går henta en 79-modell til en rimelig penge. Denne har et bedre karosseri rustmessig, og trenger noen nye kanaler samt litt overflaterust her og der. Er opprinnelig en 240D men forrige eier har satt inn en 300D. Mangler litt montering enda av bl.a mellomaksling og radiator, men det bør gå greit. Legger ved noen bilder. stasjonsvogna gikk forøvrig på 10,5L pr. 100km med dette på slep. Meget fornøyd med det!

uRqkZ.jpg

8h3U.jpg

hPpwl.jpg

AqB1i.jpg

OWy8U.jpg

Dere som har litt erfaring mer ombygging og ettermontering: hva skal til for å ettermontere Distronic på min bil, og hvor mye koster det? Er ganske aktiv bruker av cruisekontrollen, og kjenner at det hadde vært lux å hatt noe som justerer seg litt etter alle som absolutt ikke vet hva jevn fart er for noe.

Dere som har litt erfaring mer ombygging og ettermontering: hva skal til for å ettermontere Distronic på min bil, og hvor mye koster det? Er ganske aktiv bruker av cruisekontrollen, og kjenner at det hadde vært lux å hatt noe som justerer seg litt etter alle som absolutt ikke vet hva jevn fart er for noe.

Usikker på pris, men send en mail til Steve fra MBenzNL på mbenznl@gmail.com og hør hvor mye han skal ha for delene :-)

Ikke langt fra fasiten det nei, havna på 1650€ inkludert frakt. Blir ikke prioritert nå i første rekke da jeg har kommet på litt andre tanker. I forbindelse med kaldere vær så ser jeg at jeg savner dieselvarmeren jeg hadde på volvoen, er det noen som har erfaring med å ettermontere en slik en i W211? Da med alle de originale funksjonene osv, ikke noe universalgreier.

Ser også at jeg mangler lys på bilen når det er blitt mørkt på kveldene til tross for at jeg nettopp satte i helt nye nightbreaker-pærer i alle lamper. Hva kan man gjøre for å se bedre? Montere bøtter? Kjøpe ny bil med bedre lys? Vaske frontruta?

Ellers strålende fornøyd med 4-matic! Den har blitt satt på prøve opptil flere ganger, og ser ikke ut til å slite noe særlig med framkommelighet  :D

Hva gjelder Webasto/dieselvarmer så har jeg fått dette ettermontert hos Steve tidligere. Har i min bil slitt litt med for lite strøm til at den har fungert ordentlig, men etter å ha byttet batterier og releene relatert til disse ser alt ut til å fungere som det skal - verdt sin vekt i gull nå når det begynner å bli kaldt!

Angående lysene dine så kan det være flere årsaker; alle overflater inni lykta blir etterhvert tilsmusset, noe som til sammen kan gi merkbart dårligere lys. Men det kan også tenkes at du har slitte reflektorer. Disse sitter jo helt skjult og er være vanskelige å sjekke uten å demontere lykten, men ut fra kilometerstanden så er det rimelig å anta at dette kan være årsaken. Jeg fikk mine reflektorer renovert av Frontlykt Service i sommer, og er så langt veldig fornøyd med resultatet. Det står mer om det i tråden om bilen min om du er interessert.

Har nå fått pris på webasto fra Steve. Blir nok dette i bilen i løpet av ikke så lang tid. Hadde som sagt dette i Volvoen jeg hadde tidligere, og dette er noe jeg savner på E-klassen min. Legger ved et par stemningsbilder av bilen her. De som ser ekstra nøye etter kan se hvordan jeg løste utfordringen med dårlig lys. Forøvrig så måtte jeg ta drastiske grep når bilen ble for liten på tur til hytta. Løsningen ble en ekstra etasje på bilen. Blir lakkert i samme farge som bilen etterhvert  :D

Nei, bilen er ikke ren. Sliter med ustabilt vær om dagen, så det varer ikke så alt for lenge. Det siste bildet er etter en kjøretur på ca 30 mil på trønderske "vinterveier". Uten hengeren som er med vel å merke.

JjVdL.jpg

75e9u.jpg

rlf21.jpg

Ser bra ut dette. godt du bruker den.

snart skal eg og over fjellet til drammen og hente ein bod. på 1 ton. og 4.5 lang. som skal heim til vestlandet.

Det blir artig på vinter veier.  til nye leiliegheten me har kjøpt. No er eg lei av lite lagrings plass.

Korleis er det å kjøre på vinterføret med henger?

Tror ikke det skal by på store utfordringer på turen nei, en av de bedre bilene jeg har kjørt henger med dette ihvertfall. Kjørte hestetransport med to hester på halvveis underkjølt regn opp en lang gårdsvei i helga. Var ikke noe problem i det hele tatt. På lengre turer så er den veldig god å kjøre med, cruiser på behagelig turtall uten å anstrenge seg. Bruker litt diesel da, men det bør man jo være klar over når man ikke kjøper en "gjerrig" utgave :)

Jeg kjører med Nokian Hakkapeliitta R2 på min og er igrunn veldig fornøyd med de på denne bilen. De har god kontroll både i mye snø, bløt blankis og våt vei. Støyer lite gjør de også!