Jump to content

Campingvogn tråd...

HolgersEN
 Share

Recommended Posts

• Replies 137
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg kjører 175/65R14 på vognen. Da har jeg nok lasteindeks på dekkene og felgene tåler vekten på vognen med god margin :P

Viktig å kose seg med vognen før vinteren kommer. Utrolig pent bilde du har tatt av en flott bil og flott vogn som passer godt til hverandre :P

• 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 5 months later...

Virker som vinteren begynner å slippe taket både her og der, noen som har fått vogna si ut på veien allerede? Denne sommeren blir det å farte rundt i Sverige for vår del, har planlagt stopp ca en uke på Öland så får vi se hvor ferden går videre.

Virker som vinteren begynner å slippe taket både her og der, noen som har fått vogna si ut på veien allerede? Denne sommeren blir det å farte rundt i Sverige for vår del, har planlagt stopp ca en uke på Öland så får vi se hvor ferden går videre.

Vi besøkte Öland i fjord sommer, campet en uke på böda sand. masse fin strand, og en fin campingplass for barn  :)

• 1 month later...

Med to tenåringer i hus fant vi ut at det kan være greit med litt større vogn. Annonserte Adria'en forrige søndag og etter 20 min var den solgt.

I dag ble det tur til Karmøy for å hente ny, brukt vogn: Hobby 720 UKFe Prestige fra 2014. Må si at 212'en gjør seg veldig godt som trekkbil, selv med 1900kg bak går den veldig godt både oppover og nedover bakkene. Ser frem til å dra til Sverige om to uker!

81211675ded190209fb78b140a2fa2f9.jpg

4144a7a67e596b3eacd11a1fc6d13bdb.jpg

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Gratulerer så mye !  :lol:

Hvordan synes du vogna oppfører seg rundt 80-90 km/t ?

Min erfaring er at vogna er veldig baktung, og at man er avhengig av å få rundt 80 kg på kroken for å unngå at den "slenger" på seg rundt 80-90 km/t

Legger ved et bilde fra tidligere i uken  :)

IMG_4575%20Redigert.jpg

Takk for det!

Jeg husket at du hadde kommentert på dette tidligere. Tok derfor med meg et par 10-liter vannkanner dersom det skulle bli nødvendig å utligne litt vekt for å få stabil oppførsel på vogntoget. Men før jeg dro fra forhandleren målte vi vekta under nesehjulet og den viste godt over 75 kg, det vil si at selve trykket på kula er enda noe høyere. Og under kjøring syntes jeg den gynget litt mye, så etter ca 15 mil fylte jeg i 10 liter vann i vanntanken som står helt bak i vogna. Syntes dette ga en litt mer behagelig opplevelse men også noe mer vingling i 90 km/t +. Så det er vel små marginer for å få best mulig kjøreopplevelse på såpass lange vogner.

Merker jo også kraftig sidevind godt på denne, kom ut på den høye broa på E39 over fjorden utenfor Kvinesdal og måtte korrigere ganske godt for å holde kursen. Men der blåste det ganske heftig, for det var ellers lite problemer.

Var ellers mest spent på av- og påkjøring av ferjene som krysser Boknafjorden. Tenkte da på muligheten for å dra nedpå med bakparten av vogna og legge igjen en pen mengde tysk plast. Kombinasjonen M/F Stavangerfjord og lange vogner er ikke optimal, for jeg dro godt nedpå med rammevangene foran ved ilandkjøring og det var jo ingen trivelig lyd akkurat. Men kom meg nå av og bakparten gikk heldigvis klar uten å ta nedi. Vurderer om en bør opp et hakk i hjulstørrelse, selv en liten cm ekstra høyde kan jo bedre situasjonen? Vil tro noe større hjul også kan øke stabiliteten ved normal kjøring.

Arsvågen ferjekai, før ombordkjøring:

I08r13v7qd_o9vpNFABfS4NlJlyRLd9VTYXIO_Ik_Ao4Cwmuh8bxUzjlNpYhMHkDz9UUCeFuW6fWCJUb9MxT2Ezcsmqde3Ur3GPmckUMiI1oh0H1Pz9akIDW8aqKsj2cEmyRG7Wi2-A4kKIZh76ViHcS9ru3gvfCYtZNQvARkpGye8smjTwRsvWlAFFMqwTObzCVJjsJAGLddAZr66oifZbnA2CwiyU7SA728ZMc_uk5y6tnYh6O3ZTx43LYgz71fu91rg2zwLtygbf5-4jlXLXQ5qGyAQoo2Q6D7DHoVGy2KKz4ZnsUPWcxc8EjkfCgkwA4YfXwIJk4DB3wq4y3wNuQHTIuU8oMTzzXkLxgUIAzUb5gpk14RpKLlQXgpbTBoTathoUSldlZyoJoaUFmZVVlSE9ZgO07JynikFBCS8ADBdPw85F576iru4-6SdZ0nJdHms6aMCDB9xCuu_96ZKanL4kxlNWuA8Q07fQRtaQh856tcV0qWhBZHToBJZsh87CU9ydagk2F-47C-KlJXuQUQdH2ow1NshbXb4tFxMqoK_VxW3lqkIhZrV04TZhczntg0hsNYaDFZisNbQZqW2R6aAb3Ncwg6nfTmaIuO2W8UYBhE4l5RA=w1135-h638-no

Hatlebakk: ble vogna di levert med fem markeringslys langs siden eller har du ettermontert? Ser meget bra ut. 

Vekten bør være mest mulig sentrert over akslingen(e). Det er viktig å få vekt på kula, men å utlikne for mye vekt helt bak med mer vekt helt foran blir aldri mer enn halvbra. Å plassere vanntanken helt bakerst høres ut som en snodig løsning, laget for å få et ustabilt slep.

På vogna jeg har, så har de plassert vanntanken bak.. mest idiotiske plasseringen med tanke på vekt. Må nesten tømme hele tanken før vi skal ut å kjøre.

Jeg har nesten ingenting bak i vogna bortsett fra kjøkkenutstyr på kjøkkenet som står litt bak bakerste aksling.. Men enda er jeg avhengig av å legge mye vekt helt frem i vogna for å få riktig vekt på kroken..

Men alt handler om sunn fornuft når det gjelder lasting av vogn 😊

Stusser også på at de har lagt en 50 liters vanntank helt bak i disse vognene. Kommer til å tappe denne ned før kjøring, det er helt klart...

Ellers må man bare prøve seg frem når det gjelder hvilken vektfordeling som er optimal for å få vogna til å ligge rolig og stabilt bak bilen. Blir nok å ligge i følge med lastebilene i høyrefeltet med denne vogna på slep ja... 

• 4 weeks later...
  • 3 weeks later...