Eirik Tømmerås Posted April 8, 2016 Share Posted April 8, 2016 Flott Tommern at du deler dine tanker og setter fingeren på noe vesentlig. For vår del er det galskap å kjøre E´n to vinterer på samme motorolje, dette pga at vi ikke kjører mere enn 10.000 km i året. Jeg gikk derfor bort fra den ESP-olja fra Mobil, og bruker nå Mobil1 0w40 New Life, så både E´n og 190´n får samme olje, og det byttes olje en gang i året. Dette har en praktisk årsak og da jeg kjøper olja i 20 l dunker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted April 8, 2016 Share Posted April 8, 2016 Jo, tanker er tanker, og skal ikke bli oppfatta som noe fasitsvar. Men det skurrer i hue på meg når folk har en nesten religiøs holdning til et nummer på ei flaske med olje, men når de ser en ny, fin og blank flushebenk er det ingen som stiller noen spørsmål til spesifikkasjoner (one size fits all) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted April 8, 2016 Share Posted April 8, 2016 Takker for svar Tommeren , jeg ble litt engstelig for at Bergs IKKE var noen godt verksted for aut. Jeg har planer om å reise til Oslo nå i sommer med SEC og få tatt en service /justere automatkassa , jeg synes den " lugger av og til " Du kan jo sjekke med Transtec på Bryne. Det er litt kortere enn Bergs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted April 8, 2016 Share Posted April 8, 2016 Takker for svar Tommeren , jeg ble litt engstelig for at Bergs IKKE var noen godt verksted for aut. Jeg har planer om å reise til Oslo nå i sommer med SEC og få tatt en service /justere automatkassa , jeg synes den " lugger av og til " Du kan jo sjekke med Transtec på Bryne. Det er litt kortere enn Bergs. Transtec har jeg ikke hørt noe om hvordan er de på MB ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KennethJ Posted April 8, 2016 Share Posted April 8, 2016 Etter min erfaring med Bergs antar jeg at Transtec er minst like bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 8, 2016 Share Posted April 8, 2016 Er det ikke bare å ringe Bergs, og spørre rett ut om det du lurer på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Espen Engø Posted April 11, 2016 Share Posted April 11, 2016 God morgen til dere alle Mercedes Benz Entusiaster! For å avklare en del av påstandene som har utløst seg fra første innlegg i denne tråden. For automatservice med Skylling/ Flushing av converter på AUDI S8(Dette er viktig) må man ha en ekstern pumpe for å drive oljen igjenom kassen, converter og oljekjøler. Denne har ikke vi. Vi har på alle andre bilmerker enn Mercedes Benz skiftet kun den oljen som er i bunnpannen, oljefilter og bunnpanne pakning. Derimot skyller vi alle Mercedes Benz girkasser. Når det kommer til 722.9 kasser, 7 trinns, så kan jeg fortelle at diagnosen på disse tar vi. Vi skifter styreenheter, koder dem også, og disse koster 20.000.- pluss mva og jobb. Delene innvendig i disse kassene er erfaringsmessig så kostbare at vi har lagt overhaling av disse kasse på is! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted April 11, 2016 Share Posted April 11, 2016 Flott oppklaring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marevan Posted April 11, 2016 Share Posted April 11, 2016 Skyller dere med rensemiddel, eller bare ny olje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Espen Engø Posted April 11, 2016 Share Posted April 11, 2016 Dersom kassen har spesielle symptomer fyller vi ett rensemiddel på i forkant av skyllingen så denne får virke lenger en ca 45 minutter i en maskin. Deretter skyller vi den etter ca 10- 14 dager! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egil Nordvik Posted May 30, 2016 Share Posted May 30, 2016 Ang transtec så få en garanti på jobben, jeg hadde en 270 cdi 04 mod, med litt rare lyder og rykk og napp i, kjørte til transtec , joda etter prøvekjøring og sjekk fikk jeg beskjed om at : Bytt converter og ventilplate så skal dette bli bra., leverte inn bilen noen uker etterpå og gikk nede på Bryne hele dagen og ventet, henta bilen om ettermiddagen men kassen oppførte seg likt som før repp men nesten 30K fattigere, Transtec bare hipsa på skuldrene og sa, dette var rart. greide å krangle tilbake 12K Betal ingenting der før du har prøvekjørt og du er fornøyd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Espen Engø Posted May 31, 2016 Share Posted May 31, 2016 Synd du ikke kom til oss 270 har en radiator hvor varmeveksler til girkassen er inni denne, sjekk giroljen for glykol( Kjølevæske) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egil Nordvik Posted May 31, 2016 Share Posted May 31, 2016 Dette er lenge siden nå så ikke relevat for meg lenger, men fikk den sjekket for glykol også men det var ikke noe slikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Espen Engø Posted October 12, 2017 Share Posted October 12, 2017 Vet ikke helt hvor jeg skal begynne: Vi flusher alle MB kasser uten unntak! 7 og 9 trinn stiller vi diagnose, skifter convertere, elektroplate og komplett elektrohydraulisk styreenhet(ventildisk). Det finnes 4 utgaver av disse, VGS 1-2-3-4. 1 og 2 kan vi programere, de andre får vi hjelp til. Overhaling av 7 og 9 trinns har vist seg ikke å være kostriktig å overhale her, pga høy delekost. Da har vi formidlet overhalt kasse fra Tyskland eller sendt kundens kasse for overhaling. Dersom det hersker noen tvil så er det bare å ringe oss. 22 64 24 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ALiland Posted October 12, 2017 Share Posted October 12, 2017 Funker det ikke å gjøre det selv som volvofolket har gjort i årevis med stor suksess? Sakset skamløst fra VCCN Flushing av girkassen bør gjøres regelmessig. Når bilen begynner å gire hardt, eller oljen lukter brent og ser brun må den skiftes. Dette er en mer omfattende jobb enn å bare løsne på dreneringspluggen. Ved tapping fra dreneringsplugg, tapper man bare 3 av 8liter. Verktøy: Gjennomsiktig gummirør - 1/2" dimensjon Minst 15liter ATF Dextron III olje (feks Mobil ATG 3309) Fat til spillolje Nye tetninger til slangetilkoblingene på oljekjøleren 93-98mod delenumre Volvo: O-ring: 6842413 Klips: 6842411 Tetningsring: 6842414 1. Sett bilen i Park eller Neutral. 2. Koble fra den øverste slangetilkolbingen på oljekjøleren 3. Koble på det gjennomsiktige gummirøret på oljetilførselsslangen og led dette ned til spilloljefatet. 4. Start motor, og la den pumpe oljen ut. Når det begynner å komme bobler i røret (etter ca 2liter), stands motoren og fyll på med 2liter ny olje gjennom peilepinnen. Gjør dette helt til du sitter igjen med ca 3liter ny olje på kannen. Nå bør oljen som pumpes ut fra girkasse være fin og rød, og de siste 3literene skal da fylle opp kassen. Da må slangetilkoblingen kobles til på oljekjøleren med nye o-ringer. Peile oljen og sjekk at nivået er akseptabelt. Prøvekjør forsiktig og bruk ører, øyne og følelser i starten for å avdekke eventuelle feil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.