Jump to content

Bergs Automatservice

ClasT
 Share

Recommended Posts

Flott Tommern at du deler dine tanker og setter fingeren på noe vesentlig.

For vår del er det galskap å kjøre E´n to vinterer på samme motorolje, dette pga at vi ikke kjører mere enn 10.000 km i året. Jeg gikk derfor bort fra den ESP-olja fra Mobil, og bruker nå Mobil1 0w40 New Life, så både E´n og 190´n får samme olje, og det byttes olje en gang i året. Dette har en praktisk årsak og da jeg kjøper olja i 20 l dunker.

Jo, tanker er tanker, og skal ikke bli oppfatta som noe fasitsvar. Men det skurrer i hue på meg når folk har en nesten religiøs holdning til et nummer på ei flaske med olje, men når de ser en ny, fin og blank flushebenk er det ingen som stiller noen spørsmål til spesifikkasjoner (one size fits all)

Takker for svar Tommeren , jeg ble litt engstelig for at Bergs IKKE var noen godt verksted for aut.

Jeg har planer om å reise til Oslo nå i sommer med SEC og få tatt en service /justere automatkassa , jeg synes den " lugger av og til "

Du kan jo sjekke med Transtec på Bryne. Det er litt kortere enn Bergs.

Takker for svar Tommeren , jeg ble litt engstelig for at Bergs IKKE var noen godt verksted for aut.

Jeg har planer om å reise til Oslo nå i sommer med SEC og få tatt en service /justere automatkassa , jeg synes den " lugger av og til "

Du kan jo sjekke med Transtec på Bryne. Det er litt kortere enn Bergs.

Transtec har jeg ikke hørt noe om hvordan er de på MB ?

God morgen til dere alle Mercedes Benz Entusiaster!

For å avklare en del av påstandene som har utløst seg fra første innlegg i denne tråden. For automatservice med Skylling/ Flushing av converter på AUDI S8(Dette er viktig) må man ha en ekstern pumpe for å drive oljen igjenom kassen, converter og oljekjøler. Denne har ikke vi. Vi har på alle andre bilmerker enn Mercedes Benz skiftet kun den oljen som er i bunnpannen, oljefilter og bunnpanne pakning.

Derimot skyller vi alle Mercedes Benz girkasser.

Når det kommer til 722.9 kasser, 7 trinns, så kan jeg fortelle at diagnosen på disse tar vi. Vi skifter styreenheter, koder dem også, og disse koster 20.000.- pluss mva og jobb. Delene innvendig i disse kassene er erfaringsmessig så kostbare at vi har lagt overhaling av disse kasse på is!

• 1 month later...

Ang transtec så få en garanti på jobben, jeg hadde en 270 cdi 04 mod, med litt rare lyder og rykk og napp i, kjørte til transtec , joda etter prøvekjøring og sjekk fikk jeg beskjed om at : Bytt converter og ventilplate så skal dette bli bra., leverte inn bilen noen uker etterpå og gikk nede på Bryne hele dagen og ventet, henta bilen om ettermiddagen men kassen oppførte seg likt som før repp men nesten 30K fattigere, Transtec bare hipsa på skuldrene og sa, dette var rart. greide å krangle tilbake 12K

Betal ingenting der før du har prøvekjørt og du er fornøyd.

• 1 year later...

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne:

Vi flusher alle MB kasser uten unntak!

7 og 9 trinn stiller vi diagnose, skifter convertere, elektroplate og komplett elektrohydraulisk styreenhet(ventildisk). Det finnes 4 utgaver av disse, VGS 1-2-3-4. 1 og 2 kan vi programere, de andre får vi hjelp til.

Overhaling av 7 og 9 trinns har vist seg ikke å være kostriktig å overhale her, pga høy delekost. Da har vi formidlet overhalt kasse fra Tyskland eller sendt kundens kasse for overhaling.

Dersom det hersker noen tvil så er det bare å ringe oss. 22 64 24 10

Funker det ikke å gjøre det selv som volvofolket har gjort i årevis med stor suksess?

Sakset skamløst fra VCCN

Flushing av girkassen bør gjøres regelmessig.

Når bilen begynner å gire hardt, eller oljen lukter brent og ser brun må den skiftes.

Dette er en mer omfattende jobb enn å bare løsne på dreneringspluggen.

Ved tapping fra dreneringsplugg, tapper man bare 3 av 8liter.

Verktøy:

Gjennomsiktig gummirør - 1/2" dimensjon

Minst 15liter ATF Dextron III olje (feks Mobil ATG 3309)

Fat til spillolje

Nye tetninger til slangetilkoblingene på oljekjøleren

93-98mod delenumre Volvo:

O-ring: 6842413

Klips: 6842411

Tetningsring: 6842414

1. Sett bilen i Park eller Neutral.

v850-x70-automatkasseflushing2.jpg

2. Koble fra den øverste slangetilkolbingen på oljekjøleren

v850-x70-automatkasseflushing3.jpg

3. Koble på det gjennomsiktige gummirøret på oljetilførselsslangen og led dette ned til spilloljefatet.

v850-x70-automatkasseflushing.jpg

4. Start motor, og la den pumpe oljen ut.

Når det begynner å komme bobler i røret (etter ca 2liter), stands motoren og fyll på med 2liter ny olje gjennom peilepinnen.

Gjør dette helt til du sitter igjen med ca 3liter ny olje på kannen.

Nå bør oljen som pumpes ut fra girkasse være fin og rød, og de siste 3literene skal da fylle opp kassen. Da må slangetilkoblingen kobles til på oljekjøleren med nye o-ringer.

Peile oljen og sjekk at nivået er akseptabelt.

Prøvekjør forsiktig og bruk ører, øyne og følelser i starten for å avdekke eventuelle feil.