Jump to content

Arnt sin 1984 190E


Arnt
 Share

Recommended Posts

Har i påska vært en tur i Tyskland og kjøpt meg ny bil. Jeg har ei stund kikket etter en tidlig 190, og selv om denne er en av de siste phase 1, så er jeg ikke i tvil om at denne var et bra valg med tanke på km.stand og det som den har av ekstrautstyr.

Bilen er kjørt ca 108.000 og har hatt to tidligere eiere. Første, født i 1914, kjøpte den ny og den ble registrert 12.12.84. Andre eier, som var født i 1908, overtok bilen i 1988. 20 år senere ble den avregistrert. Mannen hadde altså bilen var han var 80-100 år gammel.

 

Jeg har visst om denne bilen siden 2010, men det har aldri blitt aktuelt med et salg før nå. Bilen ble etter 2008 overtatt av en 190-klubb i Tyskland og tanken var vel at den skulle settes i stand av klubbens medlemmer. Nå som bilen hadde stått i 7-8år, fikk jeg endelig mast meg til å få kjøpt den. Pris ble vi etterhvert enige om og da begynte prosessen med å fullføre handelen. Så også å få den kjørbar.

 

e99320d057db7e96a1687fbdd175a6e0.jpg

c415b80e471919882a0a6b762d70256b.jpg

07c086a8483ebff18da7ebf55c00873b.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

hva er utstyret???

 

"kun kjørt av eldre herrer" får meg automatisk til å synes litt synd på clutch  8)

 

Den er utstyrt med:

 

• 429 5-trinns gearkasse og servostyring

• 451 Turteller

• 466 Sentrallås

• 534 Manuell antenne

 

Clutchen fungerer faktisk helt topp. Lugget litt første prøvetur, men det ga seg. :D

 

 

Link to comment
Share on other sites

7db346ac0040ab0247e8a7f1dec074ee.jpg

71d44b42a6da26a987829c3aee44395a.jpg

69487558391136414dfbaa11606339ff.jpg

fdac06d18b60f79ea7ba27a43006c6d7.jpg

742edd64a615cc973185ab7d456bc11c.jpg

 

De siste 3 årene så har den stått bakerst inne i et telt. Vi måtte skyve ut 3 andre biler (med bremser som hang, flate dekk osv) for å komme til denne. Heldigvis så gikk det lettere og raskere enn vi trodde, og omsider kom også denne grønne ut :D

Litt beskuelse måtte til, pruting på pris og så prøve om den ville starte. Fikk koblet på et batteri via startkabler, men måtte til slutt konkludere med at bensinpumpa kun klikket og ikke ville slå inn skikkelig. Dermed måtte den skyves inn i verkstedet og inn på løftebukk.

Link to comment
Share on other sites

https://vimeo.com/161014207

 

Her er en film etter den kom inn på løftebukken. Måtte bytte bensinpumpe da den gamle var defekt. Byttet i samme sleng bensinfilter, motorolje, oljefilter og luftfilter. Er av og på med tenninga flere ganger, da vi tappet tanken helt for bensin. Den var veldig skitten, så antakelig ei godt gjerning.

 

Link to comment
Share on other sites

Etter at vi fikk start på bilen, så ble den kjørt litt varm. Utførte så et etterlengtet oljeskift på motor, samt nytt olje- og luftfilter. Ny, original vindusvisker fikk den også.

Etterpå stod bremser for tur. Bilen hadde stått stille i 7-8 år og de fleste skiver er  sjeldent helt i orden etter så lang tid. Hadde på forhånd kjøpt inn originale skiver og klosser rund baut, samt håndbremseband. Stemplene i bremsecaliperne ble uten problem presset tilbake, nye bremser montert og en flush av bremsevæskesystemet ble gjennomført, da den gamle væsken var nesten svart.

Litt lettere rengjøring innvendig av type vindusvask og støvsuging ble det tid til dagen etter, samt en etterlengtet utvendig vask.

 

ec2382559a9c89901da74cf0bdd98112.jpg

900005a6063a1e9b0eb60105620e12e2.jpg

9d6f1aae8b1fe354e374b5b2872b4dae.jpgd53079abfdfb81c36f3fcb2c683e8cd8.jpg

7767e5b2aa6686cd9ab65988ea3a49fb.jpg

3e1ed9fd4aed1e581c7f219f016018b1.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor akkurat denne bilen? Det ser jo ut som om den holder en vanlig bruksstand. Det går jo mange fine 190er her i landet, billige er de ofte også.

 

Med nysgjerrig hilsen, Olaf

 

Tja, jeg hadde sett den ved mange anledninger før, hadde en spesiell farge både utvendig og innvendig, veldig lite ekstrautstyr, lav km.stand, en pris som til slutt ble veldig bra og en tidlig utgave (ikke panoramavisker)

I tillegg så visste jeg at jeg kunne trekke meg fra handelen når som helst hvis uventede ting skulle oppstå.

Alt i alt så er jeg veldig fornøyd med både turen ned i Tyskland, handel og selve bilen

 

 

Link to comment
Share on other sites

aa6a4918dbfb0dab76b864719ab5ac0f.jpg

b248127f7f550656ae60516266d02865.jpg

57346b5ee33729300f5a883a102c1d2a.jpg6d852fd6dd5a1d412c6fa0e96f1eccdd.jpg

2cc2ac83d08fb6b273d9706d2756ada6.jpg

59a120b38f3ab9fd5f63bc19dc77e823.jpg

16021eb1ec860c4a445578edc8128575.jpg

b04bb8255883a7906213b1259fa01428.jpg

84ed2630b3e3f9e7f379bf18db6cd378.jpg

70534a43ea4d3216c53a784332c330d7.jpg

5461bcda1a101226dfaf194d7a3f4099.jpg

304f7423e41b18d9f1c724bd23ba4c7a.jpg

fead497deb2fa57d7b76aad29baedae5.jpg

 

Langfredag ble altså benyttet til å klargjøre for hjemreise og lørdag morgen satte vi kursen nordover. Litt spente, men med positiv innstilling. Turen startet kl 05:30 og det gikk rolig for seg den første delen for å se at bilen var i stand og hjullager etc spilte på lag. Lå de første 15 milene i 110km/h, men økte deretter til 130km/h uten at bilen bar preg av det. Gjorde et stopp rett før Hamburg for å fylle bensin og forbruket hadde da, med en del riks, tomgangskjøring og slikt, ligget på 0,88liter pr mil. Var egentlig fornøyd med det, i og med den ikke hadde blitt kjørt på veldig mange år. Videre fra Hamburg til Århus i Danmark, inkludert en rundtur i Flensburg og Harrislee pga levering av tyskeprøveskilt, hadde forbruket gått ned til 0,73 liter pr mil. 5. gearet på de gamle gearkassene er et overgear av rang, og også veldig kjekt i Tyskland for å ha et anstendig forbruk etter mange mil på Autobahn. Maks hastighet som jeg tillot på hjemturen var 170km/h, noe jeg følte var nok, da de piggfrie dekkene var datert 1998 eller eldre

Link to comment
Share on other sites

Tøft. Har aldri sett en 190 med speile bare på den ene sia.

 

De første årene var det ikke krav med speil på høyre siden i Tyskland. I Norge har det derimot vært et krav siden 71 (hvertfall), derav høyre speil på alle norsksolgte.

Link to comment
Share on other sites

Denne uka har det stått et prosjekt hjemme på planen, så har ikke fått gjort det store enda. Men fikk tatt en skikkelig vask av spylervæskebeholderen og en lettere vask av innerskjermen under beholderen. Nivåføleren var også gåen, så erstattet denne med en brukt jeg hadde liggende. Lampa i instrumentet har lyst siden jeg fikk på gang bilen, og alltid deilig å få eliminert feil

 

a5e99891c82b02833eac5c2cd5957d28.jpg

450de800e7c8af89ccc19f7461dabbd1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser du finner enormt mye inspirasjon med denne serien. For det må man jo, når man beveger seg rundt en hel haug med flotte biler der du beveger deg. Det må være skikkelig kult når man er så brennende interessert i en serie  :thumbright:

190 bilene er til å bli ordentlig glad i, ja nesten forelskelse.

Hilsen en fersk(2 år) 190E eier, men som har hatt drømmen siden jeg så den første på tidlig -80 tall :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, er dette en modell jeg skal begynne å interessere meg for. Nå skal jo 126'n snart selges...

Ja, hvis du liker hurtig respons når du tar i rattet og bremser så må du se etter en :D Motormessig er 2,0E sånn passe med 0-100 på 10,5 sek, men var jo høvelig bra i 1988. Men etter cdi´n kom blir det fort tamt...Hvem vil bli frakjørt av en diesel?

Edit: Måtte sjekke cdi´n min nå på mercefreaken og den har 11,1 sek.

1-0 til 190E :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...