Arnt Posted March 29, 2016 Share Posted March 29, 2016 Har i påska vært en tur i Tyskland og kjøpt meg ny bil. Jeg har ei stund kikket etter en tidlig 190, og selv om denne er en av de siste phase 1, så er jeg ikke i tvil om at denne var et bra valg med tanke på km.stand og det som den har av ekstrautstyr. Bilen er kjørt ca 108.000 og har hatt to tidligere eiere. Første, født i 1914, kjøpte den ny og den ble registrert 12.12.84. Andre eier, som var født i 1908, overtok bilen i 1988. 20 år senere ble den avregistrert. Mannen hadde altså bilen var han var 80-100 år gammel. Jeg har visst om denne bilen siden 2010, men det har aldri blitt aktuelt med et salg før nå. Bilen ble etter 2008 overtatt av en 190-klubb i Tyskland og tanken var vel at den skulle settes i stand av klubbens medlemmer. Nå som bilen hadde stått i 7-8år, fikk jeg endelig mast meg til å få kjøpt den. Pris ble vi etterhvert enige om og da begynte prosessen med å fullføre handelen. Så også å få den kjørbar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted March 30, 2016 Share Posted March 30, 2016 Beskrivelsen 'Kun kjørt av eldre herrer' er jo et garantert godkjent salgsargument når han kjøper bil som 80-åring og bruker den til han blir 100! Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted March 30, 2016 Share Posted March 30, 2016 hva er utstyret??? "kun kjørt av eldre herrer" får meg automatisk til å synes litt synd på clutch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted March 30, 2016 Share Posted March 30, 2016 Fint bilen er tilvendt din kjørestil Hva er planen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted March 30, 2016 Author Share Posted March 30, 2016 hva er utstyret??? "kun kjørt av eldre herrer" får meg automatisk til å synes litt synd på clutch Den er utstyrt med: • 429 5-trinns gearkasse og servostyring • 451 Turteller • 466 Sentrallås • 534 Manuell antenne Clutchen fungerer faktisk helt topp. Lugget litt første prøvetur, men det ga seg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted March 30, 2016 Author Share Posted March 30, 2016 Fint bilen er tilvendt din kjørestil Hva er planen? Planen er i og for seg å sette den i stand og få skilt på den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted March 30, 2016 Author Share Posted March 30, 2016 De siste 3 årene så har den stått bakerst inne i et telt. Vi måtte skyve ut 3 andre biler (med bremser som hang, flate dekk osv) for å komme til denne. Heldigvis så gikk det lettere og raskere enn vi trodde, og omsider kom også denne grønne ut Litt beskuelse måtte til, pruting på pris og så prøve om den ville starte. Fikk koblet på et batteri via startkabler, men måtte til slutt konkludere med at bensinpumpa kun klikket og ikke ville slå inn skikkelig. Dermed måtte den skyves inn i verkstedet og inn på løftebukk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted March 31, 2016 Author Share Posted March 31, 2016 https://vimeo.com/161014207 Her er en film etter den kom inn på løftebukken. Måtte bytte bensinpumpe da den gamle var defekt. Byttet i samme sleng bensinfilter, motorolje, oljefilter og luftfilter. Er av og på med tenninga flere ganger, da vi tappet tanken helt for bensin. Den var veldig skitten, så antakelig ei godt gjerning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted March 31, 2016 Share Posted March 31, 2016 Planen er i og for seg å sette den i stand og få skilt på den Joda, men blir det bruksbil, en tidlig samlerbil, eller..........? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted April 1, 2016 Author Share Posted April 1, 2016 Kjenner jeg meg rett, så blir det nok litt av alle deler Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted April 1, 2016 Share Posted April 1, 2016 Bra å ha et godt utvalg av 190.. Godt du tar vare på dem Ser veldig ryddig ut denne. Moro å finne en dvalebil å få liv i den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted April 1, 2016 Author Share Posted April 1, 2016 Etter at vi fikk start på bilen, så ble den kjørt litt varm. Utførte så et etterlengtet oljeskift på motor, samt nytt olje- og luftfilter. Ny, original vindusvisker fikk den også. Etterpå stod bremser for tur. Bilen hadde stått stille i 7-8 år og de fleste skiver er sjeldent helt i orden etter så lang tid. Hadde på forhånd kjøpt inn originale skiver og klosser rund baut, samt håndbremseband. Stemplene i bremsecaliperne ble uten problem presset tilbake, nye bremser montert og en flush av bremsevæskesystemet ble gjennomført, da den gamle væsken var nesten svart. Litt lettere rengjøring innvendig av type vindusvask og støvsuging ble det tid til dagen etter, samt en etterlengtet utvendig vask. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 Hvorfor akkurat denne bilen? Det ser jo ut som om den holder en vanlig bruksstand. Det går jo mange fine 190er her i landet, billige er de ofte også. Med nysgjerrig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 Hvorfor må man alltid kjøpe det fine. Tipper det skjuler seg en skatt her. Dessuten har den sikkert en fin historie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted April 2, 2016 Author Share Posted April 2, 2016 Hvorfor akkurat denne bilen? Det ser jo ut som om den holder en vanlig bruksstand. Det går jo mange fine 190er her i landet, billige er de ofte også. Med nysgjerrig hilsen, Olaf Tja, jeg hadde sett den ved mange anledninger før, hadde en spesiell farge både utvendig og innvendig, veldig lite ekstrautstyr, lav km.stand, en pris som til slutt ble veldig bra og en tidlig utgave (ikke panoramavisker) I tillegg så visste jeg at jeg kunne trekke meg fra handelen når som helst hvis uventede ting skulle oppstå. Alt i alt så er jeg veldig fornøyd med både turen ned i Tyskland, handel og selve bilen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted April 2, 2016 Author Share Posted April 2, 2016 Langfredag ble altså benyttet til å klargjøre for hjemreise og lørdag morgen satte vi kursen nordover. Litt spente, men med positiv innstilling. Turen startet kl 05:30 og det gikk rolig for seg den første delen for å se at bilen var i stand og hjullager etc spilte på lag. Lå de første 15 milene i 110km/h, men økte deretter til 130km/h uten at bilen bar preg av det. Gjorde et stopp rett før Hamburg for å fylle bensin og forbruket hadde da, med en del riks, tomgangskjøring og slikt, ligget på 0,88liter pr mil. Var egentlig fornøyd med det, i og med den ikke hadde blitt kjørt på veldig mange år. Videre fra Hamburg til Århus i Danmark, inkludert en rundtur i Flensburg og Harrislee pga levering av tyskeprøveskilt, hadde forbruket gått ned til 0,73 liter pr mil. 5. gearet på de gamle gearkassene er et overgear av rang, og også veldig kjekt i Tyskland for å ha et anstendig forbruk etter mange mil på Autobahn. Maks hastighet som jeg tillot på hjemturen var 170km/h, noe jeg følte var nok, da de piggfrie dekkene var datert 1998 eller eldre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 Tøft. Har aldri sett en 190 med speile bare på den ene sia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted April 2, 2016 Author Share Posted April 2, 2016 Tøft. Har aldri sett en 190 med speile bare på den ene sia. De første årene var det ikke krav med speil på høyre siden i Tyskland. I Norge har det derimot vært et krav siden 71 (hvertfall), derav høyre speil på alle norsksolgte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted April 2, 2016 Author Share Posted April 2, 2016 Denne uka har det stått et prosjekt hjemme på planen, så har ikke fått gjort det store enda. Men fikk tatt en skikkelig vask av spylervæskebeholderen og en lettere vask av innerskjermen under beholderen. Nivåføleren var også gåen, så erstattet denne med en brukt jeg hadde liggende. Lampa i instrumentet har lyst siden jeg fikk på gang bilen, og alltid deilig å få eliminert feil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 Ser du finner enormt mye inspirasjon med denne serien. For det må man jo, når man beveger seg rundt en hel haug med flotte biler der du beveger deg. Det må være skikkelig kult når man er så brennende interessert i en serie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 Ser du finner enormt mye inspirasjon med denne serien. For det må man jo, når man beveger seg rundt en hel haug med flotte biler der du beveger deg. Det må være skikkelig kult når man er så brennende interessert i en serie 190 bilene er til å bli ordentlig glad i, ja nesten forelskelse. Hilsen en fersk(2 år) 190E eier, men som har hatt drømmen siden jeg så den første på tidlig -80 tall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henning Bruun Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 Hmmm, er dette en modell jeg skal begynne å interessere meg for. Nå skal jo 126'n snart selges... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 Hmmm, er dette en modell jeg skal begynne å interessere meg for. Nå skal jo 126'n snart selges... Ja, hvis du liker hurtig respons når du tar i rattet og bremser så må du se etter en Motormessig er 2,0E sånn passe med 0-100 på 10,5 sek, men var jo høvelig bra i 1988. Men etter cdi´n kom blir det fort tamt...Hvem vil bli frakjørt av en diesel? Edit: Måtte sjekke cdi´n min nå på mercefreaken og den har 11,1 sek. 1-0 til 190E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henning Bruun Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 Interessant, men jeg bør vel satse på et prosjekt om gangen, men veldig fristende. En kompis av av meg har kjøpt et par stykker i det siste, virker som om han setter stor pris på disse bilene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted April 4, 2016 Author Share Posted April 4, 2016 Litt vask i drittværet idag. Ble en del bedre enn hvordan det så ut tidligere Før: Etter: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts