Jump to content
Eirik Tømmerås

Tilhengertråden. (Hvilket tilhenger-merke anbefales?)

Recommended Posts

Tenker du på en spesiell type henger eller merket generelt? Jeg har en brenderup biltralle fra 2009 og en passe stor varehenger fra brenderup ifra 2006. Jeg har vært veldig fornøyd med de. Fra før har jeg hatt tredal varehenger og biltralle av merket TIAB. Den hengeren var veldig god å ha etter bilen, men det var ikke tipp på den. Det er jo bare sykt irriterende hvis man har en bil på hengeren som ikke går for egen maskin, så må man styre med kjørebruer i tillegg.. Det elektriske er jeg veldig fornøyd med på brederup, har ikke hatt noe tull så langt. Det elektriske på de to andre er en annen historie..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvor stor fisk anbefales?

 

 

 

Det er mye fint å få kjøpt, og felles er vel gjerne at man får hva man betaler for.

 

Gaupen er godt kjent. Jeg har inntrykk av at de er litt "middels" på det meste. Ikke spesielt solid, men man får grei henger for grei pris.

 

Skal du ha noe som tåler både juling, misbruk og atombomber, så se på dyrere greier, f.eks. Ifor Williams. De lager noen henger som er ganske rå.

 

 

Jeg har en tysse bil-henger. 3,5-tonn totalvekt, laster 2,8. Den er stødig som få, og solid som juling. Ulempen er manglende tipp, som gjør at det blir mye styr hvis man stadig skal ha rullende maskiner av og på. Kjøreramper er ubrukelig for snøscooter.

 

På statoil leier de ut brenderup biltraller. De er livsfarlige. Akslingene sitter for langt frem, og selv med w124 300E (som jo er ganske fortung) opp, var det ikke kuletrykk. Maksfart ca. 60 km/t. Flere har samme opplevelsen, og én vraket bilen sin etter å ha dratt i autovernet da en sånn henger begynte å vobble. Dette er detaljer som man kanskje ikke ser så lett uten å prøve først.

 

Tilhengernor er eget merke, som henter litt "herfra og derfra" ser det ut som. Tror de har en del kurant, og forhandler også mye annet. Humbaur er et tysk merke som kan anbefales. Kompis har en sånn, en stor 3-tonn kombihenger. Små hjul under planet gjør den ganske lav, og samtidig bred.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvor stor fisk anbefales?

Middels, da de største gjerne blir grov i kjøttet  :lol: :lol: :lol:

 

 

Har studert Gaupen, Tysse og Tredal. Og Tredal sine kjøreegenskaper ser jo teoretisk veldig bra ut med det fjæringssystemet som brukes, men det koster og så ser de "gammeldagse" ut med finérkarmer.

Gaupen får et pluss for at de bruker akslinger fra AL-KO, men høres ikke betryggende ut at byggekvaliteten er middels. Er jo derfor jeg spør her, for jeg har ingen behov for å "finne opp hjulet" på nytt.

Flere erfaringer ønskes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har to vanlige hengere gaupen og tysse biltralle. Aldri hatt noe negativt om gaupen hengerene. Den nyeste er ca 5 år å den andre ca 15. Den eldste bøyde draget seg på med altfor mye lass + baklesset så ikke hengeren sin skyld. Hadde de snudd kanalen i draget 180grader hadde den tålt det, men mulig de konstruerte de slik at de skulle gi etter. Må er det forsterket så denne ryker ikke igjen. Den nyeste er med tipp(bare leddet). Det er mange slag å mange dyrere enn disse, men hvorfor betale mere da disse holder å ikke har noe å utsette på de. Har kjørt med mange typer biltralle å synes tysse er finest å kjøre med. Litt høy, men synes ikke de lave er bra heller da jeg har opplevd at de tar nedi. Tysse hadde for meg vært best om de hadde hatt dobbelt så lange kjørebruer. Så jeg har dobbelt med bruer å da har jeg aldri hatt problem, bortsett fra litt knot med evoen da luftjekkene tok nedi bakerst, men løste det med noen plankebiter. Min er 2meter innv (2,49utv). Det er behagelig innv men den tar godt med plass i trafikken. Jeg synes en 1.80innv er mye bedre i trafikken pga plassen

Share this post


Link to post
Share on other sites

På statoil leier de ut brenderup biltraller. De er livsfarlige. Akslingene sitter for langt frem, og selv med w124 300E (som jo er ganske fortung) opp, var det ikke kuletrykk. Maksfart ca. 60 km/t. Flere har samme opplevelsen, og én vraket bilen sin etter å ha dratt i autovernet da en sånn henger begynte å vobble. Dette er detaljer som man kanskje ikke ser så lett uten å prøve først.

 

Biltralla vi har er en Brenderup-tralle, den oppfører seg dønn stabilt i alle situasjoner jeg har vært borti, og akslingene sitter korrekt plassert for å få god kulevekt.

Den er rett og slett veldig god å kjøre med..

 

Verdt å nevne siden du fokuserte på den dårlige Brenderup-tralla til en eller annen Statoil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er blitt veldig glad i Brian James og Ifor Williams hengere.

 

Har for tiden disse nå.

 

Brian James biltralle/men brukes til alt mulig 8)

10408877_10155316605080517_3866064741760825678_n_zps8jeug55z.jpg

11174993_10155481295400517_8421089633752521804_n_zps8pfp8pl6.jpg

10517569_10156000648100517_7152912682634981534_n_zpshthegbbs.jpg

 

Ifor Williams tipphenger med kjørebruer.

Så denne fungerer til det aller meste, blir vel noe høy og kort og kjøre bil på.

 

11707545_10155827145495517_2505943627547871965_n_zpsjw3mzt7e.jpg

 

Har også hatt en annen 3 akslet Brian james vare/kombi henger, samt en Brian james A max biltralle, og en Ifor williams kombi henger (den største) men den er 1200kg tom :lol:.

 

Så alt i alt så er jeg veldig fornøyd med hengere fra Ifor og Brian James.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

På statoil leier de ut brenderup biltraller. De er livsfarlige. Akslingene sitter for langt frem, og selv med w124 300E (som jo er ganske fortung) opp, var det ikke kuletrykk. Maksfart ca. 60 km/t. Flere har samme opplevelsen, og én vraket bilen sin etter å ha dratt i autovernet da en sånn henger begynte å vobble. Dette er detaljer som man kanskje ikke ser så lett uten å prøve først.

 

Biltralla vi har er en Brenderup-tralle, den oppfører seg dønn stabilt i alle situasjoner jeg har vært borti, og akslingene sitter korrekt plassert for å få god kulevekt.

Den er rett og slett veldig god å kjøre med..

 

Verdt å nevne siden du fokuserte på den dårlige Brenderup-tralla til en eller annen Statoil.

 

 

Nå er det jo enkelte stasjons hengere som er helt herpa også, spes når det kommer til lys og dekk.

 

Dekk valg er også en viktig ting på slike, for jeg hadde en tidlig 90 talls brenderup med for store hjul på, den var livsfarlig å ha på bilen uansett kuletrykk. Men etter det med satt på mer normal dim så ble den som en drøm og kjøre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

På statoil leier de ut brenderup biltraller. De er livsfarlige. Akslingene sitter for langt frem, og selv med w124 300E (som jo er ganske fortung) opp, var det ikke kuletrykk. Maksfart ca. 60 km/t. Flere har samme opplevelsen, og én vraket bilen sin etter å ha dratt i autovernet da en sånn henger begynte å vobble. Dette er detaljer som man kanskje ikke ser så lett uten å prøve først.

 

Utleiehengere er vel en egen greie. Hvis disse hengerene var så dårlig så hadde vel ikke flestepartens av landets statoil stasjoner brukt de?

Jeg tror mye avhenger av trekkbilen man bruker til å dra med. Jeg drar med suburban og sprinter. Aldri merket noe ustabilitet eller sporing. Ikke mange dagene siden jeg møtte en s124 med biltralle og en w126 på hengeren. Sånt blir det farlige situasjoner av og "vobbling".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har en en-aksla Tysse 1300 kg med tipp. Har ikke så mye meninger, men flere som har lånt den har kommentert at den går veldig fint etter bilen. Og så har endel eiere av andre merker sagt at de angrer på at de selv ikke kjøpte Tysse. (spesielt Gaupen-folk)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Biltralla vi har er en Brenderup-tralle, den oppfører seg dønn stabilt i alle situasjoner jeg har vært borti, og akslingene sitter korrekt plassert for å få god kulevekt.

Den er rett og slett veldig god å kjøre med..

 

Verdt å nevne siden du fokuserte på den dårlige Brenderup-tralla til en eller annen Statoil.

 

Sant nok. Jeg har kjørt mye med din, og den er veldig bra. Skjønner ikke hvordan det har gått så gæli på de nyere.

 

Kenneth (eller strengt tatt faren hans sin) hadde god kulevekt med en S124 300TE oppå. De nyere, som man finner på de fleste Statoil, i hvert fall Oslo/Akershus) har negativ kulevekt med tilsvarende sedan oppå.

 

Jeg var såvidt innom et par 1,6-tonn brenderup varehengere. Ca 13-14 år gamle. Der var vippearmene mellom torsonfjæra og hjulet helt rustet i filler. Sånt har jeg ikke vært borti på noe annet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

På statoil leier de ut brenderup biltraller. De er livsfarlige. Akslingene sitter for langt frem, og selv med w124 300E (som jo er ganske fortung) opp, var det ikke kuletrykk. Maksfart ca. 60 km/t. Flere har samme opplevelsen, og én vraket bilen sin etter å ha dratt i autovernet da en sånn henger begynte å vobble. Dette er detaljer som man kanskje ikke ser så lett uten å prøve først.

 

Utleiehengere er vel en egen greie. Hvis disse hengerene var så dårlig så hadde vel ikke flestepartens av landets statoil stasjoner brukt de?

Jeg tror mye avhenger av trekkbilen man bruker til å dra med. Jeg drar med suburban og sprinter. Aldri merket noe ustabilitet eller sporing. Ikke mange dagene siden jeg møtte en s124 med biltralle og en w126 på hengeren. Sånt blir det farlige situasjoner av og "vobbling".

 

Jeg har vært borti dem i flere situasjoner og fra flere steder. Det har vært ganske nye hengere, ikke noe "herp".

Leide en del henger før jeg kjøpte min egen.

 

Tidligere i vinter vraket altså en kompis bilen sin med sånn bak.

Ved en annen anledning lånte jeg bort patrolen til en som leide sånn henger og skulle hente et digert flak av en amerikaner. Han lå i 50 nedover E6.

Selv har jeg leid sånn én gang, og da gikk det i 60 fra vålerbanen og hjem.

 

Klart trekkvogna har mye å si, men uten kulevekt blir det feil uansett.

 

Jeg har en del flere km med henger bak enn de fleste andre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

På statoil leier de ut brenderup biltraller. De er livsfarlige. Akslingene sitter for langt frem, og selv med w124 300E (som jo er ganske fortung) opp, var det ikke kuletrykk. Maksfart ca. 60 km/t. Flere har samme opplevelsen, og én vraket bilen sin etter å ha dratt i autovernet da en sånn henger begynte å vobble. Dette er detaljer som man kanskje ikke ser så lett uten å prøve først.

 

Utleiehengere er vel en egen greie. Hvis disse hengerene var så dårlig så hadde vel ikke flestepartens av landets statoil stasjoner brukt de?

Jeg tror mye avhenger av trekkbilen man bruker til å dra med. Jeg drar med suburban og sprinter. Aldri merket noe ustabilitet eller sporing. Ikke mange dagene siden jeg møtte en s124 med biltralle og en w126 på hengeren. Sånt blir det farlige situasjoner av og "vobbling".

 

Jeg har vært borti dem i flere situasjoner og fra flere steder. Det har vært ganske nye hengere, ikke noe "herp".

Leide en del henger før jeg kjøpte min egen.

 

Tidligere i vinter vraket altså en kompis bilen sin med sånn bak.

Ved en annen anledning lånte jeg bort patrolen til en som leide sånn henger og skulle hente et digert flak av en amerikaner. Han lå i 50 nedover E6.

Selv har jeg leid sånn én gang, og da gikk det i 60 fra vålerbanen og hjem.

 

Klart trekkvogna har mye å si, men uten kulevekt blir det feil uansett.

 

Jeg har en del flere km med henger bak enn de fleste andre.

 

Problemet med kulevekt har jeg aldri hatt på de årene jeg har hatt den. Hengerfeste på suburban er ganske lavt i tillegg er det justerbart. Kula kan flyttes opp og ned etter hva slags henger og last man har. Jeg har kjørt langtransport i flere år før jeg begynte å jobbe på verksted igjen, så jeg er ikke helt blåst jeg heller når det gjelder henger og diverse last.

 

En ting som er litt artig.. Jeg har slektninger i usa som har "Goose-neck" henger, eller fifth wheel som de egentlig heter. Den hengeren laster 6.5 tonn og den kjøres på vanlig førerkort for personbil  :lol: Mens her må vi ha en ekstra bokstav på serfikatet for å dra henger som veier mer enn 750 kg  :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjøpte en ATV Kombi fra BK i fjor. Overbygget i alle rettninger forhold til de andre slike hengerne jeg klarte å finne og vurdere. Men kostet noe mer særlig med hydraulisk tipp.

 

Vi har en del BK hengere på jobb med glassfiber topp på. Har holdt veldig bra på jobben hvor de fleste ting ikke varer lengere enn 4-5år før de er utslitt. Vi bruker dem for mest å flytte/oppevare atv/snøscootere på. Har selv aldri kjørt med disse bakpå noen bil men vi har aldri hatt noen uhell/krasjer med disse.

 

Tror nok jeg ville tatt en titt på dem i dag hvis jeg skulle ut å handle tilhenger for bil.

 

Draget kan halveres og har blitt det nå når den kom utover på hytten.

Samt at boggyen kan flyttes på for å få dem midt under når man bygger den om til vedhenger.

vH8D.jpg

R63S.jpg

Liq1j.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikke mange dagene siden jeg møtte en s124 med biltralle og en w126 på hengeren. Sånt blir det farlige situasjoner av og "vobbling".

 

Hvor?..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brenderup eies nå av Stiga, og bygges i østblokkland. De aler fleste hengerne er jo satt sammen av endel standard-deler, som drag, aksler, lykter o.s.v.. Det henger vel sammen med kostnadene for å få europeisk godkjenning på slike deler. Jeg har en 3-4 år gammel Nortrailer, bygget i Polen eller Litauen. Jeg synes byggekvaliteten er måtelig, spesielt med tanke på utføring og dimensjonering av nagler og bolter, platearbeidet er greitt nok.

 

Skulle jeg kjøpe ny henger, vile jeg nok ha satset på en norskbygget Tredal eller Tysse, de har lang erfaring med norske forhold, og folk jeg har snakket med skryter av servicen du får hos dem. Sjekk detaljene på standardutgave vs. proffutgavene, du betaler ekstra for proffutgavene, men får mye for pengene!

 

Jeg vil råde deg til ikke å kjøpe henger med for kort drag, prøvekjør først (rygg  8) ). Jeg har også en utgammel Brenderup, i motsetning til den nesten nye Nortraileren har den uttrekkbart drag, og det synes ihvertfall jeg er mye bedre å håndtere.

 

Utenpåliggende hjul gir lavere tyngdepukt, men smalere hengerkasse. Jeg har begge typer, og merker egentlig ingen praktisk forskjell, lengden på draget er mye mere påtagelig.

 

Jeg har også lagt merke til at endel nyere hengere er bygget slik at de med last plassert midt i hengeren, er balansert slik at de lett kan løftes og manøvreres for hånd, lett håndtering er vel et salgsargument. Jeg er helt enig med FrodeS, det er faktisk ikke bra! En henger bør legge minst 35-50 kg på kula på bilen, hvis ikke får du en henger som vipper opp og ned hele tiden mens du kjører, og det er veldig ubehagelig og gir slitasje på kobling og kule. På vei hjem fra Bergen til Oslo med Brenderupen behagelig hengende på bak, var jeg innom i Ål og hentet 4 vinterhjul som ble plassert bakerst i hengeren. Det var sent på kvelden og umulig å laste om hele hengeren, og med nesten ikke noe kuletrykk ble resten av turen ganske slitsom!

 

En annen ting som bør nevnes, er henger med eller uten bremser. Uten bremser skal du ikke kjøre fortere enn 60 hvis aktuell vekt (henger + last, uavhengig av tillat totalvekt) er over 300kg, og det er skikkelig py!

 

Hvis du skal bruke hengeren til alt mulig, kjøp en som du kan få gitterlemmer til, det er utrolig praktisk for transport av busker og greiner, og gir lav luftmotstand med tom henger. Med tilhørende presenning, blir frakt av møbler o.l. mye enklere.

NB! Prisene og vekta på slikt tilleggsutstyr varierer VELDIG fra merke til merke. På Brenderupen har jeg 70 cm gitterlemmer fra en BK-henger, de er av tjukt, galvanisert stål og er svintunge!

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuletrykket har alt å si. Jeg fikk vobling i 90 km/t i nedoverbakke med ei Kabe bak en Granada, var bare å slippe gassen og styre til det hele roet seg, jeg hadde da 75 kg på kula og den vogna ble ikke god å kjøre før jeg fikk ulovlige 90 kg kuletrykk...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuletrykket har alt å si. Jeg fikk vobling i 90 km/t i nedoverbakke med ei Kabe bak en Granada, var bare å slippe gassen og styre til det hele roet seg, jeg hadde da 75 kg på kula og den vogna ble ikke god å kjøre før jeg fikk ulovlige 90 kg kuletrykk...

 

Den gamle Kaben FrodeS, jeg og en kompis til hadde var heller ikke god å kjøre med.. Problemet med den var at man i tillegg rett og slett slet med å få god nok kulevekt fordi vogna var bygd på et vis jeg vil si er direkte feil.

Vi byttet den ut til fordel for en Cabby 582, den er langt bedre å kjøre med og gir fornuftig kulevekt om man vil.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Gaupen Tilhenger A1325T for et årstid siden, rekner med det er denne du sikter til. Fant ut det samme som deg, tredalen var dobbelt så dyr, og til mitt "hobbybruk" så var ikke tredalen verdt pengene. Gaupen hengeren funker fjell den å jeg har ingen problem med å anbefale den! Store hjul, ligger meget godt bak bilen!

 

Kravene mine var:

Minst 1 tonn nyttelast

Lengde nok til byggeplater (240cm)

Ikke boggi (lettere å håndtere)

Hjul på utsiden av kassen for å få lavere tyngdepunkt og store hjul.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet med kulevekt har jeg aldri hatt på de årene jeg har hatt den.

 

Så bra.

Da bare koser du deg med den.

 

Det hjelper ikke på de opplevelsene jeg har hatt. Usikker på hva man mener en skal gjøre, men når det ikke er kulevekt å få, selv med en W124 300E, med tomt bagasjerom, kjørt så langt frem man kan, da er jeg litt usikker på hva mer en kan gjøre. Annet enn å holde seg unna. Det er i hvert fall min anbefaling.

 

Legger ved et bilde av tilsvarende henger. Det er jo bare å se på den, så ser man at akslingene burde vært lenger bak. Jeg vet ikke hvorfor de har gjort det sånn. Forgjengeren var veldig fin å kjøre.

 

Ved langtransport er det vel snakk om ganske annen type hengere?

henger.jpg.1bbfc24f779e809b931161b1ed307eca.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette blir litt på siden men kom over denne på Finn:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=66564165

 

Den der er muligens vanskelig på "nyere" førerkort BE. Reglene ble endret litt, så det er maksvekt 3500 kg på hengeren. Jeg TROR det var tidlig 2013 de endret, så BE tatt før det har fortsatt lov å kjøre greia over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette blir litt på siden men kom over denne på Finn:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=66564165

 

Den der er muligens vanskelig på "nyere" førerkort BE. Reglene ble endret litt, så det er maksvekt 3500 kg på hengeren. Jeg TROR det var tidlig 2013 de endret, så BE tatt før det har fortsatt lov å kjøre greia over.

 

Man må ha kjørt opp til BE før 19. januar 2013 for å kunne kjøre med tilhenger som har tillatt totalvekt på over 3500kg.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...