Jump to content

Rensemiddel til teoperensmaskin

FrodeS
 Share

Recommended Posts

Jeg driver og renser et interiør. Har lånt en rensemaskin, Kärcher et eller annet. Middel brukt er noe som som følger med mer eller mindre originalt. På interiøret ga det egentlig ingen som helst effekt. Det var ikke veldig møkkete, men det som var, det er der fortsatt etter opptil flere runder.

Middelet er blandet etter anvisning. Er det bare å blande sterkere, eller er det annet middel som funker bedre?

Jeg rensa interiøret i W123n i går, husker ikke merke på maskina og heller ikke spesifikasjon på rensemidellet. Tror merket på middelet er Taski eller noe sånt. Den renseren jeg brukte er som en slags blanding av en støvsuger og en spyler.

En stråle med middel spyler først ut middel og vann og så suger sugemunnstykket opp dette rett etterpå når en trekker det bortover. Det var derimot en del flekker som ikke kom bort med denne metoden så da blanda jeg litt rensemiddel og vann på ei spruteflaske og sprøyta på dette først. Lot det virke noen minutter og så kjørte på renseren med bare vann etterpå. Det ble mye bedre. En kan også prøve å gnukke litt med klut hvis det er noe som sitter godt. Maskina jeg brukte er egentlig en ren tepperenser så det største problemet var at munnstykket og håndtaket var litt for stort for bruk inne i bilen. Blir spennende å se resultatet når det får tørka skikkelig, det står med en liten vifteovn inni for å tørke i et par dager nå så skal jeg støvsuge skikkelig etterpå igjen. Vannet i bøtta på maskina ble iallefall skikkelig brunsvart så den dro opp mye skit.

I risiko for å høres enkel ut, hadde jeg gått for nylonvask. Det er lite som er bedre på tekstiler og tepper. Hvis teppe er ut av bil, ha vann på teppe + ei larve med nylonrens, skrubb med en kost og skyll av.

Er ting i bilen, kan man ta ei larve med nylonvask i ei pumpekanne, fylle opp med vann, rist godt, og spray på. Skrubb evt med en kost, bruk rensemaskin med rent vann til å skylle/tørke.

Jeg har tilgang på dyre rensemidler fra øverste hylle, men bruker sjøl nylonvask på tekstiler.

På sofaen inne fikk jeg av en del. Det ble møkkete i avsuget, men den kunne med fordel tatt mer. På et grått stoffinteriør til en 124 tok det egentlig ingen ting. Prøvde også på setene i patrolen. De er også grå, og har nok aldri blitt renset. Der hjalp det litt, men egentlig ikke allverden.

På flekker er denne meget bra; http://images.lteplatform.com/images/products/600x600/549771161.jpg

Generellt så syns jeg det er bedre å spraye på rensemiddel med trykkkanne eller sprayflaske, børste med en børste, så rense gjennom med rent vann i rensemaskinen.

Selv pleier jeg bruke den over eller Meguiars All Purpose Cleaner.

Har også god erfaring med denne; http://hagerty.world/29-thickbox_default/5-shampoo-concentrate.jpg

Som tommern anbefaler jeg også Nylonvask. Sist jeg renset et stoff-interiør brukte jeg dette og det ble strøkent. Nå skal det sies at jeg demonterte stolene og tok av trekkene, er kanskje ikke alle som orker det. Men da får man vasket skikkelig.  Legger ved et før og etter bilde.

Skjermbilde_2016-03-01_kl._01_09_48.png.013e5aa1c7627496e7adc52452875fc8.png

Jeg bruker Tornador Black som "banker" rensemiddel inn i fibrene og løsner møkk. Deretter bruker jeg Foma Steam 7000. Til slutt skylles og trekkes fuktighet og møkk ut. Da brukes Foma Mimo våtrensemaskin som kun har rent vann på tanken og kan både sprute vann og suge opp produktrester,  møkk og vann i samme bevegelse..

Har man ikke Tornador og damprensemaskin, anbefales å spraye på godt med rensevæske og jobbe det inn med en børste. Deretter brukes rent vann i våtrensemaskin.