Jump to content

Tregstartet 300 TD Turbo

FrodeS
 Share

Recommended Posts

Min trofaste 1992 300 TD Turbo har fått et snodig problem. Innimellom vil den liksom ikke starte. Kinner leeeenge, så kommer den. Omtrent som hvis man kjører tom for diesel.

Det virker som det kommer mer hvis den står med snuta litt opp, og / eller det er lite diesel i tanken. Jeg har for meg at diesel renner tilbake til tanken, så da blir den tung å starte.

Så er da spørsmålet... Hvorfor det? Skal det være noe et sted som holder tett, for å hindre dieselen i å renne tilbake, og at dette noe nå ikke lenger holder tett? Kan det være at det lekker inn luft et sted, som igjen gjør at dieselen kan renne tilbake? Jeg vil jo helst tro at det nesten må komme inn luft, for at dieselen skal forsvinne igjen.

De "gjennomsiktige" plastslangene er helt svarte på min, så ikke mye å se der.

Er det noen typiske feil, som gjør at dette skjer?

Når det ikke skjer, starter den på et blunk. Her er kaldstart jeg filmet etter at det skjedde første gangen. -13C, og uten forvarming:

OBS: Glødingen er grei. Det er IKKE problem med glødingen.

Sånn var min og. Byttet alle dieselslanger. alt ok

Takker.

"alle" som i .. ?

I motorrommet? Videre bakover også? Vanlige slanger, eller de plastrørene også?

Den blir bare verre og verre nå, så jeg må få gjort noe ganske snart. Neppe sunt å henge 30-60 sekunder på starteren hver dag. I går fikk den full tank, men var like vrang igjen i dag.

Mellom tank og fødepumpe på motorblokka.

Såpass, ja. Byttet du plastrørene i nye originale? Jeg har fått pris på dem, og det er ferdige rør med banjokoblinger på. Ikke hinsides dyre, men langt fra gratis.

De andre slangene, brukte du bare standard drivstoffslanger, eller noe spesielt?

Laget av vanlig diesel gummi slange. Klippte bort org plast og brukte opp igjen banjoene med slangeklemmer.

Flott. Fikk du noen indikasjon på hvor det lakk, eller bare byttet du alt?

Jeg antar den trekker inn luft et sted, og at det er i motorrommet.

Foreløpig ikke skiftet noe som helst, men jeg har fått hint om at o-ringer på ventilene der dyserørene er skrudd fast kan være et sted å lete. Nå ser jeg at det lekker ganske betydelig med diesel der, så tror rett og slett jeg starter med å få orden på dem.

For å skru opp rørene, trenger jeg pipe Hazet 4556, en innvendig 33-kant (!).

http://www.amazon.de/Hazet-4556-Druckventilhalter-Werkzeug-17-9-Innenvierkant/dp/B001C9UU58

Er det noen som vet hvor man får tak i sånt her i Norge?

Vet at fadern sin lakk noe på pumpen å da fikk han samme symptomene som du beskriver. Da var dt pakningene der hvor rørene til hver sylinder går ut på pumpen som dt måtte byttes en pakning av noe slag. Han satt den på verksted så vet ikke så mye mer enn dt.

• 3 weeks later...

Har du funnet noe angående luft problemet ditt ?  har noe av det samme i min 124-300td.

står med snuta litt opp å starter ikke i det hele tatt..

byttet nå 3 av 4 plastikk slanger til dieselfilter også alle O ringene på pumpa til null hjelp.

neste er å bytte slange til forfilter+ slange.

ikke gjort noe mer ennå, men nå er den vrang om den står 10 min flatt. Jeg har ganske massiv lekkasje av diesel der høytrykkrørene kommer ut av pumpa. Nye o-ringer ligger klare, så det blir nok å bytte dem rett over påske.

• 2 weeks later...

En kompis var hos dieselmeken for noen uker siden, og fikk med nye o-ringer til pumpa mi. Dessverre insisterte han på å sende med 15*2 mm, ikke 16*2mm, som er riktig. Jeg byttet disse i går, men fortsatt har jeg lekkasje rundt utløpet til sylinder 2.

Nå har jeg i hvert fall hatt det fra hverandre en gang, gjort rent osv, så det burde bli ganske enkelt å ta opp igjen. Først og fremst prøve med riktig o-ring, og håpe det holder. Ved montering trodde jeg at jeg hadde gjort noe feil, så hylsa til sylinder 2 ble skrudd opp igjen, før den igjen ble dratt nedpå. Mulig det skjedde noe rart da også.

Problemet er fortsatt like ille. Bilen sto en halvtime, og da ville den ikke starte igjen. Nå ser jeg i hvert fall godt hvor det er lekkasje, så krysser jeg fingrene for at jeg får den i orden.

iFZSC.jpg

Hadde samme problem på min for noen år siden.

Fikk skiftet tetninger flere gang før det ble tett.

Da viste det seg at momentet på disse var "utrolig" viktig !!!!

Kanskje det er ditt problem også ! 8)

Ikke umulig det. Jeg tok det litt på feelingen.

• 3 weeks later...

Byttet den ene o-ringen på nytt i går, og problemet er tilsynelatende borte. Tidligere ble den vrang om den sto 5 min. Nå testa jeg to ganger i går kveld, og igjen i dag tidlig. Ingen problemer.

Det skal være 16*2 mm o-ringer. Dieselmeken mente det var 15*2mm, men 16*2 er riktig. Anbefalt å bruke VITON-ringer.

• 5 months later...

... og så var problemet tilbake.

Jeg ser nå ingen lekkasje rundt utgående rør på dieselpumpa, så jeg tror ikke problemet er der.

Jeg har byttet to av plastrørene fra løftepumpa opp til filteret, og derfra inn på dieselpumpa. De gamle var svarte, de "nye" er gjennomsiktig. Jeg ser INGEN tegn til luftbobler der.

Jeg har byttet alle returslangene fra dysene til spell nye 3,2 mm (som de skal være).

Fortsatt samme problem. Står bilen helt flatt, eller med snuta litt oppover, så er den vrang etter bare en time eller så, og må kinnes 30-40 sekunder før den fyrer og går fint. Står den med snuta bare såvidt nedover, så er det ingen problem.

Tips??

Sila i tanken har jeg ikke sjekket. Hvor finner jeg den?

Jeg skal ikke utelukke noe, men hvis bilen står med bare såvidt antydning til helling fremover, så er det helt greit. Den sto på en plass ute her som jeg normalt anser som flat i 2 dager, og startet som et skudd. Står den helt flatt, så er det trøblete. Nå har jeg satt en klemme på returslangen fra dieselpumpa til filteret, for å finne ut om det kanskje kan være returventilen på innsiden av pumpa som kødder til.

Hvis det er lekkasje før løftepumpa, burde det ikke da kommet bobler i slangene?

Det trenger ikke være lekkasje for å få bobler pga diesel har lavt kokepunkt. Jeg er ikke xpert på det der, men vet om et spesifikt tilfelle der nesten rett grovsil lagde nok motstand i systemet til at det ble trøbbel.

Den sitter vel i selve tanken. Har ikke epc for hånden akkurat nå.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Det trenger ikke være lekkasje for å få bobler pga diesel har lavt kokepunkt. Jeg er ikke xpert på det der, men vet om et spesifikt tilfelle der nesten rett grovsil lagde nok motstand i systemet til at det ble trøbbel.

Den sitter vel i selve tanken. Har ikke epc for hånden akkurat nå.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Jeg tror ikke man vil se bobler pga. koking, men pga. luft. Etter løftepumpa bør det være ca. 1,5 bar trykk, da det er hva ventilen på innsiden av pumpa er stilt inn på. De tilfellene hvor man ser bobler, det er vel helst når det er lekkasje før løftepumpa, så den suger inn luft?

Kjenner det her begynner å irritere meg litt. Jeg satt en tang på den siste returslangen (fra pumpa tilbake til filteret), for å prøve å utelukke lekkasje der, men det hjalp heller ikke. Bilen starter, og dør igjen. Et eller annet sted slipper det jo tydeligvis luft inn, som gjør at dieselen renner tilbake til tanken. Jeg ser ingen lekkasje noe sted, så jeg vil ikke tro det er på siden med trykk, altså fra løftepumpa - til filteret - til dieselpumpa.

Alle slangene er også dølle å komme til pga. webastoen som sitter i veien.

Vet du diameter på slangene som går rundt omkring? Jeg får vel bare handle inn litt, og bytte på måfå det jeg kommer til.