Jump to content

MercedesW124´s garasje


MercedesW124
 Share

Recommended Posts

211 samlinga vaska litt, plassert i rekkefølge etter produksjonsdato

2007 E220cdi - 2005 E220cdi - 2005 E280cdi

5E80AA1A-1A56-4B76-BB16-E49DFC05B5D9.jpe

 

Fikk også montert hengerkontakt på den i midten da forrige eier tydeligvis ikke tok seg tid til å montere det samtidig med hengerfeste når støtfangeren først var av

3D4D1DCC-40B0-4B1C-8133-49B5CFCCC1AC.jpe

 

Greit arbeid når det er ferdige kontakter til alt.

Fått vaska den inni også, klar for salg neste

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Solgte en bil her om dagen og fikk denna som delbetaling, en 2008 E200cdi som egentlig passe best å høgges. Trenge div deler til den sølv 2007 mod 211a.

0DB8EF15-DF99-420C-9DCC-74ACD7EE0DE9.jpe

 

Har også fått vist 2001 E220cdi til eu

2D6BB526-D329-4A7C-BB45-F03B631EDE9E.jpe

 

Har sått ubrukt siden 2017-2018 en gang, det synes på mangellappen. Slo nesten rekorden min på feil som foreløpig beste er 35 feil totalt

8AB69D9B-9333-4950-8656-5D731E2A9B81.jpe

BFA9502C-A420-4CE4-B01C-093455A262E4.jpe

 

Ser veldig galt ut men er bare en hel haug av samme feil for det meste. Vil anta at denna blir satt istand igjen. 

Link to comment
Share on other sites

Ble den heldige eier av en flott 2007 Vito 115CDI 4x4 igår

2F9FE61F-3D35-48CB-AE74-C6506E969816.jpe

 

Trenge noe utskifting av deler da den som det meste andre jeg har, også har en ørliten mangellapp. 

 

Fikk også bytta bremseskiver og klosser foran og bak på E280cdi idag

9686EF24-ECA3-4654-B848-1417F54110BA.jpe

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har anskaffa verktøy til mothold mutter på toppen av støtdemper til 211

174087AC-7DF2-45A5-8F82-371B70A89068.jpe

 

Og bytta en dårlig brukt støtdemper mot en litt mindre dårlig støtdemper venstre bak på E280cdi 

BEC97FF8-8756-4768-8AEE-FFDD9D3F5DA0.jpe

 

Fikk taki en billig brukt for 500kr, neste gang jeg må bytte støtdemper bak på den blir det nok en helt ny, da de koste "bare" ca 6-7000kr

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har vært på finn igjen å handla 124 skvettlapper. De siste jeg kjøpte er de 4 blankeste.

2163F049-E5F3-417B-BA63-04222D976DBB.jpe

 

Hadde helt glemt hvor mange jeg allerede hadde før jeg skulle legge de på lager.

 

 

Har også fått taki div andre deler i helga;

oljekjølerør til girkassa til E280cdi

64DEF022-0554-4F7E-BAD0-DC7409912B73.jpe

 

støtdempere foran og sikkerhetsbelte venstre foran til vito

BA19EBEE-804F-4B33-8A7C-00AD2AE7E606.jpe

 

dieseltank, grill, vindavvisere og beltelås høyre bak til E220cdi 210

5DCE3071-CBE0-4BE1-9656-FCB84D751319.jpe

 

Dissa delene komme fra en bil jeg har eid etpar ganger tidligere men som nå blir høgd. 2000 E270cdi PP38049

 

 

E280cdi har rulla 350 mil siste 1,5 uka og er allerede 100 mil over service nå..

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Litt fra de siste ukene;

 

Dårlige dysetetninger på 2007 E220cdi

13A82422-9361-488F-BBE8-72875ED0DD4F.jpe

 

Ikke så mye kobber igjen på de i forhold til nye

FC6A3930-E5E5-491A-BAAC-F8C6C121BD4F.jpe

 

Byttet på de 2 bakerste og gjort sånn delvis rent

B65723CE-1346-463C-878B-D21E38939EF6.jpe

 

 

Sånn i etterkant var det kanskje ikke så lurt da den oljelekkasjen som var på gammel mangellapp (men som ikke leke for øyeblikket) mest sannsynlig komme fra toppdekselpaning (noe jeg observerte da jeg tok av luftfilterboks for å bytte bremserør), og da må jo alt av igjen. Men det er en fin anledning for å få vaska toppdekselet skikkelig. Dysepakningene var uansett greie å få bytta så bilen fint kan brukes en stund til før det må gjøres.

B57C5214-3692-4A62-BD1D-EC232B6C0CD6.jpe

 

EBFFB710-4A51-4783-BC66-E8E0F1BDC88D.jpe

 

 

Nye bremserør fra abs og ut på begge sider foran 

EA554ED9-D5D3-4206-99B9-BFCF004CA587.jpe

 

 

Byttet ut 2 veldig dårlige tåkelys med 2 litt mindre dårlige

1B657775-C617-4650-904D-A7BFC3498560.jpe

 

 

Eu godkjent nå

A0356539-2087-4CCB-9050-F6E1101BF57D.jpe

 

Trenge en service på motor og noe arbeid på girkassa før den kan settes i normal drift da.

 

 

Har fått taki shift kit til 2005 E280cdi som skal byttes samtidig med montering av oljekjølerør til girkasse og oljeskift

5B48C4BD-E6C0-4FA1-B416-2EFDD78FB62C.jpe

 

Vært rundt å levert og henta div deler

5C1AFEDF-ACA3-43A7-975E-F427C960DE6C.jpe

 

Pause i hanekleivtunnelen

D564B0F2-C5EF-4582-BB13-4A433E955BCE.jpe

 

 

Fått taki "nytt" instrumentpanel da det gamle er fullt av svarte prikker

C96B7833-2233-43EA-98F1-FDED8371E17D.jpe

 

Datomerket 2016

71015F3D-A11A-48DB-A68F-369058E31025.jpe

 

 

Fått på nye hjul etter gjennomført hjulstillingskontroll

58EC47B9-3F8F-48DB-8ED8-DF10F69FC7D5.jpe

 

 

Og tilslutt et halvdårlig bilde av begge i mørket

705DF054-C64E-4813-A782-76D85430DD62.jpe

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/11/2022 at 8:20 PM, Jan S said:

Hadde en 2006 S211 for noen år siden, nydelig bil! Savner den ....

 

Flotte biler du har 👍

 

Takk for det, ja er greie biler detta selv om jeg fortsatt like 210 bedre av de mer moderne e-klassene

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MercedesW124 said:

 

Takk for det, ja er greie biler detta selv om jeg fortsatt like 210 bedre av de mer moderne e-klassene

 

Kan du ytdype litt hvorfor du liker best 210?

Link to comment
Share on other sites

On 6/14/2022 at 11:26 PM, Jan S said:

 

Kan du ytdype litt hvorfor du liker best 210?

 

Synes de er finere å se på, spesielt i sedan. Sitte bedre i 210 og synes de er lettere å skru på. Hydraulisk nivåregulering istedetfor luft og sentrallås på vacuum er også ting jeg like. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fått gjort litt mer arbeid på E280cdi

 

Montert shift kit i ventilhuset på girkassa, oljefilter, kontakt, bunnpannepakning og ny olje

IMG_3937.JPG

 

Uoriginal oljekjøler til girkassa som står i veien

IMG_3947.JPG

 

Interessant slangeoppsett

IMG_3943.JPG

 

Og rusta rør som går fra skjøt foran motor og inn i radiator, er nok derfor oljekjøler er ombygd

IMG_3944.JPG

 

Radiator påtur ut for å sette tilbake i original stand

IMG_3948.JPG

IMG_3949.JPG

 

Ute og klar for å fjerne rør

IMG_3974.JPG

 

Helt umulig å få av uten å ødelegge radiator

 

Ny anskaffet

IMG_3975.JPG

 

Nye rør montert

IMG_3976.JPG

 

Radiator montert, påbegynt å legge opp distronic ledningsnett

IMG_3978.JPG

 

Greit når kablene har fargemerking så man veit hvor de skal ligge, teipet med matt elektro stoffteip istedet for vanlig blank for mer anonymt og originalt utseende

IMG_3985.JPG

 

Byttet oljekjølerrør fra girkassa også da de originale var kappa i forbindelse med jallamek fra forrige eier

IMG_3987.JPG

 

Byttet alle glødepluggene i vinter men fikk fortsatt glødelampe etter oppstart med feil på nr 5

Uoriginalt gløderele med strømtilførsel som knakk under demontering bytta ut med et originalt som ikke gir feilmelding lengre

IMG_3981.JPG

 

Vannslangen mellom oljekjøler til motorolje og motorblokk røyk i vinter og ble fiksa midlertidig med noe slange som passa sånn ca

IMG_3989.JPG

 

Gammel og ny

IMG_3990.JPG

 

Sprekk i den gamle og veldig tynn i gummien rundt sprekka

IMG_3991.JPG

 

Dissa slangeklemmene er noe drit å komme til (egentlig slangen også) uten å ta av innsuget men med denna og en time med knoting 

IMG_3995.JPG

 

så var den på plass

IMG_3997.JPG

 

Ferdig satt sammen med distronic sensor montert og justert på øyemål

IMG_3982.JPG

 

Liten delehandel utenom

IMG_4001.JPG

 

Justering til passasjersete før

IMG_4006.JPG

 

og etter, greit å kunne justere nakkestøtta uten å måtte inn på datamaskina

IMG_4007.JPG

 

Og byttet ene trekant trebiten til midtkonsoll-lokket, litt fargeforskjell men bedre det enn at den falle av bare jeg ser på den

IMG_4008.JPG

 

 

Prøvetur med distronic, kan bekrefte at jeg satt med foten på bremsepedalen i beredskap under hele prøveturen

IMG_4011.JPG

 

Har i etterkant kjørt ca 10 mil med den, ser ut til å fungere fint og øyemåljusteringa var brukbar.

 

Ble også skiftet motorolje da den var 500 mil på overtid og ny kjølevæske i forbindelse med bytte av radiator og oljekjølerslange.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...