Jump to content

MercedesW124´s garasje


MercedesW124
 Share

Recommended Posts

13 hours ago, Classic said:

Husker hvor mye ulyd det nivåstaget til lysene lagde på min førstegangsbil (forrige 211 jeg hadde i 5 år). Skiftet vel ut hele forstillingen uvitende om at dette lille staget var synderen. 

 

Kjekt med oppdateringer i Distronic-puslespillet. Ser den nye girvelgeren har beige skinn og Keyless, men du blir å skifte skinn og kule over fra din bil?

 

Det gamle staget satt helt fast i kulene så ikke rart det knakk av ved vinkelbraketten, men hvis det har holdt fra bilen var ny og 623000km til nå så trenge jeg vel ikke å tenke mer på den når jeg får montert ny. De nye er også en modifisert utgave da den ser noe annerledes ut. 

 

Ja blir å flytte over selve girkula fra den jeg har i bilen fra før.

Link to comment
Share on other sites

Div deler som ankom fra autoroyal igår;

E49DD38D-488D-48AE-B23E-1243EE2C90AB.jpe

 

Nytt nivåstag, monteringsdeler til sensor i grillen, distronic ledningsnett. Nå gjenstår kun sensor i grillen før settet er komplett. Og vente på 2 nye muttere til nivåstag før det blir montert.

 

Hadde også 211 og 140 på eu igår

EBE8298D-F4C6-486C-B860-90F8B3088807.jpe

Link to comment
Share on other sites

Litt oppdateringer fra siste ukene;

 

E320cdi delebilen ble solgt til en som skulle bruke motor i en 201, tok noen bedre bilder av rusta for de som skulle ha interesse for det

4CCD13F2-C6D3-4F34-94A7-60AC94EF9624.jpe

3DE83809-14B0-439C-BD37-62CB677CA570.jpe

265EE582-C0B8-4F0F-8558-4E5EDF6EF059.jpe

CB391FB0-7570-4764-90E3-87263BB72367.jpe

AB31133A-23C7-4302-9132-6E05543E7890.jpe3CF2D0B4-CF1D-4E5E-AEDA-46D482BA7F4A.jpe

697A0F07-1F4E-4FFD-ACDF-18E365E4B8A0.jpe

81A6A582-BA55-459A-AAA5-A83A205F0081.jpe

E42ED524-A59B-4F95-B0FB-6DBD79C5E9FC.jpe

9D510D7A-1291-41A9-9BA3-0326AF6B216B.jpe

E374D7DB-12A4-4D97-949B-3E2E673ADA8A.jpe

D3BB7A47-4435-4DAC-8E0F-9234B63AEC76.jpe

743B3C97-6A8F-4787-826C-65DF9C837454.jpe

F75EED64-BCC6-458A-A01A-C0A300291ECD.jpe

F19E56A1-634F-49B6-98C1-A93F6C61EC91.jpe

26B71340-584D-4D30-9215-F89B3D98ED51.jpe

 

Med andre ord, absolutt ikke noe å få på veien igjen.

 

Klart å rygge av en støtfanger

968B4D1F-F61D-4308-B9A5-4A25482EEB9A.jpe

 

Fått siste biten i distronic puslespillet

B6719E20-1031-4F85-A1C9-18CA74E71D1B.jpe

 

Vært en liten tur til harastølen

3030BD2F-98BE-4A64-82BB-773A5ED1D930.jpe

F628BF70-BB00-4E95-8D2D-772EEEAB6650.jpe

 

2 tunneler med blått lys med 5 timers mellomrom

Lærdalstunnelen

6D7E7B56-E2E2-46EA-AB37-741F6A26EEEE.jpe

 

Mælefjelltunnelen

C209679F-AC94-48F4-93A8-89B0FA904E29.jpe

 

Sett snø

C14DE83F-9D7C-4146-9F5E-BB8B6A90DA3F.jpe

 

Kjørt på snødekte veier

36D07483-113D-452C-826B-5AE3D788D01F.jpe

 

Sett mer snø 

B147756E-22E0-467D-8417-A5455522AF23.jpe

 

Og en tesla som hadde tatt seg en liten pause

B47670DB-BDB3-4FA1-8875-C6E5BCE72B24.jpe

 

Og har finni ut at jeg trenge ny termostat

EE3B5433-04A2-4356-B489-C2BED1A7CA71.jpe

 

Plukket av lyktene på E320cdi for å erstatte med de på E280cdi, begge med svingbar bixenon

11746258-6825-4FE6-8301-9BC4FEBE38BE.jpe

6DC924F5-9AA2-403C-9EF6-E0074A0520B9.jpe

 

Veldig dårlige lykteglass

 

Nye i beredskap

5BD92F86-8FAC-4008-8367-A6839955FBBD.jpe

D79050CA-EC8F-4EC9-A959-9D2C0BC36480.jpe

021E15EA-9FE0-48DD-A0B8-505FA5F95359.jpe

 

Nye projectorer også, nytt lim og ei spesiell tang for å skille lykt fra lykteglass

6D83201C-E9C3-46FA-B998-8DEBB3A6463E.jpe61F69DD7-9F1D-45B6-A037-2CEA251D0F01.jpe

6D851EAD-3EE8-4943-9D5C-41623332D35F.jpe

A11EA5A4-BCA9-4B7D-BEF3-233121A9B445.jpe

 

Bare for å vise eksempel på hvordan de lyktene som stod på E280cdi lyste så tok jeg etpar bilder i mørket

Detta er med nærlys på;

73EF6A44-85A9-48E9-9F87-607C344E3583.jpe

 

Og detta er med parklys og tåkelys på;

1C243733-ED1B-4B43-8834-F4E9E5454E6A.jpe

 

Sånn ser nye projectorer ut inni;

1B4B1AD1-34AB-47E2-98DF-DCEDAE9EC58D.jpe

 

Og detta er de gamle fra E320cdi

8B6816C2-6D33-4A04-82A6-1A6DA93C6A34.jpe

025C4BE4-725D-4BE4-8708-33BB2B6D461F.jpe

 

Og selv med så dårlige reflektorer så hadde den fortsatt greit lys, blir interessant å se hvor dårlige de fra E280cdi er når de lyktene blir åpna da de hadde ca null lys.

 

Før nye lykter:

F142733B-8320-4932-BF8D-EFC378F44DD3.jpe

 

Etter:

0291D1EE-2EDE-4512-86CA-B4B093AC4734.jpe

 

Mye av festematriellet til lyktene var dårlig så justerte de ikke så veldig nøye. Skal bytte alle boltene til lyktene da støtfanger uansett må av igjen ved et senere tidspunkt som beskrevet under.

 

A53FA522-697D-418C-B8D8-57A240D88DDF.jpe

 

Intercooler er stripset fast

EB4D10A8-5EF8-44BE-B292-35CCA3F5F01F.jpe

 

Webasto fungere ikke, er noen løse kontakter full av irr her

38702507-9B9B-4A5B-8316-70B1F4FB5CD5.jpe

 

Ettermontert oljekjøler til girkassa som står i veien for distronic sensor

19C5DCD2-A57D-4677-BD22-DADCFD8BD377.jpe

 

Jallakoblinger med lekkasje

B125C495-96D6-4023-8E55-C9AC5ED68F55.jpe

 

Vil få taki nye rør fra girkassa og bygge tilbake til originalt med kjøling integrert i radiator

 

Dissa skinnene som holde støtfanger og skjerm sammen har sett sine bedre dager, dissa skal også byttes neste gang støtfanger skal av og byttes. Er hull til noe ekstralys på den som ikke ser pent ut. Den var i tillegg heller ikke skrudd fast med de 2 boltene på midten som man må løsne fra foran intercooler.

F62AEC25-DEF4-46AE-A448-EA0D97EE9B7C.jpe

 

Bremseskjold høyre er også stripset fast

4BDE62B9-C24A-4543-BE97-B8D57995D0F8.jpe

29F7F983-C314-4092-A9A8-42489B1BC8E1.jpe

 

Skivene er også ganske dårlige og må påregnes å byttes snart, bremseskjold venstre ble bytta tidligere i høst, høyre side er i bestilling.

 

Begge nedre fremre stag er byttet i forstilling da de gamle hadde ødelagt mansjett og store sprekker i foringene

C2547852-038F-479E-9022-24A593038ABF.jpe

43B68655-995D-45D8-B9E3-9FAE6F7C0B91.jpe

 

Nytt nivåstag venstre foran

A06BCBE5-5221-44F0-AFAD-283338357D24.jpe

 

 

Henta 2007 E220CDI i trondheim på fredag kveld

73659664-3CEB-4F42-96E5-2B7D6D17DAFA.jpe

 

Henta 1995 E280 i oslo søndag ettermiddag

660E749B-D266-458E-B8D4-38C155E7DB5E.jpe

 

Passerte 628000km søndag kveld

CBC4333A-7F0F-462E-9515-E76EA84CE959.jpe

 

 

 

Og over til 1987 200, den har stått ubrukt uten forgasser i litt over et år, fikk rota meg til å kjøpe repsatz til den her for etpar uker siden

0AB97109-B561-4A9D-A189-7B932D03F580.jpe

 

Da er det bare å få overhalt den flotte pierburg 2ee forgasseren, og gå over all elektronikken og vacuum så alt blir iorden igjen, og finne ut av tankluftinga som er tett så burde den kanskje få kjørt noen mil neste sesong, noe som var mangelvare denna sesongen. Har vel rulla 60-70 mil siste 5 åra

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ny deleleveranse til E280cdi idag

IMG_2073.JPG

 

nye bærekuler begge foran, nytt bremseskjold til høyre foran, ny dørstopper til førerdør da den som er der nå begynne å bli ganske vrien og en ny termostat. Verktøy til å bytte bærekulene også.

 

Nok et eksempel på originaldel med bortslipt delenummer?..

IMG_2074.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

E280cdi

Byttet termostat

IMG_2078.JPG

IMG_2079.JPG

IMG_2080.JPG

 

Burde egentlig ha fjerna oljefilteret for denna jobben men fikk den akkurat ut

 

 

Har en differensial som trenge noe nye simmerringer og ny olje på et passende tidspunkt IMG_2081.JPG

IMG_2082.JPG

 

 

Vriene bærekuler

IMG_2087.JPG

 

nytt på begge sider

IMG_2088.JPG

 

her også nytt bremseskjold

IMG_2089.JPG

 

og bytta en ganske dårlig dørstopper med en ny

IMG_2093.JPG

Link to comment
Share on other sites

Fått taki noe deler til E290 turbodiesel som jeg hadde på eu her tidligere i sommer

IMG_2114.JPG

 

Her synes nye bremseskiver og klosser foran og bak, alle 4 nye bremseslanger, rep set til calipere bak (de foran gjenstår), bremseskjold begge foran, nye bakfjører, komplett parkbremsbånd sett, 5 nye glødeplugger, innsugsmanifoilpakning, toppdekselpakning, pakning oljesensor i bunnpanne.

Så har en liten jobb på den framover

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Starteren på E280cdi røyk i helga så måtte ut å lufte forden med bilhenger da

IMG_2157.JPG

 

Fått bytta en knekt speile på E290 turbodiesel

IMG_2148.JPG

 

Og tatt ut ei ganske knekt fjør

IMG_2165.JPG

 

Har også tatt av bremsene bak høyre side bak igår og skulle til å montere nye parkbremsbånd, den ene dagen jeg jobbe med sånt og ikke har briller på.....

og såklart glippe skrutrekken på fjøra og sende den rett i øyet så resten av dagen gikk med på sykehuset.

Så til neste gang så må jeg hvertfall huske å ta på brillene før jeg engang vurdere å åpne posen med bremsebåndfjørene.

Link to comment
Share on other sites

Overhaling av kompressor til E280cdi

Nye deler;

IMG_2208.JPG

 

Topp til stempel, slanger og filter til luftinntak, stempelring, o-ringer, monteringssett kompressor

IMG_2209.JPG

 

Gammel luftslange

(edited)_IMG_2218.JPG

 

Ny luftslange

IMG_2219.JPG

 

Gammel og ny stempeltopp

IMG_2220.JPG

 

Overhalt enhet med nytt festematriell klar til montering

IMG_2224.JPG

 

 

Blir bytta samtidig med bærebruer foran og starter når det ankomme

Link to comment
Share on other sites

Jeg hatt en del runder med det der jeg også. Ganske enkel å jobbe med den kompressoren, og rimeligere med overhaling enn ny. 

 

Det er nok mange sånne som har gått med fordi de slangene ikke tåler noe som helst. Burde vært laget av sånn gummi man brukte på 124, da hadde de holdt evig. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, FrodeS said:

Jeg hatt en del runder med det der jeg også. Ganske enkel å jobbe med den kompressoren, og rimeligere med overhaling enn ny. 

 

Det er nok mange sånne som har gått med fordi de slangene ikke tåler noe som helst. Burde vært laget av sånn gummi man brukte på 124, da hadde de holdt evig. 

 

Ja samtlige av de jeg har sett på har slangen til luftinntak vært sprekt etter filteret så den suge inn mye dritt. Har kompressoren som står i E280cdi nå og den andre som låg på benken, tenkte å overhale de og legge på lager så jeg har 2 i reserve. Selve stempeltoppen, o-ringene og stempelringen var ca 300 kr med frakt på ebay, det var festematriellet og luftinntakslangen med filter som var det dyreste, ca 1200 kr.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fått utført noe arbeid på E290 turbodiesel denna uka

 

Bytta bremserør fra midt under bilen og ut til begge sider bak, overhalt calipere, nye bremseslanger, nye skiver, klosser, fjører begge sider bak

IMG_2269.JPG IMG_2271.JPG

 

IMG_2270.JPG

 

 

Den fjøra jeg trudde var knekt i 3 biter fant jeg ut at ikke stemte når jeg skulle gjøre rent inni bærebrua for å sette inn ny fjør

IMG_2268.JPG

 

Skal gjøre samme jobben med bremsene foran også.

 

 

Her har det vært noen å bytta starter en gang nylig

IMG_2273.JPG

 

3 forskjellige sorter glødeplugger

IMG_2275.JPG

 

Bestilte innsugsmanifoilpakning til 5 sylindra, fikk en 6 sylindra. Ble løst med saks

IMG_2274.JPG

 

 

Nye glødeplugger, innsugsmanifoilpakning og toppdekselpakning

IMG_2285.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

E280cdi har nå fått montert nyoverhalt kompressor

IMG_2304.JPG

 

og fått ny starter

IMG_2306.JPG

 

har aldri hørt den motoren gå så fort rundt før som nå etter jeg byttet starter.

Kobla av batteri under bytte og når jeg skulle starte bilen etter utført arbeide så var instrumentpanel helt dødt etter bilen ble starta og nærlysa gikk på selv om lysbryter stod på 0. Gikk inn med dataen for å finne masse CAN-BUS feil på instrumentpanel, og så begynte den plutselig bare å fungere igjen.

Link to comment
Share on other sites

Ny deleleveranse til E290 Turbodiesel 

IMG_2345.JPG

 

Rep. satz calipere foran, luftfilter, kupefilter, dieselfilter, oljefilter og motorolje. 

 

Fjerna bremser, nav og bremseskjold begge sider foran. Skruene til bremseskjold var veldig rusta men fikk heldigvis løsna de

IMG_2346.JPG

 

Rusta bremseskiver 

IMG_2347.JPG

 

Bremseskjold og klosser i flere deler enn normalt 

IMG_2348.JPG

Edited by MercedesW124
Link to comment
Share on other sites

On 1/10/2022 at 11:53 PM, Jan S said:

Jøss, så ille har jeg aldri sett klosser og bremserør 😱

 

Du får ro i sjelen av å fikse de greiene der 👍

Ja ble bra nå med nye skiver, klosser, overhalte calipere, bremseslanger og bremserør rundt hele bilen + bremseskjold foran

IMG_2381.JPG?width=1920&height=1080&fit=

 

 

Har også fått bytta motorolje og filter, luftfilter, kupéfilter, dieselfilter nå så er gjort mye med denna nå.

SRS lampe som lyste var sikkerhetsbelte førerside foran. Byttet det og fikk ny SRS feil

IMG_2406.JPG?width=1920&height=1080&fit=

 

Bytte av denna under førerstolen løste problemet

IMG_2408.JPG?width=1920&height=1080&fit=

 

Påtur til etterkontroll idag så begynte ABS/BAS å lyse men ble godkjent likevel da det ikke var på mangellappen.

Nytt nav med hjullager bestilt til høyre foran

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nye deler til E280cdi

E74D8B29-6C0A-4A65-91F2-79D8801B3BF4.jpe

 

Begge hjullager foran, girkassefeste, multireim, strammer og 2 løpehjul

 

 

Gammelt og nytt girkassefeste

09E112DB-5938-4BAC-A9D5-DA4DEA56E6C9.jpe

 

Det gamle lagde vibrasjoner i drivverket ved svinging til venstre, borte med nytt

 

 

Nye løpehjul, strammer og multireim

BFEFE0FF-AB91-4F54-A38B-AC5B4D6E6629.jpe

 

 

Fikk festet intercooler skikkelig etter at forrige eier hadde stripset den fast sånn;

B5A9CDA5-2458-470D-B62F-998313C35639.jpe

42D81599-9992-4A2D-9D69-F01076F73C76.jpe

 

 

 

Har fått taki ny radio til 124 200, da den gamle har tatt kvelden etter badetur i 2017

C3B1AAF1-E54E-4C37-BFBB-955E8F5DFAD4.jpe

 

 

Detta er en Becker grand prix, ikke helt lik som Becker europa cassette som står i bilen nå.

Denna har et ekstra radiominne, dolby og stereo lyd, noe den som står i bilen nå ikke har.

Ellers ser den omtrent identisk ut

 

Forgasser ferdig overhalt og vasket 

243D5DC9-CDDA-49D7-BD58-1D76E72B13B1.jpe

C5BF2318-E9A4-448E-BE92-05BDDE4178EC.jpe

9B72C8AB-37B6-4730-999E-D5A2AC6FDBDE.jpe

 

Nå gjenstår bare noe nye bensinslanger, vacuumslanger og div før den kan gå inn i bilen.

Og funksjonsteste vacuum og elektrisk på forgasser. Har skrivi ut litt dokumentasjon så nå gjenstår bare et lynkurs i tysk 

52E1607E-0E2C-4D69-B0DE-E3CAB42CC611.jpe

 

 

Også ble E290 turbodiesel solgt forrige helg etter kun en dag på finn

Link to comment
Share on other sites

On 2/6/2022 at 4:29 PM, Jan S said:

Her jobbes det utrolig bra 👍

 

Tysk-kurs får du av Øystein Sunde på youtube 🤣

https://www.youtube.com/watch?v=RPcpoX0Vl54&ab_channel=ØysteinSunde-Topic

 

 

Ja viktig å jobbe på så jeg kanskje får noe litt eldre enn 211 å kjøre litt med i sommer.

 

Hehe fin den ja, heldigvis er piler, volt og ohm-verdier likt på de fleste språk

Link to comment
Share on other sites

On 2/14/2022 at 7:15 PM, Olaf said:

En oversetter som foreløpig snakker alle nordiske språk utenom norsk, men som er veldig bra på tekniske uttrykk, spesielt ved oversettelse mellom engelsk og tysk:

https://deepl.com/translator

 

Med vennlig hilsen, Olaf

 

Den må kanskje prøves, ser jeg kunne legge inn hele pdf dokumentet her også

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering på bilparken her

 

siden jeg solgte 210 290 turbodiesel for etpar uker siden så måtte jeg såklart ha en ny 210

2001 E220cdi med en eier siden import i 2006, ifølge datakort så har den noe politibil spesifikasjoner så mulig den har vært det før den kom til norge. Og den har takluke men ikke 414 i datakortet, men den har 962 DACHAUFBAU HELLA, noe jeg ikke har sett før.

AACB2B70-4425-419B-835C-8AED94829CBC.jpe

 

Stått ute ubrukt mange år 

3E79A5D1-399C-443B-923D-C5DDA12A0903.jpe

 

På løftebukken for å inspisere bærebru høyre foran da hjulet var lengre bak enn senter av hjulbue

22948D45-EE70-47CF-9E21-688CF064B169.jpe

F46FB91F-BC58-4F7E-A8EB-D36A86301378.jpe2863B724-43C0-43A4-8B79-0A980FAF2968.jpe

2292BCE5-0E03-41D4-98F5-CB895488FBEA.jpe

 

Skal få orden på detta så vil jeg vise den på eu-kontroll om den er verd å fikse. Finnes endel rust på karosseri men er ganske bra under, utenom hjulbrønner bak som må sveises begge sider.

 

 

Hadde E290 turbodiesel på besøk i helga for et oljeskift på girkassa

493CD65B-CBA3-4B18-88FA-3BDFB40E7441.jpe

 

Og kjøpt en til 211, 2005 E220cdi

3853C16B-D711-48AF-B347-8490DBCC39F3.jpe

 

 

 

 

Så etpar måneder tilbake i tid, har noen biler jeg har glemt å skrive om

 

Kjøpte denna i oktober

IMG_1723.JPG

 

Detta er en 1999 E430 som er påbegynt restaurering. Nye hjulbrønner bak, nye hjulbuer bak og kanaler bakerst. Fronten på bilen gjenstår men det er ikke så mye jobb der, deretter sette på alle delene og en hellakkering.

 

 

Resten er fra slutten av oktober;

Henta denna i oslo

660E749B-D266-458E-B8D4-38C155E7DB5E.jpe

 

1995 E280, engelsk bil. Planen er å bruke den som delebil til div 124 som står her, evt selges komplett til en bekjent som muligens ville registrere den på norske skilt. Er vel ikke alt for mange norskregistrerte høyrestyrte 124.

 

 

Henta denna i trondheim

73659664-3CEB-4F42-96E5-2B7D6D17DAFA.jpe

 

Det er en 2007 E220cdi som har kjørt 780000km.

 

 

Kom først over denna på finn i høst men var litt for sen med å ta kontakt før den var solgt

FEA048FF-8BF4-45FD-B124-896E2EE71272.png

 

Så kom denna ut litt over en måned etterpå

C32B71CA-20F5-4469-8356-5C5442F2E271.png

 

Her fikk jeg da mulighet for å kjøpe et skiltnummer høyere (DL91801-DL91802) med ca samme km bare at den måtte hentes i trondheim i stedet for østfold der den første stod.

Mens den har stått lagra her så har den klart å knekke venstre framfjør på egenhånd. Må fikse servo, dyselekkasje, fjører, noe bremserør, sette på stjerne osv så burde den være klar til etterkontroll.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fått bytta fjøra venstre foran på 2007 E220cdi

 

Før;

EAF533E6-57D8-4F74-ACD5-C3A40DCFDE1D.jpe

 

Etter;

456BC634-45EC-454A-B2B8-34C2BB5DBAAD.jpe

 

Tidligere låg den helt nedpå fordi fjøra knakk i bunnen der den har mindre diameter for å passe i nedre fjørskål, knekke den der så dette hele fjøra ned på bærebrua og den hvile bare på sammenpresset støtdemper.

Bytta også panserutløser inni bilen da den var knekt, samme med stjerna på panseret

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...