MercedesW124 Posted November 2, 2021 Author Share Posted November 2, 2021 13 hours ago, Classic said: Husker hvor mye ulyd det nivåstaget til lysene lagde på min førstegangsbil (forrige 211 jeg hadde i 5 år). Skiftet vel ut hele forstillingen uvitende om at dette lille staget var synderen. Kjekt med oppdateringer i Distronic-puslespillet. Ser den nye girvelgeren har beige skinn og Keyless, men du blir å skifte skinn og kule over fra din bil? Det gamle staget satt helt fast i kulene så ikke rart det knakk av ved vinkelbraketten, men hvis det har holdt fra bilen var ny og 623000km til nå så trenge jeg vel ikke å tenke mer på den når jeg får montert ny. De nye er også en modifisert utgave da den ser noe annerledes ut. Ja blir å flytte over selve girkula fra den jeg har i bilen fra før. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted November 2, 2021 Author Share Posted November 2, 2021 Div deler som ankom fra autoroyal igår; Nytt nivåstag, monteringsdeler til sensor i grillen, distronic ledningsnett. Nå gjenstår kun sensor i grillen før settet er komplett. Og vente på 2 nye muttere til nivåstag før det blir montert. Hadde også 211 og 140 på eu igår Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted November 24, 2021 Author Share Posted November 24, 2021 Litt oppdateringer fra siste ukene; E320cdi delebilen ble solgt til en som skulle bruke motor i en 201, tok noen bedre bilder av rusta for de som skulle ha interesse for det Med andre ord, absolutt ikke noe å få på veien igjen. Klart å rygge av en støtfanger Fått siste biten i distronic puslespillet Vært en liten tur til harastølen 2 tunneler med blått lys med 5 timers mellomrom Lærdalstunnelen Mælefjelltunnelen Sett snø Kjørt på snødekte veier Sett mer snø Og en tesla som hadde tatt seg en liten pause Og har finni ut at jeg trenge ny termostat Plukket av lyktene på E320cdi for å erstatte med de på E280cdi, begge med svingbar bixenon Veldig dårlige lykteglass Nye i beredskap Nye projectorer også, nytt lim og ei spesiell tang for å skille lykt fra lykteglass Bare for å vise eksempel på hvordan de lyktene som stod på E280cdi lyste så tok jeg etpar bilder i mørket Detta er med nærlys på; Og detta er med parklys og tåkelys på; Sånn ser nye projectorer ut inni; Og detta er de gamle fra E320cdi Og selv med så dårlige reflektorer så hadde den fortsatt greit lys, blir interessant å se hvor dårlige de fra E280cdi er når de lyktene blir åpna da de hadde ca null lys. Før nye lykter: Etter: Mye av festematriellet til lyktene var dårlig så justerte de ikke så veldig nøye. Skal bytte alle boltene til lyktene da støtfanger uansett må av igjen ved et senere tidspunkt som beskrevet under. Intercooler er stripset fast Webasto fungere ikke, er noen løse kontakter full av irr her Ettermontert oljekjøler til girkassa som står i veien for distronic sensor Jallakoblinger med lekkasje Vil få taki nye rør fra girkassa og bygge tilbake til originalt med kjøling integrert i radiator Dissa skinnene som holde støtfanger og skjerm sammen har sett sine bedre dager, dissa skal også byttes neste gang støtfanger skal av og byttes. Er hull til noe ekstralys på den som ikke ser pent ut. Den var i tillegg heller ikke skrudd fast med de 2 boltene på midten som man må løsne fra foran intercooler. Bremseskjold høyre er også stripset fast Skivene er også ganske dårlige og må påregnes å byttes snart, bremseskjold venstre ble bytta tidligere i høst, høyre side er i bestilling. Begge nedre fremre stag er byttet i forstilling da de gamle hadde ødelagt mansjett og store sprekker i foringene Nytt nivåstag venstre foran Henta 2007 E220CDI i trondheim på fredag kveld Henta 1995 E280 i oslo søndag ettermiddag Passerte 628000km søndag kveld Og over til 1987 200, den har stått ubrukt uten forgasser i litt over et år, fikk rota meg til å kjøpe repsatz til den her for etpar uker siden Da er det bare å få overhalt den flotte pierburg 2ee forgasseren, og gå over all elektronikken og vacuum så alt blir iorden igjen, og finne ut av tankluftinga som er tett så burde den kanskje få kjørt noen mil neste sesong, noe som var mangelvare denna sesongen. Har vel rulla 60-70 mil siste 5 åra 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted December 3, 2021 Author Share Posted December 3, 2021 Ny deleleveranse til E280cdi idag nye bærekuler begge foran, nytt bremseskjold til høyre foran, ny dørstopper til førerdør da den som er der nå begynne å bli ganske vrien og en ny termostat. Verktøy til å bytte bærekulene også. Nok et eksempel på originaldel med bortslipt delenummer?.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted December 7, 2021 Author Share Posted December 7, 2021 E280cdi Byttet termostat Burde egentlig ha fjerna oljefilteret for denna jobben men fikk den akkurat ut Har en differensial som trenge noe nye simmerringer og ny olje på et passende tidspunkt Vriene bærekuler nytt på begge sider her også nytt bremseskjold og bytta en ganske dårlig dørstopper med en ny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted December 9, 2021 Author Share Posted December 9, 2021 Fått taki noe deler til E290 turbodiesel som jeg hadde på eu her tidligere i sommer Her synes nye bremseskiver og klosser foran og bak, alle 4 nye bremseslanger, rep set til calipere bak (de foran gjenstår), bremseskjold begge foran, nye bakfjører, komplett parkbremsbånd sett, 5 nye glødeplugger, innsugsmanifoilpakning, toppdekselpakning, pakning oljesensor i bunnpanne. Så har en liten jobb på den framover Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted December 22, 2021 Author Share Posted December 22, 2021 Starteren på E280cdi røyk i helga så måtte ut å lufte forden med bilhenger da Fått bytta en knekt speile på E290 turbodiesel Og tatt ut ei ganske knekt fjør Har også tatt av bremsene bak høyre side bak igår og skulle til å montere nye parkbremsbånd, den ene dagen jeg jobbe med sånt og ikke har briller på..... og såklart glippe skrutrekken på fjøra og sende den rett i øyet så resten av dagen gikk med på sykehuset. Så til neste gang så må jeg hvertfall huske å ta på brillene før jeg engang vurdere å åpne posen med bremsebåndfjørene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted December 22, 2021 Author Share Posted December 22, 2021 Overhaling av kompressor til E280cdi Nye deler; Topp til stempel, slanger og filter til luftinntak, stempelring, o-ringer, monteringssett kompressor Gammel luftslange Ny luftslange Gammel og ny stempeltopp Overhalt enhet med nytt festematriell klar til montering Blir bytta samtidig med bærebruer foran og starter når det ankomme Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted December 23, 2021 Share Posted December 23, 2021 Jeg hatt en del runder med det der jeg også. Ganske enkel å jobbe med den kompressoren, og rimeligere med overhaling enn ny. Det er nok mange sånne som har gått med fordi de slangene ikke tåler noe som helst. Burde vært laget av sånn gummi man brukte på 124, da hadde de holdt evig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted December 23, 2021 Author Share Posted December 23, 2021 1 hour ago, FrodeS said: Jeg hatt en del runder med det der jeg også. Ganske enkel å jobbe med den kompressoren, og rimeligere med overhaling enn ny. Det er nok mange sånne som har gått med fordi de slangene ikke tåler noe som helst. Burde vært laget av sånn gummi man brukte på 124, da hadde de holdt evig. Ja samtlige av de jeg har sett på har slangen til luftinntak vært sprekt etter filteret så den suge inn mye dritt. Har kompressoren som står i E280cdi nå og den andre som låg på benken, tenkte å overhale de og legge på lager så jeg har 2 i reserve. Selve stempeltoppen, o-ringene og stempelringen var ca 300 kr med frakt på ebay, det var festematriellet og luftinntakslangen med filter som var det dyreste, ca 1200 kr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted January 2 Author Share Posted January 2 Fått utført noe arbeid på E290 turbodiesel denna uka Bytta bremserør fra midt under bilen og ut til begge sider bak, overhalt calipere, nye bremseslanger, nye skiver, klosser, fjører begge sider bak Den fjøra jeg trudde var knekt i 3 biter fant jeg ut at ikke stemte når jeg skulle gjøre rent inni bærebrua for å sette inn ny fjør Skal gjøre samme jobben med bremsene foran også. Her har det vært noen å bytta starter en gang nylig 3 forskjellige sorter glødeplugger Bestilte innsugsmanifoilpakning til 5 sylindra, fikk en 6 sylindra. Ble løst med saks Nye glødeplugger, innsugsmanifoilpakning og toppdekselpakning 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted January 4 Author Share Posted January 4 E280cdi har nå fått montert nyoverhalt kompressor og fått ny starter har aldri hørt den motoren gå så fort rundt før som nå etter jeg byttet starter. Kobla av batteri under bytte og når jeg skulle starte bilen etter utført arbeide så var instrumentpanel helt dødt etter bilen ble starta og nærlysa gikk på selv om lysbryter stod på 0. Gikk inn med dataen for å finne masse CAN-BUS feil på instrumentpanel, og så begynte den plutselig bare å fungere igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted January 10 Author Share Posted January 10 (edited) Ny deleleveranse til E290 Turbodiesel Rep. satz calipere foran, luftfilter, kupefilter, dieselfilter, oljefilter og motorolje. Fjerna bremser, nav og bremseskjold begge sider foran. Skruene til bremseskjold var veldig rusta men fikk heldigvis løsna de Rusta bremseskiver Bremseskjold og klosser i flere deler enn normalt Edited January 10 by MercedesW124 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan S Posted January 10 Share Posted January 10 Jøss, så ille har jeg aldri sett klosser og bremserør 😱 Du får ro i sjelen av å fikse de greiene der 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted January 17 Author Share Posted January 17 On 1/10/2022 at 11:53 PM, Jan S said: Jøss, så ille har jeg aldri sett klosser og bremserør 😱 Du får ro i sjelen av å fikse de greiene der 👍 Ja ble bra nå med nye skiver, klosser, overhalte calipere, bremseslanger og bremserør rundt hele bilen + bremseskjold foran Har også fått bytta motorolje og filter, luftfilter, kupéfilter, dieselfilter nå så er gjort mye med denna nå. SRS lampe som lyste var sikkerhetsbelte førerside foran. Byttet det og fikk ny SRS feil Bytte av denna under førerstolen løste problemet Påtur til etterkontroll idag så begynte ABS/BAS å lyse men ble godkjent likevel da det ikke var på mangellappen. Nytt nav med hjullager bestilt til høyre foran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted January 27 Author Share Posted January 27 Nytt nav montert på E290 turbodiesel Da er min jobb på denna gjort, klar for å finne ny eier nå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted February 6 Author Share Posted February 6 Nye deler til E280cdi Begge hjullager foran, girkassefeste, multireim, strammer og 2 løpehjul Gammelt og nytt girkassefeste Det gamle lagde vibrasjoner i drivverket ved svinging til venstre, borte med nytt Nye løpehjul, strammer og multireim Fikk festet intercooler skikkelig etter at forrige eier hadde stripset den fast sånn; Har fått taki ny radio til 124 200, da den gamle har tatt kvelden etter badetur i 2017 Detta er en Becker grand prix, ikke helt lik som Becker europa cassette som står i bilen nå. Denna har et ekstra radiominne, dolby og stereo lyd, noe den som står i bilen nå ikke har. Ellers ser den omtrent identisk ut Forgasser ferdig overhalt og vasket Nå gjenstår bare noe nye bensinslanger, vacuumslanger og div før den kan gå inn i bilen. Og funksjonsteste vacuum og elektrisk på forgasser. Har skrivi ut litt dokumentasjon så nå gjenstår bare et lynkurs i tysk Også ble E290 turbodiesel solgt forrige helg etter kun en dag på finn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan S Posted February 6 Share Posted February 6 Her jobbes det utrolig bra 👍 Tysk-kurs får du av Øystein Sunde på youtube 🤣 https://www.youtube.com/watch?v=RPcpoX0Vl54&ab_channel=ØysteinSunde-Topic 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted February 8 Author Share Posted February 8 On 2/6/2022 at 4:29 PM, Jan S said: Her jobbes det utrolig bra 👍 Tysk-kurs får du av Øystein Sunde på youtube 🤣 https://www.youtube.com/watch?v=RPcpoX0Vl54&ab_channel=ØysteinSunde-Topic Ja viktig å jobbe på så jeg kanskje får noe litt eldre enn 211 å kjøre litt med i sommer. Hehe fin den ja, heldigvis er piler, volt og ohm-verdier likt på de fleste språk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted February 8 Author Share Posted February 8 Siden E280cdi ble eu godkjent idag så benyttet jeg kvelden på å plukke den i deler Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted February 13 Author Share Posted February 13 Litt div arbeid denna uka, bilder fra tirsdag; Bilder fra idag 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted February 14 Share Posted February 14 En oversetter som foreløpig snakker alle nordiske språk utenom norsk, men som er veldig bra på tekniske uttrykk, spesielt ved oversettelse mellom engelsk og tysk: https://deepl.com/translator Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted February 23 Author Share Posted February 23 On 2/14/2022 at 7:15 PM, Olaf said: En oversetter som foreløpig snakker alle nordiske språk utenom norsk, men som er veldig bra på tekniske uttrykk, spesielt ved oversettelse mellom engelsk og tysk: https://deepl.com/translator Med vennlig hilsen, Olaf Den må kanskje prøves, ser jeg kunne legge inn hele pdf dokumentet her også Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted February 23 Author Share Posted February 23 En liten oppdatering på bilparken her siden jeg solgte 210 290 turbodiesel for etpar uker siden så måtte jeg såklart ha en ny 210 2001 E220cdi med en eier siden import i 2006, ifølge datakort så har den noe politibil spesifikasjoner så mulig den har vært det før den kom til norge. Og den har takluke men ikke 414 i datakortet, men den har 962 DACHAUFBAU HELLA, noe jeg ikke har sett før. Stått ute ubrukt mange år På løftebukken for å inspisere bærebru høyre foran da hjulet var lengre bak enn senter av hjulbue Skal få orden på detta så vil jeg vise den på eu-kontroll om den er verd å fikse. Finnes endel rust på karosseri men er ganske bra under, utenom hjulbrønner bak som må sveises begge sider. Hadde E290 turbodiesel på besøk i helga for et oljeskift på girkassa Og kjøpt en til 211, 2005 E220cdi Så etpar måneder tilbake i tid, har noen biler jeg har glemt å skrive om Kjøpte denna i oktober Detta er en 1999 E430 som er påbegynt restaurering. Nye hjulbrønner bak, nye hjulbuer bak og kanaler bakerst. Fronten på bilen gjenstår men det er ikke så mye jobb der, deretter sette på alle delene og en hellakkering. Resten er fra slutten av oktober; Henta denna i oslo 1995 E280, engelsk bil. Planen er å bruke den som delebil til div 124 som står her, evt selges komplett til en bekjent som muligens ville registrere den på norske skilt. Er vel ikke alt for mange norskregistrerte høyrestyrte 124. Henta denna i trondheim Det er en 2007 E220cdi som har kjørt 780000km. Kom først over denna på finn i høst men var litt for sen med å ta kontakt før den var solgt Så kom denna ut litt over en måned etterpå Her fikk jeg da mulighet for å kjøpe et skiltnummer høyere (DL91801-DL91802) med ca samme km bare at den måtte hentes i trondheim i stedet for østfold der den første stod. Mens den har stått lagra her så har den klart å knekke venstre framfjør på egenhånd. Må fikse servo, dyselekkasje, fjører, noe bremserør, sette på stjerne osv så burde den være klar til etterkontroll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted March 3 Author Share Posted March 3 Fått bytta fjøra venstre foran på 2007 E220cdi Før; Etter; Tidligere låg den helt nedpå fordi fjøra knakk i bunnen der den har mindre diameter for å passe i nedre fjørskål, knekke den der så dette hele fjøra ned på bærebrua og den hvile bare på sammenpresset støtdemper. Bytta også panserutløser inni bilen da den var knekt, samme med stjerna på panseret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts