Jump to content

MercedesW124´s garasje

MercedesW124
 Share

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Har hatt litt div å gjøre siste måneden med bytte av kløtsj og svinghjul på en V70 og bytte div bremsekomponenter på en lastebil.

Men har fått vist 2004 E320cdi til eu;

IMG_1570.MOV?width=1920&height=1080&fit=

Og bytta girkassa på 2005 E280cdi

IMG_1572.JPG?width=1920&height=1080&fit=

Litt ombygginger måtte til da den girkassa jeg skulle ha inn kom fra en 270cdi som har forskjellig converterhus. Det ble byttet over fra den gamle girkassa. Ny olje, filter, bunnpannepakning og kontaktstykke til girkassa samtidig. Observerte et mellomakseloppheng man kunne kikke gjennom. Bestilt nytt mellomakseloppheng, motorolje og filter, kupefilter, dieselfilter og luftfilter. Så da har jeg litt å gjøre neste uka også

Diverse nye deler E280cdi

IMG_1592.JPG

Gammelt mellomakseloppheng og lager

IMG_1590.JPG

IMG_1591.JPG

Nytt montert 

IMG_1593.JPG

Har fortsatt noe vibrasjoner i drivverk, vil anta det er dårlige hardykoblinger da de hadde div sprekker og vil ikke tru de ble noe bedre av å ha blitt tatt ut av bilen og satt inn igjen. Skal bestille 2 nye og glødeplugger ved neste runde med delehandel.

Gjorde akkurat det samme på min W116 for noen mnd siden. Byttet oppheng, lager, begge hardy-skiver og bakre lageroppheng på girkasse.

Ble mye mindre vibrasjon, spesielt ved gasspådrag. Men merker fortsatt ørlite vibrasjon, ikke plagsomt.

Kan det være selve kardang som "sagger" og/eller at balansevekter har falt av?

14 hours ago, Jan S said:

Gjorde akkurat det samme på min W116 for noen mnd siden. Byttet oppheng, lager, begge hardy-skiver og bakre lageroppheng på girkasse.

Ble mye mindre vibrasjon, spesielt ved gasspådrag. Men merker fortsatt ørlite vibrasjon, ikke plagsomt.

Kan det være selve kardang som "sagger" og/eller at balansevekter har falt av?

Det er spor på fremre og bakre del av mellomaksel som skal stå ovenfor hverandre for å få riktig balanse men den kan gå inn på 2-3 forskjellige splines mellom de punktene da de ikke er spesielt nøyaktige så mulig den bare står noen grader feil?..

Edited by MercedesW124

Har solgt 124 turbodiesel jeg hadde så da måtte jeg dra hjem noe annet, 

IMG_1605.JPG

1987 300D manuell med kun en eier fra den kom til landet i 1998 fram til ifjor.

Den har endel rust, sist eu-godkjent i 2011 og avregistrert i 2014. Må gå over bilen for å se om det er noe å redde eller om den heller burde plukkes i biter for å holde andre 124 på veien.

On 9/25/2021 at 12:37 PM, MercedesW124 said:

Det er spor på fremre og bakre del av mellomaksel som skal stå ovenfor hverandre for å få riktig balanse men den kan gå inn på 2-3 forskjellige splines mellom de punktene da de ikke er spesielt nøyaktige så mulig den bare står noen grader feil?..

Trodde faktisk sporene er nøyaktige - at 1 spline "før eller etter" vil gi avvik på spor. Slik var det på min W116 med selvlagte spor.

Etter jeg henta 124 så hadde jeg kjørt 37 mil med ny girkasse, da dukka denna opp ilag med nødmodus på girkassa

IMG_1608.JPG

Endel lekkasje fra kontakt selv om den ble byttet med nye o-ringer

IMG_1616.JPG

Da ble det bestilt ny elplate, pakning, kontaktstykke og filter til girkassa og glødeplugger

IMG_1660.JPG

SWAG elplate med bortfrest originalt mercedes delenummer?.. delenummeret stod på nøyaktig samme plass på den jeg tok ut av girkassa

IMG_1661.JPG

Ventilhus ute

IMG_1648.JPGIMG_1650.JPGIMG_1649.JPGIMG_1651.JPG

Noen av solenoidene var veldig skitne

IMG_1653.JPGIMG_1654.JPGIMG_1652.JPG

Vaska solenoider, ventilhus osv, ny elplate, skrudd til med riktig moment

IMG_1663.JPG

Montert i girkassa med nytt filter, klar til å sette på bunnpanna

IMG_1664.JPG

God klaring mellom endeledd og lodd på felg

IMG_1665.JPG

Gammelt dieselfilter med lekkasje på slange

IMG_1686.JPG

Ny original slange med slangeklemmer 

IMG_1687.JPG

Var endel over service ifølge skjermen

IMG_1673.JPG

Usikker på om det er gjort noe imellom her uten å nullstille, men nå har den hvertfall ny motorolje og filter, girolje og filter, kupéfilter, luftfilter og dieselfilter.

Har sett nærmere på 2004 E320cdi

IMG_1688.JPG

IMG_1692.JPGIMG_1691.JPGIMG_1690.JPG

Detta blir ikke fiksa så da kan den brukes som delebil. Trenge skinnseter med varme og kjøling, minnesete høyre side, harman kardon osv i E280cdi

210 fikk i sin tid mye kritikk for rust, men det er langt imellom en rustfri 211 også ser det ut til. Har selv sett flere med alvorlig rust på disse stedene. 

Godt delene kommer deg til nytte!

7 hours ago, Marevan said:

Nåja, I 210 kom jo slik rust etter 3år. Ikke på langt nær så ille når dette er etter 17(?)år.

Sent from my SM-G970F using Tapatalk

Der her du nok et poeng. Det er bare en bemerkning jeg har gjort meg i det siste. Selv om bilen kan se tilsynelatende pen ut på utsiden, kan bilen være så rusten at den rett og slett ikke består EU-kontroll, og blir solgt i deler. Gjelder spesielt pre-facelift, men dette er vel fordi den har flere år på veien. 

Kanaler, bakskjermer, forskjermer, bærende elementer, bagasjeromsbrønn (spesielt bak bakskjermene), og gulvet nevnes her. Var og besiktiget et utvalg 211-biler i våres, og det var flere som fikk seg en overraskelse da jeg la fram rustomfanget (som jeg forøvrig tror på at flere ikke visste om). 

Heldigvis er E280cdi mye bedre for rust så da får den div utstyr fra E320cdi da jeg er over gjennomsnittet interessert i ekstrautstyr. Har vurdert å kjøpe distronic til den også, men usikker på om det er verd 800eur + frakt og mva.

Også måtte jeg ha en til sånn

IMG_1723.JPG

7 hours ago, MercedesW124 said:

Heldigvis er E280cdi mye bedre for rust så da får den div utstyr fra E320cdi da jeg er over gjennomsnittet interessert i ekstrautstyr. Har vurdert å kjøpe distronic til den også, men usikker på om det er verd 800eur + frakt og mva.

Også måtte jeg ha en til sånn

IMG_1723.JPG

Er det vanskelig å ettermontere distronic på 211? Eller er det "plug and play"? Trenger vel ledningsnett, grill, radar bak grill og nytt panel med betjening? Eller trenger man ny rattstammemodul også?

Moro med ekstrautstyr ja. 

On 10/8/2021 at 6:55 PM, Classic said:

Er det vanskelig å ettermontere distronic på 211? Eller er det "plug and play"? Trenger vel ledningsnett, grill, radar bak grill og nytt panel med betjening? Eller trenger man ny rattstammemodul også?

Moro med ekstrautstyr ja. 

Ganske enkelt å ettermontere, sensor i grillen, grill, knapper inni og ledningnett som går mellom sensor i grill, en styreenhet i motorrommet, kontaktstykke under gulvmatte førerside foran og panel i midtkonsollen. Biler før 04 har også en ekstra styreenhet under gulvmatte passasjerside foran, og tilhørende ledningsnett og annen sensor i grill. Finnes begge sett på ebay kleinanzeigen.

Usikker på hvordan det er å kode inn.

1 hour ago, MercedesW124 said:

Ganske enkelt å ettermontere, sensor i grillen, grill, knapper inni og ledningnett som går mellom sensor i grill, en styreenhet i motorrommet, kontaktstykke under gulvmatte førerside foran og panel i midtkonsollen. Biler før 04 har også en ekstra styreenhet under gulvmatte passasjerside foran, og tilhørende ledningsnett og annen sensor i grill. Finnes begge sett på ebay kleinanzeigen.

Usikker på hvordan det er å kode inn.

Nå ga du meg dessverre en god idé. Det dyreste er faktisk grillen til facelift. 

Var ute å kjørte E280cdi her om dagen og synes den plutselig ble så stiv på fjøringa, mistanke om at detta kan være grunnen

IMG_1758.JPG

Var inne med dataen for å feilsøke litt, da påstod den at venstre foran var 83mm over kjørestilling, noe som forklare detta

IMG_1759.JPG

Nivåstag som har rusta av øvre bærearm

Ble "fiksa" midlertidig så bilen hvertfall er flyttbar og mulig å få en jekk under når jeg får nytt nivåstag

IMG_1760.JPG

• Confused 1

Ble møtt av detta synet her igår etter jeg var ferdig på jobb

IMG_1775.JPGIMG_1776.JPG

Noen som har vært på området og stjelt skilt fra kun mine biler, så nå har jeg ikke noe å kjøre med for øyeblikket til nye skilt ankomme i slutten av denna eller neste uka.

Har hvertfall fått på plass første brikke i "distronic-puslespillet" mitt

IMG_1785.JPG

Fått abs sensor til 2500kr til S320, denna ble bestilt fra rockauto i usa men stod opprinnelsesland tyskland på kvittering

IMG_1782.JPG

Kikka litt nærmere på den og observerte detta

IMG_1783.JPG

Tydeligvis originaldel, mulig det ikke finnes uoriginale abs sensorer til dissa. Men klage ikke i forhold til 10ellerno tusen den kosta på bertel o steen.

Har opplevd flere originale deler fra alternative produsenter ved flere leveranser siste tida, men detta er eneste hvor original delenummer ikke har vært fjerna.

Også godt igang med å plukke ned E320cdi

IMG_1788.JPG

IMG_1790.JPG

Var lett å få ut dissa slangene fra vacuumpumpa til luft i setene, måtte fjerne bjelken bak dashbordet å greier

IMG_1787.JPG

"Bare" ca 8m lengde på den som går til passasjersiden

IMG_1786.JPG

• Like 1
  • Sad 1

On 10/19/2021 at 10:41 PM, Cityman said:

Dæven så kjipt! :(

Ja var ganske tungvindt, nå er heldigvis nye skilt på plass;

IMG_1795.JPG

IMG_1796.JPG

IMG_1799.JPG

Var greit å få parkert rælet av en legacy jeg har kjørt rundt i dagene mens dissa har vært uten skilt

Måtte bruke E280cdi i helga så da måtte nivåstaget byttes midlertidig 

D0764A6E-0CD4-484B-B77C-22E62CF05071.jpe

D540B8F7-EE5E-4877-B502-0F73E0E36893.jpe

Var litt jobb å få løsna fra øvre bærearm som er i aluminium og nivåstaget som er i stål. Ser irr på gjengene. 

Vente et helt nytt stag i posten denna uka så blir bytta igjen når det ankomme og kalibrere kjørestilling. 

Flere biter i distronic puslespillet ankommet. En litt finere grill og deksel rundt girvelger 

5912F618-46B0-4F96-B31F-83EA7A3BF3EB.jpe

• Like 1

Husker hvor mye ulyd det nivåstaget til lysene lagde på min førstegangsbil (forrige 211 jeg hadde i 5 år). Skiftet vel ut hele forstillingen uvitende om at dette lille staget var synderen. 

Kjekt med oppdateringer i Distronic-puslespillet. Ser den nye girvelgeren har beige skinn og Keyless, men du blir å skifte skinn og kule over fra din bil?