MercedesW124 Posted September 15, 2020 Author Share Posted September 15, 2020 14 hours ago, FrodeS said: Det forklarer 5’er-puta hvordan festet du fjærskåla? Sveis? Det ble sveist selv om jeg har hørt at det ikke er korrekt måte å feste det på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted October 2, 2020 Author Share Posted October 2, 2020 Mer arbeid som må gjøres på 124 200 Har lenge vært umulig å få start på uten å helle bensin i forgasser, tidvis riktig tomgang men mest for høy eller lav... Og i tillegg blir det vacuum i tanken. Forgasser ute Ganske svær sak med mye elektronikk. Skal gå over den og se etter åpenbare feil eller mangler. Bilen har ikke bensinfilter installert før bensinpumpa, men den har et på en vacuumslange som åpenbart ikke holde tett Litt svetting fra bensinslange Dissa "gummislangene" er antakelig fra 1987 da bilen var ny for de var omtrent like harde som plastsrør. Alle i motorrom skal byttes. Denna boksen til tankutlufting har sett sine bedre dager, og antar det er nokså tett siden tanken ikke får lufting, noe som gjør at bilen ikke får bensin og stopper hvis man kjøre med tanklokket på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted November 15, 2020 Author Share Posted November 15, 2020 123 forsvant tidligere i uka, men fikk noe ennå mer sjeldent i bytte, nemlig en 124 turbodiesel varebil. Litt div som må gjøres men blir vel en grei bruksbil når den røde 210 dieselen blir levert til ny eier i løpet av neste måned Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted November 25, 2020 Author Share Posted November 25, 2020 Var knekt et dyserør på 124 varebilen Knekt på grunn av manglene innfesting på dyserør Bytta dyserør med et jeg hadde liggende men må få taki innfestingen til innsuget så jeg ikke knekke flere Luftfilter som skal byttes ut med originalt Bytta fra sota klarglassbaklys Til originale Og vaska litt Bilen bærer preg av å ha blitt godt brukt, div farger og endel rust, men kan vel bli bra sånn etterhvert. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted November 28, 2020 Share Posted November 28, 2020 (edited) Ser helt OK ut, skal du ha den som 'jobb-bil'? Jeg har forresten kontakt med en bilmekaniker i Skiptvet, som også er innom forumet her i ny og ne, han har hatt over 100 biler siden han fikk lappen for 10 år siden, så du er ikkke helt alene i klubben! Med vennlig hilsen, Olaf Edited November 28, 2020 by Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted November 28, 2020 Author Share Posted November 28, 2020 51 minutes ago, Olaf said: Ser helt OK ut, skal du ha den som 'jobb-bil'? Jeg har forresten kontakt med en bilmekaniker i Skiptvet, som også er innom forumet her i ny og ne, han har hatt over 100 biler siden han fikk lappen for 10 år siden, så du er ikkke helt alene i klubben! Med vennlig hilsen, Olaf Har en plan om å sveise den opp og gjøre den fin når eu går ut i 2022, har kanskje litt mer tid da og mindre prosjekter stående. Men blir nok å bruke den en gang iblant fram til da. Akkurat nå har jeg 17 biler og kun 2 med skilt som er brukbare for øyeblikket, pluss 2 med skilt på vinterlagring. Passere snart bil 160 så har blitt endel her siste åra ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 Haha, alle burde ha noen biler, én er altfor kjedelig! Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted December 11, 2020 Author Share Posted December 11, 2020 On 12/2/2020 at 1:09 AM, Olaf said: Haha, alle burde ha noen biler, én er altfor kjedelig! Med vennlig hilsen, Olaf Det er helt korrekt, også har man noen biler i reserve hvis noe skulle gå galt med opptil flere av de andre som ofte er tilfellet for meg, hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted December 21, 2020 Author Share Posted December 21, 2020 Liten oppdatering fra siste ukene her 210 fått slagside Knekt fjørfeste, var brukte bilen som normalt et par uker før detta skjedde på langtur ca 1500km og div lokalt da jeg merka den begynte å klunke mer høyre foran. La full sving og idet jeg gjorde det knakk det av og alt datt under bilen ferdig demontert. Bytta venstre fjørfeste tidligere i høst, nå måtte høyre også byttes. Pluss begge framfjørene da begge var knekt både oppe og nede. Bytta fjørfeste og begge framfjørene, korrekt høyde igjen Var også med en bekjent å henta en 124 på vestlandet Var interessant opp bakkene mellom haukeligrend og hovden med våt snø, bakhjulstrekk og 2,2 tonn på slep Endte opp med å trenge litt assistanse påtur opp bakken, resten av turen gikk fint Dagen etter denna hendelsen måtte jeg få slept en annen bil som også hadde henger påkobla, da røyk tenningslåsen på 124 varebilen min. Heldigvis var låsepinnen til rattlåsen på den ikke funksjonell så rattlåsen var aldri på, så måtte bare koble av wire på girvelger for å få den i fri og kunne svinge uten problem. Var også lett å få den ut da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted December 28, 2020 Author Share Posted December 28, 2020 En normal høyde, en lav, begge uten stjerne på panseret Bytta kompressor på den grå, nå er begge lik høyde og har stjerne på panseret Har aldri kjørt den med luft i belgene før nå, merkes at støtdemperene bak har null effekt, må nok påregne å bytte de. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted January 9, 2021 Author Share Posted January 9, 2021 SIste bilde av 1997 E300 Diesel før levert til ny eier. Hatt den siden mai 2020, kjørt den rett over 20000km, og bytta hjullager, endeledd, fjørfeste og fjører, alt foran og på begge sider. Fungert fint ellers. Ny 210 diesel anskaffet, litt mindre antall sylindere, sylindervolum og hk, men har turbo så burde være noe kvikkere uansett. 1998 E290 Turbodiesel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted February 19, 2021 Author Share Posted February 19, 2021 Har hatt problem med at 211 E220cdi ikke vil starte. Bygge opp dieseltrykk til rundt 70 bar ved startforsøk men går ned til 3-4 bar etter etpar sekund. Runde på biltema for å handle returmengdetester til dyser Full retur på dyse 1 og 4, derfor den ikke får bygd opp trykk Bytta begge de dårlige dysene med nye bolter og kobberringer, starta fint, sveiv fint i 10 sek før den begynte å lekke i bunn av dyse nr 1, deretter ble den blåst ut. Gjengene hang igjen på bolten Siden bilen er kjørt 560000km så har det sikkert vært bytta etpar ganger tidligere, er nok derfor toppen ikke klarte å holde igjen detta. Reparasjonssett handla inn Her ser du forskjellen på vanlige gjengeinnsatser, og de jeg fikk taki Var litt vanskelig å få gjengetappen ned til hullet, men gikk etter å ha fått taki noe forlengere. Blir nok å kjøpe inn noen ekstra av dissa gjengeinnsatsene hvis behov for en senere anledning, så jeg ikke trenge å vente etpar uker på å få de, som jeg gjorde nå. Ikke vanskelig å se hvilke dyser som er bytta hvertfall, skulle hatt en vask i motorrommet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted February 19, 2021 Share Posted February 19, 2021 Hei Christian, hvor fikk du tak i de fine gjengeinnsatsene? Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted February 19, 2021 Author Share Posted February 19, 2021 3 hours ago, Olaf said: Hei Christian, hvor fikk du tak i de fine gjengeinnsatsene? Med vennlig hilsen, Olaf De komme fra ebay. Komplett sett med bor og gjengetapp; https://www.ebay.com/itm/Mercedes-Sprinter-Injector-Thread-Repair-Kit-M6x1-Helicoil-Insert-Heavy-Duty/184235847101?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649 Ekstra gjengeinnsatser; https://www.ebay.com/itm/Mercedes-Sprinter-Injector-Thread-Repair-Insert-M6-x-1-set-of-5-pcs/153882618373?hash=item23d41e6a05:g:1j0AAOSwONVakgMB Dissa er M6x1 så kan brukes med originale bolter. Vil også anbefale 10-1200 og 18-191 herfra for å lettere komme til nedi hullet https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/skraller/verktoyholder-med-skralle-for-gjengetappgjengesnitt-19-mm-2000041135 Gjengetappholderen er litt for tykk for å ta siste cm av hullet, brukte da bare ei lita pipe fra sett 71-111 på ei 1/4" skralle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 Takk skal du ha, jeg har en ML 270 cdi som jeg har tenkt å beholde en stund, så da trenger jeg vel kanskje dette etter hvert... Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted March 6, 2021 Author Share Posted March 6, 2021 On 2/23/2021 at 3:38 AM, Olaf said: Takk skal du ha, jeg har en ML 270 cdi som jeg har tenkt å beholde en stund, så da trenger jeg vel kanskje dette etter hvert... Med vennlig hilsen, Olaf Hvis dysene har vært ute noen ganger tidligere så er det nok en fare for det ja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted March 6, 2021 Author Share Posted March 6, 2021 Mangellapp til 211 E220CDI Nye skiver og klosser + jekkpute som mangla Kjøpte først skiver på biltema men de passa ikke på drosjebil med forsterka understell. Biltema sine er ikke ventilerte, noe denna bilen skal ha. Bestilte de nye på eurodel. Klar for etterkontroll neste uka nå Måtte også ha en til sånn, 1992 220E 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted March 8, 2021 Author Share Posted March 8, 2021 211 E220 cdi eu godkjent idag Har også handla nye lykteglass, som skal byttes på begge 211 jeg har 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted April 4, 2021 Author Share Posted April 4, 2021 Siden jeg har solgt 8x18" lorinser rs1 som står på 140 i et svakt øyeblikk så måtte jeg jakte etter noe nye felger. Kom på jeg har noe 18" amg monoblock liggende, dog kun 3 stk, da den siste forsvant etter en tur i elva høsten 2017. De 3 jeg har var også med en tur i elva og bære preg av det Dissa var strøkne før de bada litt, og er av sorten med 8x18" foran og 9x18" bak. Jeg hadde begge bak men mangla ene foran. Kikka tilfeldigvis på finn tidligere i uka, og jo der låg det for salg kun en stk original amg felg i dimensjonen 8x18" med riktig innpress og delenummer. Da var det bare å få reist til oslo å henta den idag Komplett sett igjen Trenge en ny runde med lakk, diamantkutting av kant og 4 nye dekk, har også et sett med 18" lorinser rs90 som må settes i stand etter hvert, der må en felg rettes og alle diamantkuttes på nytt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 4, 2021 Share Posted April 4, 2021 Får du ordnet diamantkutting på noe vis? Jeg «ga bort» mine lorinsere etter at det ble forsøkt vinkelsliperkutting Kjedelig når felgene stikker på svømmetur, men godt det ordnet seg. Jeg har også et sånt sett liggende til s-klassen, men jeg foretrekker gubbelook nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted April 4, 2021 Share Posted April 4, 2021 2 hours ago, MercedesW124 said: Siden jeg har solgt 8x18" lorinser rs1 som står på 140 i et svakt øyeblikk så måtte jeg jakte etter noe nye felger. Kom på jeg har noe 18" amg monoblock liggende, dog kun 3 stk, da den siste forsvant etter en tur i elva høsten 2017. De 3 jeg har var også med en tur i elva og bære preg av det Dissa var strøkne før de bada litt, og er av sorten med 8x18" foran og 9x18" bak. Jeg hadde begge bak men mangla ene foran. Kikka tilfeldigvis på finn tidligere i uka, og jo der låg det for salg kun en stk original amg felg i dimensjonen 8x18" med riktig innpress og delenummer. Da var det bare å få reist til oslo å henta den idag Komplett sett igjen Trenge en ny runde med lakk, diamantkutting av kant og 4 nye dekk, har også et sett med 18" lorinser rs90 som må settes i stand etter hvert, der må en felg rettes og alle diamantkuttes på nytt. Håper at du får ordnet felgene dine og at resultatet blir adskillig bedre enn det jeg fikk ut av mine RS 90 da de skulle restaureres 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted April 5, 2021 Author Share Posted April 5, 2021 17 hours ago, FrodeS said: Får du ordnet diamantkutting på noe vis? Jeg «ga bort» mine lorinsere etter at det ble forsøkt vinkelsliperkutting Kjedelig når felgene stikker på svømmetur, men godt det ordnet seg. Jeg har også et sånt sett liggende til s-klassen, men jeg foretrekker gubbelook nå. Blir nok originale 16" 8-hulls inntil videre, koste fort over 2000kr pr felg + må ha 4 nye dekk. 15 hours ago, Aleks said: Håper at du får ordnet felgene dine og at resultatet blir adskillig bedre enn det jeg fikk ut av mine RS 90 da de skulle restaureres Blir nok å sette bort jobben til noen som kan det tenke jeg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted April 6, 2021 Share Posted April 6, 2021 Er det ikke merkelig at alle biler synes å ha mere enn 25% rust på bremseskivene sine for tiden? Og for ordens skyld, det skal handle om gravrust i bremseflatene, og det er det vel ingen som har med mindre bilen har stått ubenyttet ute i et par-tre år?? Det skal ikke gjelde rust i kanten eller i senterbosset på skivene. Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MercedesW124 Posted April 6, 2021 Author Share Posted April 6, 2021 19 hours ago, Olaf said: Er det ikke merkelig at alle biler synes å ha mere enn 25% rust på bremseskivene sine for tiden? Og for ordens skyld, det skal handle om gravrust i bremseflatene, og det er det vel ingen som har med mindre bilen har stått ubenyttet ute i et par-tre år?? Det skal ikke gjelde rust i kanten eller i senterbosset på skivene. Med vennlig hilsen, Olaf Dissa var ganske klare for å byttes, skjønne ikke helt hvordan de kan ha blitt sånn selv ved jevnlig bruk da 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted April 8, 2021 Share Posted April 8, 2021 Jeg kan jo forstå det hvis f.eks. stemplet i kaliperen henger på den ene siden, så det ikke er ordentlig kontakt mellom bremsekloss og skive. Det må også være dårlig metall i delene. Bremseskiver er jo ganske billige, men det er jo en skitjobb å bytte hvis alle bolter sitter godt rustet fast. Det er greit å ha det i orden. Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.