Jump to content

MercedesW124´s garasje


MercedesW124
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Mer arbeid som må gjøres på 124 200

Har lenge vært umulig å få start på uten å helle bensin i forgasser, tidvis riktig tomgang men mest for høy eller lav...

Og i tillegg blir det vacuum i tanken.

Forgasser ute

C517E726_76E2_424E_94D3_5C6DBF5DACD7_IMG

0B7C68F5_F1AE_4F81_81D8_79415F3EBE65_IMG

 

Ganske svær sak med mye elektronikk. Skal gå over den og se etter åpenbare feil eller mangler.

 

Bilen har ikke bensinfilter installert før bensinpumpa, men den har et på en vacuumslange som åpenbart ikke holde tett

C4378B43_9BBA_4F7C_93E9_296A8129288E_IMG

 

Litt svetting fra bensinslange 

E261DF70_A411_4F3D_85D4_4133783C68BA_IMG

B7452325_B1CA_4D7B_82D3_4357C48B2C42_IMG

 

Dissa "gummislangene" er antakelig fra 1987 da bilen var ny for de var omtrent like harde som plastsrør. Alle i motorrom skal byttes. 

 

Denna boksen til tankutlufting har sett sine bedre dager, og antar det er nokså tett siden tanken ikke får lufting, noe som gjør at bilen ikke får bensin og stopper hvis man kjøre med tanklokket på

734FDDFC_B064_4478_AA77_CAA45B8456D7_IMG

Link to comment
Share on other sites

Var knekt et dyserør på 124 varebilen

001(9).JPG

 

001(8).JPG

 

Knekt på grunn av manglene innfesting på dyserør

001(10).JPG

 

Bytta dyserør med et jeg hadde liggende men må få taki innfestingen til innsuget så jeg ikke knekke flere

 

Luftfilter som skal byttes ut med originalt

001(11).JPG

 

 

Bytta fra sota klarglassbaklys

001(7).JPG

 

Til originale

001(6).JPG

 

 

Og vaska litt

001(4).JPG

001(3).JPG

001(2).JPG

001(5).JPG

001(1).JPG

 

Bilen bærer preg av å ha blitt godt brukt, div farger og endel rust, men kan vel bli bra sånn etterhvert.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser helt OK ut, skal du ha den som 'jobb-bil'?

Jeg har forresten kontakt med en bilmekaniker i Skiptvet, som også er innom forumet her i ny og ne, han har hatt over 100 biler siden han fikk lappen for 10 år siden, så du er ikkke helt alene i klubben! :classic_smile:

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Edited by Olaf
Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Olaf said:

Ser helt OK ut, skal du ha den som 'jobb-bil'?

Jeg har forresten kontakt med en bilmekaniker i Skiptvet, som også er innom forumet her i ny og ne, han har hatt over 100 biler siden han fikk lappen for 10 år siden, så du er ikkke helt alene i klubben! :classic_smile:

 

Med vennlig hilsen, Olaf

 

Har en plan om å sveise den opp og gjøre den fin når eu går ut i 2022, har kanskje litt mer tid da og mindre prosjekter stående. Men blir nok å bruke den en gang iblant fram til da.

Akkurat nå har jeg 17 biler og kun 2 med skilt som er brukbare for øyeblikket, pluss 2 med skilt på vinterlagring.

Passere snart bil 160 så har blitt endel her siste åra ja.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Liten oppdatering fra siste ukene her

210 fått slagside

001(16).JPG

001(18).JPG

001(19).JPG

001(17).JPG

 

Knekt fjørfeste, var brukte bilen som normalt et par uker før detta skjedde på langtur ca 1500km og div lokalt da jeg merka den begynte å klunke mer høyre foran. La full sving og idet jeg gjorde det knakk det av og alt datt under bilen ferdig demontert. Bytta venstre fjørfeste tidligere i høst, nå måtte høyre også byttes. Pluss begge framfjørene da begge var knekt både oppe og nede.

 

Bytta fjørfeste og begge framfjørene, korrekt høyde igjen

001(12).JPG

 

 

Var også med en bekjent å henta en 124 på vestlandet

001(15).JPG

 

Var interessant opp bakkene mellom haukeligrend og hovden med våt snø, bakhjulstrekk og 2,2 tonn på slep

001(14).JPG

 

Endte opp med å trenge litt assistanse påtur opp bakken, resten av turen gikk fint

001(13).JPG

001(20).JPG

 

 

Dagen etter denna hendelsen måtte jeg få slept en annen bil som også hadde henger påkobla, da røyk tenningslåsen på 124 varebilen min. Heldigvis var låsepinnen til rattlåsen på den ikke funksjonell så rattlåsen var aldri på, så måtte bare koble av wire på girvelger for å få den i fri og kunne svinge uten problem. Var også lett å få den ut da. 

Link to comment
Share on other sites

SIste bilde av 1997 E300 Diesel før levert til ny eier. Hatt den siden mai 2020, kjørt den rett over 20000km, og bytta hjullager, endeledd, fjørfeste og fjører, alt foran og på begge sider. Fungert fint ellers.

001(23).JPG

 

Ny 210 diesel anskaffet, litt mindre antall sylindere, sylindervolum og hk, men har turbo så burde være noe kvikkere uansett. 1998 E290 Turbodiesel

001(24).JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har hatt problem med at 211 E220cdi ikke vil starte. Bygge opp dieseltrykk til rundt 70 bar ved startforsøk men går ned til 3-4 bar etter etpar sekund.

Runde på biltema for å handle returmengdetester til dyser

001(30).JPG?width=1920&height=1080&fit=b

 

Full retur på dyse 1 og 4, derfor den ikke får bygd opp trykk

001(29).JPG?width=1920&height=1080&fit=b

 

Bytta begge de dårlige dysene med nye bolter og kobberringer, starta fint, sveiv fint i 10 sek før den begynte å lekke i bunn av dyse nr 1, deretter ble den blåst ut.

Gjengene hang igjen på bolten

001(31).JPG?width=1920&height=1080&fit=b

 

Siden bilen er kjørt 560000km så har det sikkert vært bytta etpar ganger tidligere, er nok derfor toppen ikke klarte å holde igjen detta.

 

Reparasjonssett handla inn

001(28).JPG?width=1920&height=1080&fit=b

 

Her ser du forskjellen på vanlige gjengeinnsatser, og de jeg fikk taki

001(27).JPG?width=1920&height=1080&fit=b

001(26).JPG?width=1920&height=1080&fit=b

 

Var litt vanskelig å få gjengetappen ned til hullet, men gikk etter å ha fått taki noe forlengere.

Blir nok å kjøpe inn noen ekstra av dissa gjengeinnsatsene hvis behov for en senere anledning, så jeg ikke trenge å vente etpar uker på å få de, som jeg gjorde nå.

 

Ikke vanskelig å se hvilke dyser som er bytta hvertfall, skulle hatt en vask i motorrommet

001(25).JPG?width=1920&height=1080&fit=b

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Olaf said:

Hei Christian, hvor fikk du tak i de fine gjengeinnsatsene?

 

Med vennlig hilsen, Olaf

 

De komme fra ebay.

Komplett sett med bor og gjengetapp;

https://www.ebay.com/itm/Mercedes-Sprinter-Injector-Thread-Repair-Kit-M6x1-Helicoil-Insert-Heavy-Duty/184235847101?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Ekstra gjengeinnsatser;

https://www.ebay.com/itm/Mercedes-Sprinter-Injector-Thread-Repair-Insert-M6-x-1-set-of-5-pcs/153882618373?hash=item23d41e6a05:g:1j0AAOSwONVakgMB

 

Dissa er M6x1 så kan brukes med originale bolter.

 

 

Vil også anbefale 10-1200 og 18-191 herfra for å lettere komme til nedi hullet

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/skraller/verktoyholder-med-skralle-for-gjengetappgjengesnitt-19-mm-2000041135

 

Gjengetappholderen er litt for tykk for å ta siste cm av hullet, brukte da bare ei lita pipe fra sett 71-111 på ei 1/4" skralle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2/23/2021 at 3:38 AM, Olaf said:

Takk skal du ha, jeg har en ML 270 cdi som jeg har tenkt å beholde en stund, så da trenger jeg vel kanskje dette etter hvert... :classic_unsure:

 

Med vennlig hilsen, Olaf

 

Hvis dysene har vært ute noen ganger tidligere så er det nok en fare for det ja

Link to comment
Share on other sites

Mangellapp til 211 E220CDI

001(35).JPG?width=1920&height=1080&fit=b

 

Nye skiver og klosser + jekkpute som mangla

001(34).JPG

 

Kjøpte først skiver på biltema men de passa ikke på drosjebil med forsterka understell. Biltema sine er ikke ventilerte, noe denna bilen skal ha. Bestilte de nye på eurodel.

 

Klar for etterkontroll neste uka nå

001(32).JPG?width=1920&height=1080&fit=b

 

Måtte også ha en til sånn, 1992 220E

001(33).JPG?width=1920&height=1080&fit=b

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Siden jeg har solgt 8x18" lorinser rs1 som står på 140 i et svakt øyeblikk så måtte jeg jakte etter noe nye felger.

Kom på jeg har noe 18" amg monoblock liggende, dog kun 3 stk, da den siste forsvant etter en tur i elva høsten 2017. De 3 jeg har var også med en tur i elva og bære preg av det 

001(40).JPG?width=1920&height=1080&fit=b

001(39).JPG?width=1920&height=1080&fit=b

001(38).JPG?width=1920&height=1080&fit=b

 

Dissa var strøkne før de bada litt, og er av sorten med 8x18" foran og 9x18" bak. Jeg hadde begge bak men mangla ene foran. 

Kikka tilfeldigvis på finn tidligere i uka, og jo der låg det for salg kun en stk original amg felg i dimensjonen 8x18" med riktig innpress og delenummer. Da var det bare å få reist til oslo å henta den idag

 

Komplett sett igjen

001(37).JPG?width=1920&height=1080&fit=b

 

Trenge en ny runde med lakk, diamantkutting av kant og 4 nye dekk, har også et sett med 18" lorinser rs90 som må settes i stand etter hvert, der må en felg rettes og alle diamantkuttes på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Får du ordnet diamantkutting på noe vis? Jeg «ga bort» mine lorinsere etter at det ble forsøkt vinkelsliperkutting :)

 

Kjedelig når felgene stikker på svømmetur, men godt det ordnet seg. Jeg har også et sånt sett liggende til s-klassen, men jeg foretrekker gubbelook nå. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MercedesW124 said:

Siden jeg har solgt 8x18" lorinser rs1 som står på 140 i et svakt øyeblikk så måtte jeg jakte etter noe nye felger.

Kom på jeg har noe 18" amg monoblock liggende, dog kun 3 stk, da den siste forsvant etter en tur i elva høsten 2017. De 3 jeg har var også med en tur i elva og bære preg av det 

001(40).JPG?width=1920&height=1080&fit=b

001(39).JPG?width=1920&height=1080&fit=b

001(38).JPG?width=1920&height=1080&fit=b

 

Dissa var strøkne før de bada litt, og er av sorten med 8x18" foran og 9x18" bak. Jeg hadde begge bak men mangla ene foran. 

Kikka tilfeldigvis på finn tidligere i uka, og jo der låg det for salg kun en stk original amg felg i dimensjonen 8x18" med riktig innpress og delenummer. Da var det bare å få reist til oslo å henta den idag

 

Komplett sett igjen

001(37).JPG?width=1920&height=1080&fit=b

 

Trenge en ny runde med lakk, diamantkutting av kant og 4 nye dekk, har også et sett med 18" lorinser rs90 som må settes i stand etter hvert, der må en felg rettes og alle diamantkuttes på nytt.

Håper at du får  ordnet felgene dine og at resultatet blir adskillig bedre enn det jeg fikk ut av mine RS 90 da de skulle restaureres 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, FrodeS said:

Får du ordnet diamantkutting på noe vis? Jeg «ga bort» mine lorinsere etter at det ble forsøkt vinkelsliperkutting :)

 

Kjedelig når felgene stikker på svømmetur, men godt det ordnet seg. Jeg har også et sånt sett liggende til s-klassen, men jeg foretrekker gubbelook nå. 

 

Blir nok originale 16" 8-hulls inntil videre, koste fort over 2000kr pr felg + må ha 4 nye dekk.

 

15 hours ago, Aleks said:

Håper at du får  ordnet felgene dine og at resultatet blir adskillig bedre enn det jeg fikk ut av mine RS 90 da de skulle restaureres 

 

Blir nok å sette bort jobben til noen som kan det tenke jeg

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke merkelig at alle biler synes å ha mere enn 25% rust på bremseskivene sine for tiden? Og for ordens skyld, det skal handle om gravrust i bremseflatene, og det er det vel ingen som har med mindre bilen har stått ubenyttet ute i et par-tre år?? Det skal ikke gjelde rust i kanten eller i senterbosset på skivene.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Olaf said:

Er det ikke merkelig at alle biler synes å ha mere enn 25% rust på bremseskivene sine for tiden? Og for ordens skyld, det skal handle om gravrust i bremseflatene, og det er det vel ingen som har med mindre bilen har stått ubenyttet ute i et par-tre år?? Det skal ikke gjelde rust i kanten eller i senterbosset på skivene.

 

Med vennlig hilsen, Olaf


Dissa var ganske klare for å byttes, skjønne ikke helt hvordan de kan ha blitt sånn selv ved jevnlig bruk da

369D3E0C-5B6B-4E67-83C1-E74628E41804.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo forstå det hvis f.eks. stemplet i kaliperen henger på den ene siden, så det ikke er ordentlig kontakt mellom bremsekloss og skive. Det må også være dårlig metall i delene. Bremseskiver er jo ganske billige, men det er jo en skitjobb å bytte hvis alle bolter sitter godt rustet fast. Det er greit å ha det i orden.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...