Jump to content
MercedesW124

MercedesW124´s garasje

Recommended Posts

Mer arbeid på E280 4matic

Bytta begge toppdekselpakninger forrige uke, har også fått lekkasje på differensial foran

67819906-BD1B-44BE-AC76-1B9A997AC5D9_zps

372BC29E-7910-455E-BFF7-D69C4F4C7436_zps

4E2326EA-4B7F-4AE0-80C1-583B74478984_zps

78795777-464A-4E52-B239-92FDEAFDEBB1_zps

55445D99-DD1F-493B-A936-5B8C783F9163_zps

 

Antar simmerring på høyre side ble skadet i forbindelse med bytte av fjør og hjullager.

Ny simmerring kjøpt

4B5207C0-8300-4408-811B-B277466C3105_zps

 

Byttet og helt fri for lekkasjer nå.

 

Samtlige 210 antenner ser sånn ut..

8B8BF8F8-AA05-4338-A482-7426710A5CEA_zps

 

Rep.satz kjøpt 

6CCA4B50-A5B5-491B-A6A3-6EC3E16864D8_zps

 

Her er den ferdig reparert, ser mye bedre ut 

49AE3B37-2A69-40F6-9637-9266B8616DA2_zps

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kunne du ikke bare ha gnukket på litt Viagra??  :classic_laugh:

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikkeno nytt som har skjedd her utenom fått 124 200 til verkstedet for å fullføre mangellapp før etterkontroll (mangel på 2x ryggelys, muligens ryggelysbryter og skru fast batteri), ellers vaska 3x biler idag 

62805B28-BCBA-486B-9F5C-C508A7CC4EA3.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rusta grill til 140, må være noe uoriginal jalla kina greie, for hver gang jeg pusse den helt fri for rust så komme det tilbake etter etpar måneder

07C2F9A3-62B6-4C06-8559-58E3B300D71E_zps

A00EB385-6EF3-4FCA-8610-F78E7B00F1C0_zps

 

Original grill anskaffet og montert

12B57619-12CA-4A94-8C01-2668458987A8_zps

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Very nice! :classic_smile:

 

Spørsmål: Har stjerna på 140 panseret en rett fot som sitter i en flat forsenking på panseret, eller har den en krum fot som følger buen på panseret? Jeg kunne tenke meg en stjerne på ML'en, men panseret krummer der det sitter et emblem, så jeg lurer på om det finnes en stjerne med krum fot?

 

Med vennlig hilsen, Olaf

 

Edited by Olaf

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
On 4/16/2020 at 2:35 AM, Olaf said:

Very nice! :classic_smile:

 

Spørsmål: Har stjerna på 140 panseret en rett fot som sitter i en flat forsenking på panseret, eller har den en krum fot som følger buen på panseret? Jeg kunne tenke meg en stjerne på ML'en, men panseret krummer der det sitter et emblem, så jeg lurer på om det finnes en stjerne med krum fot?

 

Med vennlig hilsen, Olaf

 


Takk,

Den er kurvet, samme som på blant annet facelift 124, 202 og 210 også. 

Edited by MercedesW124

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker og bukker! Da må jeg få tak i en sånn.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fikk motorlampa på E280 4matic her om dagen og den gikk fra å være en V6 til å bli en V5. Feil på sylinder 5. Tok av deksel over motor og der satt en helt ny coil, uten noe merking på. Lånte en fra den sølv E320 4maticen merket med bosch, gikk fint igjen da og motorlampa forsvant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

E280 4matic gikk i innbytte mot denna E270cdien som jeg eide i høst, var innom garasjen etpar dager nå før den gikk videre til ny eier og fikk en annen 210 i bytte. 

B0361108-8CAD-472B-A7EE-15BF59A4011A_zps

 

Nye 210en en 1997 E300 Diesel (OM606.912), 5 trinns manuell og nivåregulering (!!) import i 2010 med kun 150000km, kjørt 360000km nå, 10 år senere. Mulig vært drosje i Norge siden den har vært på EU hvert år og har ekstra antenne på bakskjerm. 
3C9A0385-9995-4E8C-ADEC-748A54B19FF1_zps

 

 

Og ac-radiator bytte pågår på 140

AC3AA716-25BD-4862-B6AD-4D924F24332C_zps

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har hatt en merkelig risting i 140 ved nedbremsing. Kun i 80-110kmt, kun ved halv brems. Lett eller full brems ingen risting, heller ikke halv brems under 80/over 110. Rista så galt at det føltes som bilen skulle falle fra hverandre. Var noe slakk i høyre ytre endeledd så har bytta det nå for å se om det kan hjelpe. Indre og ytre venstre side ble bytta i 2018. Har også montert tykkere fjørputer foran for å få lik høyde foran og bak. Vente på o-ringer og klips til ac radiator imorgen så den kan settes sammen igjen og taes ibruk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ac radiator var feil, litt feil vinkel på nedre kobling og påfyllingskobling satt for lavt i forhold til utsparing i deksel foran. Hatt denna liggende siden i sommer så ikkeno returrett igjen. Kjøpte en ny, den var riktig. Montert og snart klar for sesongen. Må bare fylle på ny ac-gass og håpe systemet holde tett nå. 

BE832721-B1CD-483D-93C1-F8A17CD27EF4.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tror du bytter bil oftere enn jeg fyller bensin

:afro:

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/17/2020 at 10:13 AM, Stian said:

Jeg tror du bytter bil oftere enn jeg fyller bensin

:afro:

 

Hehe ja, litt ofte utskifting av biler her til tider

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

et bilde fra 17.mai kortesje forrige helg

D6F802E1-D6B8-479A-9415-AE7AFD927D56_zps

 

etter detta har det bare vært problemer med girkassa. bruke 15 sek på å gå i revers og tar dårlig både i revers og drive, riste fælt ved kjøring framover, olja er brun og lukte brent, ryke fra peilepinnerør og svak ulelyd...

Edited by MercedesW124

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er det som er så fint med automatkasser, de er lette å feilsøke. Bare å lukte på olja :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minutes ago, tommern57 said:

Det er det som er så fint med automatkasser, de er lette å feilsøke. Bare å lukte på olja :-)

 

Er det virkelig så enkelt 🙈😁😂 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Er det da nok olje? 211en min tok lenger og lenger tid på å få bilen i bevegelse da den lakk olje fra girkassa. På et tidspunkt kom jeg ikke opp en bakke jeg stod parkert i, og måtte vente litt til oljen hadde fått litt temperatur. Husker ingen svidd lukt, dog.

Edited by Sven Håkon

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Når det lukter brent og olja blir brun, betyr det at bånd og lameller slurer. Da utvikles det mye varme i flatene der det slurer, og belegget slites fort. Grunnen til dette, kan ha vært generell slitasje,  samt for lite eller for mye olje.

Dersom man kjenner lukta på en brent clutch, kan man tenke seg hvordan det blir når det går i olje.

Enkleste er nok å se seg om etter ei annen kasse, dersom en ikke har tid og ork på å begynne sin første overhaling av automat.

Edited by tommern57

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
12 hours ago, tommern57 said:

Enkleste er nok å se seg om etter ei annen kasse, dersom en ikke har tid og ork på å begynne sin første overhaling av automat.

 

Neida, det er bare å gjøre som Geir Tore!  :classic_smile:

 

https://www.mbentusiastklubb.no/forum/topic/39457-diy-overhaling-av-7226-girkasse/?tab=comments#comment-347284

 

Med vennlig hilsen, Olaf, som er sååå imponert over den jobben, kanskje mest over at det går an å holde det så rent!

Edited by Olaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Girkassa hadde litt for lite olje, etterfylte til riktig nivå. Brukte bilen på 17.mai og når jeg kom hjem hadde den alt for mye olje plutselig. Kan oljekjøler eller filter ha gått tett så det ikke blir sirkulasjon og derfor har nivået steget?.. Ikke spesielt lett å få taki 722.5 girkasse heller, hadde den vært 1 år nyere kunne jeg brukt girkasse fra det meste fra slutten av 90 tallet og tidlig 2000.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når du etterfyller må bilen stå i vater, man må gå igjennom alle posisjoner på velgeren mens bilen går og peiling skal foregå med motor i gang og velger i P, men det vet du sikkert.

Hva som har skjedd, er alles gjetning, ikke godt å si.

Det kan jo også være at oljepumpa sliter, men ikke godt å si

Slitedeler for overhaling koster ikke all verden, men iom det lukter brent, kan det ha vært såpass varmgang at andre deler også har fått det. Har sett kasser der varmgangen har vært såpass at delene var som sveiset sammen. 

Det enkleste er nok å levere inn kassa hos en spesialist og be om en pris før man tar den endelige avgjørelse, ville jeg tro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...