Jump to content

MercedesW124´s garasje


MercedesW124
 Share

Recommended Posts

Fotobøtta ser ut til å fungere igjen, enn så lenge. Bra.

 

Som nevnt tidligere har jeg kjøpt en delebil "til", da jeg trenger girkasse til 300SE 2.8 og div andre småting til 420SE.

8B224601-2DCD-43F2-A29E-05BAE56E9BC1_zpst9in0kdk.jpg

8B2D43A5-37B3-4381-A7A1-043CE1F18301_zpsuhbaqlix.jpg

 

Da bilen hadde kjørt i et tre så hadde nedre bærebru knekt rett av så bilen var ikke kjørbar da denna bare ville gravd seg ned i bakken og hjulet løsnet i nederkant

 

Etter et par mislykkede forsøk om å få tak i en traktor, truck, hjullaster, kranbil eller lignende fordi alt var opptatt ringte jeg naf, og mange telefoner og et par timer senere dukket denna opp;

D1DCCF82-2A27-4F78-B38A-20B4B3614AD0_zpsyz9bhiyp.jpg

 

Ikke beste måten å gjøre det på men fikk bilen på da, og skjermene, panser og kanalskjørt var ødelagte fra før så de var ikke noe å spare på

C91F5340-E1EC-4D40-8185-B0576E3DF43B_zpsml89zpli.jpg

7FB829C4-1E30-4C78-BB6F-E8B7EE005A2C_zpsasxbgied.jpg

 

Da var den på plass og sikra

7AF3F8A7-B3CE-4052-B3CC-49803D7E79E1_zpsluigfu62.jpg

E8BD1F80-33B4-4604-9971-B30DFE22CF24_zpsnlocnidj.jpg

 

Vel hjemme

0A4C036D-6A71-408B-ADF3-95219A7ABD10_zpsef6twkve.jpg

 

Neste prosjekt var å få den av

48B8BDCF-6FA6-4543-A8DA-DBAA4FD6229B_zpsyueilms8.jpg

 

Truck med langgafler løste det ganske greit

582F9ECA-F44E-4B0A-AC7D-030BA8F1C4FE_zpslv5pr9wt.jpg

 

Prøve å rygge den inn på løftebukken

37916A6D-BFB0-4752-83AE-E34B7266FAE8_zpsyhejvyzi.jpg

 

Det gikk veldig greit

9223E09D-CD0C-4AB1-8650-2469A154CBCC_zpsz5mqud2o.jpg

502903AD-5769-4A6A-9699-ADF042DB2B96_zpsn6xuoq44.jpg

 

Har mye jobb foran meg med å ribbe hele bilen, men ta noe i ledige stunder (noe jeg ikke har mye av, uviss grunn, mistenker alt for mye bilprosjekter) så bør det vel bli greit.

 

 

Ved forrige runde på ebay ble dissa også handlet

9909BBAE-C50D-467B-8395-8BF1FA3C5C64_zpsd0dzgsjh.jpg

 

Følte det var tida for å skaffe seg slike.

En feilkodeleser ble også anskaffet, har ikke bilde av den her men kommer sikkert med tida.

 

Nye fordelerlokk og rotorer til 420SE

E96AB3F0-C12D-4380-9788-C47FB5771BA5_zpsyijf0amt.jpg

79911996-59F7-453F-B663-389D9F45FA2F_zpsjhys632k.jpg

 

Ble montert, hjalp ikke noe. Throttle bodyen var helt lydløs og måtte trykke gasspedalen halvveis før det skjedde noe. Det er fordi den blir drevet av wire når den er i nødmodus (limp mode) og throttle bodyen åpnes ikke mer enn 2/3 heller da. Fant ut at bilen var i limp mode, og feilen lå i "closed throttle position switch", noe jeg søkte opp til å være i selve throttle bodyen. Den ble da tatt ut av bilen.

4BB1D994-D19B-4080-90AE-0B5FA9F57ED7_zpspwfa6o3s.jpg

 

Ledningsnett og innvendige komponenter ble grundig inspisert, detta var eneste jeg fant

AFD11D3A-DE7B-4B15-805C-2ED84567472C_zpsrmql7cno.jpg

 

Det ble vasket rent, og jeg målte at det var riktige verdier på brytere og slikt og det så fint ut.

Den ble "friskmeldt" (produsert 47/96 og ledningsnettet var strøkent), montert i bilen igjen. Slettet feilkoder men de kom likevel tilbake. Fant ut etter timesvis med søking at det kunne ha sammenheng med "ASR switch" montert på gasspedalen. Målte den med multimeter og den viste også riktige verdier men flyttet over den fra 300SE 2.8 bare for å være sikker, for den vet jeg fungerte. Hjalp ikke noe. Prøvde deretter å aktivere ASR switch manuelt, og slette feilkoder derfra. Da lagde throttle bodyen lyd og fungerte som den skal i "idle position". Med en gang jeg ga litt gass manuelt fra motorrommet gikk den rett i limp mode igjen, det er fordi gasspedalen (som stod i idle position) og throttle bodyen hadde forskjellige verdier. Men asr switchen skal ikke være aktivert i idle position så da måtte feilen ligge en annen plass tenkte jeg. Flyttet over E-gas modulen fra 300SE 2.8 (som jeg visste fungerte). Da fungerte throttle bodyen og asr switchen på riktig måte, men kunne ikke starte bilen med den da den er beregnet på M104 motorer, ikke M119.

Satt tilbake den originale E-gas modulen, limp mode tilbake. Da tenker jeg at jeg bytter den, og håper at den vil gå skikkelig.

02A32337-7066-4733-8AD2-D4BB93A601A9_zpsztbz5ruu.jpg

 

Beklager for eventuelle skrivefeil da innlegget ble noe langt  :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Har kjørt Jeep de siste ukene, mindre fornøyd egentlig. Liten, ukomfortabel og mye feil. 80 liters tank og kom ca 40 mil på det. Ganske imponerende på blanda kjøring med en bil på 1500kg....

A92DCEF0-EB4A-43DD-8F21-1785A482903E_zpsf1nxxyon.jpg

 

Så var så heldig å fikk bytta den bort i kveld

9F8279A6-BC18-4648-8C99-78738585CBEB_zpsbw4zfp3x.jpg

 

Prøver meg på en ny runde med 210 selv etter noe dårlig og dyr erfaring fra sist  :lol:

Bare en E200 CDI detta, men ser ganske pen ut. Mangler takluke dessverre da.

Link to comment
Share on other sites

Må nå ha vært en bensin JEEP det der med det forbruket..?

Vurdere sånn smått å gå fra 210 stasjonsvogn t grand cherokee 3,1l.

Men det der var vel bare cherokee?

 

Stemmer, var en 4.0 detta. Men burde vært halvparten egentlig med tanke på r6 motor og veldig lett bil.

Cherokee detta, hele 420cm lang.

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering;

2 biler med vann opp til bunn av vinduer, 2 biler med vann over taket. Bilen i løftebukken trur jeg klarte seg. Og alt av deler jeg har brukt mange år og mye penger for å få tak i ligger tydeligvis ikke her lengre.

Trur vannet er såpass lavt i morgen at jeg kan gå inn på området og få tatt bilder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper du ikke har mistet hus og hjem også, uansett er det en tragedie. Du får vel dekket noe fra forsikringen, men jeg foreslår at du lager en egen tråd med flomskadene, hvor det kommer fram i trådens tittel også. Jeg er sikker på at det er mange medlemmer i forumet som kan bidra med mye av det du trenger for å få noe på hjul igjen, når de ser hvorfor du trenger det!

 

Med medfølende hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Fått kjørt begge bilene til nytt verksted, noen bilder innvendig av bilene

DSC_1266_zpsz2dgqbhy.jpg

DSC_1267_zps1vqczhpg.jpg

DSC_1268_zps9tusy5rb.jpg

DSC_1269_zpsukroltxo.jpg

DSC_1270_zpspu5loham.jpg

DSC_1271_zps6klwgj3r.jpg

 

Begynte med 124n i motorrommet. Tok av alle elektriske kontakter og ut alle styreenheter og renset det med elektrorens. Tappet ut olje, fikk ut først 20 liter med vann, deretter kom ca 5 liter med olje.

Dro en tur på biltema, handlet olje, oljefilter, nytt fordelerlokk og rotor. Det ble montert, byttet olje, og alt av lykter ble tatt av, demontert, vasket og satt til tørk

DSC_1272_zpsb0ni5ef9.jpg

DSC_1273_zpsm0owqicu.jpg

 

Lot den stå et par dager for å tørke det elektriske. Prøvde å starte motoren uten tennplugger for å få ut vann fra sylinderene. Motoren gikk rundt den og var litt olje i en sylinder. Glemte selvfølgelig å dekke til de før jeg prøvde å starte så halve motorrommet, gulvet i verkstedet og førerdøra på 210n fikk litt olje på seg  :lol:

Etter sylinderene var tømt ble tennpluggene satt inn igjen. Satt inn ovp, bensinpumperele og styreenhet til motoren, prøvde deretter å starte den. Etter 3-4 forsøk startet den og gikk helt fint faktisk. Og det kom noen liter vann ut av eksosanlegget så var greit det "tilfeldigvis" stod ei bøtte der. Til og med radioen fungerte etter å ha stått under vann i flere dager.

I dag tok jeg ut setene, skal ta ut resten av interiøret i løpet av neste uke og få vaska det. Så den bilen er på veien om ikke veldig lenge håper jeg.

 

Så over til 210n

DSC_1274_zpspr4xdy1p.jpg

 

Denna var strømmen kortslutta på når jeg skulle hente den ut fra boen, så redd det er litt vanskeligere med denna.

Tok ut styreenheter og de var ganske fuktige. Har tatt av lokk på lampene foran for å tørke de. Bagasjerommet har jeg ikke fått opp ennå, og der ligger stardiagnosen min, lurer på hvordan det gikk med den.

Vann i olja på denna også, skal tappe det ut i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Det er greitt nok at du får orden på ting no.. Problema som kjøme til å dukke opp dei nærmaste åra er kjedeligare..  :(

 

Hvilke problem?..

Korrosjon på elektriske komponenter, vasskader på diverse deler osv

Link to comment
Share on other sites

Sannsynligvis forholdsvis overkommelig på en gammel 124 med sparsomt med utstyr hvor evt. ABS og OVP er det mest fancy elektroniske - mye verre på en 210 som tilhører "dagens generasjon" med styreenheter og elektronikk både her og der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...