Jump to content
RuneA

Runes V116 450 SEL 6.9

Recommended Posts

Opp gjennom årene har jeg blitt mer og mer fascinert av V116 450 SEL 6.9. På 70-tallet gikk den jo raskere enn en Porsche 911 SC, til tross for at Porschen bare veier drøyt halvparten (1160 kg) mot 6.9-literen, som veier 2015 kg  :D. Jeg har fulgt med ganske lenge både på Finn og Mobile, og valgte altså å slå til på denne bilen, som er godt kjent på dette forumet fra før av. Bilen er nemlig den samme som http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=20801.0

 

Jeg hentet bilen på Vestlandet forrige helg. Kjøreturen gikk fint, selv om det var litt snøslaps over Haukeli og intrumentpanelet ikke lyste. Foran kan du se en Ford Fiesta som faren min kjørte som følgebil. Han lå litt foran for å oppdage plutselige glatte partier. 1,25 literen i den ble for øvrig litt tungpustet i bakkene, til tross for at det er den "spreke" utgaven med 82 HK... Til gjengjeld måtte jeg fylle 150 liter på 6.9-literen (som rett nok bare hadde kvart tank til å begynne med), mens Fiestaen bare trengte 50 liter på turen.

 

Her er vi i farta over Haukeli:

116_haukeli_800.jpg?

 

Vi hadde forresten flaks som ikke planla å dra over Haukeli denne helga:

http://www.ba.no/buss-blaste-av-veien-ved-haukeli/s/5-8-195493

 

Nå står bilen til vinterlagring i et tørt garasjeanlegg. Til våren er planene å få ordnet instrumentpanelet og få tatt en ordentlig service på bilen i Tyskland. Jeg planlegger også å kjøre bilen til neste Jahrestreffen med S-klasseklubben i Berlin til høsten.

 

Denne bilen har fått godt stell i 36 år, og det ønsker ikke jeg å bryte med!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerer med en fantastisk bil med en RÅ motor.

 

Da kan vi snart glede oss over at oljeprisen går opp igjen pga minkende lager :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for gratulasjonene :)

 

En litt artig sak er at jeg slår hele den  gjengen her på slagvolum:

 

http://www.tv2.no/broom/8021746/

 

Bilen står trygt og godt, men et dekk har mistet luften, og det får jeg fikse. Jeg får kjøre en runde i garasjeanlegget snart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

20160428_165244.jpg?

 

I dag fikk jeg fikset instrumentpanelet hos Bilinstrument Service i Oslo. Nå fungerer kilometertelleren, også koblet han rundt den irrete reostaten, så nå er det konstant instrumentlys i bilen. Jeg synes fyren var dyktig og flink, så han kan trygt anbefales til andre med lignende problematikk.

 

Jeg var heldig med været igjen, det var ikke mange timene etter at jeg kom tilbake før det begynte å snø igjen.

 

Ellers er vel hovedfokus å få nye felger til bilen. Det er jo feil innpress på den ene AMG Racing Aero II-felgen nå. Akkurat nå tror jeg 15" Barock-felger få bli løsningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

15inch.jpg?

 

I går kom 15" Barock-felger med Falken Ziex ZE914 Ecorun 225 / 60 / 15 96 W, og de ble satt på bilen med en gang. I forgrunnen ses en original 14" Barock-felg, for sammenligningens skyld (jeg stilte fjæringen i høyeste stilling og låste den da jeg la om, derfor er bilen så høy).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litt lettere å finne dekk med rett hastighetskode i 15" ja. Det er vel ca 2500 billigere per dekk enn å gå for XWX i 14"  :P

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

He he, ja  :) Har ikke sett XWX 215/70 VR 14 for under 5.100 pr. dekk, og når jeg gikk opp en tomme fikk jeg dekk for 1.235 pr. stk. Da blir jo alle fire dekkene billigere enn et eneste originaldekk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klimaanlegg og kupevifte ble plutselig helt død. Trodde det var en sikring, men der var alt i orden. Fant omsider ut at synderen er denne koblingen som har falt av kontrollpanelet i kupeen. Den er usedvanlig kronglete å få på plass, for penumatikkslangene er veldig korte, så jeg må komme til bakfra om jeg skal klare å koble den til kontrollpanelet igjen. Det er ikke alle som har pneumatisk klimaanlegg, i alle fall!

 

kobling.jpg

 

I samme slengen skulle jeg gjerne ha byttet denne:

becker%20fader%20control.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

He he, ja  :) Har ikke sett XWX 215/70 VR 14 for under 5.100 pr. dekk, og når jeg gikk opp en tomme fikk jeg dekk for 1.235 pr. stk. Da blir jo alle fire dekkene billigere enn et eneste originaldekk.

 

5100 for ETT dekk?? djeees.

 

forøvrig vanvittig fin bil..hadde vert gøy å sett litt mer bilder også her :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for det.

 

215/70 R14 er visst ganske vanlig til amcars, men de trenger jo ikke V-merking på dekkene sine, så da er det bare Michelin XWX som gjenstår. Var tilbud her:

http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=48086913.129.24121&Breite=215&Quer=70&Felge=14&Speed=&kategorie=6&Marke=Michelin&ranzahl=4&S_Z=&tyre_for=Oldtimer&x_tyre_for=&Herst=Michelin&rsmFahrzeugart=PKW&search_tool=standard&details=Ordern&typ=D-117947

 

Ellers var planen å vaske og polere bilen nå, men så ble det å plukke fra hverandre interiøret istedet. Kan ikke bruke FOR mye tid på dette heller, med hus og familie og unger... ;)

 

Så da får det bli bilder når bilen er presentabel 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var defekt bryter i kontrollpanelet til klimaanlegget. Har bestilt et brukt et fra USA til en vettug pris. Ellers så er venstre hjørne bak litt lavt, og det er litt varmgang på samme bakhjul. Høyden får jeg regulert med å stille bilen i høy modus, men skal jo være lav på vanlig kjøring. Deter litt ergerlig, for det er ikke så lenge til bilen skal til Berlin på service, men litt må man jo forvente av en 37 år gammel bil som er vanvittig avansert.

 

Ellers har jeg håndpolert bilen og satt inn skinnet med skinnpleiemiddel nå. Forrige eier har vært grundig da han polerte, behøvde ikke avfette bilen før polering en gang.

 

Pratet for øvrig litt med en nabo. Han har en 1975-modell Citroën 2CV. Fant ut at jeg har 16 ganger så stor motor som ham :shock: (435 vs 6834 kubikkcentimeter)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for det.

 

215/70 R14 er visst ganske vanlig til amcars, men de trenger jo ikke V-merking på dekkene sine, så da er det bare Michelin XWX som gjenstår. Var tilbud her:

 

Du sjekket ikke om du fant noen M+S-merkede dekk da?

Da er man jo plutselig ikke nødt til å tenke på hastighetsmerking lenger.. M+S er ganske vanlig på amcars..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Last- og hastighetsindeks (Q) for M+S dekk gjelder bare i vinterdekksesongen, og jeg tror kanskje at en 6.9 ikke er optimal på snøføre...  :D

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt å bruke bilen i Tyskland, og gjerne litt i venstrefila på Autobahn også 8) Da er ikke M+S-dekk så aktuelt. Jeg tror ikke bilen hadde vært fullstendig håpløs på vinterføre, siden den har diff.sperre, men salting og rust gjør at jeg ikke har tenkt å finne det ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Last- og hastighetsindeks (Q) for M+S dekk gjelder bare i vinterdekksesongen, og jeg tror kanskje at en 6.9 ikke er optimal på snøføre...  :D

 

Nei, disse reglene gjelder hele året så lenge bilen er utstyrt med M+S-merkede dekk.

Det er også krav om minst 3 mm dekkmønster på slike dekk.

 

M+S er i utgangspunktet altså kjent som vinterdekk, men det finnes en del dekk med slik merking som i realiteten ikke er vinterdekk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

116_front_web.jpg

 

Nå er bilen håndpolert med Meguiars voks, utvendig gummu har fått gummifornyer, seter og dørpaneler er satt inn med skinnpleiemiddel og treverket er satt inn med voks. Trenger bare å få tak i ny konsoll til klimaen (befinner seg i San Francisco for øyeblikket) ,så bør bilen være klar for Tysklandstur 28.09. At venstre hjørne bak er litt lavt når bilen er stilt i laveste posisjon samt litt varmgang i venstre felg bak får man finne ut av i Tyskland. Kan det være en kaliper som har satt seg litt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Et vinterdekk er pr. definisjon fra STRO et dekk laget for bruk i vintersesongen, og vi har særnorske bestemmelser som tillater lavere hastighetsmerking på vinterdekk. Hvis de brukes utenfor vintersesongen, skal de pr. definisjon oppfylle samme regler som sommerdekk, m.a.o. møte de krav som stilles i vognkortet. Dette er et vanskelig punkt fordi det ikke står skrevet noe sted at Q-merkede vinterdekk er forbudt om sommeren på biler som har krav til høyere hastighetsmerking, det er et definisjonsspørsmål hvor man må lete litt for å finne egnet ordlyd (det er ikke sikkert at jeg viser til riktig avsnitt).

Det står følgende i Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften), Kap. 13. Hjul, dekk

§ 3.6 Ved vurdering av hva dekk tåler, følges STRO-normen og ETRTO-normen.

 

Tyske biler med vinterdekk må alltid tilfredstille de last- og hastighetsbegrensninger som er gitt for bilen, de gjelder hele året. M+S dekk som er hastighetsmerket Q (160km/t) er ikke forbudt på utenlandske kjøretøy i Tyskland, men man kan bøtelegges for å kjøre fortere enn dekkets hastighetsbegrensning.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Må si det er litt spesielt å følge med på denne tråden!

Tysklandstur med denne bilen blir garantert en opplevelse! Vi var på en rundtur til Monaco med S55'en vår i sommer, og på den lange turen såg vi vel bare 3 stk 116 biler, så de begynner å bli sjelden kost!

Jeg er helt sikker på at bilen vil klare seg uten problemer, men dersom noe skulle skje, så husk på at det er ingen skam å skru!

God tur å legg gjerne ut masse bilder!!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Et vinterdekk er pr. definisjon fra STRO et dekk laget for bruk i vintersesongen, og vi har særnorske bestemmelser som tillater lavere hastighetsmerking på vinterdekk. Hvis de brukes utenfor vintersesongen, skal de pr. definisjon oppfylle samme regler som sommerdekk, m.a.o. møte de krav som stilles i vognkortet. Dette er et vanskelig punkt fordi det ikke står skrevet noe sted at Q-merkede vinterdekk er forbudt om sommeren på biler som har krav til høyere hastighetsmerking, det er et definisjonsspørsmål hvor man må lete litt for å finne egnet ordlyd (det er ikke sikkert at jeg viser til riktig avsnitt).

Det står følgende i Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften), Kap. 13. Hjul, dekk

§ 3.6 Ved vurdering av hva dekk tåler, følges STRO-normen og ETRTO-normen.

 

Tyske biler med vinterdekk må alltid tilfredstille de last- og hastighetsbegrensninger som er gitt for bilen, de gjelder hele året. M+S dekk som er hastighetsmerket Q (160km/t) er ikke forbudt på utenlandske kjøretøy i Tyskland, men man kan bøtelegges for å kjøre fortere enn dekkets hastighetsbegrensning.

 

Du har tydeligvis funnet kjøretøyforskriftens kapittel 13, hvorfor ikke referere til det som faktisk står om vinterdekk der?

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_13#KAPITTEL_13

 

§ 13-1.Generelt om hjul, dekk

1. Definisjoner

1.4 Vinterdekk: Dekk for vinterkjøring som har mønsterdybde 3 mm eller mer, er særskilt fremstilt for vinterkjøring og som er merket med M+S, MS, M&S, M-S eller «Mud and Snow».

 

 

2. Generelle bestemmelser om hjul og dekk

2.4 Hastighet

2.4.1 Motorvogn med totalvekt ikke over 3 500 kg og alle utrykningskjøretøyer skal være utstyrt med hjul beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. Det er likevel tillatt å bruke vinterdekk (dekk merket med M+S, MS, M&S, M-S eller «Mud and Snow») når disse er merket for en hastighet på 160 km/t eller mer, selv om kjøretøyet er konstruert for en høyere hastighet.

 

§ 13-3.Hjul, dekk på bil

2. På bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg skal alle dekk være av samme type (diagonaldekk, radialdekk, sommerdekk eller vinterdekk). Det kan likevel benyttes dekk av forskjellig fabrikant og mønsterutforming.

 

Din henvisning til § 3-6 er forresten feil.

Du skulle nok vise til denne, som overstyres av mer spesifikke bestemmelser. (Spesifikke bestemmelser går alltid foran generelle bestemmelser)

§ 13-1.Generelt om hjul, dekk

3. Krav til dekk

3.6 Ved vurdering av hva dekk tåler, følges STRO-normen og ETRTO-normen.

 

Jeg har hele tiden forholdt meg til hva vi har av regler på norske biler.

Share this post


Link to post
Share on other sites

La oss ikke ødelegge denne tråden om RuneAs herlige bil! Jeg kontakter vegdirektoratet for en kommentar, så tar vi dette i en egen tråd.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for det. Rundtur til Monaco med S55 hørtes ut som en opplevelse. 116-biler begynner å bli sjeldne, og jeg har fått mange positive kommentarer fra folk rundt om kring. Det blir nok ikke så veldig mange 116-biler på Jahrestreffen, men desto viktigere å stille med en da, synes jeg. På forrige Jahrestreffen jeg deltok på, i 2014, var denne bilen med:

 

J_116_2014.jpg

 

Teksten på bakruta er genial:

 

Denn Dein ist der Hubraum und die Kraft und die Herrlichkeit in Ewigkeit! 6.9

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...