Jump to content

EGR ventil w211

Glenn170sv
 Share

Recommended Posts

Hei

Noen som har erfaring med rensing av EGR ventil på en w211. Har selv en 220cdi fra 2004 og en i fra 2003.

På min 03 modell går bilen av og til i nødmodus. Er ikke mer power igjen i bilen, og jeg må stoppe og starte bilen på nytt for at den skal gå som normalt. Tenker at det er egr ventilen som tuller?

Kan man skru denne løs å rengjøre? Eller er det bare tilsetning i dieseln som gjelder? Mtp tilsetning, hva anbefaler man?

Hilsen Glenn

Jeg har en E220 CDI. Regnr UF11062. Jeg fikk rengjort kun EGR-ventil først. Merket ikke så mye forskjell. Det som virkelig gjorde susen for meg var å rengjøre innsuget. Det var en del jobb å få det ut, men etter å ha hatt på kaustisk soda som fikk godgjort seg og høytrykksspyl som renset ut all gammel skit så virker den mye sprekere nå! Har fortsatt for høyt forbruk og utslipp, det har jeg skrevet videre om i en annen tråd nå med tittel som omhandler lambdasonde.

• 2 weeks later...

Aluminium er kompatibelt med de fleste metaller, unntatt kobber! Sakset fra nettet :)

Defor er jeg veldig skeptisk til de kobbertettingene som ligger mellom dyse og alu. toppen på cdi motorene, mulig det er felt inn stål akkurat der de ligger an. Har veldig lyst til å prøve med alu.-skiver der hvis/når jeg får problemer med lekkasje.

Aluminium er kompatibelt med de fleste metaller, unntatt kobber! Sakset fra nettet :)

Defor er jeg veldig skeptisk til de kobbertettingene som ligger mellom dyse og alu. toppen på cdi motorene, mulig det er felt inn stål akkurat der de ligger an. Har veldig lyst til å prøve med alu.-skiver der hvis/når jeg får problemer med lekkasje.

Du tenker på galvanisk korrosjon mellom tilgrensede materialer. Joda, det er en del forskjell i elektronegativitet på kobber og aluminium, så teoretisk sett er det et relevant scenario.  Men det forutsetter tilstedeværelse av flere elementer, bl.a. væske, for at det skal oppstå et aksellerert korrosjonsforløp av betydning.  Det kan godt hende atmosfæren inni EGR-systemet er ideelt for både galvanisk korrosjon og spaltkorrosjon, men jeg betviler at det kan bli et kritisk forløp som tærer bort EGR-ventilen.  EGR-ventilen vil nok feile og byttes lenge før den tid.

-a-

Corros11.thumb.gif.8edb8dd59883598442ea6dcbafa20d1f.gif

• 5 years later...

Etter at jeg har renset EGR-ventilen (2004 W211 200CDI) går det bare etpar tusen km før bilen igjen går i nødmodus med EGR-feilkode. Renser og den går 2k til.

Hva kan årsaken være? Den bruker ikke olje og går under 0.5/mil på langkjøring. Kan heller ikke se at det lekker noe langs stammen på ventilen.

Det kan vere at ventilen ikkje går som den skal, sjølv om den er rensa. Reknar med det er vakuum som styrer ventilen, så viss du har ein vacuumlekkasje kan det gi problem med ventilen..

Det kan og vere problem med andre ting i innsuget.

F.eks MAF, innsugsspjeld, luftlekkasje..

Feilsøking med diagnoseutstyr (manuell test av ulike komoponentar, og avlesing avaktuelle verdiar) kan hjelpe til å finne feilen.

On 11.3.2021 at 15.43, diy said:

Etter at jeg har renset EGR-ventilen (2004 W211 200CDI) går det bare etpar tusen km før bilen igjen går i nødmodus med EGR-feilkode. Renser og den går 2k til.

Hva kan årsaken være? Den bruker ikke olje og går under 0.5/mil på langkjøring. Kan heller ikke se at det lekker noe langs stammen på ventilen.

• 1 month later...