Jump to content

w220 S500-Et par tekniske spørsmål

Merceman
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har en liten stund nå vært lykkelig eier av en w220 S500L 98-modell, og må innrømme at overgangen fra w124 har vært ganske dramatisk. På w124-en følte jeg at jeg hadde kontroll på hvordan det meste fungerte, men på w220-er det veldig mye rart som heldigvis ser ut til å fungere fortsatt på magisk vis. Med et par unntak:

1

Når jeg prøver å peile oljen fra instrumentpanelet får jeg til stadig bare beskjed om at "car must be Level!" eller lignende, selv om bilen står på flat mark ved f.eks. en bensinstasjon(jeg regner med at underlaget er forholdsvis i vater ved pumpene?). Jeg har peilet oljen på "normalt" vis og det er ok, men jeg tror kanskje dette kan ha en sammenheng med sak #2:

2

Når jeg parkerer bilen hører jeg Airmaticen justerer et eller annet, som oftest senker den seg ved et eller flere hjul, tror ikke den har justert høyden opp. Jeg er rimelig sikker på at den regulerer et eller annet og at det ikke er lekkasje, høres vertfall sånn ut. Tapper den trykket til et vist nivå når man parkerer? Hadde det vært lekkasje ville den vel droppet helt? Når jeg hever bilen tar det ca. 30sekunder før den er på topp, noe jeg leste på et annet forum er helt normalt (altså trolig ikke lekkasje)? Hvis det har noen sammenheng med sak #1, kan det være noe galt med nivågiverne (sensorene som måler faktisk høyde) som gjør at bilen tror den står skjevt og prøver å vatre den opp ved å senke på relevante steder? Eller er det en gyro eller lignende i tillegg til nivåmåling på de forskjellige hjulene?

Rent praktisk er det ikke noe problem for min del (med mindre det er noe galt med Airmatic, da!), men jeg liker ikke når ting ikke fungerer eller oppfører seg merkelig  :? Håper det er noen Mercefolk her som har mulighet til å opplyse en S-klasse nybegynner  :D Med en slik bil må man kanskje ha Star for å feilsøke noe som helst? Da kan jeg vel se hvilken høyde den måler og sjekke om det stemmer med faktisk høyde?

Kom for øvrig på et spørsmål til: Jeg får litt noia av å ikke ha peilepinne for kassa, men jeg regner med at det er diverse målinger av/inne i kassa som genererer feilmelding hvis det er lite olje, tett filter, lavt trykk osv..? Kan det i så fall være et problem med noe av dette hvis den ikke klarer å peile motoroljen..? Igjen, kanskje jeg må ha Star for å få ro i sjela..?  :D