Jump to content

Martins 2002 W211 E500 restaurering- og oppgraderingsprosjekt

fanatic124
 Share

Recommended Posts

• Replies 133
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 1 month later...
  • 1 month later...
  • 10 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hadde det ikke vært billigere å kjøpe en strøken 500?

Igrunn ikke, fikk bilen til en okey pris i utgangspunktet. Om jeg skulle regnet timer på arbeidet jeg har lagt ned i bilen, så ja, da hadde det vært billigere.

Men om jeg kun ser på kostnadene så får jeg en strøken faceliftet bil med ekstra personlig vri, samt at mekanisk og teknisk sett så er bilen nesten som ny.

Ut fra min personlige erfaring med pre-facelift 211, så ville det uansett være et sjansespill å kjøpe en "strøken" 211 fra denne eraen (og med dette utstyrsnivået), for man vet aldri hva som dukker opp som neste problem, så mye knask som det har vært med denne bilen.

Poenget er at jeg har lært mye av tiden jeg har lagt ned i bilen, samtidig som jeg ser at sluttresultatet nå blir veldig bra.

Ville jeg gjort det igjen? Veldig usikker  :lol:

Hei,ser at en av tingene du har reparert er kompressor til dynamisk sete.Hva var feilen og hvordan fikset du den?Jeg spørr da jeg har en bil med dynamisk sete og den sluttet å virke,bare blinker når man trykker på knapper.

Hei,ser at en av tingene du har reparert er kompressor til dynamisk sete.Hva var feilen og hvordan fikset du den?Jeg spørr da jeg har en bil med dynamisk sete og den sluttet å virke,bare blinker når man trykker på knapper.

Om det er 211 du har, og jeg husker rett så sitter kompressoren bak bagasjeromskledningen over venstre hjul. På min bil var det lekkasje på ekspansjonstanken, og så kan du jo direktekoble kompressoren for å se om den snurrer eller er død. Ut over dette må du nesten frem med star diagnose om ikke du skal jobbe deg ihjel med å finne feilen  :) Ellers kan det også være greit å sjekke alle sikringer tilknyttet, uten at jeg husker hvor mange det er..

• 2 weeks later...

Tar en liten oppsummering på hva som har blitt gjort på bilen siden jeg kjøpte den, i tillegg til arbeidene jeg har gjort selv naturligvis. Mulig jeg har glemt noe:

- Bytte av begge fremdører

- Pussing, utretting, rustfjerning, og komplett premium lakkering utvendig og døråpninger/dører

- Avbalansering og montering av nye CLS felger m/nye continental dekk

- Montering av facelift optikk: Grill, bi-xenon frontlamper, koffertdeksel, bakfanger m/eksosutsparinger, sideskjørt, takantenne, sidespeil og E63 frontfanger m/originale fyllinger, fester og understellsplate

- Bytte av bremserør og komplett flushing av bremsevæske

- Montering av kleemann grenrør + sveising av full rustfri eksos m/originale sportpakke enderør

- Omtrekking av dørpaneler, taktrekk, stolper og hattehylle i nytt stoff

- Montering av nyoverhalt converter på originalspecs, da jeg ikke ble helt fornøyd med "high stall" jeg hadde montert tidligere

- Voksing av innvendige kaviteter

- Reparasjon av revnet pakning i takluke og justering

- Montering av originalt MB utsvingbart tilhengerfeste

- Montering av nye innstegslister og div. interiørlister og -detaljer

- 4-hjuls kontroll

- Montering av ny keyless girkule og mansjett

- Bytte av akselerasjonssensorer foran og airmatic manifold bak v/diff

- Montering av E55 N/A kamaksler

- Profesjonell rens av interiøret, samt keramisk coating av lakken utvendig. Vasker bare bilen med vannpistol og mikrofiberklut nå ;)

Fikk noen halvgode bilder fra verkstedet av bilen  :D Her ligger bilen litt nedpå foran pga. problem med airmaticen.

927d7fb2-b3aa-4f16-81fa-e389bfcc274f_zpss328xlxe.jpg

20160714_105642_resized_zpsnuwmr2ku.jpg

20160714_105624_resized_zpstljp3qgq.jpg

Mangler original distronic grill, men har ikke funnet en rimelig nok foreløpig.

Håper jeg får en video av eksosen senere idag, men ifølge verksmesteren så ble lyden perfekt. Ikke høylytt, men dyp og agressiv  :thumbright:

en virkelig perle må en si  :D

vurderte det rattet, hvordan er farge machen opp mot airbagen og vet du foresten hva det orginale rattet ditt hadde av fargekode? bestilte du beige ratt?

Takk for det :D

Fargematch på den var meget bra mot airbag, jeg nevnte fargenavnet da jeg bestilte rattet husker jeg. Interiøret mitt er tofarget. Mener rattfargen enten var kieselbeige eller sierragrau. Kjøpte det på tysk ebay, og mener det er bare en selger som har akkurat den rattformen. Det ser veldig bra ut, men var ikke fullt så godt å holde i som originalrattet pga. utsparingene. Mulig dette er en smakssak  :)

oki.. så du nevte fargevalge :)

hmm må vel nevne det, regne med det var den koden som står på p/n til rattet da.

vist e bare får kontakt med de. har prøvd å sendt mail til de før uten de har svart meg, men prøver på nytt  :D

sikkert bare en vane sak regne e med, alt er bedre en det utslitt rattet jeg har i bilen nå  :lol:

thx  :D

Så, ser ut til at verkstedet fant ut av airmatic problematikken. Jeg sjekket dette AUX batteriet for halvannet år siden, og da var det OK, men nå hadde det visst kapitulert helt. Kanskje ikke så rart, da det er originalbatteriet fra 2002  :shock:

Skal ikke ha noe direkte med airmaticen å gjøre, men dårlig AUX batteri kan visst forårsake en hel del irriterende problemer.

20160714_124056_zpsrrtz4sep.jpg