Jump to content

190E startproblemer

Kjell190
 Share

Recommended Posts

Heisann! ny på forumet her men har lest i noen år :)

Handlet meg her forrige uke en pen liten 1990 1.8 190, som kan være litt tungstartet.

Jeg kan sitte å kjinne, den får nesten tenning, men starter ikke helt.

Har byttet batteri. Den eneste måten vi har fått den til å starte nå de siste dagene er å Koble til en batteribooster, samt en liten dram med bensin oppi der ved luftfilteret.

Når den først starter da, så går den litt dårlig, går på 3 sylindre, men så fort den blir varmere, så går den helt fint.

Har også ett annet lite problem, når jeg kjører så rykker/jukker den litt i 3gir, særlig i oppoverbakker, ellers er den helt fin.

Om noen har ett lurt svar på dette, så settes det stor pris på!

- Kjell190

Hei og takk for svar!

Fikk byttet sikringen i Ovp relêet så startet den fint opp, kan godt hende fordi den fortsatt var litt varm da.

Får se i morgen om den starter like fint.

Fikk sjekket pluggene, disse var fine og var ikke noe problem med fordeleren heller.

-Kjell190

ja, du må fikse sentrallåsen, den styrer hele butikken så den kommer du ikke utenom....

Sjekk lekkasje i slanger og sjekk at luftpumpe virker, på 124 ligger denne under baksetet, kan hende den har samme plassering i 201...?... :lol:

Det viste seg å være pumpen som var gåen.

Nå gjennstår bare det siste lille problemet, rykkingen.

Når jeg kjører gjerne i bakker, så rykker bilen ganske godt.

Den girer veldig fint ved kickdown og litt hard kjøring, men er liksom i rolig kjøring den rykker.

Noen som vet hva dette kan skyldes? :')

• 3 weeks later...

Ser ut til at dette luggeproblemet bare blir værre, bilen har nå også såvidt begynt å slure. Så fikk en grei pris på flushing av converter og kassa, så da blir nok dette gjort veldig snart.

En ting til, utluftingen i bensintanken, hvis denne er tett, vil det da komme ett sug fra bensintaken når jeg skrur av bensinlokket? Isåfall, hvordan får man "åpnet" luftingen igjen? :)

• 2 weeks later...

heisann, ser vel ut til at det ikke er noen kloke svar på dette kanskje?

En venn av meg byttet pluggene på bilen, der mente han at de var litt tørre, akkurat som at motoren ikke får nok bensin. Det er akkurat som at den jager turtallet.

Dette kan vel være at den rykker så ved vanlig kjøring?

For ved hard kjøring girer den helt fint.

en ide er å bytte bensinfilter,da lønner det seg å ta ut å rengjøre det som sitter i tanken å.

Dette er noen en bør gjøre noen ganger i bilens levetid.

En løsning hvis du har byttet alle tenningsdelene, sjekket slanger ++ er å skru opp(ned) co-skruen litt.

Hvis alt annet er i orden er det en løsning,men IKKE hvis du ikke har kontroll på de overnevnte tingene.

Girkasserykkingen din er garantert en vacumlekkasje! Girkassens skiftetrykk/hardhet reguleres gjennom hvor mye gass du gir. Full gass gir null vacum til kassen og kassen girer som når du gir fullt jern. Jeg vil derfor mene at slangen som går ned på girkassens venstre side(førerside) ikke sitter tilkoblet eller lignende. Skal være et plastrør.

I bunn av tanken er det et filter som du kan skru ut(fra under bilen), her slangen til filter/pumpe kommer ifra.

co-skruen sitter på innsprutet. søker du litt finner du masse om dette.

Som sagt bør du være sikker på at alt annet er i orden før du begynner å skru på denne så du ikke roter deg helt bort.