Kjell190 Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Heisann! ny på forumet her men har lest i noen år Handlet meg her forrige uke en pen liten 1990 1.8 190, som kan være litt tungstartet. Jeg kan sitte å kjinne, den får nesten tenning, men starter ikke helt. Har byttet batteri. Den eneste måten vi har fått den til å starte nå de siste dagene er å Koble til en batteribooster, samt en liten dram med bensin oppi der ved luftfilteret. Når den først starter da, så går den litt dårlig, går på 3 sylindre, men så fort den blir varmere, så går den helt fint. Har også ett annet lite problem, når jeg kjører så rykker/jukker den litt i 3gir, særlig i oppoverbakker, ellers er den helt fin. Om noen har ett lurt svar på dette, så settes det stor pris på! - Kjell190 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Arnestuen Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Fordelerlokk og OVP rele er ting som må være i orden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 sjekk alle tenningsdeler og gummislanger, så ovp bensinpumperelè(dette styrer også kaldstarten). starter den lettere hvis du har full gass???? sjekk ledningene på tempføleren foran på toppen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell190 Posted February 2, 2015 Author Share Posted February 2, 2015 Hei og takk for svar! Fikk byttet sikringen i Ovp relêet så startet den fint opp, kan godt hende fordi den fortsatt var litt varm da. Får se i morgen om den starter like fint. Fikk sjekket pluggene, disse var fine og var ikke noe problem med fordeleren heller. -Kjell190 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell190 Posted February 3, 2015 Author Share Posted February 3, 2015 Da var problemet med oppstart fikset, det viste seg å være sikringen i ovp relèet som gjorde susen! Eneste problemet jeg sitter igjen med er rykkingen i girkassen, noen som vet hva dette kan skyldes? -kjell190 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell190 Posted February 9, 2015 Author Share Posted February 9, 2015 Hei, fått ett lite problem her, sentrallåsen funker ikke. Jeg får nå ikke opp bensinlokket pga sentrallåsen, bakluka vil heller ikke la seg åpne pga nøkkelen passer ikke . Noen som vet hvordan jeg kan få opp tanklokket? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted February 9, 2015 Share Posted February 9, 2015 ja, du må fikse sentrallåsen, den styrer hele butikken så den kommer du ikke utenom.... Sjekk lekkasje i slanger og sjekk at luftpumpe virker, på 124 ligger denne under baksetet, kan hende den har samme plassering i 201...?... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell190 Posted February 9, 2015 Author Share Posted February 9, 2015 Fant en tegning av w201 sitt sentrallås system, der så det ut som at pumpen satt under baksetene ja, så får jeg ta å sjekke slangene rundt fordi, ingen dum idè! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted February 9, 2015 Share Posted February 9, 2015 luftlekkasjene dukker ofte opp i dørene, ved gjennomføringen mellom henglsene, der beveger slangene seg og får over tid en knekk/sprekk, sjekk der først Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell190 Posted February 9, 2015 Author Share Posted February 9, 2015 Ah, knall! Da skal jeg få sjekka der! 😊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted February 9, 2015 Share Posted February 9, 2015 sitter du inne i bilen å låser opp/igjen så skal du høre pumpa gå. Er der lekasje så stopper den ikke med en gang. du hører gjerne at det suser ett sted også. Får du opp bagasjelokket så kan du åpne låsen til tanklokket manuelt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell190 Posted February 9, 2015 Author Share Posted February 9, 2015 Nøkkelen til døra går ikke inn i bagasjelokket. Er jo to separate nøkler, en til tenningen og en til dørene. Skal skifte fjører på den foran i morgen, så da kan jeg få han mekaniker kompisen min til å se på det! Takk for tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted February 9, 2015 Share Posted February 9, 2015 Du får rengjøre/smøre den låsen å lirke med nøkkelen. Det er ikke lett,men det går ann å åpne lokket via førstehjelpskrinet hvis alt annet feiler.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell190 Posted February 9, 2015 Author Share Posted February 9, 2015 Da skal jeg prøve det i morgen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell190 Posted February 13, 2015 Author Share Posted February 13, 2015 Det viste seg å være pumpen som var gåen. Nå gjennstår bare det siste lille problemet, rykkingen. Når jeg kjører gjerne i bakker, så rykker bilen ganske godt. Den girer veldig fint ved kickdown og litt hard kjøring, men er liksom i rolig kjøring den rykker. Noen som vet hva dette kan skyldes? :') Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell190 Posted March 6, 2015 Author Share Posted March 6, 2015 Ser ut til at dette luggeproblemet bare blir værre, bilen har nå også såvidt begynt å slure. Så fikk en grei pris på flushing av converter og kassa, så da blir nok dette gjort veldig snart. En ting til, utluftingen i bensintanken, hvis denne er tett, vil det da komme ett sug fra bensintaken når jeg skrur av bensinlokket? Isåfall, hvordan får man "åpnet" luftingen igjen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell190 Posted March 15, 2015 Author Share Posted March 15, 2015 heisann, ser vel ut til at det ikke er noen kloke svar på dette kanskje? En venn av meg byttet pluggene på bilen, der mente han at de var litt tørre, akkurat som at motoren ikke får nok bensin. Det er akkurat som at den jager turtallet. Dette kan vel være at den rykker så ved vanlig kjøring? For ved hard kjøring girer den helt fint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 en ide er å bytte bensinfilter,da lønner det seg å ta ut å rengjøre det som sitter i tanken å. Dette er noen en bør gjøre noen ganger i bilens levetid. En løsning hvis du har byttet alle tenningsdelene, sjekket slanger ++ er å skru opp(ned) co-skruen litt. Hvis alt annet er i orden er det en løsning,men IKKE hvis du ikke har kontroll på de overnevnte tingene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell190 Posted March 16, 2015 Author Share Posted March 16, 2015 Besinfilteret er skiftet Rengjøre bensintanken da tenker du på? Hvor sitter så denne Co skruen? Takk for svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FredrikE300D Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Girkasserykkingen din er garantert en vacumlekkasje! Girkassens skiftetrykk/hardhet reguleres gjennom hvor mye gass du gir. Full gass gir null vacum til kassen og kassen girer som når du gir fullt jern. Jeg vil derfor mene at slangen som går ned på girkassens venstre side(førerside) ikke sitter tilkoblet eller lignende. Skal være et plastrør. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell190 Posted March 16, 2015 Author Share Posted March 16, 2015 Da skal jeg se etter det! Takk for svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 I bunn av tanken er det et filter som du kan skru ut(fra under bilen), her slangen til filter/pumpe kommer ifra. co-skruen sitter på innsprutet. søker du litt finner du masse om dette. Som sagt bør du være sikker på at alt annet er i orden før du begynner å skru på denne så du ikke roter deg helt bort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell190 Posted March 16, 2015 Author Share Posted March 16, 2015 Hehe, skal ikke surre det til Tar ikke på noe med mindre jeg er 100% sikker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell190 Posted March 20, 2015 Author Share Posted March 20, 2015 Har innsett at jeg har vært noget dum her, etterfyllte litt automatolje. Når rykker ikke bilen lengre Men skal få byttet filter og olja alikevel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts