Jump to content

w211 luft kompressor

Recommended Posts

Hei.

Har en 2004 eklasse stasjonsvogn som ligger svært lavt akkurat nå.

Problemet begynte i sommer da den av og til sank helt ned bak på førersiden, men ble pumpet rett opp hver gang man startet bilen. Dette skjedde ikke hele tiden, men av og til, kunne godt være luft i belgen i flere dager.

Problemet ble litt hyppigere når det skiftet imellom kaldt og varmt vær så tenkte at det var en ventil eller lignende som var litt treg.

Slik bilen står idag så starter ikke kompressoren, ingen aktivitet. Har sjekket sikringen og den er like hel.

Skal jeg gamble på å kjøpe ny kompressor å håpe det løser seg?

Takk på forhånd, Kenneth

Har selv en W211, dog i fra 2007, men har opplevd samme problem som deg.

Det som var problemet mitt var at det er ett stag midt på bakakselen som er med på og regulere nivået bilen skal ha på "rumpa". Dette er staget er i plastikk og hadde hos meg brekt. Fikk lappet dette sammen, så hevet bilen seg med engang. Pumpa startet ikke før vi fikk fikset dette staget heller. Mercedes har nå dette staget i metall som man kan få kjøpt, så de er nok klar over at det er en svakhet.

"Sirumpa-syndromet" er på 211'n vår også.  Den begynte å sagge noe veldig i fjor sommer, mest på venstre side, men den heva seg greit når man begynte å kjøre.  Men nå sagger den helt nedpå etter 7-8 timer og det virker som kompressoren starter litt som det passer seg.  Kompressoren har fått litt mer lyd i det siste, så det spørs om den holder på å ta kvelden.  Synes å huske at FrodeS postet et innlegg som gikk på defekt kondensutskiller som igjen førte til havari på kompressoren.  Får ta en tur innom TDP-shopen å sjekke nærmere.

-a-

Har da lest litt forskjellige tråder og tatt deres tips til følge, men nå har det skjedd noe merkverdig.

Bilen valgte å plutselig heise seg opp idag etter jeg hadde satt jekken under igår for å holde litt høyde på den.

Er det noen form for overtrykks ventil som kan ha låst seg i åpen stilling?

• 4 weeks later...

Kompressoren er nå i orden å heiser bilen uten problem svært fort.

Nå er problemet at jeg har en periodisk lekkasje. Av og til holder den på lufta i flere dager og andre dager i 3timer.

Noen som vet om det er en ventil evt. styrings rele for å slippe ut luft?

Har da lest litt forskjellige tråder og tatt deres tips til følge, men nå har det skjedd noe merkverdig.

Bilen valgte å plutselig heise seg opp idag etter jeg hadde satt jekken under igår for å holde litt høyde på den.

Er det noen form for overtrykks ventil som kan ha låst seg i åpen stilling?

Kompressoren er nå i orden å heiser bilen uten problem svært fort.

Nå er problemet at jeg har en periodisk lekkasje. Av og til holder den på lufta i flere dager og andre dager i 3timer.

Noen som vet om det er en ventil evt. styrings rele for å slippe ut luft?

Da fikk du løst problem Del I, så da er det over til Del II :)

Ermatikken på bilen vår har vært sånn av & på i et års tid, men nå er det helt dødt baki der og den står i full senk.  Hadde den inne på feilsøking og de fant ut at styringsventilen på den ene luftbelgen bak var gåen, samt en dårlig luftslange.  De så spor etter vanninntrengning i ventilen, men selve luftbelgen var helt fin.  Men denne styringsventilen selges kun sammen med luftbelgen som komplett enhet, og prisen hos MB er 10.000,- per stk.

Jeg fikk ingen melding om kompressoren funket som den skal, men det var kanskje fordi at den akkurat den dagen virket den som normalt.  Men teorien min er at den er utslitt, eller funker ikke som den skal, hvis ikke hadde jo bilen løfta seg på motsatt side bak.  Kompressoren starter ikke lenger, så jeg velger da også å sjekke den først.  Deretter blir det å finne ut litt om den styringsventilen.  For mitt vedkommende er det uaktuelt å bruke 10 laken på en slik sak, så den må nok oppdrives separat på et vis.

-a-

Dersom bilen holder seg oppe lenge noen ganger og over kortere tid andre ganger kan du regne med at det er kompressoren som er problemet.

Dersom du har tilgang til Star C3, kjør en kompressortest 2-3 ganger for å se om kompressoren oppfyller kriteriene på kapasitet/tid hver gang.

Sjekk også om du ligger inne med feilkode på for lang fylletid til luftreservoar, det tyder på utslitt kompressor.

Når bilen ligger helt nedpå vil normalt sett ikke kompressoren starte uten at du manuelt heiser den fra star.

Jeg hadde et problem som fulgte meg en liten stund. Av og til slapp styringsenheten plutselig ut luft på venstre belg foran.

Klødde meg fælt i hodet på dette, da jeg stadig fikk "visit workshop" meldinger da jeg var ute og kjørte.

Løsningen var faktisk at jeg måtte kjøre en ny oppstart på airmatic modulen fra star for å fjerne problemet, det nyttet ikke slette

feilkoder.

Når det gjelder kompressor så kan jeg anbefale dere å kjøpe en ny herfra. Det er ikke original, men min har hvertfall fungert strålende :)

Billig er den og!

http://www.aliexpress.com/item/W220-W211-AIR-SUSPENSION-AIRCOMPRESSOR-OE-2203200104-2113200304-220-320-0104-211-320-0304/32255572170.html

Jeg skjønte ikke helt hvorfor kompressoren får skylda for at bilen synker ned?

Skal du bytte kompressor, og den går som den skal, men sliter med å gi nok trykk fort nok, så er det ingen grunn til å bytte ut hele greia. En ny stempelring til noen få kroner, så er den god som ny igjen. Jeg byttet på vår, og det var veldig enkelt. Den gikk fra å såvidt oppfylle kravet ca. hver 2. gang jeg testet, til å greide det på ca. 20% av tiden. Feilmelding om for lang fylletid har vi ikke sett etterpå.

http://www.bagpipingandy.com/repairkit.html

Jeg skjønte ikke helt hvorfor kompressoren får skylda for at bilen synker ned?

Skal du bytte kompressor, og den går som den skal, men sliter med å gi nok trykk fort nok, så er det ingen grunn til å bytte ut hele greia. En ny stempelring til noen få kroner, så er den god som ny igjen. Jeg byttet på vår, og det var veldig enkelt. Den gikk fra å såvidt oppfylle kravet ca. hver 2. gang jeg testet, til å greide det på ca. 20% av tiden. Feilmelding om for lang fylletid har vi ikke sett etterpå.

http://www.bagpipingandy.com/repairkit.html

Det har du rett i, jeg glemte den ringen. Det kommer dog an på hvor slitt kompressoren er også. Om sylinderen er slitt gjennom teflonbelegget kan man glemme å bytte ring.

Jeg snakker av egen erfaring når jeg nevner at luftkompressoren trolig kan være feilkilden om den synker sporadisk, da jeg hadde akkurat samme problem selv.

Bytte av kompressor løste problemet. Mulig det enten var problemer med trykksensoren eller overtrykksventilen. Det ga ingen vettuge feilkoder i star.