Jump to content

Skifte gummibelg på drivaksler

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med skifting av gummibelgene på drivaksler, i dette tilfellet W123? Leveres de løse i det hele tatt? Jeg har sett diverse fikse amerikanske løsninger, men temaet virker ganske uaktuelt her til lands. Når det er sprekker i belgen, er det bare et tidsspørsmål før det er et hull. Det betyr som regel ny drivaksel, for det er ikke rare mengdene med støv og skitt som skal til for å ødelegge lagrene.

Med vennlig hilsen, Olaf

Er fult mulig å bytte mansjetter på w124 vært fall. Har selv byttet på fram akslingene på en 4matic. Verste med jobben var egentlig å få dem ut av bilen.

Har du understellsnr eller regnr på bilen så kan jeg sjekke epc for deg slik at du får dele nr på det du skal ha.

Jeg har også montert universale delte gummimansjetter på en bil og det funket utmerket!  Kjøpte de på Mekonomen og etter det jeg forstod brukte også verkstedene en del av dette.  Men det er mye fett og smuss tilstede ifm. drivaksler, så det er veldig viktig å være ryddig for å unngå forurensing og fettavsetning på limskjøten FØR man limer. Det må være 100% reint for at limet skal feste.

Jeg teipet skjøteflatene på mansjetten umiddelbart når jeg tok den ut av pakka.  Gjorde så all tilpasning, avfetta deretter mansjetten og lot den tørke så alt løsemiddel fordampa.  Deretter var det oppfetning av drivknuten med påfølgende grundig håndvask.  På med tynne hansker, lim og montering. :-)

https://www.google.com/search?site=&tbm=isch&source=hp&biw=1443&bih=832&q=Mercedes+split+drive+shaft+boots&oq=Mercedes+split+drive+shaft+boots&gs_l=img.3...2856.17659.0.18325.41.23.3.15.0.0.308.2645.2j12j2j1.17.0.msedr...0...1ac.1.59.img..22.19.2490.lzCfHQTFMz4#tbm=isch&q=Mercedes%2C+split+drive+shaft+boots

-a-

2080803411__351.jpg.b39a574804b49df769112b7e3ec6f5d4.jpg

jeg anbefaler å styre unna disse limte greiene.

det er ikke lett å få de bra å de holder mest sannsynlig ikke lenge. Hadde leppa i skjøten vært lengere så hadde det vært litt lettere.

Det er en grei jobb å  bytte hele mansjetter, ihvertfall på 124, 201, 202,210,129++++++++++++++++ så absolutt verdt å bruke hele mansjetter

Takker for innspill. Jeg har vært borti - eller rettere sagt vært vitne til - et par mislykkede forsøk på å få de limte til å bli bra, så jeg styrer unna dem. Jeg vil heller prøve å montere hele mansjetter. Jeg har sett at noen leveres med en konisk hylse for å trekke den lille åpningen i mansjetten over, noen amerikanske er beregnet på en grotesk utseende 'tang' med mange fingre som utvider mansjetten så den kan skyves over. Jeg har ikke microfichen oppe å gå for tiden, så hvis noen også kan opplyse om hva slags verktøy som benyttes fra fabrikken, setter jeg pris på det.

modzona: WDB 123283 1F 035842

Med vennlig hilsen, Olaf

jeg anbefaler å styre unna disse limte greiene.

det er ikke lett å få de bra å de holder mest sannsynlig ikke lenge. Hadde leppa i skjøten vært lengere så hadde det vært litt lettere.

Det er en grei jobb å  bytte hele mansjetter, ihvertfall på 124, 201, 202,210,129++++++++++++++++ så absolutt verdt å bruke hele mansjetter

Takker for innspill. Jeg har vært borti - eller rettere sagt vært vitne til - et par mislykkede forsøk på å få de limte til å bli bra, så jeg styrer unna dem. Jeg vil heller prøve å montere hele mansjetter. Jeg har sett at noen leveres med en konisk hylse for å trekke den lille åpningen i mansjetten over, noen amerikanske er beregnet på en grotesk utseende 'tang' med mange fingre som utvider mansjetten så den kan skyves over. Jeg har ikke microfichen oppe å gå for tiden, så hvis noen også kan opplyse om hva slags verktøy som benyttes fra fabrikken, setter jeg pris på det.

Hele mansjetter er selvfølgelig det beste, men limte mansjetter er en god nummer 2 løsning såfremt forholda ligger til rette.  Skjøtene må være absolutt 100% reine!  Og det er der det ofte strander. Feil nr.1 - man tar mansjetten ut av pakka for å se hvordan den passer, og da er løpet langt på vei kjørt.  Man tror fingrene er reine når de er vaska grundig, men de blir aldri fettfrie, slik er menneskekroppen.  Jeg brukte limte mansjetter på denne bilen:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=1887031&finnkode=41600291

Forhjulstrekker hvor de ytre mansjettene får gjennomgå, men de holder fortsatt stand.

Men igjen, hele mansjetter er selvfølgelig best. :-)

-a-