Jump to content

Ny bruktbil. S 211 2007 ELLER NYERE.

Thor-Egil Andersen
 Share

Recommended Posts

Gå for det du har behov for. Har du hytte på fjellet, eller er mye på fjellet/ustrødde veier vil 4Matic være essensielt.

Kjører du mest i byen, så trenger du ikke 4Matic. Er det en 2007 modell, så kan vel 4Maticen gi seg når som helst avhengig av hvordan tidligere eier har kjørt bilen.

220 CDI vil være helt fin antar jeg. 280 blir en V6'er, som er du uheldig, så får du problemer med turboen.

Bensin - da blir du nødt til å gå for en E240 antar jeg. Tørste motorer, men fine å kjøre.

Når 4Matic begynner å krangle er da ganske så uavhengig av hvordan bilen er kjørt, det er mest avhengig av vedlikehold.. Bytte av olje på fordelingskassa pr. 60kkm er VIKTIG.

Jeg vil ellers påpeke at det er nettopp i byen 4Matic har sin store styrke (og når man trekker tilhenger, campingvogn og sånt utenfor byen på vinterføre)

Lukeparkering i bygater blir utrolig mye greiere med 4Matic, igangsetting fra kryss blir utrolig mye greiere slik at man kan spare seg for noen vikepliktbrudd..

Jeg bor i Hemsedal og kjører mye på veier før det er brøyta på morgenen med 20-30 cm nysnø. Her går det mye i heftig salting, ingen salting på noen veier, så det kan være mange forskjellige forhold. Bor også usentralt, så jeg må kjøre på mange forksjellige veier for å komme meg rundt. Det er absolutt ikke noe problem å komme seg frem, bilen sitter bra. Gode vinterdekk er utrolig viktig. Jeg har Nokian Hakka R, men det finnes jo enda bedre enn det også, som f. eks. Hakka R2 og Hakka 8.

Det største problemet jeg har på vinteren er bakkeklaringen. Snøen flyter over bilen når det er nysnø. Når det har vært mildvær og fryser på igjen så kan det skrape under (for lav bil) på noen veier, heldigvis har ikke dette skjedd meg mer enn et par ganger (og da må jeg kjøre en liten omvei, som faktisk blir brøyta hver dag).

Min fars W212 med komfortfjærer er helt suveren her. Den subber ikke, og tar seg fram helt rått. Det samme med W211 Elegance/komfortfjærer.

Er ingen tvil om at 4matic er fine greier. Det er jo overlegent til å dra seg fremover, men det er virkelig ikke nødvendig. Har man bra dekk og klarer å kjøre så er det ikke noe problem med bakhjulstrekk på vinteren. Noe som også er utrolig viktig og som mange glemmer er at når det har vært litt mildvær en stund, og det fryser på igjen, så er det "natt&dag-forskjell" ved å kjøre innom en bensinstasjon/vaskehall og bruke 5 minutter på å spyle alle hjulene og hjulbuene for å få bort saltet fra dekkene.

Er nok uten tvil mest fornuftig å kjøpe seg en E220 Avantgarde, rent økonomisk. Og det er en veldig bra bil. Skulle jeg kjøpt bil igjen så ville jeg kjøpt en med Airmatic, da bakkeklaring er et problem (noe som fremkommelighet ikke er), og det selv med alle skrekkhistorierene fra NÅR det går i stykker :)

Kommer helt an på behovet ditt. Lykke til!

Jeg og vil anbefale 220 CDI motoren. Drivstoffgjerrig og godt drag, du har krefter i massevis her. Min er også chippet, så det er rundt en 170hk i den. Men siden du ser på 2007 modeller så er det 170hk originalt i de 220 CDI motorene. :) Har hatt bilen min i litt over et år nå og kjørt på den snautt 30 000km. Aldri vært noe problem motormessig, kun slitedeler og service. Termostat er faktisk det eneste jeg kommer på som er byttet i motoren i løpet av disse 30 000 kilometer.. Knallgod bil!

Takk for gode svar.

Har aldri hatt diesel før, men kunne tenke meg å teste det. Er vant til forbruket på en 300TE 91 modell som jeg hadde i 13 år så jeg vet hva forbruk er for å si det sånn :lol:  Ser ut til at jeg skal lete litt etter 220 utgaver fra 2007-09. Synes også S204 er fin så skal titte litt på de også. Har god tid, så nå begynner jakten og det er jo halve morroa :D

Hva gjelder 4Matic er det verdt å nevne at ikke alle får problemer med 4Matic, det er det kun de med stor motor som får..

Dvs. jeg mener å huske at både 280CDI og 320CDI har fordelingskasse med clutch, mens bensinmotorer som 240 og opp til 320 tror jeg det var er uten clutch.

350 og 500 bensin har definitivt clutchpakken.

Det er clutchpakken i fordelingskassa som lager problemer i 4Matic-systemet.

Hva gjelder 4Matic er det verdt å nevne at ikke alle får problemer med 4Matic, det er det kun de med stor motor som får..

Dvs. jeg mener å huske at både 280CDI og 320CDI har fordelingskasse med clutch, mens bensinmotorer som 240 og opp til 320 tror jeg det var er uten clutch.

ML 320, har disse også denne fordelingskassen ? Eller er det helt eget 4-matic system på ML ?

ML 320, har disse også denne fordelingskassen ? Eller er det helt eget 4-matic system på ML ?

Jeg vet ikke hvordan det er på ML, men vet at blant annet GLK har de samme problemene som 211 med 4Matic..

Jeg bor i Hemsedal og kjører mye på veier før det er brøyta på morgenen med 20-30 cm nysnø. Her går det mye i heftig salting, ingen salting på noen veier, så det kan være mange forskjellige forhold. Bor også usentralt, så jeg må kjøre på mange forksjellige veier for å komme meg rundt. Det er absolutt ikke noe problem å komme seg frem, bilen sitter bra. Gode vinterdekk er utrolig viktig. Jeg har Nokian Hakka R, men det finnes jo enda bedre enn det også, som f. eks. Hakka R2 og Hakka 8.

Det er nok en del mer stabile greie vinterforhold ute på bøgda enn det er i byen..

Problemet i denne byen jeg bor i (Oslo) er at det ikke brøytes noe særlig på småveier, og når det brøytes blir det selvsagt ikke brøytet der det står parkerte biler..

Disse parkerte bilene kan stå lenge, og det blir da en heftig kant mellom parkeringsplass og kjørebane, denne kan bli heftig glatt og hard..

I veibanen blir det også dype hjulspor på småveiene, og å vippe bilen opp av disse hjulsporene er ikke alltid så enkelt.

Jeg tør rett og slett påstå at det er viktigere med 4WD i Oslo enn i Hemsedal.

Det største problemet jeg har på vinteren er bakkeklaringen. Snøen flyter over bilen når det er nysnø. Når det har vært mildvær og fryser på igjen så kan det skrape under (for lav bil) på noen veier, heldigvis har ikke dette skjedd meg mer enn et par ganger (og da må jeg kjøre en liten omvei, som faktisk blir brøyta hver dag).

Airmatic er selvsagt en fin ting på vinterføre.

Er ingen tvil om at 4matic er fine greier. Det er jo overlegent til å dra seg fremover, men det er virkelig ikke nødvendig. Har man bra dekk og klarer å kjøre så er det ikke noe problem med bakhjulstrekk på vinteren. Noe som også er utrolig viktig og som mange glemmer er at når det har vært litt mildvær en stund, og det fryser på igjen, så er det "natt&dag-forskjell" ved å kjøre innom en bensinstasjon/vaskehall og bruke 5 minutter på å spyle alle hjulene og hjulbuene for å få bort saltet fra dekkene.

Klart, 4Matic i småveiene i byen kan jo erstattes med et par sekker strøsingel man må ut med for å komme seg ut og inn av parkeringsplasser.. Man må også ta de plassene det er kurant å komme seg inn på, de med 4Matic og Airmatic kan heve bilen og kjøre inn på plassene som er utilgjengelig for folk flest..

Klart, 4Matic i småveiene i byen kan jo erstattes med et par sekker strøsingel man må ut med for å komme seg ut og inn av parkeringsplasser.. Man må også ta de plassene det er kurant å komme seg inn på, de med 4Matic og Airmatic kan heve bilen og kjøre inn på plassene som er utilgjengelig for folk flest..

Føret her i fjor (Oppland) var helt jævlig. Da kom det først litt snø før jul, og resten av førjulstida og romhjulstida så regna det hele tida og var mildvær. Dette medførte såpeglatte veier (med bokstaver i skriftstørrelse 72 på såpe), så da måtte man virkelig tenke seg om hvor man kjørte, evt hvor man parkerte. Men jeg ble mer og mer overasket over Merca mi når føret var som verst. Kjører med Nokian Hakka 8 og bilen krafset seg fram der det var skøytebane. Riktignok ikke like fort som en med 4Matic hadde gjort, men det var da levelig. Nå kan man ikke rase i en vill fart på slik føre, og man må også tenke på turen ned igjen hvis man har vært litt oppi høyden samme om man har 4Matic eller ikke. :P På vanlig vinterføre og 15 minus vil den nesten ikke slippe en gang, det er utrolig hva den greier til å bare trekke bak faktisk. :) Må selvsagt slå av anitspin når man skal virkelig komme seg opp et sted da man mister all fart og kraft med antispin på.

Hei,

Har en 2007 S211 280 bensin til salgs (231 hk / 300 nm) med 7G-Tronic.  Har skinn, 4 soner klima, Airmatic (kan heve seg over mye), varme i baksetet og er vedlikeholdt ifølge serviceheftet.  Byttet olje på automat hver 60K km og den har ca. 225K km bak seg, og mye mere foran.  Kan anbefales.  Har kjøpt ny S212 facelift. 

Har selv 220CDI med 170hk og airmatic. Nydelig motor i mine øyne. Skjønner du er skeptisk til airmatic ned tanke på repkostnader og at det ikke er spørsmål OM det ryker, men NÅR. Begge fjærbeina og kompressor foran på min ble byttet på ca 300K km og 4 til 4,5 år. Belg bak er høyre side fremdeles fra byggeår og venstre ble skiftet for par måneder siden (anser det som min egen feil at den røyk).

Når det er sagt, så ville jeg ikke vært foruten, da bilen er helt fantastisk å kjøre. Som sagt så skjønner jeg skepsisen.

Uansett med brukt 211 så må du regne med at noe av det det du sparer i drivstoff bør du sette av til vedlikehold. Forstillingsdeler, en og annen sensor. Samt at deler i bakvogn er dyrere enn til 124. Passerer vel totalkost i deler på 35000,- alene på min 211 i år. Gjør "alt" selv og pruter som bare fy på delepriser.

Regner forøvrig bare med noen nye bakdekk til den neste år. :P

Hei.

Uaktuelt med bensin og Airmatic. Blir nok å gå for en 200/220 cdi tenker jeg  :)

Hvis prisen er bra (og det bør den være når det er en bensin 211) så er det absolutt ikke noe å kimse av å ha en bensin 211 hvis du kjører mye, for da er jo et godt alternativ å montere et LPG anlegg.

Tror mange er enige med meg når jeg påstår bensin er helt overlegent diesel på alle punkter utenom drivstofforbruk :P Da er et LPG anlegg et greit kompromiss.

Tror mange er enige med meg når jeg påstår bensin er helt overlegent diesel på alle punkter utenom drivstofforbruk :P Da er et LPG anlegg et greit kompromiss.

Syns jeg har mye sterkere moment med dieselen min enn for eks en 200 Kompressor, men det slik jeg føler det da. :P Smak og behag! :D