Jump to content

s212 hvordan koble til ekstralys??

Recommended Posts

Hei,er ny på dette forumet.

Har kjøpt meg en 2010 modell e350 4matic stv og lurer på hvordan jeg kan koble til ekstralys på bilen,

hvor kan jeg hente styrestrøm til rele?

må jeg inn med et canbus rele/adapter for å få dette til og event. hvordan kobles dette opp/hvor henter jeg styrestrøm.

Mvh kjetil

Bryterkravet er borte for en del år siden, så det trenger man ikke. Det er nok ikke mye å gå på innen lovlig lux-verdi, men fallhøyden er liten. Om man har maksimal uflaks må man ta av ekstralysene og vise bilen igjen, for så å sette dem på igjen etterpå.

Får vel ikke 55w D1S?

Tvilte på det jeg og, helt til jeg leste om at det var mulig å få tak i det et sted. Men det er ikke spesielt utbredt i norske butikker ser det ut som!

Styrken på xenon avgjøres ikke av pæren, men av ballasten. Det beste er nok å holde seg til orignalt og da et annerkjent merke (Osram og Philips) med riktig fargetemperatur (4300k) :)

Ja, vet det er ballasten. :) Er av den oppfatning at originalt er best jeg også. :) Jeg har 6000k fargetemp, pga syns det er et mer behagelig lys. Men det er smak og behag det!

Kraftigere pærer vil ikke være lovlig.

Skal man ha det helt hundre prosent lovlig så spøker det snart med både LED-bar og xenon tusenmetere da SVV kommer til å krangle på for høy Lux-verdi...

Ja, og det er det vel en grunn for. Jeg var en gang med en taxi med xenon tusenmetere, og det lyste noe helt himmelsk, men den hadde bare vanlige holgen nærlys og det vil jeg kalle uansvarlig, for det ble jævlig mørkt når han dimmet ned på snødekte vinterveier :)

Nærlysene blir jo ikke noe dårligere av gode fjernlys. På min TDT har jeg koblet så jeg har bryter til ekstralysene. Bruker ikke dem når det er mye opp og ned med lysene, men jeg kjører også en del på strekninger der man knapt møter andre i det hele tatt, og da er det kjekt med ordentlig godt lys.