kjetilj 0 Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Hei,er ny på dette forumet. Har kjøpt meg en 2010 modell e350 4matic stv og lurer på hvordan jeg kan koble til ekstralys på bilen, hvor kan jeg hente styrestrøm til rele? må jeg inn med et canbus rele/adapter for å få dette til og event. hvordan kobles dette opp/hvor henter jeg styrestrøm. Mvh kjetil Quote Link to post Share on other sites
FrodeS 20 Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Hva slags lys er det på den i dag? Quote Link to post Share on other sites
kjetilj 0 Posted September 3, 2014 Author Share Posted September 3, 2014 det er bare en pære til nær og fjernlys, er litt usikker på dette men de innerste lyktene er kjøre/parklys Quote Link to post Share on other sites
viper 0 Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Ekstra lys, som "1000m i grillen" ekstralys du tenker på? Quote Link to post Share on other sites
kjetilj 0 Posted September 4, 2014 Author Share Posted September 4, 2014 ja, tenkte på led bjelke eller xenon men d er ikke enkelt å finne ut av d Quote Link to post Share on other sites
Eirik Tømmerås 0 Posted September 4, 2014 Share Posted September 4, 2014 FrodeS tenkte sikkert på om det er xenon eller halogen Quote Link to post Share on other sites
kjetilj 0 Posted September 4, 2014 Author Share Posted September 4, 2014 xenon Quote Link to post Share on other sites
Eirik Tømmerås 0 Posted September 4, 2014 Share Posted September 4, 2014 Da har du vel ikke mye å gå på når det gjelder lux-verdi, tror det blir for mye med xenon ekstralys. Når det gjelder det å finne styrestrøm så vet jeg ikke, vet heller ikke om det enda er krav til at ekstralys skal kobles over egen bryter? Quote Link to post Share on other sites
E_S 5 Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Bryterkravet er borte for en del år siden, så det trenger man ikke. Det er nok ikke mye å gå på innen lovlig lux-verdi, men fallhøyden er liten. Om man har maksimal uflaks må man ta av ekstralysene og vise bilen igjen, for så å sette dem på igjen etterpå. Quote Link to post Share on other sites
Eirik Tømmerås 0 Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Da er det jo enklere, bare å koble rele på strømmen inn på ballastene Quote Link to post Share on other sites
Guest Radeon Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Er det 35W pære som sitter i disse bilene originalt? Isåfall, hvordan hadde det blitt med 55W? Quote Link to post Share on other sites
Eirik Tømmerås 0 Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Får vel ikke 55w D1S? Quote Link to post Share on other sites
Guest Radeon Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Får vel ikke 55w D1S? Tvilte på det jeg og, helt til jeg leste om at det var mulig å få tak i det et sted. Men det er ikke spesielt utbredt i norske butikker ser det ut som! Quote Link to post Share on other sites
Eirik Tømmerås 0 Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Styrken på xenon avgjøres ikke av pæren, men av ballasten. Det beste er nok å holde seg til orignalt og da et annerkjent merke (Osram og Philips) med riktig fargetemperatur (4300k) Quote Link to post Share on other sites
Guest Radeon Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Styrken på xenon avgjøres ikke av pæren, men av ballasten. Det beste er nok å holde seg til orignalt og da et annerkjent merke (Osram og Philips) med riktig fargetemperatur (4300k) Ja, vet det er ballasten. Er av den oppfatning at originalt er best jeg også. Jeg har 6000k fargetemp, pga syns det er et mer behagelig lys. Men det er smak og behag det! Quote Link to post Share on other sites
KennethJ 2 Posted September 9, 2014 Share Posted September 9, 2014 Kraftigere pærer vil ikke være lovlig. Quote Link to post Share on other sites
Guest Radeon Posted September 9, 2014 Share Posted September 9, 2014 Kraftigere pærer vil ikke være lovlig. Skal man ha det helt hundre prosent lovlig så spøker det snart med både LED-bar og xenon tusenmetere da SVV kommer til å krangle på for høy Lux-verdi... Quote Link to post Share on other sites
Eirik Tømmerås 0 Posted September 9, 2014 Share Posted September 9, 2014 Ja, og det er det vel en grunn for. Jeg var en gang med en taxi med xenon tusenmetere, og det lyste noe helt himmelsk, men den hadde bare vanlige halogen nærlys og det vil jeg kalle uansvarlig, for det ble jævlig mørkt når han dimmet ned på snødekte vinterveier Quote Link to post Share on other sites
tommern57 51 Posted September 10, 2014 Share Posted September 10, 2014 Er det så veldig mye lys på en 212 originalt? Hva er ledetallet på fjernlyset? Kan ikke tenke meg det er så mye mer enn 20 pr. lykt Quote Link to post Share on other sites
FrodeS 20 Posted September 10, 2014 Share Posted September 10, 2014 Ja, og det er det vel en grunn for. Jeg var en gang med en taxi med xenon tusenmetere, og det lyste noe helt himmelsk, men den hadde bare vanlige holgen nærlys og det vil jeg kalle uansvarlig, for det ble jævlig mørkt når han dimmet ned på snødekte vinterveier Nærlysene blir jo ikke noe dårligere av gode fjernlys. På min TDT har jeg koblet så jeg har bryter til ekstralysene. Bruker ikke dem når det er mye opp og ned med lysene, men jeg kjører også en del på strekninger der man knapt møter andre i det hele tatt, og da er det kjekt med ordentlig godt lys. Quote Link to post Share on other sites
Eirik Tømmerås 0 Posted September 10, 2014 Share Posted September 10, 2014 Nei, men så var det der med synet da. Hvor mange minutter tar det for at du har fullt syn tilbake ved kjøring i dagslys og du kjører inn i en tunnell, det går noen minutter...... Disse xenonlysene var som dagslys og når nærlysene kom på så var det som å komme inn i en mørk tunnell Quote Link to post Share on other sites
kjetilj 0 Posted September 10, 2014 Author Share Posted September 10, 2014 Ja da takker jeg for alle de flottesvarene og løsningene på mitt spørsmål. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.