Jump to content

Batteri

Odd Sigurd
 Share

Recommended Posts

Trenger nytt batteri til min 211 240E 2003 mod.Er 2980,-kr normalpris eller er det siden det er orginalt Mercedes batteri.Kan andre brukes eller bør man kjøpe orginalt batteri,kanskje billigere å kjøpe det fra Bethel O Steen i Stvg enn å gå til Mercedes her i Haugesund.Noen synspunkter takk  8)  8)

Det var dyrt nok...

Du bør ha AGM-batteri.

Og AGM står for...? Han pratet om at det ikke var vann men "gele" i det orginale som han ville selge meg...  :scratch:

Er nok ikke Gel batteri orginalt. Gel batteri klarer ikke å levere de samme start strømmene som vanlige vannbatteri og AGM batteri.

AGM batteri er helt vedlikeholdsfrie samt svært lav selvutladning og kan plasseres i alle slags posisjoner slik som Gel.

Var selv ute å handlet et sønnak AGM batteri i dag (92ah å 850a). Fikk spesial pris på det slik at fikk munnkurv på prisen men den var en plass mellom 2-3k å var lengst unna 3k.

Litt info Gel vs AGM

Takk for gode svar,jeg fikk også svar på henvendelse jeg hadde til Stjerneservice og de sendte ikke pga farlig gods og dermed høye fraktpriser.Men han sa jeg skulle ha blybatteri og trengte ikke AGM til min bil.Dette kunne jeg faktisk kjøpe på Biltema da deres batterier faktisk hadde gode tilbakemeldinger og passe på å få garantilappen med

Er det noe som er bra på Biltema, er det batterier til bil.

Høres bra ut,takk for gode svar nok engang,sjekket  siden deres og riktig batteri kom frem til min bil.AGM 95Ah,til 1799,- ca 1100 billigere enn forhandleren sitt,og også med 4 års garanti på det ,så det føles betryggende ut.  :D  :D

Det var dyrt nok...

Du bør ha AGM-batteri.

Og AGM står for...? Han pratet om at det ikke var vann men "gele" i det orginale som han ville selge meg...  :scratch:

Er nok ikke Gel batteri orginalt. Gel batteri klarer ikke å levere de samme start strømmene som vanlige vannbatteri og AGM batteri.

Tullball. Man får riktignok batterier med forskjellig prioritet innenfor de forskjellige typene, men generelt vil et GEL-batteri kunne levere mye høyere startstrøm enn et vanlig syrebatteri.

Her står litt mer om AGM-batterier :

http://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agm

Den siden kan man trygt ta med en klype salt. Optima sine red-/yellow-/blue top er eksempler på gel-batterier. Det stemmer at de har noe mindre power (Ah) i forhold til fysisk størrelse, men det er bare tull at de leverer mindre startstrøm eller må lades spesielt. Kun hvis de utlades 100% kan det være nødvendig med spesiell opplading. Det er uansett ikke mer spesielt enn at man kobler sammen med et oppladet batteri, og setter på en forsiktig lading. Jeg har hatt et red top, og ingen batterier jeg har vært borti har tålt mer juling enn det.

Siden fremhever også at AGM varer veldig lenge så sant man ikke tapper dem under 40%. 40% er en grei regel å holde seg til for alt av batterier, avhengig av hvor lang tid det går før de lades opp igjen.

Startbatteriene som dyttes i bilene våre er rundt 100Ah, og gir omtrentlig samme startstrøm som det 55Ah optima jeg hadde.

AGM er for all del flotte greier, men det betyr ikke at GEL er dårlige greier for det. Hvis batteriet i vår E240 må byttes ut, så blir det nok uansett et AGM-batteri, siden ladingen i bilen er tilpasset slike. Det som sitter der nå er etter alt å dømme originalt, altså drøyt 10 år gammelt. Ved småkjøring vinterstid har vi sett klaging på lav spenning noen ganger, men etter at bilen fikk defa/frosk og vedlikeholdslader, har det blitt stilt.

95-Ah-utgaven av disse kan nok fint brukes : http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/AGM-batteri-80700/

Men, det skader ikke å høre med samarbeidspartnerne til klubben hva de kan skaffe for. Jeg vet autostern har hatt noe tilbud på slike, og vi har i utgangspunktet 20% der.

Stjerneservice har til drøye 3000,- minus rabatter.

Delenummer : A0009823308

Min erfaring gjør til at jeg ikke bryr meg så veldig mye om startstrøm på batterier i bruk i bil.

På gamlejobben vedlikeholdte, og installerte nødstrømsanlegg med strømaggregat, enkelte store som containere.. Ved testkjøring hos en kunde kom det representanter fra Tyskland som hadde stått for bestilling av installasjon med en kjempemotor(husker ikke detaljspec) fra John Deere. Da 2stk. Optima RedTop ble bært fram og koblet på i parallell begynte representantene og le, for de visste nemlig at dette ikke ville gå med de fislebatteriene. Testfasen starter og simuleringen av strømbrudd er igang, motor starter som ingenting og de får hakeslepp... Alt fra et til fire Optima RedTop var normalt å bruke og står gjerne montert i 5-6 år før de kasseres.

Et 90ah gel batteri hadde heller ingen problem med å fyre motorene i gamlebåten(Volvo TAMD 71A et tonn tung motor), disse hadde ikke glødeanlegg og starteren snudde uten antydning til lite futt!

Optima red top er noe av det råeste man får av startbatteri. Jeg startet min tdt med et sånt i -28 c uten noe forvarming. Var som å starte en hvilken som helst sommerdag, det. Dobbelt så stort gel-batteri jeg (dessverre) byttet til sliter ved -20.