Jump to content

S 124 4-matic

Tor Didriksen
 Share

Recommended Posts

Hjelp blir vel vanskelig, men svar på ett problem ha jo vært bra.

MB forhandleren her kan ikke hjelpe da det blir for gammelt.

Saken er den at vist jeg parkerer i motbakke, forover eller bakover gjør ikke noe forskjell, så virker det som gearkassen ikke kobler fri. Står og murrer på en måte. (bilen står i P og ingen handbrekk på). Når jeg da stopper motoren farer den framover/bakover alt etter hvordan den står parkert, ca 5-10 cm. Det samme gjenntar seg om jeg da starter den med det samme og stopper den igjen.

Har snakket med Bergs Automatservice (for jeg var der med gearkassen for rep), men dem kunne ikke si noe om problemet. Har vært slik siden jeg kjøpte den for 2 1/2 år siden. Merker ikke noe på flat mark, men det er vel naturlig siden det ikke er noe kraft som påvirker den noen vei.

Så skal det være slik (sikkert ikke) og hva kan være problemet ?

Min oppfatning av din beskrivelse er at girkassa fortsetter å trekke fremover/bakover selvom den står i P/N? Når du da stopper motoren så legger den seg mot parksperra? På flatmark, fortsetter bilen å gå fremover dersom du setter den i N?

Når det gjelder egen bil så triller min bil gjerne en god del framover/bakover når jeg stopper motoren og slipper bremsen og skal stige ut, så sier det klikk og parksperra setter seg på plass :P Gamle Mercedes 124r er vel de med mest "slakk" her av de bilene jeg har kjørt :P

I min forklaring har parksperra allerede lagt inn og ingen brems er i drift, det er det som er det underlige. Vet jo at parken må finne seg et hull og låse seg i og da kan den bevege seg en del før det skjer.

Ja du har rett, det virker som den trekker når den står i bakke, forover eller bakover spiller ingen rolle. Virker som den trekker mere jo brattere det er. På flatmark virker alt normalt, står den i N skjer ingen ting og vist det blir litt bakke triller den som bare det i N.

Er det noe med 4-matic'en som kan forårsake dette ?

Derfor har det vært interesant og komment i kontakt med en "spesialist" på disse bilene.

Det høres ut for meg som om den ikke kobler fri girkassen i P. Kan det være noe med justering av "girvelger" ? Eller så er det noe annet galt med kassen som utløses av for/motbakke. Det høres uansett ut som noe unormalt. Jeg ville kjørt innom Bergs med bilen og vist dem problemet. De klarer helt sikkert å komme med et forslag etter en prøvetur.

Ja det skulle jeg gjerne, men bor 100 mil unna Bergs !!!!!

Men tanken har vært der.  :D

Da er det vel bare å komme seg under bilen for å sjekke stag og føringer, og kjøre 100mil om det ikke hjelper ;)

Eller til en litt nærmere som kan automatkassene til mb. Det må da være en og annen luring rundtomkring med peiling?

Okay, endelig et forslag.

Ja den kjennes mange ganger ut som en sjark å sitte i når den står parkert på tomgang. Så det kan nok være noe i det, nye er bestilt allerede.(Tenker du på opphenget til gearkassen også ?)

Men vist man tenker på det er det jo ikke fornuftig eller ? Men er det noen som har en forklaring vil jeg gjerne høre den.!

Haha, dette kjenner jeg igjen!

Klassisk pakning på ZS på transfeerkassa som har lekk. Den løfter ikke av og står med mellomaksel i såkalt 50/50 låsing (mellomaksel sperre). Drivverk står i spenn og tvinger motorfester til å lene seg hardt til en eller annen siden og du kjenner motor vibrasjon knuge i hele bilen.

Har selv avblendet denne hydrauliske utgangen og har lagd bryter for å koble av hele transfeerkassa elektrisk. Om jeg glemmer å skru av i lav fart (for da går den på automatisk) så kjenner jeg sperra kniper og bilen blir fryktelig rar å småsvinge med. Går et sukk i systemet når jeg skrur det av.

Du har altså en kjip feil å rette opp i, eller å trikse med for å få bilen brukbar.

Trengs nok bare bytte festene på motoren, men er ikke lett å skrive hvorfor blir slik men har med å gjøre at motoren blir løs på ene siden så det vrir seg litt. Å da når du parkere i P gir så blir det jo selve motoren og girkassen som holder at men bytt festa å se da trur nok ene feste ditt er defekt så det har nesten delt seg

Har du testspak (rød hydraulisk spak ved spylervesketank) eller vribryter til å sette 4M systemet over til test/av modus? (Før eller etter 92 modell?)

Da skrur man av all trykk på systemet.

Gjør det og se da om du har samme 'rare' opplevelse.

Motorfester kan du se om de har sunket sammen (punktert). Får du en finger mellom motorfeste og deksel plata der? Bakre feste må du vel skru deg til å se på?!

Er du kjent med hydraulisk lekkasje på transfeerkassa di?

Du har en komplisert bil. 8) :)

okay !

Har sjekket lekasje inn til kassen og det er det ikke. Tok ut påfyllingsskruven og sjekket, heller litt for lite enn for mye.

Ja har en vribryter ved batteriet som står det du sier, ingen spak nei. Min er en 1994 mod.

Får se når jeg har byttet festene, det skjer på mandag.

Tusen takk !!!!!! :lol:

Har fått byttet motorfestene i dag til ingen nytte. Alt det som var som ikke skulle være der, er der ennå. :(

Ska inn på verksted i morgen og få sjekket gearkassefestet som sitter på traversen. Men vist det er helt og fint, da er jeg like langt. 8)

Har med andre ord to motorfester som er ok. Dem ser hel og fresj ut.

Forsvinner problemet hvis du holder forsiktig inne bremsen evt hører du et svakt klikk når du trår på bremsen?

Får du noen varselamper mens du kjører, trekanten i speedo, 4-matic lampe eller abs lampe?

Kan det være bremselysbryteren som jukser kanskje, denne er vel dobbelvirkende. 4-matic systemet skal koble ut når du trår på bremsen. Hvis 4-matic systemet ikke vet at du bremser via bryteren vil det heller aldri koble ut. 4-matic systemet kobler nemlig inn hver gang du kjører fra 0kmh.

Er du sikker på at motorfestene er ok? Slik så mine nye ut kontra de gammel som jeg trodde var ok  :D

index.php?action=dlattach;topic=30040.0;attach=7825;image