Jump to content
Stig

w124 automatslurekasse

Recommended Posts

w124 300TE 4matic 1992 170.000km girer ikke, den slurer.  Gjort: innvendig kjemisk rens, nytt filter, bunnpannepakning, ny olje DX IID samt etterfylt DX III, byttet synlige gummivakumpakninger i motorrom, samt ved "justeringsklokke" på girkassa, justert girtidspunkt ved justeringsvaier, justert girkvalitet med justeringsklokke på girkasse. 

Slurer ved vanlig kjøring mellom alle gir, spesielt ille ved kald motor, og i lange oppoverbakker. Slurer ikke ved kickdown mellom andre og tredje. Blir betraktelig bedre etter at girkassen blir varm, men fortsatt ikke helt god. Må slippe gassen mellom 3. og 4.

Synspunkt? Hva sjekke neste gang?

Kan det være jeg har skrudd for mye på denne vakumklokka på girkassa?

tenkte å justere vakummodulatoren ned en halv runde eller no og sjekke igjen. Vil også sjekke oljenivået enda en gang for å se om det er lekk.

1. Mål styretrykket, dersom dette er for lavt kan det gi sluring.

2. Det er ikke Kickdown vire på noen 124. Det er elektrisk Kickdown.

3. For slakk skiftewire til nedgiring kan resultere i at bilen bli liggende i for høyt gir til det gis kickdown.

4. Feil olje kan resultere i glasserte lameller og bremsebånd, som fører til at disse må skiftes, dette gir sluring.

5. Kjøring med sluring fører til glasserte lameller og bremsebånd som fører til mer sluring og til at disse må skiftes.

6. Forlite olje fører til raskere oppgiring, på samme måte som for slakk skiftewire.

Takk for tips! Sjekket oljen i stad mens bilen var i gang og varm. Om noe så kan det virke som om nivået var noe høyt. Kan dette ha noe å si? Justerte også vakummodulatoren tilbake en hel runde, bilen ble bedre, men ikke helt lytefri. I morgen kontrollerer jeg bowdenkabelen igjen for å sjekke etter slakk + 1/2 runde til på vakummodulator.

Da har jeg nok engang justert bowdenkabel og vakumklokke på giret, byttet tilbake den gamle bremselysbryteren + fjernet en liten slump med girkasseolje slik at den nå holder seg innenfor akseptabelt nivå. Bilen girer godt og slurer lite, men nytt er at den ikke girer til tredje eller fjerde..  Går som en rakett til 60, spiller ingen rolle om jeg setter den i 'E' eller 'S'.

Hva kan det være? Styretrykk? Kickdown?

Slik jeg har forstått det blir jo kickdown aktivert av den knappen bak gasspedalen. Uansett hvor hardt jeg tråkker gassen, så treffer ikke pedalen langt nok inn til å  aktivere denne.. Det kan vel ikke være riktg?

Hei, Har noe av det samme problemet på min s124 300TDT, bare at den girer normalt mellom girene når en kjører men slurer mye når en skal ta i veien etter stille stans. Kan dette være noe justering sak å skal ikke denne ta i veien på 2gir ved rolig start og 1gir ved full gass eller gir velgeren i 2.

Har byttet olje og filter men er likedan 

[...]

5. Kjøring med sluring fører til glasserte lameller og bremsebånd som fører til mer sluring og til at disse må skiftes.

[...]

Det var dette som hadde skjedd, og belegg på lameller var helt spist opp og måtte klippes av.. Litt sluring ble litt mer sluring, og muligens akselerert av ny olje og filter. Kassa hadde nok ikke sett mye service!

Hei, Har noe av det samme problemet på min s124 300TDT, bare at den girer normalt mellom girene når en kjører men slurer mye når en skal ta i veien etter stille stans. Kan dette være noe justering sak å skal ikke denne ta i veien på 2gir ved rolig start og 1gir ved full gass eller gir velgeren i 2.

Har byttet olje og filter men er likedan