Stig Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 w124 300TE 4matic 1992 170.000km girer ikke, den slurer. Gjort: innvendig kjemisk rens, nytt filter, bunnpannepakning, ny olje DX IID samt etterfylt DX III, byttet synlige gummivakumpakninger i motorrom, samt ved "justeringsklokke" på girkassa, justert girtidspunkt ved justeringsvaier, justert girkvalitet med justeringsklokke på girkasse. Slurer ved vanlig kjøring mellom alle gir, spesielt ille ved kald motor, og i lange oppoverbakker. Slurer ikke ved kickdown mellom andre og tredje. Blir betraktelig bedre etter at girkassen blir varm, men fortsatt ikke helt god. Må slippe gassen mellom 3. og 4. Synspunkt? Hva sjekke neste gang? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stig Posted November 27, 2013 Author Share Posted November 27, 2013 Kan det være jeg har skrudd for mye på denne vakumklokka på girkassa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grenstad91 Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 kan jo være att gir kassa i seg sjøl er sliten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stig Posted November 27, 2013 Author Share Posted November 27, 2013 joda, men etter bare 170.000km? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grenstad91 Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 ja litt rart det og..har hadd en me automat som har gådd over 500 å den giret som en drøm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grenstad91 Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 kan jo hende du ikke har justert helt riktig eller noe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stig Posted November 27, 2013 Author Share Posted November 27, 2013 tenkte å justere vakummodulatoren ned en halv runde eller no og sjekke igjen. Vil også sjekke oljenivået enda en gang for å se om det er lekk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grenstad91 Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 kan jo hjelpe.kann ikke mye om det der.hadde litt slapp kidown wire på en jeg hadde med litt justeringer var det i orden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Malerbakken Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 1. Mål styretrykket, dersom dette er for lavt kan det gi sluring. 2. Det er ikke Kickdown vire på noen 124. Det er elektrisk Kickdown. 3. For slakk skiftewire til nedgiring kan resultere i at bilen bli liggende i for høyt gir til det gis kickdown. 4. Feil olje kan resultere i glasserte lameller og bremsebånd, som fører til at disse må skiftes, dette gir sluring. 5. Kjøring med sluring fører til glasserte lameller og bremsebånd som fører til mer sluring og til at disse må skiftes. 6. Forlite olje fører til raskere oppgiring, på samme måte som for slakk skiftewire. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stig Posted November 28, 2013 Author Share Posted November 28, 2013 Takk for tips! Sjekket oljen i stad mens bilen var i gang og varm. Om noe så kan det virke som om nivået var noe høyt. Kan dette ha noe å si? Justerte også vakummodulatoren tilbake en hel runde, bilen ble bedre, men ikke helt lytefri. I morgen kontrollerer jeg bowdenkabelen igjen for å sjekke etter slakk + 1/2 runde til på vakummodulator. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stig Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 Da har jeg nok engang justert bowdenkabel og vakumklokke på giret, byttet tilbake den gamle bremselysbryteren + fjernet en liten slump med girkasseolje slik at den nå holder seg innenfor akseptabelt nivå. Bilen girer godt og slurer lite, men nytt er at den ikke girer til tredje eller fjerde.. Går som en rakett til 60, spiller ingen rolle om jeg setter den i 'E' eller 'S'. Hva kan det være? Styretrykk? Kickdown? Slik jeg har forstått det blir jo kickdown aktivert av den knappen bak gasspedalen. Uansett hvor hardt jeg tråkker gassen, så treffer ikke pedalen langt nok inn til å aktivere denne.. Det kan vel ikke være riktg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristoffer Bratengen Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Hei, Har noe av det samme problemet på min s124 300TDT, bare at den girer normalt mellom girene når en kjører men slurer mye når en skal ta i veien etter stille stans. Kan dette være noe justering sak å skal ikke denne ta i veien på 2gir ved rolig start og 1gir ved full gass eller gir velgeren i 2. Har byttet olje og filter men er likedan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stig Posted December 20, 2013 Author Share Posted December 20, 2013 [...] 5. Kjøring med sluring fører til glasserte lameller og bremsebånd som fører til mer sluring og til at disse må skiftes. [...] Det var dette som hadde skjedd, og belegg på lameller var helt spist opp og måtte klippes av.. Litt sluring ble litt mer sluring, og muligens akselerert av ny olje og filter. Kassa hadde nok ikke sett mye service! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristoffer Bratengen Posted December 20, 2013 Share Posted December 20, 2013 Hei, Har noe av det samme problemet på min s124 300TDT, bare at den girer normalt mellom girene når en kjører men slurer mye når en skal ta i veien etter stille stans. Kan dette være noe justering sak å skal ikke denne ta i veien på 2gir ved rolig start og 1gir ved full gass eller gir velgeren i 2. Har byttet olje og filter men er likedan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted December 20, 2013 Share Posted December 20, 2013 Tdt starter alltid i 1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristoffer Bratengen Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Tdt starter alltid i 1. Å ja Tdt skal starte i første gir uansett, ja da virker det riktig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.